Arkivbild från igår: sjön Varpan.
I kväll så har sonen och jag cyklat runt Varpan. Vi har nu cyklat ett varv runt sjön tre år i följd och med tanke på hur tidigt på sommaren vi tog oss runt den här gången så kan det bli fler gånger i år. I fjol cyklade yngsta tjejen också med men idag ville hon inte. Femtiofem minuter tog det denna gång att ta oss dom 14 kilometerna runt sjön.
Ska väl försöka komma ut på egen cykling nu innan det mörknar också, vet inte om det ser så ljust ut dock...
2014-05-02
2014-05-01
5xDössberget & 5xBaggbo
Hej vänner!
Idag har jag varit ut till metropolen Bjursås för att pangpanga lite i backarna där. För att få lite variation så växlade jag mellan Dössberget och Baggbo, två backar centralt i byn som båda svider rejält i benen. Dössberget med knappa 500 meter och nästan 11% snittlutning och Baggbo som mäter nästan 1700 meter med 7.5% i snittlutning. Två olika men riktigt jobbiga backar. Bestämde mig redan innan jag kom till backarna för att försöka köra hårt men inte bli idiotstum för att kunna genomföra tio backintervaller med hedern i behåll. Som jag konstaterade i morse så behöver jag ju träningstid...
När jag rullade hemifrån så var det väl en elva plusgrader och sol. En nordanvind gjorde dock att jag slapp svettas. När jag närmade mig byn så började det att regna men efter en kort stund så sprack det upp igen och blev sol. Mitt i backnötandet så började det faktiskt att vräka ner snö och då låg temperaturen ändå kring sex plusgrader. Temperaturen fortsatte att sjunka och på slutet var det bara tre grader varmt. Tur att jag hade klätt på mig och att jag hade medvind hem från Bjurs'.
Efter några intervaller så kändes det som om benen var helt slut men ändå så lyckades jag hålla ganska jämna tider och faktiskt till och med förbättra tiderna i Baggbo på slutet. Sista intervallen var allt annat än kontrollerad...
Det låg en del snö på skuggsidan uppe på toppen av Baggbobacken.
Pangpang i sista nypet upp till Dössberget.
Som sagt, varierat väder...
Inspirerad av Lisa Nordén så tog jag en #framhjulsbild
Hemmasjön Varpan.
Å så lite siffror till er som gillar sånt:
Intervall 1, Dössberget:
Tid: 2:38
Snitt/maxpuls: 168/178
Snitteffekt: 418 watt
Intervall 2, Baggbo:
Tid: 5:28
Snitt/maxpuls: 169/176
Snitteffekt: 374 watt
Intervall 3, Dössberget:
Tid: 1:51
Snitt/maxpuls: 159/171
Snitteffekt: 401 watt
Intervall 4, Baggbo:
Tid: 5:26
Snitt/maxpuls: 169/176
Snitteffekt: 381 watt
Intervall 5, Dössberget:
Tid: 1:52
Snitt/maxpuls: 161/172
Snitteffekt: 378 watt
Intervall 6, Baggbo:
Tid: 5:27
Snitt/maxpuls: 171/179
Snitteffekt: 376 watt
Intervall 7, Dössberget:
Tid: 1:53
Snitt/maxpuls: 162/171
Snitteffekt: 392 watt
Intervall 8, Baggbo:
Tid: 5:21
Snitt/maxpuls: 171/178
Snitteffekt: 385 watt
Intervall 9, Dössberget:
Tid: 1:52
Snitt/maxpuls: 162/171
Snitteffekt: 387 watt
Intervall 10, Baggbo:
Tid: 5:15
Snitt/maxpuls: 171/177
Snitteffekt: 391 watt
Här hittar ni hela passet:
Idag har jag varit ut till metropolen Bjursås för att pangpanga lite i backarna där. För att få lite variation så växlade jag mellan Dössberget och Baggbo, två backar centralt i byn som båda svider rejält i benen. Dössberget med knappa 500 meter och nästan 11% snittlutning och Baggbo som mäter nästan 1700 meter med 7.5% i snittlutning. Två olika men riktigt jobbiga backar. Bestämde mig redan innan jag kom till backarna för att försöka köra hårt men inte bli idiotstum för att kunna genomföra tio backintervaller med hedern i behåll. Som jag konstaterade i morse så behöver jag ju träningstid...
När jag rullade hemifrån så var det väl en elva plusgrader och sol. En nordanvind gjorde dock att jag slapp svettas. När jag närmade mig byn så började det att regna men efter en kort stund så sprack det upp igen och blev sol. Mitt i backnötandet så började det faktiskt att vräka ner snö och då låg temperaturen ändå kring sex plusgrader. Temperaturen fortsatte att sjunka och på slutet var det bara tre grader varmt. Tur att jag hade klätt på mig och att jag hade medvind hem från Bjurs'.
Efter några intervaller så kändes det som om benen var helt slut men ändå så lyckades jag hålla ganska jämna tider och faktiskt till och med förbättra tiderna i Baggbo på slutet. Sista intervallen var allt annat än kontrollerad...
Det låg en del snö på skuggsidan uppe på toppen av Baggbobacken.
Pangpang i sista nypet upp till Dössberget.
Som sagt, varierat väder...
Inspirerad av Lisa Nordén så tog jag en #framhjulsbild
Hemmasjön Varpan.
Å så lite siffror till er som gillar sånt:
Intervall 1, Dössberget:
Tid: 2:38
Snitt/maxpuls: 168/178
Snitteffekt: 418 watt
Intervall 2, Baggbo:
Tid: 5:28
Snitt/maxpuls: 169/176
Snitteffekt: 374 watt
Intervall 3, Dössberget:
Tid: 1:51
Snitt/maxpuls: 159/171
Snitteffekt: 401 watt
Intervall 4, Baggbo:
Tid: 5:26
Snitt/maxpuls: 169/176
Snitteffekt: 381 watt
Intervall 5, Dössberget:
Tid: 1:52
Snitt/maxpuls: 161/172
Snitteffekt: 378 watt
Intervall 6, Baggbo:
Tid: 5:27
Snitt/maxpuls: 171/179
Snitteffekt: 376 watt
Intervall 7, Dössberget:
Tid: 1:53
Snitt/maxpuls: 162/171
Snitteffekt: 392 watt
Intervall 8, Baggbo:
Tid: 5:21
Snitt/maxpuls: 171/178
Snitteffekt: 385 watt
Intervall 9, Dössberget:
Tid: 1:52
Snitt/maxpuls: 162/171
Snitteffekt: 387 watt
Intervall 10, Baggbo:
Tid: 5:15
Snitt/maxpuls: 171/177
Snitteffekt: 391 watt
Här hittar ni hela passet:
Etiketter:
Backar,
Backintervaller,
Baggbo,
Cykling,
Dössberget,
Garmin,
Garmin Connect,
Våren
En gör så gott en kan
En rapport från nya Garmin Connect som visar hur mycket (eller lite...) som jag tränat det senaste året.
Sedan jag i december 2010 började spara all min träning på Garmin Connect så är det i september 2012 som jag tränat mest. Då fick jag ihop knappa 50 timmar (2986 minuter). Men det var också då som jag cyklade runt Dalarna på 23 timmar.... Utöver den månaden så har jag bara en månad till över 2500 minuter och det var i maj 2011. Optimalt för mig som inte har all tid i världen att lägga på träning är väl om jag lyckas landa någonstans drygt 2000 minuter/månad.
Nu när en tredjedel av 2013 är avklarat så har jag bara nått upp i 114 timmar och det är långt ifrån vad jag hade hoppats på. Nu såg ju april ganska så bra ut, så om jag bara kan fortsätta att cykla när tid finnes så kan det nog bli en bra sommar ändå.
Att träna lite och ändå prestera bra är inga problem om man är en talang, det blir värre för mig.
Idag ska jag försöka få min MTB i åkdugligt skick, jag är sugen på att köra skog och att hinna med lite backintervaller i Norlingberg. Idag borde jag väl egentligen köra DM i MTB i Säter, men cykeln är ju tyvärr inte redo. Jag måste väl säga att jag gillar CK Natén. Mycket. Det händer så mycket bra saker i Säter och det känns verkligen att det är en klubb som är på gång. Om det inte vore för att Falu CK fanns så skulle jag nog säga att det är länets bästa cykelklubb.
Sedan jag i december 2010 började spara all min träning på Garmin Connect så är det i september 2012 som jag tränat mest. Då fick jag ihop knappa 50 timmar (2986 minuter). Men det var också då som jag cyklade runt Dalarna på 23 timmar.... Utöver den månaden så har jag bara en månad till över 2500 minuter och det var i maj 2011. Optimalt för mig som inte har all tid i världen att lägga på träning är väl om jag lyckas landa någonstans drygt 2000 minuter/månad.
Nu när en tredjedel av 2013 är avklarat så har jag bara nått upp i 114 timmar och det är långt ifrån vad jag hade hoppats på. Nu såg ju april ganska så bra ut, så om jag bara kan fortsätta att cykla när tid finnes så kan det nog bli en bra sommar ändå.
Att träna lite och ändå prestera bra är inga problem om man är en talang, det blir värre för mig.
Idag ska jag försöka få min MTB i åkdugligt skick, jag är sugen på att köra skog och att hinna med lite backintervaller i Norlingberg. Idag borde jag väl egentligen köra DM i MTB i Säter, men cykeln är ju tyvärr inte redo. Jag måste väl säga att jag gillar CK Natén. Mycket. Det händer så mycket bra saker i Säter och det känns verkligen att det är en klubb som är på gång. Om det inte vore för att Falu CK fanns så skulle jag nog säga att det är länets bästa cykelklubb.
Etiketter:
CK Natén,
Cykling,
DM,
Garmin Connect
2014-04-30
Bianchi Café & Cycles Västerås
I helgen öppnade en ny Bianchi Café & Cycles-butik, denna gång på Slottsgatan 27 i Västerås. Detta betyder att jag nu har två stycken inom cykelavstånd då en också finns i Sälen. Problemet är väl bara att orka cykla hem igen då jag har ca: 15 mil till Västerås och 17.5 till butiken i Sälen.
Det känns som om Falun borde stå på tur för denna eleganta cykel och café-kedja...
CAFÉ
MÅNDAG - FREDAG 07.30-18.00
LÖRDAG 11.00-17.00
SÖNDAG 12.00-16.00
BUTIK
MÅNDAG - FREDAG 10.00-18.00
LÖRDAG 11.00-17.00
SÖNDAG 12.00-16.00
"Bianchi's owner Salvatore Grimaldi to expand the new cafè-restaurant and bike store project
A new Bianchi Cafè & Cycles has been opened on Saturday, April 26 in Vasteras (Sweden), the city that welcomed Salvatore Grimaldi and his family when they moved to Sweden in early Fifties. It is the fourth Bianchi Cafè & Cycles launched in the Scandinavian country, after the ones in Stockholm (the first overall, opened since 2010), Sälen and Malmö, the latter presented five months ago.
The new Bianchi Cafè & Cycles is a bicycle shop and a cafè restaurant at the same time. Meeting people, beautiful bicycles, technology, selected food and drinks, Italian design and passion make every Café & Cyles a unique place. Whether you are looking for a bike or a perfect Espresso in a exclusive but warm and friendly place, Bianchi Café & Cycles is the answer. All the latest Bianchi high-end Road and MTB models like Oltre XR2, Infinito CV and Methanol 27.5 SL are available in the Bianchi Café and Cycles together with the full range of city bikes, accessories and clothing. The next opening in time will be a new Cafè&Cycles in Autumn 2014 in Milan (Italy).
Grimaldi’s entreprenaurial success started here, with patience, intuition and passion, always keeping alive the link with the city and its people: "The first Italians discovering Sweden, including my family, arrived in Vasteras. Here I grew up building my entreprenaurial career. In spite of its industrial vocation, Vasteras is a bike-friendly city, counting on several amateur teams. Bike is one of the main means of transportation here" Grimaldi commented during the presentation. More than five hundreds guests, including local authorities, Salvatore's relatives and friends and Bianchi members attended the event."
Etiketter:
Bianchi,
Bianchi Café and Cycles,
Cykling,
Reklam,
Salvatore Grimaldi,
Sponsor,
Västerås
2014-04-29
Tipsblogg
Jag har väl tipsat om honom i slutet på december också i samband med Rapha Festive 500, men det tål att upprepas. Sjukt fina bilder:
Sen tänkte jag också passa på att tipsa om en ny cykelsida: Velonode.cc
Tanken är att användarna står för innehållet på sidan där några användare är "contributors" och får lite större utrymme på sidan. Upplägget är lite som ett nätmagazin och genom att registrera sig så kan man välja vilket nyhetsflöde man vill ha. Själva sidan är uppdelad i landsväg, MTB, cyclocross och så vidare så man kan snöa in på bara en del av cykelsporten om man vill.
Nu kan man bland annat läsa om Cyclocross i Brasilien.
Sen tänkte jag också passa på att tipsa om en ny cykelsida: Velonode.cc
Tanken är att användarna står för innehållet på sidan där några användare är "contributors" och får lite större utrymme på sidan. Upplägget är lite som ett nätmagazin och genom att registrera sig så kan man välja vilket nyhetsflöde man vill ha. Själva sidan är uppdelad i landsväg, MTB, cyclocross och så vidare så man kan snöa in på bara en del av cykelsporten om man vill.
Nu kan man bland annat läsa om Cyclocross i Brasilien.
Etiketter:
Cykling,
Instagram,
Länktips,
Velonode.cc
2014-04-28
Dalacupen imorgon är inställd
Häj!
Jag vill meddela er att tyvärr är morgondagens deltävling av Dalcupen inställd. Jag visste när jag skickade in ansökan att den här deltävlingen låg i farozonen eftersom länsstyrelsen behöver 4 månader på sig för att handlägga en ansökan. Jag chansade ändå att klämma in denna tävling runt Milsbovarvet ifall det skulle kunna gå. Ibland går det ju nämligen snabbare än 4 månader att få till ett tillstånd. Men så här är det och nu laddar vi istället för Ingarvet om två veckor! Till dess ska nämligen tillståndet hinna bli klart.
Bild från dalacuptävling på Milsbovarvet i juni 2013
Igår delade jag ju inte med mig så mycket av siffrorna från partempocyklingen med Jens men har ni stort intresse så kan ni hitta allt här:
Idag har jag vilodag så jag tränar ingenting och eftersom jag jobbat till åtta så har jag inte hunnit med så mycket mer än att natta barnen. Nu är barnen i säng och frugan på jobbet. På vilodagar så hinner man ju med en del som annars inte hinns med. Så jag tänkte göra lite sådant innan jag förhoppningsvis lägger mig i någorlunda vettig tid. Vi kan ju hoppas i alla fall.
Jag funderar på att ta klivet upp och arrangera en nationell tävling här i Falun nästa år och helst göra det riktigt bra också, finns det några som skulle vara intresserade av samma sak så får ni gärna höra av er.
Jag vill meddela er att tyvärr är morgondagens deltävling av Dalcupen inställd. Jag visste när jag skickade in ansökan att den här deltävlingen låg i farozonen eftersom länsstyrelsen behöver 4 månader på sig för att handlägga en ansökan. Jag chansade ändå att klämma in denna tävling runt Milsbovarvet ifall det skulle kunna gå. Ibland går det ju nämligen snabbare än 4 månader att få till ett tillstånd. Men så här är det och nu laddar vi istället för Ingarvet om två veckor! Till dess ska nämligen tillståndet hinna bli klart.
Bild från dalacuptävling på Milsbovarvet i juni 2013
Igår delade jag ju inte med mig så mycket av siffrorna från partempocyklingen med Jens men har ni stort intresse så kan ni hitta allt här:
Idag har jag vilodag så jag tränar ingenting och eftersom jag jobbat till åtta så har jag inte hunnit med så mycket mer än att natta barnen. Nu är barnen i säng och frugan på jobbet. På vilodagar så hinner man ju med en del som annars inte hinns med. Så jag tänkte göra lite sådant innan jag förhoppningsvis lägger mig i någorlunda vettig tid. Vi kan ju hoppas i alla fall.
Jag funderar på att ta klivet upp och arrangera en nationell tävling här i Falun nästa år och helst göra det riktigt bra också, finns det några som skulle vara intresserade av samma sak så får ni gärna höra av er.
Olika arenor
I fredags så skulle man ha spelat en helt vanlig landskamp i ishockey mellan Sverige och Norge uppe i Sundsvall. Problem med att reklamfärgen trängde igenom isen i en av tekningscirklarna gjorde att man avbröt första perioden i trekvart för att fixa till isen. Det fanns risk att man kunde köra fast med skridskon så domarna och spelarna bedömde det om för farligt för fortsatt spel. Efter en lång vila så fortsatte man med period ett.
I periodpausen mellan första och andra perioden så hade man fortfarande kvar färgproblemet så arrangören beslöt till slut för att slipa bort isen och reklamfärgen på den aktuella platsen och så spolade man om. Ett långt avbrott igen alltså men spelare och publik väntade tålmodigt. Det var ju viktigt att man kunde spela på en arena där inte spelarna riskerade att skada sig. Tyvärr blev det en liten kant när man slipade bort reklamen, så avbrottet förlängdes och man slipade ytterligare och varvade med att spola på nytt vatten och använda kolsyresläckare för att kyla isen snabbt.
När så spelarna kom ut igen för att ta upp matchen och påbörja period två så konstaterade man istället att den ursprungliga reklamen, som låg mycket längre ner i isen, nu tittade fram och det var en fläck på ungefär en kvadratdecimeter där reklamfilmen var exponerad.
Då beslutade man sig för att avbryta matchen. Det blev bara en period och för att ändå bjuda publiken på någonting mer så körde man straffläggning mot målet där det inte fanns en kvadratdecimeter stor fläck på isen som inte var användbar. Man måste ändå förstå beslutet eftersom ingen vill spela med sin hälsa som insats.
"– Ingen vill spela med livet som insats, säger domare Mikael Sjökvist till TV10."
Efter att ha sett information på Örestadsloppets hemsida och läst resultatlistan så kan jag tycka att arrangören och domaren bara hade kunnat förbjuda spelarna från att åka igenom den dåliga fläcken i tekningscirkeln och gett matchstraff till spelare som brutit mot regeln. Efter att matchen var färdigspelad. I Örestadsloppet förbjöd man cyklisterna från att använda ungefär en femtedel av arenan så att förbjuda hockeyspelarna från att använda en hundraåttiotusendel av arenan borde väl inte ha varit så svårt?
I periodpausen mellan första och andra perioden så hade man fortfarande kvar färgproblemet så arrangören beslöt till slut för att slipa bort isen och reklamfärgen på den aktuella platsen och så spolade man om. Ett långt avbrott igen alltså men spelare och publik väntade tålmodigt. Det var ju viktigt att man kunde spela på en arena där inte spelarna riskerade att skada sig. Tyvärr blev det en liten kant när man slipade bort reklamen, så avbrottet förlängdes och man slipade ytterligare och varvade med att spola på nytt vatten och använda kolsyresläckare för att kyla isen snabbt.
När så spelarna kom ut igen för att ta upp matchen och påbörja period två så konstaterade man istället att den ursprungliga reklamen, som låg mycket längre ner i isen, nu tittade fram och det var en fläck på ungefär en kvadratdecimeter där reklamfilmen var exponerad.
Då beslutade man sig för att avbryta matchen. Det blev bara en period och för att ändå bjuda publiken på någonting mer så körde man straffläggning mot målet där det inte fanns en kvadratdecimeter stor fläck på isen som inte var användbar. Man måste ändå förstå beslutet eftersom ingen vill spela med sin hälsa som insats.
"– Ingen vill spela med livet som insats, säger domare Mikael Sjökvist till TV10."
Efter att ha sett information på Örestadsloppets hemsida och läst resultatlistan så kan jag tycka att arrangören och domaren bara hade kunnat förbjuda spelarna från att åka igenom den dåliga fläcken i tekningscirkeln och gett matchstraff till spelare som brutit mot regeln. Efter att matchen var färdigspelad. I Örestadsloppet förbjöd man cyklisterna från att använda ungefär en femtedel av arenan så att förbjuda hockeyspelarna från att använda en hundraåttiotusendel av arenan borde väl inte ha varit så svårt?
Etiketter:
Cykling,
Ishockey,
Säkra Cykellopp,
Trafik
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)


.jpg)


