Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-06-22

Bilder, resultat, RR och Garmindata från Velodromen GP

Halv tio var det inte så jättemycket action vid Velodromen även om man höll på att förbereda sig för fullt.

Sten Nerell gick solo i seniorklassen, höll undan och vann!

Seniorklungan anförd av Kaspar Fritz.

Samma bildtexter som ovan.

Knivskarpa tävlingsanalyser och kanske ett par ursäkter direkt efter målgång.

Ungdomsklassernas masterstart.

Och racet är igång!

Kanske dagens bästa bild?

Ida Danielsson, Falu CK.

Här smyger jag in en reklambild där man tydligt ser min handske från GripGrab som har ett viktigt budskap så här i GP-tider.

Det kan ha varit så att jag missade inledningen på damernas lopp på grund av att jag gömde mig för regnet inne i Velodromhallen... Här är dom i alla fall i full gång med Ida Jansson i täten.

Hanna Helamb ramlade på andra varvet och jagar här för att komma ifatt täten igen. Julia Karlsson ser inte direkt ut att njuta av duschen på rullen bakom.


Tilina Levin satsade på en soloutbrytning.

Det kostade givetvis massor med energi, men Hanna Helamb, Julia Karlsson och Malin Wallin kom ikapp täten igen.

Chikancykling.

Duktiga MTB-tjejen Emmy Thelberg.

 Med två varv kvar så är storfavoriten Sara Mustonen i täten.

Marika Wagner jagade ensam närmast bakom tätgruppen om sju cyklister.

Täten inför sista varvet. Ida Jansson i täten följd av Sara Mustonen och Frida Knutsson.

Två dåliga bilder på spurten, Men ni vet hur det är, hellre en dålig bild än ingen bild.

Från herrloppet så har jag, av förklarliga skäl, inte så mycket eget material. Men här är i alla fall Christoffer Kvist som värmer upp.

Spurten mellan dagens två dominanter, Jonas Ahlstrand och Magnus Darvell.

Johan Landström gjorde det svårt för Patrik Morén och kunde därmed säkra tredjeplatsen. Femma Anders Ekh.

Gårdagens vinnare, Marcus Svensson, vann klungspurten och blev sexa.

Jesper "Jeppe77" Larsson blev sist i klungan, 15:e man och sista fullföljande cyklist.

Dagens herrpall.

Några bilder från Jonas Axforsen:
Jag hittade ett alternativspår som jag var tvungen att testa.

Här sitter jag på livets rulle i inledningen av tävlingen.

Jan Stålhandske har varit ett riktigt föredöme och fångat mig på ett helt koppel bilder:
Härligt med hemmatävling så man bara kan slänga budväskan på axeln och cykla till tävlingen.

En glad skit.

Sist in i startfållan.

Jagar Landströms rulle.

Lite senare i loppet, mycket skitigare.

Resultat damklassen på Velodromen GP:
1 411 MUSTONEN Sara Team Crescent D.A.R.E Staf 35:56
2 414 KNUTSSON Frida Team Rytger
3 401 JANSSON Ida Eskilstuna CK
4 418 NILSSON Hanna Åhus Cykelklubb
5 409 LEVIN Tilina Team Crescent D.A.R.E Staf 35:58 0:02
6 405 HELAMB Hanna Mölndals CK
7 412 WALLIN Malin Team Crescent D.A.R.E Staf 35:59 0:03
8 400 WAGNER Marika CK Nollåtta 37:18 1:22
9 417 THELBERG Emmy Härnösands CK 37:31 1:35

Resultat herrklassen på Velodrom GP:
1 117 AHLSTRAND Jonas Höllviken CK 1:03:04
2 119 DARVELL Magnus Motala AIF CK
3 122 LANDSTRÖM JOHAN Motala AIF CK 1:03:32 0:28
4 142 MORÉN Patrik Södertälje CK
5 126 EKH Anders Team Argon 18 Scandinavia
6 130 SVENSSON Marcus Team Argon 18 Scandinavia 1:04:06 1:02
7 125 WIKLUND-HELLSTADIUS Max Motala AIF CK 1:04:07 1:03
8 105 HÄGGLUND Niclas CK Hymer
9 140 JANSSON Henrik Team Bliz-Merida
10 108 MIKIVER Rasmus CK Hymer 1:04:09 1:05
11 106 JOHANSSON Marcus CK Hymer
12 129 PERSSON Petter Team Argon 18 Scandinavia
13 107 JOHANSSON Michael CK Hymer
14 128 LUNDGREN Isac Team Argon 18 Scandinavia
15 123 LARSSON JESPER Motala AIF CK

För egen del så såg jag till att hålla mig långt framme i starten, tappade sedan någon placering per varv till dess att det sprack av och jag var i den sjumannagrupp som jag kom att hålla sällskap med resten av loppet. Trodde ett tag att vi skulle kunna hinna undan men lite strul i vår grupp och det faktum att Jonas Ahlstrand/Magnus Darvell var alldeles för snabba gjorde att vi blev varvade med 2-3 varv kvar av våra 30 som skulle köras. Varvade cyklister utgår ur tävlingen, annars hade jag hamnat någonstans kring 16-20 i resultatlistan. Vi startade i 16 grader, det kom ösregn och temperaturen sjönk till 7 grader och vi hann med en rejäl hagelskur också. Omväxlande, minst sagt.
Om vi bortser från att jag blev varvad i loppets slutskede så måste jag säga att jag är nöjd ändå. Det kändes hela tiden helt okej även om trycket att gå med huvudgruppen saknades. Hade sedan inga som helst problem i den grupp jag hamnade i utan kände mig väldigt bekväm. GP-lopp har ju verkligen inte varit någon specialitet för mig så helgens två GP-lopp har varit ett fall framåt.

Skitkul också med ett lopp på hemmaplan och det lär nog återkomma även nästan år vilket känns väldigt bra.

Siffror från Garmin, inklusive masterstart ett varv och nästan ett varv som varvad där jag så klart tog det lugnt.
40,22 km
Tid: 1:01:10
Medelfart: 39,4 km/h
Maxfart: 56,4 km/h
Medeltemperatur: 11,8 °C
Medelpuls: 169 slag/min
Maxpuls: 181 slag/min
Medelkraft: 257 W
Max kraft: 1.186 W
Max Avg Power (20 min): 278 W
Balans vänster/höger: 55/45 %
Normalized Power (NP): 286 W
Allt hittar ni här:

2 kommentarer:

  1. Du som har koll på allt, vet du vilka av dom riktigt grymma som kommer till SM på Kinnekulle? Några av proffsen? Ulf

    SvaraRadera
  2. "alla" kommer på SM så det blir nog tuffa och sevärda tävlingar.

    SvaraRadera