Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-06-11

Dalacupen #3 Milsbovarvet

Jag, efter loppet. Foto Marcus Streijfert (som också han har bloggat om tävlingen: http://skandisloppet.com/bonusrace-en-plagsam-historia/)

Trivsamt, avslappnat och trevligt vid inskrivningen innan start.

Plågsamt, intensivt men fortfarande trevligt efter start.

Det märktes ganska omgående att Motala-pojkarna ville ha en intensiv dag i sadeln och Mats Andersson var inte heller han sen att hänga med på attackerna. Först av alla attackerade dock Janne Jakobsson, det är han som syns som en vit prick före klungan på bilden ovan.
Redan ute på första varvet av tre så kom Mats Andersson och Christofer Stevenson loss och det fatta man ju att det kunde hålla hela vägen runt. Körningen bakom dessa två var ganska så intensiv och vi blev bara åtta kvar i den jagande gruppen som efter någon kilometer fick till ett ganska så bra samarbete, då hade luckan hunnit bli 25-30 sekunder stor.

Ute på andra varvet så hade vi närmat oss och vid toppen av den backen som fanns så var vi kanske 15-20 sekunder efter. Då ökade intensiteten i vår jakt vilket skapade luckor och oreda i gruppen följt av attacker då de flesta helst ville vara med i tävlingen och inte bli avhängd. Tyvärr är ju inte denna typen av cykelåkning speciellt bra om man vill hämta in två dyngstarka utbrytare så avståndet växte rejält. När vi passerade varvningen efter två varv så hade vi 43 km/h i snitthastighet. Och då hade som sagt tätduon kört betydligt fortare än så.

På sista varvet så blev det lite lugnare åkning då många hade tröttat ut sina ben och de flesta insåg nog att vi inte skulle komma ikapp tätduon. I täten så kunde Christofer avgöra med ca: 3 km kvar till mål, Mats Andersson blev tvåa och efter lite attackerande på andra halvan av varvet så samlade vår grupp ihop sig precis innan spurten om tredjeplatsen. Där visade sig Johan Landström ha mest krafter kvar tätt följd av Marcus Streijfert och Adam Steen som delade på fjärdeplatsen och så jag bakom dessa på en finfin sjätteplats.

Idag var jag verkligen en i gänget och hade inga krafter för någon överfart. Ute på andra varvet så kom jag loss med Fredrik Frykberg men efter en förning så kunde jag sedan inte hålla hans rulle när han gick upp och körde. Tråkigt att inte räcka till givetvis, men det är ju den här typen av träning som jag behöver för att kunna räcka till framöver. I backarna kändes det ändå ganska så bra faktiskt. Och även om jag höll på att bli avhängd med en eller ett par kilometer kvar till mål så kunde jag bli fyra av oss åtta bakom tätduon.

Kollar man på hastighet och puls så ser man att det var ett tufft lopp. Snittpulsen landade på 87,8% av max!
Efterhäng, foto: Marcus Streijfert

Resultat:
F13-14
1. Ida Danielsson

P15-16
1. Martin Johansson

Damer
1. Hanna Laxholm (elit)

Herrar
1. Christofer Stevenson (elit)
2. Mats Andersson (elit)
3. Johan Landström (elit)
4. Adam Steen (elit) & Marcus Streijfert (elit)
6. Henrik Öijer (elit)
7. Niklas Kindåker (veteran)
8. Tommy Hammarström (elit)
9. Fredrik Frykberg (elit)
10. Robert Reyier Österling (veteran)
Poäng för fullföljt lopp:  Göran Cedergren (veteran), Jonas Axforsen (veteran), Tobias Gillberg (veteran), P-O Torstensson (elit), Peter Bäck (veteran), Magnus Svedin (Hsport), Sten Nerell (veteran), Daniel Olsson (elit),

Fullföljande i motionsklass:
Björn Ragnelind och Peter Danielsson

Å så (nästan) all data från igår:
Distans: 49,23 km
Tid: 1:09:42
Medelpuls: 172 slag/min
Maxpuls: 185 slag/min
Medelfart: 42,4 km/h
Maxfart: 65,3 km/h
Medelkraft: 247 W
Max kraft: 1.061 W
Max Avg Power (20 min): 275 W
Balans vänster/höger: 52/48 %
Normalized Power (NP): 284 W
Medelkadens: 93 varv/min
Maxkadens: 128 varv/min
Höjdstigning: 288 m
Medeltemperatur: 21,7 °C

Mer siffror kan ni hitta här:

1 kommentar:

  1. Tja.. Nu är det andra gången på kort tid som jag sett skyltar för Dalacupen som varnar för cykeltävling ett antal dagar efter att dalacupen ägt rum. Idag såg jag skyltarna i Torsång/Tronsjö.. Om skyltarna sitter uppe även när det inte är någon cykeltävling, tror du inte risken finns att bilisterna börjar ignorera dessa?

    SvaraRadera