Risk (hopp om...) kantvind vid kusten idag. Enligt väderprognosen skall det dock blåsa medvind längst kusten och istället från sidan när man lämnar kusten och styr in mot landet. Tyvärr skall vindarna inte vara så hårda så klungan håller nog ihop. Finns nog ett helt gäng som vill slicka sina sår efter gårdagens etapp och tittar man till banprofilen så stinker det verkligen klungspurt idag. Möjligen att Chavanels attack i sista backen kan ställa till det för Cavendish.
Sändningen börjar 13:59 på Eurosport, hämta chipsen!
2012-07-04
Baggbo med the Jensie
The Jensie
Igår körde vi ett gemensamt kvällspass. Det blev en sväng till Baggbo där vi skrapade ihop några intervaller. Jag hade med digitalkameran och Jens lånade ett fäste för sin GoPro av mig så vi fick med oss både stillbilder och rörliga bilder hem, succé med andra ord. Intervallerna då? Jovars, vi startade intervallerna med en fot i backen och i den första klämde jag till med 4.43. En tid som står sig ganska bra även mot duktiga cyklister. Tyvärr är tidrapporteringen inte riktigt lika bra från Baggbo som den är ifrån Skuggarvstempot, men en liten indikation får man åtminstone.
"Bara nio kvar, bit ihop nu, Jens"
Svettigt
Avslutar med ett par idolbilder att skriva ut och sätta upp på sovrumsväggen
Igår körde vi ett gemensamt kvällspass. Det blev en sväng till Baggbo där vi skrapade ihop några intervaller. Jag hade med digitalkameran och Jens lånade ett fäste för sin GoPro av mig så vi fick med oss både stillbilder och rörliga bilder hem, succé med andra ord. Intervallerna då? Jovars, vi startade intervallerna med en fot i backen och i den första klämde jag till med 4.43. En tid som står sig ganska bra även mot duktiga cyklister. Tyvärr är tidrapporteringen inte riktigt lika bra från Baggbo som den är ifrån Skuggarvstempot, men en liten indikation får man åtminstone.
"Bara nio kvar, bit ihop nu, Jens"
Svettigt
Avslutar med ett par idolbilder att skriva ut och sätta upp på sovrumsväggen
2012-07-03
Etapp 3 på Le Tour de France
Idag ska man cykla i Frankrike på Frankrike runt!
Dagens profil: Ganska lätt, men med en hel drös små kottar (côte:ar) på slutet
Avslutningen är också den uppför vilket borde göra att vi inte får se Cavendish först över mållinjen idag
Istället tippar jag, som vanligt, på Philippe Gilbert! Men om jag skulle sätta pengar på någon så blir det givetvis Peter Sagan. Hur ska övriga fältet göra för att överlista honom idag? Kanske med en surprise-attack en eller två mil före mål? Att vänta till slutet innebär med största säkerhet att Sagan vinner. Om inte Boasson Hagen eller Cancellara tar det då. Backen är tillräckligt kort för att en monsterattack från Cancellara räcker. Om jag ska plocka ut några utöver skaran med de vanliga misstänkta så får ni se upp med Bauke Mollema, Daniel Martin och Alejandro Valverde.
Sändningen på Eurosport börjar 14:01, ställ edra klockor!
Dagens profil: Ganska lätt, men med en hel drös små kottar (côte:ar) på slutet
Avslutningen är också den uppför vilket borde göra att vi inte får se Cavendish först över mållinjen idag
Istället tippar jag, som vanligt, på Philippe Gilbert! Men om jag skulle sätta pengar på någon så blir det givetvis Peter Sagan. Hur ska övriga fältet göra för att överlista honom idag? Kanske med en surprise-attack en eller två mil före mål? Att vänta till slutet innebär med största säkerhet att Sagan vinner. Om inte Boasson Hagen eller Cancellara tar det då. Backen är tillräckligt kort för att en monsterattack från Cancellara räcker. Om jag ska plocka ut några utöver skaran med de vanliga misstänkta så får ni se upp med Bauke Mollema, Daniel Martin och Alejandro Valverde.
Sändningen på Eurosport börjar 14:01, ställ edra klockor!
Etiketter:
Cykling,
Le Tour de France
2012-07-02
Stark satan!
Kvällens cykel. Och nej, jag är inte köpt av Enervit.
Laddade för Skuggarvstempot idag, men det skulle dröja ända till klockan 21 innan jag kom iväg. När jag väl kom iväg så såg jag till att tända till rejält och peppade mig som bara den under uppvärmningen. När det väl var dags för start så var jag så nära övertaggad som man kan vara. Sjukt pepp!
Planen var att gå all in från start och sedan öka. Eller åtminstone försöka ta mig runt med hedern i behåll. Att starta innebär givetvis att försöka slå tidigare årsbästat (29:43). Om jag hade det i mig och kände det tidigt så var nästa mål att slå personbästat från 2007 (29:14).
Startade sjukt starkt och första "mellantiden" såg riktigt bra ut, andra likaså men sen stumnade jag nog lite för därefter åkte jag jämnt med tidigare försök i år. När jag var i Sundborn och skulle ta mig ann Skuggarvsbackarna så hade jag några sekunder till godo på årsbästat, nu gällde det bara att mata uppför och hoppas att det fanns något kvar i påkarna. Det kändes mycket bra också i backarna och mellantiden utanför Darvells infart var bättre än jag vågat hoppats på. Årsbästat skulle jag fixa och kanske även personbästat! Jag brukar avsluta på ca: 6.30 och jag hade nog 6.55 på mig att slå personbästat, så även om benen stod rätt ut och vinden blåste i ansiktet så skulle det nog kunna gå vägen. Tog sikte på personbästat och gav allt i sista backen (som också är den tuffaste). I sista backen har jag också en punkt där jag vet ungefär hur lång tid det är kvar till målet och där visste jag att personbästat skulle ryka all världens väg och om jag gjorde en genomöverjävlig avslutning så skulle jag kanske till och med ta bästa tiden någonsin. Med tryggheten i att det skulle bli personbästa så chansade jag med en riktig attack in i sista branten och idiotspurtade uppe på toppen. Väl i mål var jag tvungen att "göra en Adam" och lägga mig på rygg för att hämta andan en stund och surfa in för att kolla topplistan på Skuggarvstempot.
Kunde där och då bekräfta att jag skrotade mitt personbästa från 2007 med hela TRETTIOTVÅ sekunder och var bara 2.7 sekunder från att slå Robert Österlings "oslagbara" rekordtid. Så sjukt jävla nöjd kille!
Sista branten, inte go att tass med!
Tid: 28.42.6
Snitt/maxhastighet: 38.8 / 73.3 km/h
Snitt/maxpuls: 174 (89%) / 184 (94%)
All Garmindata hittar ni här:
Laddade för Skuggarvstempot idag, men det skulle dröja ända till klockan 21 innan jag kom iväg. När jag väl kom iväg så såg jag till att tända till rejält och peppade mig som bara den under uppvärmningen. När det väl var dags för start så var jag så nära övertaggad som man kan vara. Sjukt pepp!
Planen var att gå all in från start och sedan öka. Eller åtminstone försöka ta mig runt med hedern i behåll. Att starta innebär givetvis att försöka slå tidigare årsbästat (29:43). Om jag hade det i mig och kände det tidigt så var nästa mål att slå personbästat från 2007 (29:14).
Startade sjukt starkt och första "mellantiden" såg riktigt bra ut, andra likaså men sen stumnade jag nog lite för därefter åkte jag jämnt med tidigare försök i år. När jag var i Sundborn och skulle ta mig ann Skuggarvsbackarna så hade jag några sekunder till godo på årsbästat, nu gällde det bara att mata uppför och hoppas att det fanns något kvar i påkarna. Det kändes mycket bra också i backarna och mellantiden utanför Darvells infart var bättre än jag vågat hoppats på. Årsbästat skulle jag fixa och kanske även personbästat! Jag brukar avsluta på ca: 6.30 och jag hade nog 6.55 på mig att slå personbästat, så även om benen stod rätt ut och vinden blåste i ansiktet så skulle det nog kunna gå vägen. Tog sikte på personbästat och gav allt i sista backen (som också är den tuffaste). I sista backen har jag också en punkt där jag vet ungefär hur lång tid det är kvar till målet och där visste jag att personbästat skulle ryka all världens väg och om jag gjorde en genomöverjävlig avslutning så skulle jag kanske till och med ta bästa tiden någonsin. Med tryggheten i att det skulle bli personbästa så chansade jag med en riktig attack in i sista branten och idiotspurtade uppe på toppen. Väl i mål var jag tvungen att "göra en Adam" och lägga mig på rygg för att hämta andan en stund och surfa in för att kolla topplistan på Skuggarvstempot.
Kunde där och då bekräfta att jag skrotade mitt personbästa från 2007 med hela TRETTIOTVÅ sekunder och var bara 2.7 sekunder från att slå Robert Österlings "oslagbara" rekordtid. Så sjukt jävla nöjd kille!
Sista branten, inte go att tass med!
Tid: 28.42.6
Snitt/maxhastighet: 38.8 / 73.3 km/h
Snitt/maxpuls: 174 (89%) / 184 (94%)
All Garmindata hittar ni här:
Etiketter:
Cykling,
Garmin Cykel,
Skuggarvstempot
Resultat etapp 2
Cavendish levererade på egen hand idag. Sagan kanske har jobbat till sig klungans respekt men spurtarna ger honom inte en centimeter gratis och han blev flyttad på ett antal gånger. Greipel tvåa med ungefär ett halvt hjul, revanschlust hos den gossen framöver.
Igår och idag på touren
Ni som missade gårdagens spektakulära avslutning kan se den här, sevärd!
Sylvain Chavanel var het, för het och stack tidigt i backen. Fabian Cancellara kände väl där och då att "det här fixar jag" så han valde att skarva på med en klassisk dyngattack som bara Peter Sagan kunde svara på. Edvald Boasson Hagen lyckades ansluta till duon genom att offra 8 av sina nio extraliv. Vilket slit! Tyvärr var den gode norsken givetvis helstum när han kom i kapp så han slutade också trea i spurten. Sagan satt på hjul hela vägen upp och hade inga problem i världen att förpassa Cancellara till andraplatsen. Bakom spurtade Philippe Gilbert in som fyra och täppte också till luckan till trion så det blev inga tidsavstånd mellan utbrytarna och huvudgruppen. 48 man fick samma tid, Fredrik Kessiakoff blev 89:a, 1.16 efter och Gustav Larsson blev 171:a, 3.41 efter.
Dagens etapp mäter 207.5 kilometer och slutar förmodligen i en stor klungspurt. Det finns ett fjärdekategoriberg efter 82.5 kilometer men sedan ska det inte vara något som besvärar spurtarna innan det där dags för spurt.
Eurosports sändning startar 14:00 och här hittar ni livestream för Le Tour de France 2012
Favoriter idag: Cavendish, Greipel, Kittel, Goss, Farrar, Renshaw och givetvis Peter Sagan om han väljer att försöka. En som ska försöka idag är annars Henrik Öijer som tänker dra ett varv runt Skuggarvstempot efter två vilodagar, kämpa Henrik!
Kul att landsvägsproffset och förre MTB-junioren Tobias Ludvigsson ställde upp och åkte bra i Ränneslättsturen igår! Kul också för Wengelin att få ännu en seger till meritlistan och Bleckur är i fortsatt god form. Fint att se att den gamle räven Oras hittat till dom svenska skogarna igen även om det inte riktigt räckte till idag.
Resultat Ränneslättsturen:
1 Matthias Wengelin Team Kalas/Herbalife 24 02:45:45
2 Lars Bleckur Cykloteket Racing Team 02:45:45
3 Magnus Darvell Team Kalas/Pedalogerna 02:46:36
4 Tobias Ludvigsson Falköping CK 02:48:25
5 Magnus Palmberg Ok Hammaren 02:48:55
6 Mattias Nilsson Team Kalas/Pedalogerna 02:53:09
7 Allan Oras Rietumu-Delfin 02:53:36
8 Daniel Brengdahl Ck Hymer 02:53:53
9 Ludwig Söderquist Cykloteket Racing Team 02:53:53
10 Johannes Karlsson Kvänums IF 02:54:54
Etiketter:
Cykling,
Eurosport,
Le Tour de France,
livestream
2012-07-01
Förmiddag ute, eftermiddag inne
Bra planerat väder idag! Spenderade hela förmiddagen ute med barnen och lagom till tour-sändningen på Eurosport så kom regnet. Kunde inte bli mycket bättre än så!
Etiketter:
Cykling,
Ebbah,
Filip,
Le Tour de France
Idag kör vi etapp 1, vem tror ni vinner?
Sitter just nu och äter frukost med dottern, sonen äter frukost framför reprisen av gårdagens prolog...
Dagens rundaEfter att vi nu avverkat den "etappen" där ledartröjan skulle delas ut så går vi nu in i etapp 1 på Touren och det är ingen enkel nöt att knäcka. Det ska ju inte vara några problem för cyklisterna att ta sig igenom den, men den är småknölig och avslutas med en backe som väl blir för tuff för de klassiska spurtarna.
Som favorit idag tror jag på Peter Sagan. Hoppas dock på Philippe Gilbert som också har hemmaplan idag, eller varför inte Edvald Boasson Hagen? Fabian Cancellara kanske kan slå till med en seger i ledartröjan och killar som Alejandro Valverde och Samuel Sánchez ska man inte räkna bort från en sådan här avslutning.
När det blir målgång uppför så lär alla som vill vinna totalt vara på alerten också då luckor lätt kan bildas i fältet och sitter man då för långt ner så kan värdefulla sekunder gå till spillo.
Sändningen på Eurosport börjar 14:00 idag och här kan man titta på live stream från Le Tour de France 2012
Etiketter:
Cykling,
Le Tour de France,
livestream
Vinnare av ett par Contibyxor är...
Stort grattis till SubXX-tjejen Elna som vann ett par contibyxor!
Hennes svar (rätt svar):
1932 (1932)
07h 8min (7.08)
743 bilder (693)
Hennes svar (rätt svar):
1932 (1932)
07h 8min (7.08)
743 bilder (693)
Etiketter:
Tävling på bloggen
2012-06-30
Tjipp!
Idag är första dagen på min veckolånga semester. Skulle ha spenderat en långhelg med att jobba på ett MTB-läger men det ställdes tyvärr in på grund av för få deltagare. Riktigt synd då det både hade varit skitkul att vara med och rodda ett läger och få snacka cykel i flera dygn. Men jag fick istället möjligheten att närvara på min brorsons dop idag. Dopet var jättefint och min brorson var så snäll hela tiden.
På eftermiddagen har barnen roat mig och vi har varit ute mycket. Frun jobbar natt denna helg så hon behöver så sova lite i lugn och ro under dagarna. Inget lätt det där med nattjobb kan jag intyga.Cancellara fixade favorittrycket och kunde enkelt vinna prologen idag, vissa får det att se så enkelt ut. Mest glädjande tyckte jag det var att se Gilbert med pangpang i benen igen. Synd att svenskarna inte fick till det idag. Gustav konstaterade på Twitter att han visserligen inte var snabb nog men att han å andra sidan troligtvis skulle kunna hållit samma fart i 50 kilometer till. Vi får hoppas att Fredrik och Gustav visar upp sig mer framöver.
Etiketter:
Cykling,
Le Tour de France
Idag startar Le Tour de France
Idag börjar Le Tour de France 2012 med en 6.4 kilometer lång prolog i belgiska Liege.
Svenskar till start:
Gustav Larsson #124
Fredrik Kessiakoff #187
Hela startlistan hittar ni här: Startlista Le Tour de France 2012
Dagens prolog borde passa bägge våra svenska cyklister ganska så bra. Båda är duktiga på att köra mot klockan (Gustav är svensk tempomästare och Fredrik vann nyligen tempot i Schweiz runt) och banan ser ganska teknisk ut vilket inte ska vara till någon nackdel för våra tekniskt duktiga cyklister med rötterna i mountainbike.
Favoriter idag: Fabian Cancellara, Bradley Wiggins, Tony Martin, Peter Sagan, Gustav Larsson eller varför inte Edvald Boasson Hagen.
Favoriter till totalsegern: Det mesta av snacket kretsar kring Bradley Wiggins och fjolårets vinnare Cadel Evans. Våra svenskar gör det bra om de lyckas slå sig in topp-30. Fredrik är den som borde kunna klara detta bäst, men han har en uttalad hjälpryttarroll detta år efter en problemfylld vår.
TV-tider:
Eurosport börjar sända 14:15 idag
Live stream Le Tour de France finns också med start 14:30 idag:
http://sports-livez.com/sopcast/sop-1.php
http://sports-livez.com/channel/ch-5.php
http://sports-livez.com/channel/ch-6.php
Svenskar till start:
Gustav Larsson #124
Fredrik Kessiakoff #187
Hela startlistan hittar ni här: Startlista Le Tour de France 2012
Dagens prolog borde passa bägge våra svenska cyklister ganska så bra. Båda är duktiga på att köra mot klockan (Gustav är svensk tempomästare och Fredrik vann nyligen tempot i Schweiz runt) och banan ser ganska teknisk ut vilket inte ska vara till någon nackdel för våra tekniskt duktiga cyklister med rötterna i mountainbike.
Favoriter idag: Fabian Cancellara, Bradley Wiggins, Tony Martin, Peter Sagan, Gustav Larsson eller varför inte Edvald Boasson Hagen.
Favoriter till totalsegern: Det mesta av snacket kretsar kring Bradley Wiggins och fjolårets vinnare Cadel Evans. Våra svenskar gör det bra om de lyckas slå sig in topp-30. Fredrik är den som borde kunna klara detta bäst, men han har en uttalad hjälpryttarroll detta år efter en problemfylld vår.
TV-tider:
Eurosport börjar sända 14:15 idag
Live stream Le Tour de France finns också med start 14:30 idag:
http://sports-livez.com/sopcast/sop-1.php
http://sports-livez.com/channel/ch-5.php
http://sports-livez.com/channel/ch-6.php
Etiketter:
Cykling,
Le Tour de France,
livestream
2012-06-29
Axel mot axel
Foto: Dennis Nystrand
På bilden ser vi Treks teambil, en lastbil från Posten och Joakim Åleheim som tävlade i tempoloppet på SM i Södertälje. Det finns många i och kring cykelsporten som säger att vi måste ta sporten till städerna för sportens bästa. Men så länge som det sker på öppna vägar så tycker inte jag att det är värt det. SM i år har fått lite kritik för trafiksituationen. Jag är faktiskt osäker på om det är arrangören, förbundet eller kanske myndigheter som bör vara mottagare av denna kritik.
Drömmen vore givetvis att alla tävlingar gick på avstängda vägar, men dit har vi en lång bit att vandra. Men tävlingar som Svenska mästerskapen borde få avgöras utan att cyklisterna ska behöva fundera på hur de ska hantera trafiken på bästa sätt. Det bästa för sporten är inte att den utövas i städer, utan att den avgörs på bra och säkra tävlingsbanor där cyklisterna kan fokusera på sin egna prestation utan att behöva oroa sig allt för mycket över sin egna säkerhet.
Innan vi kan hålla stora tävlingar på avstängda vägar så bör vi kanske hålla våra stora tävlingar på ställen där trafiken inte är så tät. Att kampen om till exempel OS-medaljerna avgörs på avstängda vägar är en självklarhet, men på SM ska cyklisterna alltså behöva riskera sitt liv i kampen om medaljerna?
Joakim Åleheim blev sjua på tempo-SM, 1 minut och 16 sekunder ifrån medalj.
På bilden ser vi Treks teambil, en lastbil från Posten och Joakim Åleheim som tävlade i tempoloppet på SM i Södertälje. Det finns många i och kring cykelsporten som säger att vi måste ta sporten till städerna för sportens bästa. Men så länge som det sker på öppna vägar så tycker inte jag att det är värt det. SM i år har fått lite kritik för trafiksituationen. Jag är faktiskt osäker på om det är arrangören, förbundet eller kanske myndigheter som bör vara mottagare av denna kritik.
Drömmen vore givetvis att alla tävlingar gick på avstängda vägar, men dit har vi en lång bit att vandra. Men tävlingar som Svenska mästerskapen borde få avgöras utan att cyklisterna ska behöva fundera på hur de ska hantera trafiken på bästa sätt. Det bästa för sporten är inte att den utövas i städer, utan att den avgörs på bra och säkra tävlingsbanor där cyklisterna kan fokusera på sin egna prestation utan att behöva oroa sig allt för mycket över sin egna säkerhet.
Innan vi kan hålla stora tävlingar på avstängda vägar så bör vi kanske hålla våra stora tävlingar på ställen där trafiken inte är så tät. Att kampen om till exempel OS-medaljerna avgörs på avstängda vägar är en självklarhet, men på SM ska cyklisterna alltså behöva riskera sitt liv i kampen om medaljerna?
Joakim Åleheim blev sjua på tempo-SM, 1 minut och 16 sekunder ifrån medalj.
Bloggtävling!
Jag har två par sådana här cykelbyxor varav ett par är helt nytt och oanvänt. Tänkte därför tävla ut en kompetent cykelbyxa till en lycklig vinnare. Cykelbyxan är i storlek small och i mitt tycke skön. Ser ut så här:
Eftersom detta inte är något lotteri, utan en tävling så kommer här några frågor att besvara:
1. När grundades Duells?
2. Vilken var min officiella tid på Vätternrundan?
3. Utslagsfråga: Den 1:a juni fick jag en Xperia S från Sony Mobile, hur många bilder har jag tagit med den fram till nu?
Svara via kommentarer eller mejl, eftersom det är en utslagsfråga också så gör det nog inget om folk ser era svar. Mejlar ni så vill jag ha mejlen till henrikoijer@gmail.com. Tävlingen pågår till och med lördagen den 30:e juni klockan 23:59. Vinnaren står för eventuell vinstskatt. Lämna någon form av kontaktinfo också så att jag kan nå dig om du vinner.
Etiketter:
Tävling på bloggen
Sommarpendling
Kände mig skuggad idag...
Somrigt
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling
2012-06-28
Kvällens Ingarvet GP
Foto: Adam Steen
"Uppvärmning"
Efter Ingarvet GP, skitsnack och några ska köra traditionsenligt varv runt Varpan
Efteråt så gick Ebbah runt och serverade kakor
Jag hade väl familjen på plats också denna vecka, tyvärr fick dom aldrig se mig vinna. Vann första spurten, blev sedan fyra, sexa och slutade räkna. Tog inga mer pallplaceringar i alla fall. Fick pyspunktering och stannade för att byta slang, när jag pumpade kom Jesper in och erbjöd sitt framhjul istället så jag missade bara en spurt. Trots två vilovarv var jag väl fortfarande lika stum som innan så det var väl bara att lida sig runt. Efteråt skulle jag pumpa klart och hade av käglan i ventilen så jag lyckades väl bli två slangar fattigare denna afton.
Jag tror minsann att Ingarvet GP tog två rekord idag:
- Fem tjejer/kvinnor deltog (läge för damklass?)
- Jag räknade till fjorton åskådare vid målområdet!
Foto: Ronya. Jesper gör som han brukar och jag sitter på rulle med Cykloteket som punktmarkerar mig...
Här är det faktiskt jag som kör för allt vad tygen håller, foto: Ronya
Det här gör vi givetvis om nästa vecka, kom du också!
Etiketter:
Cykling,
Ingarvet GP
Ännu fler bilder från landsvägs-SM i Södertälje
Foto: Fabian Bender
Fabian har tagit en drös bilder som ligger ute på hans Facebooksida, kika här:
Damer linjelopp
Herrar linjelopp
Damer tempo
Herrar tempo
Fabian har tagit en drös bilder som ligger ute på hans Facebooksida, kika här:
Damer linjelopp
Herrar linjelopp
Damer tempo
Herrar tempo
Etiketter:
Cykling,
LVG SM,
Tävlingsbilder 2012
Bilder från Ingarvet GP
Ikväll är det dags igen, 18:00 ses vi på Matsarvsvägen 8 för lite Ingarvet GP. Har nog inte publicerat dessa bilder från den 14:e då Erik Birgerson fotograferade:
Etiketter:
Cykling,
Erik Birgerson,
Ingarvet GP,
träningsbilder 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





































