Säsongen närmar sig och det är dags att förbereda både ben och huvud för stundande cykelallvar. Ni som varit med i gemet sedan Sundsvall brann känner kanske igen detta koncept, även om det nu blir en varvbana istället för ett enda långt varv. Ni som kört Ingarvet GP, eller har koll på dess regler, hittar också likheter.
Vad? Spurt- och bergspristräning med en eller ett par totalsegrare vid varje träningspass.
Var? I fantastiska Falun, givetvis. Samling utanför gruvmuséet, karta nedan för exakt sträcka.
När? Onsdagar kl. 17:00 - ca: 18:30, med start den 6:e mars.
Hur? Två spurtpriser och två bergspriser per varv, varvet mäter drygt 9 kilometer och vi kör tre varv. 5 poäng till ettan, 3 till tvåan, 2 till trean och 1 till fyran.
Dom rosa pilarna markerar var farten blir fri och spurt- och bergspris finns.
Banprofil
Säkerhet och annat: Efter varje spurt- eller bergspris väntar vi in varandra innan vi rullar vidare mot nästa frifartsträcka. Träningen bedrivs delvis på trafikerad väg som inte på något vis är avstängd för trafik. Det är upp till oss att följa trafikreglerna och cykla säkert. Ordning och reda i leden, tänk säkerheten först. Ingen vill komma hem uppskrapad eller något ännu värre. Om man avviker från träningen så se till att övriga gruppen vet om detta. Cykeln behöver lyse både fram och bak då det kommer hinna bli mörkt innan vi avrundar och rullar hem. Långa skärmar behöver du på cykeln för att visa respekt mot dina träningskamrater.
Å de där skulle man varit med på! Å jag som inte har några skärmar!
SvaraRaderaOm du har 99:- så har du snart skärmar: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Skarmar/Stankskarmar-for-standardcyklar-27666/ Finns liksom ingen ursäkt för att inte åka med skärm på vinterhojen. Kämpa, Pumpen!
RaderaÄr det så att man klarar sig med en cross och vanliga däck eller behövs det dubbdäck ?
SvaraRaderaDet är ju en riskbedömning man får göra själv. Jag tror man klarar tre av fyra fartsträckor utan dubb i alla fall. Sedan är det kanske isigare transportsträckor...
RaderaLägger in en liten varning för busslinjen som går på vägen runt gruvan och i backen upp och ner i Krondiket. Bussar är hårda, cyklister i alla fall lite mjukare.
SvaraRaderaVi ska givetvis se upp med all trafik, vi vill ju varken ha sönder bussar eller bilar... Den enda buss vi kanske möter längs gruvan/Krondiket är väl 17:30 från Krondiket och då är vi i uppförsbackar. Utan att nedvärdera vår kapacitet så tror jag inte vi håller speciellt hög fart uppför och har därmed gott om möjlighet att kontrollerat hålla oss på höger sida av vägen.
RaderaTänkte åka dit och plåta lite. Hur många varv tror du att ni hinner med att köra?
SvaraRadera1 uppvärmning tänkte jag. Sedan kör vi tre varv.
Radera