2013-10-10

Min träningsplan

Hej och god morgon!

Fick ett par frågor på min träning och mitt upplägg. När ni läser detta får ni gärna komma ihåg att jag inte har någon utbildning och det kan vara bättre att vända sig till någon professionell om ni vill ha något att planera er träning ifrån.

Jag kör min träning i treveckorsblock där jag har en lätt vecka, en mellanvecka och en hård vecka. Detta gör jag eftersom jag tror att hårda veckor kan vara riktigt utvecklande, men då krävs det också att man har en lättare vecka efteråt. Här kan man givetvis köra varianter som två hårda och en lätt eller varför inte lägga upp det på fyra veckor? Man behöver ju inte heller låta veckor styra sitt träningsupplägg utan köra med åttadagarscykler eller vad man nu finner lämpligt. Det jag nu gör är att jag försöker få veckorna att skilja sig lite åt. Rent konkret så innehåller min lätta vecka tre vilodagar, mellanveckan två vilodagar och den hårda veckan har en vilodag. Den hårda veckan innehåller ca: 50% mer träningsmängd än den lätta veckan.

När det kommer till totala mängden så ser mitt skissade träningsprogram ut att bjuda på 50% mer träning än under 2013. Detta är givetvis en idiotökning och ingenting som rekommenderas. Snarare talar man väl om att en ökning på ca: 10% från ett år till ett annat är en lagom nivå. Jag känner dock att jag har tränat så mycket förut och nu haft år med betydligt mindre träning och ska försöka ta ett kliv framåt igen. Här gäller det givetvis att vara lyhörd och lyssna på kroppen. Jag har ju inte direkt känt att jag tränat för mycket dom senaste åren, snarare tvärt om. Och kom gärna ihåg att det är vad programmet innehåller, själva utfallet blir ju inte 50% när man räknat bort sjukdagar, skador, för mycket på jobbet och familjepusslet. Men jag siktar mot stjärnorna och sedan får vi se vart jag hamnar.

Programmet från och med nu och någon månad framöver innehåller en del styrkeintervaller i form av spurter och fyraminutersintervaller på låg kadens. Jag vill försöka bli lite starkare helt enkelt. Samt givetvis vanliga fyror och distans. Dock finns fortfarande inslag av längre och kortare intervaller med även nu. När februari dyker upp så kommer träningen växla mer mot längre intervaller och längre distanspass där några är av hårdare karaktär. Träningen från februari kommer gå mer åt att bli tävlingslik för att förbereda mig för säsongen.

Programmet i sin helhet får ni inte, men jag skriver ju fortlöpande om vad jag tränat här i bloggen i alla fall så ni får i efterhand pussla ihop mitt program.

2 kommentarer:

  1. Tackar. Alltid kul och få lite olika input när man själv sitter med tankar om vinterträning.

    SvaraRadera
  2. Jag är också klar med mitt upplägg inför vinterträningen. För min del handlar allt om att förbättra åkstyrkan (FTP) och kanske knipa en pallplats i seniorklassen under 2014..

    SvaraRadera