2018-03-21

Distansträning på skoterspår igår


Hej och god morgon!

Dom där spåren på bilden ovan, vad är det som har skapat dom? Är det något man drar bakom en skoter? Varför? Vad är det för fel med att åka vanlig skoter på vanligt vis på vanliga skoterspår?

Igår kväll så körde jag distans. Rätt så jäkla kämpigt om jag ska vara ärlig... Kom ut vid sex på kvällen och var hemma en stund före tio. Benen kändes slitna och jag fick verkligen kämpa hela vägen för att hålla pulsen och motivationen uppe. Ville verkligen bara vända hemåt så många gånger. Men varje gång så lyckades jag övertala mig att fortsätta. Styrde bortåt flera gånger bara för att tvinga mig själv att köra lite längre. Där fick kroppskrället!

Känslan när jag närmade mig hemmet gjorde det värt alla gånger jag övertalade mig själv att svänga bortåt. Nu ska jag bara kriga mig igenom ett distanspass i kväll igen sedan blir det vilodag imorgon.


Skoterspåren var lite småmjuka, det blev några fotnedsättningar. Långsamt gick det, kändes ansträngt men pulsen hela tiden låg. Psykträning de luxe. Kom till slut ut till Rogsjön. Spåren höll bättre och det gick lite snabbare där. Efter ett tag gick det lite långsammare och sedan lite långsammare och till slut så var det en kamp bara att ta mig framåt. Det blev en fotnedsättning, två fotnedsättningar och till slut en parodi på cykling. Men jag hade kommit för långt ut på sjön för att det skulle vara värt att vända och åka samma skit tillbaka.

Så, jag stannade, zoomade ut på kartan i cykeldatorn och såg att udden jag var nära faktiskt hade en väg på sig. Så jag snöpulsade bort mot strandkanten, släpade mig själv och cykeln upp på land och upp för en brant backe. Kom upp till den där efterlängtade vägen som var... snötäckt. Snöpulsade vidare en stund innan jag såg den, plogvallen! Tog mig ut på en plogad vändplan, tog av skoöverdragen och tömde dom på snö, stampade av skorna och tog på skoöverdragen igen. Sedan så cyklade jag på en istäckt skogsbilväg. Så himla härligt att känna att hjulen rörde på sig igen. Kallt satan om fötterna hade det blivit, men en tempoökning fick också upp värmen i fötterna igen.

Jag styrde cykeln mot Bjursås (inte hemåt) och därifrån mot Sågmyra (inte hemåt) och på så vis lyckades jag lura mig själv till att få ihop tre timmar och 22 minuter träning. Välbehövligt. Både träningstiden och det faktum att jag knappt kört distans i vinter. Nu blir det två gånger denna vecka och så mallis nästa vecka. Ska sedan fortsätta att tvinga in distans i vardagspusslet.

Skönt att få komma hem till värmen igen. -10 grader enligt cykeldatorn, kanske än överdrift men ändå kallt.

Om det är någon som vill cykla kvällsdistans med mig så hör av er. Avfärd förhoppningsvis senast 17.00 för att få lite mer ljus och högst troligt inte en meter på skoterspår.


Ni vet väl för övrigt att jag också finns på andra sociala medier?
- På YouTube så samlar jag tävlingsvideos, någon vlog och lite annat smått och gott. Prenumerera gärna på min YouTube-kanal genom att klicka här. Tack på förhand!
- På Instagram lägger jag ut bilder från cykellivet och en del stories under dagarna, kika in och följ mig gärna.
- Jag har en Facebook-sida också där jag lägger ut länkar till bloggen och lite annat. https://www.facebook.com/henrikoijer/

1 kommentar:

  1. Man sladdar skoterspåren så de ska bli släta. Om det bara kör skotrar blir det väldigt guppiga spår, vilket kan leda till att skotern får kast i guppen.

    SvaraRadera