Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-03-08

Influensan 2012

Läs inte om du inte vill läsa om sjukdom/ohälsa, för här följer en sjukdomsrapport från det Öijerska sjukhemmet.

Vi börjar väl redan i natt då jag tydligen yrade och svettades så mycket att Ronya satt och torkade av mig och baddade pannan min med blöta handdukar, jag minns dock inget av det men vaknade någon gång med känslan av att ligga i ett badkar med kläder på sig. Helt genomblöt av svett med andra ord.
I morse visade dock temperaturen 37.1 så hopp väcktes om ett relativt snabbt tillfrisknande. Emily gick till skolan och småbarnen skickades iväg till dagis med lite hosta (de hostade lite igår kväll också men då härmade de först mig så det var svårt att veta om det var på riktigt...). Ett par timmar senare kände jag mig febrig igen och hade 38.6. En kort stund efter det ringde dom från dagis och Ebbah hade spytt... Ronya hämtade henne och tog med sig Filip i samma vända. Ebbah hade också 38.6 när hon kom hem. Filip började se lite dimmig ut så jag tyckte att vi skulle kolla han också, 39.9 blev resultatet. Nu var vi alltså tre sjuka här hemma.
Barnen och jag kollade Paris-Nice (sista fyra milen, tillsammans!) samtidigt som Ronya passade på att blunda en stund. Emily hade för övrigt också kommit hem nu.
Barnen satt och halvsov lite efter cykelsändningen och Emily skulle iväg på träning, jag föreslog att vi skulle kolla tempen på henne först och det visade sig att hon hade dryga 38 hon med. Vi tänkte göra i ordning småbarnen för natten men så vaknade Ebbah till så vi tog hennes temp igen och nu var hon uppe i 40!
Filip slog till på en spya han med så nu är fyra av oss fem sjuka och två har spytt dessutom. Min feber har varit uppe i 39.7 nu i kväll vilket kan vara personbästa! Kan i alla fall inte minnas att jag haft högre, ska vara när jag var liten då kanske.
Ebbah har sovit en stund, Filip tittar på serien Nordsjöliv, Ronya gör något ätbart i köket och Emily är där och pratar med henne.

Jorå så att. Fyra sjuka av fem, Ronya har genom tiderna varit halvt immun mot feber men hon verkar ganska pigg ändå trots lite hosta. Jag har haft 39-gradig feber nu i tre dagar. Vet inte hur lång en vanlig influensa brukar vara men det borde inte vara mycket kvar nu i alla fall.. Hoppas jag.

Jesper Svegby la upp denna från Smittskyddsinstitutet på Twitter idag och den visar att det är rätt populärt med influensa i år, så vi är inte ensamma i alla fall...

Så här har spridningen sett ut vecka för vecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar