2013-03-05

2 x 10 minuter femtonfemton (15/15)

När jag tränade idag så kollade jag på Paris-Nice som Ronya spelat in åt mig. Snittpulsen i intervallerna blev 175 (89.3%) och 178 (90.8%).

Körde en intervalltyp som jag väl aldrig brukar köra, men kände att jag ville testa den och att köra nya grejer är ju alltid kul. Visst körde jag liknande träning som ung och mindre olovande, men det var länge sedan det. Det hela går ut på femton sekunder spurt följt av femton sekunder lugnare cykling, upprepa i tio minuter. Tanken med det hela är att kunna hålla en hög puls under lång tid och låta hjärtat arbeta utan att bli allt för stum. Jag tog sedan tre minuter vila, men det där gör man ju lite som man vill. Är man osäker på intervallformen, eller kanske den egna dagsformen så är block om fem minuter lite mer lätthanterliga. Jag blev själv rätt slirig på slutet och nu dryga timmen efter är jag fortfarande lite intervallskakis.

Hade ju tänkt cykla till jobbet imorgon, men det är så himla mycket som ska göras på kort tid på det där jobbet, så jag slänger in cykeln i bilen istället så jag dels hinner vara längre på jobbet och dels hinner till den tävlingsförberedande träningen vid 17-tiden. Vi ses vid Gruvan! Är ni sena dit så slå en signal.

3 kommentarer:

  1. Öhhh, glömde du att redovisa watten på intervallerna?

    /Wattson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt förlåt. 4.5 kp motstånd och en kadens på 105-108. Alltså 472.5-486, eller ca: 6,8 w/kg.

      Radera
  2. Den lät bitig, men intressant. Tror jag börjar lite försiktigt med 5 minuter.

    SvaraRadera