Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2014-06-22

Bilder, resultat och Garmindata från Soldvarvi 2014

Ungefär här så tröttnade Sara Mustonen på att ha sällskap och stack iväg solo.

Triathlon-esset Lisa Nordén ansvarade för att klungan höll fart.

Sara solo, Lisa anför.

Efter damerna var det dags för nybörjarna med en Öijer i varsin nybörjarklass.

Dottern körde det kortare varvet och sonen det längre. Båda kom i mål!

Nöjdingarna fick varsin dalahäst, foto: Frugan.

Nu följer ett helt gäng bilder från Stefan Määttä.
Uppvärmning med Krippe, lika seriös som alltid.

Tävlingsledare Leif Resar firade 20 år som tävlingsledare för Solleröloppet.

Inför start.

Johan Landström i motljus, det blir inte mycket bättre än så här!

Jimmy Bodin, först i första kurvan.

Jag var inte långt efter.

Jonas Ahlstrand har fått en lucka med en Argon18-åkare. Kanske Isac?

Klungan och några som var strax efter klungan...

Jonas Ahlstrand gör det jobbigt för resten av cyklisterna.

Som ni såg för ett par bilder sedan så hade jag det jobbigt. Men tack vare gott sällskap så kunde vi ansluta igen efter ett par varv där vi höll klungan på några sekunders avstånd.

Några som valde att lämna klungan, fast bakom sig. Ett klart bättre val.

Jonas anför det som är kvar av klungan.

Darvell hamnade i ingenmansland.

Jag hamnade i en grupp bakom huvudklungan. Här anför tysken Patrick Lichan vår grupp i en sådan intensitet att jag inte riktigt kan hålla rullen och bakom oss ser det också ganska så tomt ut. När målbacken var passerad och vi svängde in i motvinden så ville han ha draghjälp men fick det inte direkt. Eftersom han med sin tokhårda förning sprängt allas ben... Det blev en liten dispyt mellan Motalacyklisterna och honom. Ett eller ett par varv senare så stod tysken vid sidan av vägen och ropade "bravo bravo!" och klappade händerna demonstrativt. Nästan det roligaste på hela dagen. Jag tror att Landström och ett par till gubbar backade ner med tysken, lät honom försöka täppa luckan och sedan stötte av honom. Men jag vet inte då jag höll mig i den främre delen av gruppen.

Vår grupp igen, nu utan tyskt inslag...

Marcus Svensson vann.

Freddy Johansson sprintade in som tvåa, före Jonas Ahlstrand, Daniel Brengdahl och Niclas Hägglund.

Jag stänger av min Garmin Edge 810 vid målgång.

Efter tävlingen så rullade barnen och jag ur benen ett varv.

Resultat damer (20 startande):
1 119 MUSTONEN Sara Team Crescent D.A.R.E Staf 34:43
2 543 LUNDMARK Clara Norbergs CK 35:09 0:26
3 127 KARLSSON Julia Falköpings CK
4 131 KNUTSSON Frida Falu CK
5 542 SÖMSKAR Johanna Norbergs CK
6 120 WALLIN Malin Team Crescent D.A.R.E Staf
7 114 NYSTRAND Susanne Svanesunds GIF
8 105 ERNGREN Ida Fagersta CA 35:10 0:27
9 111 BERGFELDT Louise Mora CK
10 132 NORDÉN Lisa SCS Racingteam Cykelklubb
11 109 JOHANSSON Moa Hisingens CK 35:11 0:28
12 106 HANSEN Cecilia Fagersta CA
13 117 LEVIN Tilina Team Crescent D.A.R.E Staf 36:38 1:55
14 454 WALLÉN Ida Falu CK 37:54 3:11
15 104 WAGNER Marika CK Nollåtta

Resultat herrar (46 startande):
1 49 SVENSSON Marcus Team Argon 18 Scandinavia 1:03:00
2 23 JOHANSSON Fredrik Upsala CK 1:03:05 0:05
3 12 AHLSTRAND Jonas Höllviken CK
4 32 BRENGDAHL Daniel CK Hymer
5 2 HÄGGLUND Niclas CK Hymer 1:03:06 0:06
6 7 BENGTSSON Ludvig Falköpings CK
7 61 JANSSON Henrik CK Cyclesport.se
8 48 LUNDGREN Isac Team Argon 18 Scandinavia
9 50 THELL Andreas Team Argon 18 Scandinavia
10 18 STEVENSON Christofer Motala AIF CK
11 44 WIKLUND-HELLSTADIUS Max Motala AIF CK 1:03:07 0:07
12 54 FRIBERG Calle CK Valhall
13 3 JOHANSSON Marcus CK Hymer 1:03:09 0:09
14 1 HJÄRTSTRÖM Mathias CK Hymer 1:03:10 0:10
15 20 WAHLQVIST DENNIS Motala AIF CK 1:03:12 0:12
16 47 ERICSSON Patrik Team Argon 18 Scandinavia 1:03:15 0:15
17 46 EKH Anders Team Argon 18 Scandinavia
18 15 JOHANSSON MARCUS Motala AIF CK 1:03:19 0:19
19 14 DARVELL Magnus Motala AIF CK 1:03:58 0:58
20 33 FILIPSSON Martin CK Hymer 1:04:22 1:22
21 5 MIKIVER Rasmus CK Hymer 1:04:38 1:38
22 4 JOHANSSON Michael CK Hymer
23 11 ÖIJER Henrik Falu CK
24 24 JOHANSSON Jesper Upsala CK 1:04:39 1:39
25 17 LARSSON JESPER Motala AIF CK
26 16 LANDSTRÖM JOHAN Motala AIF CK 1:05:00 2:00

Samtliga resultat från tävlingarna på Sollerön 2014 hittar ni här: http://www.solleroif.se/solleroloppet/resultat/

Hur det gick i själva tätstriden har jag lite dålig koll på... Men Jimmy Bodin var i alla fall först i första kurvan, jag gick med den första attacken och när sällskapet byttes ut från Freddy Johansson till Magnus Darvell så kunde jag passera varvningen efter ett varv som tvåa. Klungan svepte dock om oss i slutet på backen.  Kanske lite övermodigt att kasta loss redan på första varvet men jag ville hellre vara med och tävla än att bara kämpa för överlevnad idag. Lite trött på det nämligen.
Den intensiva öppningen med 387 snittwatt på första varvet kostade givetvis en hel del och det var väl därför som jag hamnade bakom klungan i en trio ett par varv innan vi kom tillbaka igen. Kunde sedan sitta med ett gäng varv innan lite attackerande delade upp klungan i två delar där jag var för trött och passiv och hamnade i den bakre delen. Många ruskigt starka cyklister hade då redan blivit regelrätt avhängda så jag skämdes inte för det.
I vår gruppetto slet vi väl på hela vägen in till mål, om än med något lägre intensitet än när vi var med i tävlingen på riktigt. Skönt ändå med ett resultat efter några tävlingar där jag tvingats kliva av. Bra för moralen, helt klart.

På 14 av dom 20 varven så noterade jag en maxeffekt över 1000 watt. Det är lite därför som starka cyklister också blir avhängda på ett sådant här lopp. Blir man lite för stum vid något tillfälle och farten ökar igen så är det inte så lätt att med trötta ben driva upp effekten igen. Är man stum så är man och då spelar det ingen roll vad man heter.
Varvet mäter inte 2.5 km så tävlingen blev aldrig 50 km, utan snarare 44.7 km. Det är också därför som man ser sådana fantasisnitthastigheter i resultatlistorna från Soldvarvi. Vi ska tex ha snittat 47,6 men egentligen blev det bara 41.5 för oss i gruppetton och första varvet som också var det snabbaste avverkades med 45.8 km/h i snitt.

All Garmindata, varv för varv och totalt, hittar ni här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar