Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2013-10-21

En sammanfattning av mellanveckan

Träningsprogram har jag, som tidigare sagt, inte kört på några år nu. I alla fall inte över längre tid. Att försöka kombinera ett ambitiöst träningsprogram med övriga livet är inte helt lätt och det gäller, för prestationen, att jag kan få till återhämtningen i form av kost och vila på ett bra vis för att inte få bakslag genom sjukdom eller skador. Jag försöker nu lyssna väldigt noga på kroppen och känner ständigt av läget för att se om jag kan behöva justera programmet.

Första lätta veckan gick ju bra, visserligen 93 minuter mindre än planerat varav en intervallminut, men bra känsla och inte alls någon jobbig vecka. Precis så som det ska vara.

Denna första mellanvecka innehöll 40 minuter mer än planerat, men en intervallminut mindre än planerat. Idag känner jag mig lite sliten i benen, vet inte om det bara är gårdagspasset som sitter i, eller om det är den totala belastningen som börjar ge sig till känna. Jag fortsätter på som planerat och en mellanvecka ska ju ändå kännas lite i benen.

Nu ska jag gå in i en hård vecka, vilket betyder bara en vilodag och lite mer av allt. Denna vecka borde vara jobbig, annars har jag planerat för snålt med träning eller bara tagit i för lite. Den här veckan gäller det att vara noggrann och även om det ska vara hårt så kan jag inte jobbpendla bara för att få mängd. Om programmet är bra så gäller det att följa det nästan på minuten. En halvtimme för mycket träning kan bli en allt för stor totalbelastning, även om det kan kännas bra på det enskilda passet. Med det sagt så kan jag inte heller dra av träning bara för att det är motigt på ett pass. Hårda veckan ska vara hård. Sömn och kost är också extra viktigt när kroppen ska pressas med träningen.

Jag ska inte plocka ut veckans vilodag redan idag, för då blir det sex träningsdagar i följd resten av veckan och det gäller nu att se helheten och inte bara känna efter för mycket hur benen känns just nu så här dagen efter två distansdagar. Det är först när jag kört ett par treveckorsperioder som jag kan avgöra hur väl det fungerar.

Cykling med platta däck, foto från igår: http://jesperhjortsberg.wordpress.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar