Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2019-12-19

Om du tänkte arrangera något som ska gå på en stor väg

Hej och god morgon!

Om du tänkte dig att köra en organiserad träning, ett motionslopp eller kanske ett mästerskap på en större väg i Sverige så bör du nog tänka om. Detta kommer du nämligen få till svar från Trafikverket:

"Vägar med hastighetsbegränsning 80 km/tim eller högre som är skyddsklassade (fler än 2000
fordon/årsmedeldygn) samt vägnummer lägre än 500 är inte är lämpliga för idrottslopp och ska
undvikas. Nya tävlingar samt motionslopp bör styras till det normal- eller lågtrafikerande
vägnätet. Vi ser även över ansökningar gällande väl etablerade och årligt återkommande
tävlingar och motionslopp om det går att justera bansträckningarna enligt detta.

Europavägar, riksvägar och primära länsvägar tillhör ett så kallat utpekat funktionellt
prioriterat vägnät där Trafikverket håller framkomlighet och tillgänglighet
för fordonstrafiken högt. På detta vägnät är vi restriktiva mot
inskränkningar och ställer även höga krav för vår egen organisation, exempelvis vid vägarbeten. Man måste väga intresset för arrangemanget mot intresset för den övriga trafikens framkomlighet."



Givetvis tråkiga nyheter för alla inblandade i idrotter som har vägarna och naturen som arena. Tyvärr går det nog inte att ta dialogen med dom trafikingenjörer som sitter och fattar dessa beslut då dom bara följer sina riktlinjer och gör sitt jobb. Det här måste givetvis lyftas högre så att man kan få till en förändring i regelverk och handläggning.

Riksidrottsförbundet har yttrat sig på Twitter:
"Det är en oroande utveckling att idrotter vars arena är tillfällig och delas med andra, som tex landsvägscykel, får sämre möjligheter till både träning och tävling."

Mitt förslag till Skistar och SCF om SM i Lindvallen som inte verkar kunna köras enligt plan är att förlägga SM i norska Trysil (istället för Danmark som föreslagits), bara några mil ifrån Lindvallen och Skistar har anläggningar där med.

2019-12-18

Landsvägs-SM har stoppats av Trafikverket, men inte Vasaloppet?

Hej och god morgon på er!

Om ni har cyklister kopplade till landsvägscykling i ert flöde så har ni säkert redan sett igår att Trafikverket stoppar landsvägs-SM 2020. Att det skulle gå här i Dalarna visste jag faktiskt inte, riktigt synd om det då stoppas annars hade jag ju kunnat göra en comeback på asfalten...
Nåväl, om ni inte har läst det så har DN skrivit om det här:
https://www.dn.se/sport/cykel-sm-hotas-efter-trafikverkets-svar-ingen-cykelsport-kvar/
och SCF själva har skrivit om det här:
https://scf.se/landsvag/trafikverket-stoppar-sm-pa-landsvagscykel-2020/

Det har ju blivit allt svårare med tillstånd för tävlingar på väg dom senaste åren och även om Trafikverket säger att dom följt samma regler sedan flera år tillbaka så är det inte så många år bakåt i tiden till man ändrade sin tolkning av regelverket. Tyvärr hänger nog en SM-ansökan på vilken tjänsteman på Trafikverket som får remissen.

Två saker att klara ut:
1. Trafikverket har inte sagt uttryckligen nej, utan kommit med förslag på alternativa vägar.
2. Vasaloppet är ju också en idrottsarrangör som varje år får till stora inskränkningar i trafiken i nämnda område. Exempel på avstängningar av den väg som SCF vill nyttja (inte stänga av mer än vid någon minut då och då):
"24/2 och 25/2 är riksväg 66 stängd för genomfartstrafik mellan Sälen och Transtrand, kl. 05.00–09.00.
1/3 är riksväg 66 stängd för genomfartstrafik mellan Sälen och Transtrand, kl. 06.00–9.15.
1/3 är riksväg 66 stängd för genomfartstrafik mellan Sälen och Transtrand, kl. 19.45–20.15.
3/3 är riksväg 66 stängd för genomfartstrafik mellan Sälen och Transtrand, kl. 04.30–09.30."

Källahttps://www.vasaloppet.se/lopp/skidlopp/vasaloppet/trafik-och-transport/trafikinformation/

Jag har varit på trafikmöten med Vasaloppet och där har Trafikverket varit en del av mötet. Så jag vet att man också sagt att man har en striktare linje kring arrangemang på eller vid deras vägar. I fallet Vasaloppet så pågår det dessutom när trafikmängden är som störst på vägarna i samband med sportlovet. Cykel-SM vill ha det kring midsommar när det inte alls är samma trafikmängd på vägen.

Så vad är skillnaden?


Jag hade fått en inbjudan till ett möte om annat på Trafikverket idag och då ska en av dom som brukar bli inbjudna till Vasaloppets trafikmöten vara med. Tyvärr så avböjde jag detta möte igår då vi redan representerar med annat folk och jag har lite att stå i ändå.
Hade ju annars varit intressant att ställa frågan om varför man ser så olika på arrangemangen och varför man från Trafikverket inte kommit med förslag på annan sträckning av Vasaloppet...


_________

För övrigt så cyklade jag igår. Inte på någon riksväg dock så Trafikverket kan vara lugna. Jag tog också det lugn och körde bara distansfart till- och från jobbet. Så himla skönt ändå, frisk luft gör gott! Idag tar jag vilodag efter att ha tränat sex dagar i rad. Bättre känsla på hemvägen än på väg till jobbet faktiskt. Tror det beror på distanspasset sent i förrgår..

2019-12-17

Tre timmar, tre minuter och tre sekunder distans samt trea på Zwift-race

Hej och god morgon på er!

Kul att ni hittade hit igen och kul att ni fortsätter att läsa här dag ut och dag in. Jag känner mig hedrad och ska försöka fylla dina få minuter här med något att läsa. Jag gör så gott jag kan i alla fall.

Igår så gjorde jag en sådan där grej som bara riktigt hängivna cykelfanatiker gör, jag cyklade distans inomhus. Det blev som rubriken säger tre timmar, tre minuter och tre sekunder. För att förgylla min tid på cykeln så snackade jag med Linda, kollade vloggar och körde ett Zwift-race. Ja, jag vet att det var distans jag skulle köra men jag tänkte att jag kunde köra ett race och ta det lugnt bara för att få tiden att gå lite mer obemärkt förbi. Jag blev trea. När jag kom in på "events" i Zwift-appen så såg jag att Tour of London stod på tur, tyvärr så hade A-klassen redan startat men på Tour of London så kör dom också en riktig tävlingsklass, E som i elite. Dom startar 3 min efter den stora motionsklassen så det hann jag precis med. Försökte att göra så lite som möjligt men ändå åka med. Fick sällskap av en konkurrent från förr, Steve Slättmyr, trevligt att få internet-tugga lite med en gammal bekant där på Zwift.

Vi blev till slut tolv cyklister som gjorde upp och jag blev alltså trea. En spurt kunde jag ju ändå kosta på mig tänkte jag.
Så här ser puls- och watt-kurvan ut från gårdagens träning inklusive ett race där i början.

Det var lite kul att köra Tour of London etapp fyra, för jag har faktiskt kört dom tre första etapperna. Nu återstår bara den femte och sista etappen, så jag lär väl köra den också nu när jag har tagit mig igenom dom fyra första.
Gårdagens tävlingsresultat.

Snittade 228 watt och gjorde av med 2500 kcal under passet, hårdaste tjugominutaren låg på 319 watt. snittkadens på låga 75.

Hade hoppats kunna ha en vlogg klar här till morgonens inlägg, men den ser ni ut att få vänta lite ytterligare på. Se till att prenumerera på kanalen och aktivera aviseringarna så vet du att du får nys om när den släppts. Stor nyhet i nästa avsnitt!

Ja nä. Vi hörs snart igen. Tagga tisdag!

2019-12-16

VO2max like a boss!



Hej och god morgon!

Körde med två vänsterstrumpor igår men det gick tydligen bra ändå. Testade "elitklassen" i Tour of London stage 3 men jag borde nog ha kört A-klassen. Det blev lite för få i tävlingsklassen för att det skulle bli riktigt skoj. Satsade dock hårt från början med attacker och fartökningar för att knäcka andra. Fick ner fältet till fyra man men började också känna mig en smula krispig. Två långa backar i slutet av loppet och där fick jag ge mig. Hamnade som ensam trea bakom en tätduo och då är man ju rökt. Den högintensiva racingen gav åtminstone ett höjt VO2max enligt min Garmin, så nu är jag på samma nivå som Jenny Rissveds. Eller ja, hon har ju det uppmätt i ett lab och där är inte riktigt jag... Än.

Fortfarande pepp på träning dock så jag kör på. Kan ju bli hur bra som helst det här.

Såg förresten att Catie Compton inte lyckades ta sin 16:e raka titel i amerikanska mästerskapen i CX utan nu tog förstaårselitåkaren Clara Honsinger hand om mästartröjan. Men femton år i följd för Catie är ju så sjukt bra. Återstår att se om Clara kan slå det. hon har ju åtminstone åldern på sin sida.

2019-12-15

Ostrukturerad men motiverad!


Hej och god eftermiddag!

Sitter här i pausen mellan andra och tredje perioden mellan Filips lag och Björbo, 0-12 står det på tavlan så vi får väl se om dom kan vända detta...

Bilden ovan tog jag igår när tjejerna och jag var på stan. Tycker inte om denna mellansäsong som råder just nu. Inte höst och inte vinter utan någon enstaka plusgrad och regn. Is mest överallt, även om också den är på väg bort nu.


Jag var ute och joggade en halvtimme igår. Lite alternativ träning och anpassning inför mer löpning. Det kändes inte bra men jag fick det gjort.

Körde en tjuga på dryga 300 efter det för att återställa benen och testa en grej.

Igår var det dock nästan mer fokus på Lindas träning än vad det var fokus på min egna träning. Hon körde nämligen en jättestor lagtävling på Zwift som jag följde.

Idag har vi varit iväg för att hälsa på och borsta hästar. Fanns också en ko och ett gäng får.

Jag tänker mig ett pass idag också. Kan fortsätta med mina tester och skarva med ett Zwift-race kanske.

Ostrukturerad men motiverad!

2019-12-14

Återhämtning, stress, Zwift-race och live cross!

Hej och god morgon på dig!

Det ska vara grått och småregnigt väder fram till måndag morgon. Så himla peppande. En till tre grader varmt också. Hade varit gött om det varit cykeltävling, men nu är jag inte alls sugen på att ha det såhär. Tur då att jag inte ska cykla utomhus alls i helgen och det gör att det inte blir någon utomhuscykling alls denna vecka. Men nästa vecka, då ska det cyklas ute.

Ni som har förmånen att kunna bege er ut på en runda kan väl ta er till Stora torget imorgon klockan 10 för lite distanscykling. Tips!

Gårdagens (nattens...) rekommenderade återhämtningstid. Vet inte exakt hur smart Garmin är men om man väger in den samlade bilden med sömn och stress så har jag nog ett ökat återhämtningsbehov nu. Det har blivit några sena pass denna vecka vilket ger mindre sömn och om ni läser tidningarna/lyssnar på radio/ser på TV och vet vart jag jobbar så kanske ni kan ana att det inte varit en vanlig arbetsvecka heller. 

Ska inte klaga ändå. Mår ju bra, är frisk, får kärlek varje dag och träningen går fortsatt bra. 

Ja, jag körde Zwift-race igår. Det blev sent på kvällen och det fanns ett 50 km långt lopp som jag passade på att köra. Ville bättra på min ranking och lyckades med det. Några korta utbrytningsförsök, en liten stund i en utbrytargrupp och en dåligt tajmad spurt blev resultatet. Nöjd med fjärdeplatsen och ett avancemang i rankingen!

Idag kan ni se cross igen, denna gång är det DVV Trofee från Ronse. Start 13:30 för damerna och 15:00 för herrarna:


Kul att du ville läsa mitt blogginlägg idag, du kan också följa mig via följande kanaler:
YouTube
Instagram
Facebook
Twitter

2019-12-13

4:a (3:a!) på Tour of London, UCI-tävling i Huskvarna och vinnare av Zwift Academy utsedd!


Hej och glad lucia på dig!

Fredag den trettonde och lucia idag, blir en bra dag detta. Bilderna ovan är från gårdagens luciafirande på Fridas förskola. En mycket trevlig tillställning och en Frida som var riktigt taggad för sin uppgift, så härligt att se.

Vad tror ni, är det Marcel Wyss jag har framför mig på detta race? Blev så starstruck att jag blev tvungen att bryta loppet.

Körde Tour of London etapp 2 igår. Två gånger uppför Box Hill. Först avvaktande cykelåkning fram till backen första gången sedan tog det fart. Jag hamnade i ett andra/tredjegäng. Fick fart på det och i bilden ovan så var jag ensam på väg att brygga ikapp täten. Gänget jag haft sällskap med kom också ifatt så det var kanske onödigt, men mäktigt. Andra gången uppför Box Hill så var jag på väg att vika ner mig men bestämde mig istället för att köra upp en starking som av någon anledning fått släppa precis innan backen. Vi kom ikapp alla utom tre. Skönt att hitta en motivation till att köra hårt i backen när jag egentligen var på väg att ge upp. Men ger man sig själv en uppgift så kan man hitta lite extra krafter. En uppenbar fuskare var först och en av dom tre före mig finns inte på Zwiftpower så där står jag som trea.

________

Ny UCI-tävling på landsväg i Huskvarna! Det är Huskvarna Cycling som meddelade detta via Facebook igår, mycket kul och positivt för svensk landsvägscykling. Alla tillfällen att få lite hårdare race på hemmaplan är bra tillfällen. Lite mer info hittar ni här: https://www.facebook.com/huskvarnacycling/photos/a.448125179272386/585628385522064/?type=3&theater

_________


Nu har damvinnaren av Zwift Academy utsetts, alltså den tjej som genom Zwift cyklat sig till finalen och slutligen ett proffskontrakt med Team Canyon/SRAM. Om ni vill veta vem det är så kan ni kika på videon nedan: