Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-04-05

Rocky Mountain, Vertex 50

Min träningscykel

Klicka på bilden för att läsa mer om den och se större bilder.

Bakväxel: Shimano, XT
Broms: Formula, ORO K24
Bromsreglage: Formula, ORO K24
Däck: Hutchinson, Tora 26
Framgaffel: Fox, 32 F100RL
Framväxel: Shimano, SLX 31.8 mm
Hjul: Mavic, Crossride disc
Kassett: Shimano, SLX, 11-34T
Kedja: Shimano, HG53
Modell: Vertex aluminium
Pedaler: Crank Brothers, Smarty
Ram: FORM 7005 aluminium
Sadel: WTB, Deva Comp
Sadelstolpe: Easton, EA50, 27.2 mm
Storlekar: XS (15''), S (16.5''), M (18''), L (19''), XL (20.5'')
Styre: Easton, EA50 low rise, 31.8 mm, 580 mm
Styrlager: FSA
Styrstam: Easton, EA50 flip-flop, 31,8 mm, 6°
Vevlager: Race Face, X-Type
Vevparti: Race Face, Evolve XC, 44/32/22T
Vikt: 11,64kg (vägd av Cyclecomponents.com)
Växelreglage: Shimano, SLX 9-vxl

Det jag ändrar på denna cykel är;
-sadeln, som jag byter till något jag är van vid
-sadelstolpen, blir en utan setback då jag gillar att sitta långt fram på mina cyklar
-styret blir rakt, helt nordamerikan har jag inte blivit ännu..
-styrstammen, byter jag eventuellt också till en längre

Rocky Mountain säljs av Cyclecomponents.com och min Vertex 50 är tänkt att användas till träning och som backup till min tävlingshoj, som kommer vara en riktig killer. I fjol provade jag en cykel med SLX-växlar och tänkte; aldrig mer. Men Shimano har gjort ett fint jobb med växlarna till i år, och nu känns det riktigt bra. De pass jag hunnit med att cykla på hojen har allt fungerat klockrent. Skillnaden mellan SLX och XTR känns mer som en viktskillnad, i fjol var det mer skillnad än så. Rapp ram, en riktigt kompetent gaffel, prisvärda hjul och bra bromsar gör ju cykeln till en utmärkt långlopps-MTB. Om man önskar en upprätt sittställning eller nästan uteslutande kör i skogen så låter man riserstyret och styrstammen vara. Gillar man, som mig, en lite aggresivare sittställning så vänder man styrstammen och byter styret mot ett utan någon rise

4 kommentarer:

  1. Det var en fin hoj, med många små trevliga eklövsdetaljer på. Men är inte Riserstyre aggresivt och rakt styre mer svetto?
    Jamenar DH-killarna är ju ganska aggresiva i sin åkning...

    SvaraRadera
  2. Agressivt svetto då? :)

    Schysst cykel, gött att du har en cykel att cykla på med. Roligare så.

    SvaraRadera
  3. en lite fråga..... vilken höjd ska en cykelsadel vara finns det något standard mått???

    Andreas

    SvaraRadera
  4. Benlängd * 0.883 har jag hört för många år sedan. Ta det dock med en nypa salt och känn dig för. Det som känns bäst är rätt.

    SvaraRadera