Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-07-25

Stansat nya sulor och på söndag så kör jag Engelbrektsturen


Tjaba tjena!

Idag på lunchen så gick jag till Cykelcentrum och köpte mig en uppsättning Contintental Race King 2.2" - Cykelvasan edition. Allt som skiljer från vanliga Conti-däcken är att det sitter en Cykelvasan-logga på. Säljs på många ställen i paket med två däck och två slangar. Jag slog till på varianten Race Sport som är lite lättare än övriga varianter av Race King. För dessa två däck och två slangar fick jag betala överkomliga 859:-.

Stansningen gick nästan helt smärtfritt och nästan helt utan svordomar. Knepet ligger i att skruva ur ventilinsatsen till ventilen så det blir större öppning för luften att flöda in. Alltså inte använda pump, utan luftkompressor. Jag stansade mina på macken och det sa bara pang-pang och sen satt dom där. Jag hade lite problem när jag skulle stansa däcken för två år sedan och fick då det tipset plus många fler bland kommentarerna här: http://oijer.blogspot.se/2012/08/ibland-vill-det-sig-inte.html Det här med att stansa innebär alltså att ha i tätningsvätska istället för slangar i däcken och sedan få det tätt. Stans Notubes blev snabbt störst inom detta. Fördelar är att man kan köra med lägre lufttryck, ökad säkerhet mot punktering, vätskan i sig tätar småpunkteringar och dessutom så blir det mycket lättare än med slang. Jag tycker också att känslan i hur däcken rör sig blir mycket bättre utan slang. Bara fördelar alltså om det inte vore för att det blir krångligare att byta däck.

På söndag ska jag faktiskt tävla i MTB igen. Då ska jag nämligen köra Engelbrektsturen i Norberg, som är en deltävling i Långloppscupen. Hade jag gjort någon elitsatsning på MTB och långlopp så hade jag säkert varit med i bojkotten av denna tävling samt Långlopps-SM, men nu är jag bara en glad landsvägsamatör som vill köra en MTB-tävling på en helg då inga attraktiva landsvägstävlingar finns i närheten. Att ett stort antal elitcyklister valt att bojkotta dessa två tävlingar gör givetvis att jag kommer hamna några pinnhål högre upp än jag förtjänar i resultatlistan, men jag kör utan några resultatmål utan ska bara försöka köra så fort som jag kan och ha så kul som möjligt. Att jag just kör Engelbrektsturen är ju för att det dels alltid brukar vara så trevligt på Långloppscupen och dels så är det ju ruskigt nära till Norberg härifrån.

Ska bli kul att få slita hårt i 2½-3 timmar igen, största oron jag har är att händerna inte ska hålla för det men om jag har förstått det hela rätt så är det en relativt lättåkt MTB-tävling. Imorgon blir det ett väckningspass på MTB för att se så att däcken sitter bra och att vätskan fått täta alla småhål som kan finnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar