Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-10-01

Helgen är igång och en icke-rekommendation av en rörmokare

Hej vänner!

Lördagen har startat i ett bra tempo här hemma. Vaknade strax före barnen faktiskt och dom började väl vakna från halv åtta ungefär. Frida vaknade som nummer fyra här hemma och det jag hörde då var ett försiktigt "Pappa..?!" från hennes rum:
Där stod Frida nyvaken efter tolv oavbrutna sömntimmar, redo för en ny dag med nya möjligheter.

Hittills idag så har jag hunnit med att duscha, få i alla barn frukost, duschat Frida och sett till så övriga också har duschat och sedan så gick jag ut och tvättade min cykel. Har sedan också städat undan lite ytterligare i källaren och flyttat på vår gungställning ute på gården. För idag har vi fått finbesök!

Klippuddens entreprenad är här och påtar lite i trädgården idag.

Dom ska gräva ner en ny slang till brunnen åt mig men igår så kom jag också på ett specialuppdrag. Nämligen att flytta på den där stora stenen som ligger framför vår jättestora gunga. Det gick ju på några sekunder så nu är gungan betydligt säkrare.

Alltså det här med brunnen är ju en lång historia. Vi har inte kommunalt vatten hos oss utan en grävd brunn. Någon gång kring Långa Lugnet (sista helgen i maj) så slutade ju vattnet att fungera hos oss. Vi fick hit en rörmokare som var väldigt tillmötesgående och snäll liksom. Han fixade så vattensystemet fungerade igen men efter bara en vecka så la allt av igen. Så han kom hit, fixade och trixade utan att riktigt få till det. Han tog liksom inte riktigt reda på vad som var fel utan försökte bara på olika vis att säkerställa vattentillförseln. Oproffsig, var känslan som jag fick.

Hur som helst så åkte jag bort och körde Långa Lugnet, kom hem och fann en slang på gården, borrat hål i vägg och dörrkarm där han dragit in en tillfällig slang och elkabel för att koppla in i husets vattensystem:
Välkommen....

Utöver denna tillfälliga lösning som rörmokaren själv kommit på utan att tillfråga Ronya eller mig så har han dessutom kapat av huvudledningen till huset. Mellan husväggen och vattensystemet. Så huvudledningen var därmed obrukbar. Nu kanske det var den det var fel på också, men det får vi ju aldrig veta eftersom ingen tog reda på vad som egentligen var fel.

Eftersom vi var missnöjda med både uppträdande och utförande så valde vi att reklamera jobbet och gav honom en vecka på sig att ställa allt till rätta igen. Ronya skrev också på Facebook om det och beklagade sig. Rörmokaren har också Facebook och hade väl fått nys om det där så han vägrade att återställa jobbet (ännu mer oproffsig). Dessutom så skrev han också på Facebook om oss och att inga andra rörmokare skulle ta på sig jobbet med att återställa det han ställt till. Vet inte om dom har någon Facebook-grupp eller liknande för VVS-människor, men han skrev då om oss på Facebook i syfte att vi inte skulle få allt fixat. Jätteproffsigt, verkligen.

Vi var i kontakt med några rörmokare efter det där men mycket riktigt så ville ingen ta åt sig jobbet. Tackar! Så jag tänkte väl rätt länge på att eventuellt fixa det där själv, kanske hyra in någon för att gräva lite bara då det är rätt mycket att gräva om man ska ner med en slang på två meters djup. Men sommaren gick ju snabbt, jag hade fullt upp med annat och sedan kom separationen och ökade inte direkt på varken energin eller tiden jag hade till förfogande.

Men nu har jag tagit tag i det där och anlitat Klippuddens entreprenad. Det gäller ju att få ner en slang i marken innan det fryser, för då fryser också vår tillfälliga lösning... Lite kul var det att han jag pratat med hos Klippudden har spelat innebandy med mig i ungdomens dagar. Dom får göra hela jobbet, för jag har varken tid, energi eller ens kompetens för att göra det själv.

Om ni ska anlita en rörmokare så skulle jag rekommendera att ni inte vänder er till Per-Olov Hedberg på SAFE VVS / Hedbergs VVS eller vad hans firma nu kan heta. Han har väl konkat ett par gånger kan jag tro och jag förstår ju varför. Men när vi behövde fixa vattnet akut så kollade vi inte upp honom först. Det blir väl mitt andra tips det. Kolla alltid upp dom ni anlitar innan ni anlitar dom!
Efteråt har vi fått höra många skräckhistorier om hans tidigare jobb. Så vi är inte ensamma, även om det inte är någon tröst just nu.

Jaja, det ska bli riktigt skönt att få det där fixat. Nu ska jag förbereda mig för tävling idag och känner väl att ännu en energitjuv försvinner från mitt liv.

2 kommentarer:

  1. Bilden på elkabeldragningen skulle du kunna sälja. Lite som bilderna på näten som man tror är riggade.
    Slangdragningen går ju inte av för hackor den heller men det var väl lättast att gör på det viset.

    Tyvärr finns det yrkesfolk (alla yrkeskategorier)som tror dom gör ett bra jobb eller så skiter dom vad dom gör bara för att tjäna pengar. Tråkigt att råka ut för såna, har själv lejt och märkt att "det här kommer inte bli bra", har då bara bett dom avsluta omgående och sedan betalat bara för att bli av med dom. Man är för dålig på att argumentera för att ta strid om att dom egentligen skall ersätta för vad dom ställt till med.
    Det är fall där jobbet inte generar pengar till sjukvården, skola mm som gör det ändå svårare att reklamera där det blir fel och då är det bara att stå där med låg näsa.

    SvaraRadera
  2. Det var värst.. den elkabeln har ju kilat bra i dörrbladet som den ser ut. Sen är väl dörrbladet färdigt att kasta. Han har ju farit fram och förstört det med elsågen. Hålet igenom väggen.... jag säger då det. Tur att ergohojen stog där den stog så den kunde agera konsoll åt slangen. Nä en snigel på ögat skulle han allt ha. Kent S rörmokare Falkenberg.

    SvaraRadera