Hej cykelvänner!
Idag har jag det vunnits i familjen Öijer. Ebbah ville tidigare i sommar vara med i en tävling om en saccosäck från Coca-Cola via en tävling på Willys. Så vi gjorde ett försök och idag fick jag ett mejl om att vi vunnit och kunde hämta den på Willys. Alltså jag visste ju att den var stor, men tänkte att den nog fick plats i baksätet. Istället var vi tvungna att fälla bägge baksätena i bilen och pressa in den...
Nästan inne nu...
Ebbah fick lite blodad tand på det här med tävlingar i vintras när hon var med i en tävling hos Polarbröd där man kunde vinna en ren. Hon älskar ju djur och mjukisdjur och ville så gärna ha en när hon såg en i affären, så jag berättade att man kunde tävla och kanske vinna en. Minns att hon hade två bra förslag till tävlingsbidrag så vi skickade in ett för Ebbah och ett för Frida. Vinst på bägge, så vi fick hämta ut två mjukisrenar. Sedan dess så tror ju Ebbah att man vinner på nästan alla tävlingar man är med i, så det lär väl bli fler framöver...
Den där saccosäcken blir ju perfekt att kolla EM-finalen i, tror att både Ebbah, Filip och jag kan få plats i den.
__________________
Idag kollade jag Eurosport via Eurosport Player, lätt värt 69:- varje juli. Nu för tiden så kan man välja vad som ska visas på tre bildrutor, så nu missar man inte en enda attack då man faktiskt kan följa tävlingen även under reklamavbrotten.
Ni vet hur man, precis som Vacchi och Adamsson, undrar hur det går i tätgruppen eller i den jagande gruppen och så vidare. Nu är det bara att välja någon av dom fem motorcykelkamerorna å så kan man se hur det går i tävlingen där dom befinner sig.
Idag så hann dom första cyklisterna på etappen förbi, men lagom till den jagande "huvudgruppen" kom så föll den uppblåsbara luftkorven som markerade sista kilometern ner och hindrade cyklisterna.
Jag kan inte dom internationella reglerna, men detta kan man läsa i dom svenska tävlingsrelerna:
"Uppblåsbara portaler över tävlingsbanan tillåts endast om dessa är
säkrade så att de ej kan falla ned över tävlingsbanan."
Dom svenska reglerna brukar vara baserade på dom internationella och det kan kanske vara dags för en översyn på detta...
___________________________________
Tidigare idag så uppdaterade jag bloggen på Långloppscupen.se. Skrev ett inlägg där jag sammanfattade Ränneslättsturen och såg också fram emot Mörksuggejakten med lite taktik-fokus. Kika in och läs det!
2016-07-08
10½ timme
BOOM!
I natt blev det tio och en halv timmes sömn rätt in på sömnkontot. Sitter nu och äter frukost med Frida. Vi har visserligen varit vakna ett tag redan då Frida vaknade strax efter halv tio.
Efter frukosten så ska jag snygga till köket lite innan det är dags att bege sig ut på äventyr för att hämta hem ena bilen från service. Frida älskar att åka buss, så det blir nog en trevlig upplevelse. På väg hem så ska jag införskaffa fler kolsyrepatroner då jag ju gjorde mig av med två under Ränneslättsturen.
Idag har jag vilodag och en av fördelarna med att ha tränat så tidigt igår är ju att det blir många timmars återhämtning nu. Igår kväll kändes det som om jag vilat igår, trots att jag hade tränat stenhårt tidigt på morgonen. Imorgon ska jag köra ett väckningspass och jag har förhoppningar om att kunna göra det på morgonen.
Idag ska jag också uppdatera bloggen på Långloppscupens sida. En typiskt slö semesterdag med andra ord. Kan vara skönt det med, vi hörs lite senare idag!
I natt blev det tio och en halv timmes sömn rätt in på sömnkontot. Sitter nu och äter frukost med Frida. Vi har visserligen varit vakna ett tag redan då Frida vaknade strax efter halv tio.
Efter frukosten så ska jag snygga till köket lite innan det är dags att bege sig ut på äventyr för att hämta hem ena bilen från service. Frida älskar att åka buss, så det blir nog en trevlig upplevelse. På väg hem så ska jag införskaffa fler kolsyrepatroner då jag ju gjorde mig av med två under Ränneslättsturen.
Idag har jag vilodag och en av fördelarna med att ha tränat så tidigt igår är ju att det blir många timmars återhämtning nu. Igår kväll kändes det som om jag vilat igår, trots att jag hade tränat stenhårt tidigt på morgonen. Imorgon ska jag köra ett väckningspass och jag har förhoppningar om att kunna göra det på morgonen.
Idag ska jag också uppdatera bloggen på Långloppscupens sida. En typiskt slö semesterdag med andra ord. Kan vara skönt det med, vi hörs lite senare idag!
2016-07-07
Formbesked via STRAVA
Tjena!
Efter ännu en tävling utan ett bra resultat så har jag istället vänt mig till Strava för en formkoll. Såg nämligen att jag är femte snabbast under Ränneslättsturen sista 26.1 kilometer!
Har här plockat ut topp-15 på Strava och skrivit i rött vilka placeringar dom fick i mål:
Tättrion i en klass för sig, givetvis. Klassåkare rakt igenom. Fredrik som blev 6:a på tävlingen åkte i en trio som blev 5-7 och jag var bara 34 sekunder långsammare på egen hand. Det går ju inte att dra allt för stora växlar av det här givetvis, men jag tyckte att det visade att det fanns lite pulver även i mina ben i söndags.
Körde hårt på ett par Strava-sträckor igår kväll. Bägge i motvind och sent på kvällen, men ändå med bra tider. På Norlingberg så tog jag mig upp på 3:44 och Törnbergs väg körde jag på 5:53.
Strava säger alltså att jag kan cykla ganska snabbt och visst känns det också så. Ska se till att få det "på papper" i helgen!
Ah. Det får väl bli kvällens inlägg det. Jag körde ju Le Peloton Falun i morse, åkte sedan med Frida och lämnade en bil på service. Kom sedan hem och var så himla trött. Hade tänkt sova middag tillsammans med Frida idag men den planen gick upp i rök. Nu ska det dock sovas rejält i natt och förhoppningsvis även nästa natt. Ska komma pigg och sprättig till den där Mörksuggejakten!
Efter ännu en tävling utan ett bra resultat så har jag istället vänt mig till Strava för en formkoll. Såg nämligen att jag är femte snabbast under Ränneslättsturen sista 26.1 kilometer!
Har här plockat ut topp-15 på Strava och skrivit i rött vilka placeringar dom fick i mål:
Tättrion i en klass för sig, givetvis. Klassåkare rakt igenom. Fredrik som blev 6:a på tävlingen åkte i en trio som blev 5-7 och jag var bara 34 sekunder långsammare på egen hand. Det går ju inte att dra allt för stora växlar av det här givetvis, men jag tyckte att det visade att det fanns lite pulver även i mina ben i söndags.
Körde hårt på ett par Strava-sträckor igår kväll. Bägge i motvind och sent på kvällen, men ändå med bra tider. På Norlingberg så tog jag mig upp på 3:44 och Törnbergs väg körde jag på 5:53.
Strava säger alltså att jag kan cykla ganska snabbt och visst känns det också så. Ska se till att få det "på papper" i helgen!
Ah. Det får väl bli kvällens inlägg det. Jag körde ju Le Peloton Falun i morse, åkte sedan med Frida och lämnade en bil på service. Kom sedan hem och var så himla trött. Hade tänkt sova middag tillsammans med Frida idag men den planen gick upp i rök. Nu ska det dock sovas rejält i natt och förhoppningsvis även nästa natt. Ska komma pigg och sprättig till den där Mörksuggejakten!
Wattfest på Le Peloton
Tjena!
Vaknade klockan 05:27 med ett ryck i morse. Anledningen till att jag vaknade var att telefonen dunsade i golvet och anledningen till att den dunsade i golvet var för att jag hade stängt av samtliga tre larm på morgonen och somnat om. Trött kille. Blev desto mer fart på mig när telefonen slog i golvet för då hade jag bråttom helt plötsligt.
Kom i alla fall fram till samlingsplatsen och hann ta en bild innan avfärd:
Jag tyckte förstasträckan gick väldigt lätt och fint idag, vi körde på vägen och inte cykelvägen denna gång för dom hade klippt gräset i diket längs med cykelvägen och då slungat upp en massa grus och stora stenar på cykelvägen. Trots att det kändes så lätt och fint så var det en betydligt högre snitteffekt än vad jag brukar ha. Kanske just för att vi åkte på vägen och inte cykelvägen. Det blev lite mindre frihjulande och lite mer trampa helt enkelt.
På andrasträckan så drog jag igång med en rätt hård förstaförning, vilket resulterade i att vi omgående blev ganska få som fick stå för dragjobbet. Mr. Le Peloton var inte närvarande idag vilket gjorde att förningarna blev kortare och då jag hade ganska bra ben så kunde jag kosta på mig lite längre förningar. Just att vi var få som gick runt redan tidigt och att jag fick lite mer vind på näsan gav ju också bra snitteffekt som resultat. Till Ornäs kom detta gäng först:
Sistasträckan från Ornäs bjöd först på kantvind och avslutades med motvind. Även det är ju bra för snitteffekten. Inne på grusvägspartiet blev vi snabbt en trio för att sedan bli en kvartett igen innan vi mot slutet av gruset blev en trio. Det var Robert Österling, Lars Bleckur och jag som höll ihop och vi körde på tillsammans i motvinden in mot Falun. Jag fick bli lite stum även idag och det var lite svårt att hålla effekten uppe på slutet, men i mål kom vi och fika belönade vi oss med:
När vi lämnade Konditori Focus så hamnade också jag på bild via Axforsen:
Här är lite data från idag:
Jämfört med förra veckan, då jag också blev avhängd på sista fartsträckan:
Vaknade klockan 05:27 med ett ryck i morse. Anledningen till att jag vaknade var att telefonen dunsade i golvet och anledningen till att den dunsade i golvet var för att jag hade stängt av samtliga tre larm på morgonen och somnat om. Trött kille. Blev desto mer fart på mig när telefonen slog i golvet för då hade jag bråttom helt plötsligt.
Kom i alla fall fram till samlingsplatsen och hann ta en bild innan avfärd:
Jag tyckte förstasträckan gick väldigt lätt och fint idag, vi körde på vägen och inte cykelvägen denna gång för dom hade klippt gräset i diket längs med cykelvägen och då slungat upp en massa grus och stora stenar på cykelvägen. Trots att det kändes så lätt och fint så var det en betydligt högre snitteffekt än vad jag brukar ha. Kanske just för att vi åkte på vägen och inte cykelvägen. Det blev lite mindre frihjulande och lite mer trampa helt enkelt.
På andrasträckan så drog jag igång med en rätt hård förstaförning, vilket resulterade i att vi omgående blev ganska få som fick stå för dragjobbet. Mr. Le Peloton var inte närvarande idag vilket gjorde att förningarna blev kortare och då jag hade ganska bra ben så kunde jag kosta på mig lite längre förningar. Just att vi var få som gick runt redan tidigt och att jag fick lite mer vind på näsan gav ju också bra snitteffekt som resultat. Till Ornäs kom detta gäng först:
Sistasträckan från Ornäs bjöd först på kantvind och avslutades med motvind. Även det är ju bra för snitteffekten. Inne på grusvägspartiet blev vi snabbt en trio för att sedan bli en kvartett igen innan vi mot slutet av gruset blev en trio. Det var Robert Österling, Lars Bleckur och jag som höll ihop och vi körde på tillsammans i motvinden in mot Falun. Jag fick bli lite stum även idag och det var lite svårt att hålla effekten uppe på slutet, men i mål kom vi och fika belönade vi oss med:
När vi lämnade Konditori Focus så hamnade också jag på bild via Axforsen:
Ett foto publicerat av Jonas Axforsen (@axforsen)
Här är lite data från idag:
Jämfört med förra veckan, då jag också blev avhängd på sista fartsträckan:
Jag bloggade ju igår om att jag skulle träna på natten till igår. Det blev inte av. Istället så tränade jag sent igår kväll. Klev faktiskt av cykeln efter elva på kvällen. Hade annars tänkt att testa Le Peloton med fräscha ben, men det får kanske bli nästa vecka istället. Har bara sovit 3½-4 timmar i natt med ett par avbrott också, så jag lär ju bli festligt trött om en stund. Men det blir då det, nu vevar vi igång den här dagen.
Alla sover här hemma, dags att åtminstone väcka Frida!
Etiketter:
Cykling,
Falun,
Konditori Focus,
Le Peloton,
Watt
2016-07-06
Skärmfri dag, vad vi gjorde igår och lite däcksnack
Hej och godmorgon kära cykelvänner!
Idag ska barnen och jag ha en skärmfri dag här hemma. Med undantag för kvällen då skärmar kan få användas. Fotbolls-EM är väldigt viktigt för mellanbarnen och jag behöver ju inte gå till överdrift, som Ronya brukar säga när jag får en idé...
Såg för övrigt igår att Emil Lindgren väljer bort sociala medier ett tag också. Själv så försöker jag softa en dag åtminstone.
Anledningarna för denna skärmfria dag är:
Jag tycker att barnen beter sig sämre och gör inte av med tillräckligt mycket energi under dagen.
Jag tycker att jag beter mig sämre och ger dom inte den uppmärksamhet som dom förtjänar.
"Jag tycker" x2 alltså, men jag tror givetvis inte att jag är fel ute. För då skulle jag inte göra så här. Så hur fan kan då detta blogginlägg dyka upp på en skrämfri dag? Sanningen är att jag skrev det här igår. Eller ja, jag skriver det idag. Tisdag. Lite rörigt kanske, men ni fattar. Egentligen är det inte ens tisdag dag, utan natten mot onsdag...
Igår (tisdag) så gick vi tipspromenad på Gullnäsgården. Dom har en tipspromenad varje tisdag klockan 18. Kostar 30:- för vuxna och 20:- för barn. Det var SKITSVÅRA vuxenfrågor. Jag hade sex rätt och då chansade jag nog in ett par tre av dom där rätta svaren. Visst går det att telefon-googla fram svar, men jag lät bli. Efter tipspromenaden så brukar det vara underhållning mellan 19:15 och 19:45 när allas lappar ska rättas och sedan hålls en prisutdelning. Efter denna prisutdelning som vi gick lottlösa från (dom lottar ut fler priser än vad man får för bra prestationer, endast en vuxen hade 10 rätt...) så badade vi (mellanbarnen) en stund.
Ebbah ville gå detta med mig redan förra året men det har bara av en miljon anledningar inte blivit av. Så idag när hon kom inrusande klockan tio i sex och sa att det var dags för tipspromenad så sket jag väl i allt annat som också borde göras och gick på promenaden med dom tre minsta. OBS att barnvagn ej är lämpligt för att ta sig runt...
Svensk sommar: ta med solskyddsfaktor och paraply till stranden.
Frida svalkade sina små fötter i vattnet.
Den här bilden gillar jag. Jag fick be Filip att kliva ett steg åt sidan för att få rätta ljuset i ansiktet, men i övrigt så är den "naturlig".
Eftersom Ronya antingen jobbar, sover mellan jobb, är på väg till jobb eller gör annat så blev det dåligt med tid till träning. Så nu blir det nattintervaller på testcykeln. Skittråkigt givetvis, men på Mörksuggejakten tänkte jag försöka cykla snabbt och då vill jag underhålla kroppen lite.
Köpte för övrigt nytt bakdäck igår. Blev ett Schwalbe Thunder Burt 2.1" Liteskin. Antar att jag kommer skära sönder däcksidan på det ganska snart, men det var ju riktigt lätt i alla fall (435 gram).
Jag får ju ibland vissa frågor om vad jag kör på för däck och varför. Svarar väl igen att jag i flera år kört Continental Race King 2.2" Racesport (535 g) och tycker att dom är fantastiska. Men, förra året så punkterade jag några gånger och ibland liksom tappade dom luften. Dessutom var dom supermegaskitsvåra att få täta med tätningsvätska.
Så i år när jag skulle köpa nya däck (är hemskt osponsrad med däck) så hade inte butiken ett par Race King så jag köpte Specialized Renegade S-works 2.3" istället. Lagom feta och en vikt på 570 var ju ändå okej med tanke på storlek och så vidare. Renegade är lätta att få täta med tätningsvätska, jag har inte haft några problem med läckor eller punkteringar fram till min reva i däcksidan i söndags. Jag tycker ändå att Race King är ett mycket bättre däck om man bara ser till hur bra dom beter sig när man tävlar. Men att slippa oroa mig för att däcken läcker eller ska hålla luften är ju värt en hel del...
Eftersom jag ändå är hemskt osponsrad och det inte fanns ett par Renegade S-works 2,3" i butiken igår så väljer jag nu att testa ett Thunder Burt. Har aldrig åkt på dom förut så det ska bli intressant och en av fördelarna med att vara hemskt osponsrad är ju att man faktiskt kan testa lite olika och bilda sig en egen uppfattning. Man kan ju fråga någon sponsrad åkare också om vad dom tycker, men dom är ju liksom... sponsrade. Det finns en Raceguard-variant på detta Thunder Burt också som väger 490 gram, fortfarande lätt och med bättre skydd. Borde kanske haft ett sådant istället?
Men så ligger det till nu. På Mörksuggejakten kör jag Specialized Renegade S-works 2.3" fram och Schwalbe Thunder Burt Liteskin 2.1" bak. Pumpar nog upp ca: 1.5 bar i däcken inför start, lite beroende på morgonhumöret.
Idag ska barnen och jag ha en skärmfri dag här hemma. Med undantag för kvällen då skärmar kan få användas. Fotbolls-EM är väldigt viktigt för mellanbarnen och jag behöver ju inte gå till överdrift, som Ronya brukar säga när jag får en idé...
Såg för övrigt igår att Emil Lindgren väljer bort sociala medier ett tag också. Själv så försöker jag softa en dag åtminstone.
Anledningarna för denna skärmfria dag är:
Jag tycker att barnen beter sig sämre och gör inte av med tillräckligt mycket energi under dagen.
Jag tycker att jag beter mig sämre och ger dom inte den uppmärksamhet som dom förtjänar.
"Jag tycker" x2 alltså, men jag tror givetvis inte att jag är fel ute. För då skulle jag inte göra så här. Så hur fan kan då detta blogginlägg dyka upp på en skrämfri dag? Sanningen är att jag skrev det här igår. Eller ja, jag skriver det idag. Tisdag. Lite rörigt kanske, men ni fattar. Egentligen är det inte ens tisdag dag, utan natten mot onsdag...
Igår (tisdag) så gick vi tipspromenad på Gullnäsgården. Dom har en tipspromenad varje tisdag klockan 18. Kostar 30:- för vuxna och 20:- för barn. Det var SKITSVÅRA vuxenfrågor. Jag hade sex rätt och då chansade jag nog in ett par tre av dom där rätta svaren. Visst går det att telefon-googla fram svar, men jag lät bli. Efter tipspromenaden så brukar det vara underhållning mellan 19:15 och 19:45 när allas lappar ska rättas och sedan hålls en prisutdelning. Efter denna prisutdelning som vi gick lottlösa från (dom lottar ut fler priser än vad man får för bra prestationer, endast en vuxen hade 10 rätt...) så badade vi (mellanbarnen) en stund.
Ebbah ville gå detta med mig redan förra året men det har bara av en miljon anledningar inte blivit av. Så idag när hon kom inrusande klockan tio i sex och sa att det var dags för tipspromenad så sket jag väl i allt annat som också borde göras och gick på promenaden med dom tre minsta. OBS att barnvagn ej är lämpligt för att ta sig runt...
Svensk sommar: ta med solskyddsfaktor och paraply till stranden.
Frida svalkade sina små fötter i vattnet.
Den här bilden gillar jag. Jag fick be Filip att kliva ett steg åt sidan för att få rätta ljuset i ansiktet, men i övrigt så är den "naturlig".
Eftersom Ronya antingen jobbar, sover mellan jobb, är på väg till jobb eller gör annat så blev det dåligt med tid till träning. Så nu blir det nattintervaller på testcykeln. Skittråkigt givetvis, men på Mörksuggejakten tänkte jag försöka cykla snabbt och då vill jag underhålla kroppen lite.
Köpte för övrigt nytt bakdäck igår. Blev ett Schwalbe Thunder Burt 2.1" Liteskin. Antar att jag kommer skära sönder däcksidan på det ganska snart, men det var ju riktigt lätt i alla fall (435 gram).
Jag får ju ibland vissa frågor om vad jag kör på för däck och varför. Svarar väl igen att jag i flera år kört Continental Race King 2.2" Racesport (535 g) och tycker att dom är fantastiska. Men, förra året så punkterade jag några gånger och ibland liksom tappade dom luften. Dessutom var dom supermegaskitsvåra att få täta med tätningsvätska.
Så i år när jag skulle köpa nya däck (är hemskt osponsrad med däck) så hade inte butiken ett par Race King så jag köpte Specialized Renegade S-works 2.3" istället. Lagom feta och en vikt på 570 var ju ändå okej med tanke på storlek och så vidare. Renegade är lätta att få täta med tätningsvätska, jag har inte haft några problem med läckor eller punkteringar fram till min reva i däcksidan i söndags. Jag tycker ändå att Race King är ett mycket bättre däck om man bara ser till hur bra dom beter sig när man tävlar. Men att slippa oroa mig för att däcken läcker eller ska hålla luften är ju värt en hel del...
Eftersom jag ändå är hemskt osponsrad och det inte fanns ett par Renegade S-works 2,3" i butiken igår så väljer jag nu att testa ett Thunder Burt. Har aldrig åkt på dom förut så det ska bli intressant och en av fördelarna med att vara hemskt osponsrad är ju att man faktiskt kan testa lite olika och bilda sig en egen uppfattning. Man kan ju fråga någon sponsrad åkare också om vad dom tycker, men dom är ju liksom... sponsrade. Det finns en Raceguard-variant på detta Thunder Burt också som väger 490 gram, fortfarande lätt och med bättre skydd. Borde kanske haft ett sådant istället?
Men så ligger det till nu. På Mörksuggejakten kör jag Specialized Renegade S-works 2.3" fram och Schwalbe Thunder Burt Liteskin 2.1" bak. Pumpar nog upp ca: 1.5 bar i däcken inför start, lite beroende på morgonhumöret.
2016-07-05
Video från Ränneslättsturen - hela loppet!
Godmorgon cykelvänner!
Nu är från Ränneslättsturen 2016 klar, den fjärde deltävlingen i Långloppscupen. Kikar ni på filmen så punkterar jag efter 26:26 men jag har klippt bort nästan all lagningstid för att det är ju inget kul att se. Därefter kör jag om ca: 330 cyklister på min väg mot målet i Eksjö. Om du gillar filmen så får du gärna dela med dig av den så fler kan se den. Om du vill så kan du också börja prenumerera på min YouTube-kanal genom att klicka här. Som prenumerant så missar du inga av mina klipp och du kan välja att få en avisering om när nya klipp ligger ute.
Nu är från Ränneslättsturen 2016 klar, den fjärde deltävlingen i Långloppscupen. Kikar ni på filmen så punkterar jag efter 26:26 men jag har klippt bort nästan all lagningstid för att det är ju inget kul att se. Därefter kör jag om ca: 330 cyklister på min väg mot målet i Eksjö. Om du gillar filmen så får du gärna dela med dig av den så fler kan se den. Om du vill så kan du också börja prenumerera på min YouTube-kanal genom att klicka här. Som prenumerant så missar du inga av mina klipp och du kan välja att få en avisering om när nya klipp ligger ute.
2016-07-04
Ränneslättsturen 2016 - en bra prestation men ett dåligt resultat
Hej Cykelvänner!
Ränneslättsturen kördes i Eksjö igår och jag blev 49:a. Givetvis långt ifrån vad jag hoppades få med mig. Formen var det nog inget större fel på, men när vi svängde av en grusväg med lite sten på och skulle in på en stig så fick jag en reva i däcksidan. Då hade vi hunnit ca: 14 kilometer och det var väl kanske 15 personer kvar i täten.
Givetvis skitsurt och jag fick lägga i en slang. När jag så skjuter i patron #1 så får jag inte i speciellt mycket luft. Testar flera gånger att få i mer då patronen som är av den större storleken borde få i mer luft i en slang än sådär. Lyckas ej så jag skruvar loss den (då kommer luften...). Har dock en patron #2 med mig också och upprepar samma procedur med den. Alltså jag får i typ ett halvt bar per patron?! Så där står jag med kanske ett bar i bakdäcket men med hängslen och livrem så har jag givetvis också en minipump med mig i ryggfickan som jag använder för att få upp trycket.
När man skjuter en sådan där kolsyrepatron så blir det ju liksom kallt och frostigt. Är det så att ventilen liksom frostar igen eller vad är det för fel på grejerna?! Eftersom jag lagt i en slang så var det ju ingen gammal igen-stansad ventil heller utan det borde ha gått mycket bättre tycker jag. Sedan så vet jag ju inte om det är ventilen till slangen som är problemet eller om det är den där manicken som jag punkterar patronen med och trycker mot ventilen.
Nåväl, sånt är väl livet ibland. Jag filmade hela loppet och har då räknat ut att det tog 5:45 från det att jag stannade till dess att jag började rulla igen. Där finns lite att jobba med. Men det ska väl sägas att jag inte direkt stressade heller, utan var mest uppgiven.
Kul annars att både Matthias Wengelin och landsvägsproffset Tobias Ludvigsson efteranmält sig och höjt klassen på startfältet. Starkast av alla blev dock Mikael Flockhart som blev av med Allebike-duon Michael Olsson och Tobias Ludvigsson på slutet.
Direkt jag fick punkteringen så blev jag ju rätt uppgiven. Det är en sak att punktera i slutet av loppet och en helt annan att punktera i början av loppet. Eftersom jag skulle lägga i en slang så visste jag att det skulle ta tid och alla chanser till en bra placering var borta direkt eftersom så många passerade mig.
Men efter att jag fixat med punkteringen så körde jag på hela vägen in till mål. Blev ju ett riktigt bra pass och jag fick göra ungefär 330 omkörningar.
207 omkörningar från spurtpriset efter 21 km och via filmen kunde jag räkna ihop drygt 120 ytterligare från punkteringen till spurtpriset.
Min totala tid på loppet blev ju 3:11:16 och säg att jag kastade bort sex minuter på en punktering. Jag är rätt säker på att jag hade tagit mig in på under tre timmar utan punkteringen och efterföljande köerna på stigarna. Dels var jag ju ofta tvungen att åka utanför idealspåret för att ta mig förbi vilket går långsammare och är jobbigare, dels var det ju inte direkt lämpligt att köra om överallt och dessutom så hade jag ju ingen draghjälp på min resa mot målet. Om jag hade kommit under 3 timmar så hade jag varit topp-12 och om jag varit 10 minuter snabbare än jag var så hade jag blivit 17:e.
Men det blev jag ju alltså inte, utan jag blev 49:a. Men benen trampade på hela vägen och efter fem körda mil så blev jag lite av en hjälpryttare åt klubbens starke junior: Martin Tjern. Han kastade nämligen sig in på min rulle när jag passerade och han var sedan den enda som klarade av att hålla den på resan mot målet.
Men vet ni då? JÖSSES så trött man kan bli i benen av att köra 64 km tempo på ett långlopp. Härlig känsla då att benen bara fortsatte att fungera hela vägen och tog mig till målet på ett bra vis utan någon kramp.
Jag filmade som sagt hela loppet och filmen kommer läggas ut på YouTube så snart den är klar. Den är färdig att laddas upp på nätet senare i kväll men den uppladdningen lär nog ta några timmar med tanke på att det är över tre timmar film i 1280 pixlars HD-kvalitet som ska ut på nätet.
Några skärmdumpar från filmen.
Överlag väldigt trevligt i spåren och jag hann växla några ord med en del av de jag körde om. För det mesta så sa jag annars bara "kommer höger", "kommer vänster" och "tack så mycket".
Sjukt trevligt också med alla som hejar och känner igen mig i spåret! Det verkar som om rätt många av er som läser här är ute på dom där långloppen och cyklar.
En sak som kanske inte var så trevligt var att arrangören bestämt sig för att låta damelitklassen starta fem minuter före övriga tävlingsklasser. Vet inte om någon av cyklisterna tyckte att det var en bra idé, hörde då ingen som var positiv till det vare sig före eller efter loppet. Damernas tävling blev ju än mer sönderkörd när dom tvingades flytta på sig för herreliten som kom i mycket högre fart och att så tidigt i loppet med så stora klungor där alla vill ha bra positioner kan ju leda till rätt farliga omkörningar när man kommer ifatt en långsammare cyklist.
Men bortsett från det så funkade allt väldigt bra.
Frukostbild från hotellet.
Redo för Ränneslättsturen.
En bild från starten, tagen av Love Fritjofsson.
En bild tagen från målgången, tagen av The Summit MTB.
Av dom nio deltävlingarna i cupen så räknas dom sex bästa resultaten in i totalställningen. Nu har jag "sabbat" tre resultat redan så för att få till en bra slutplacering så lär jag alltså göra fem prickfria lopp framöver. Det känns som ganska små chanser att få till en fantastisk slutplacering.
Så nu skiftar jag fokus till att åtminstone försöka göra en riktigt bra tävling där jag liksom visar för mig själv att jag kan åka fort.
Här kan ni kika på lite siffror från loppet:
Ränneslättsturen kördes i Eksjö igår och jag blev 49:a. Givetvis långt ifrån vad jag hoppades få med mig. Formen var det nog inget större fel på, men när vi svängde av en grusväg med lite sten på och skulle in på en stig så fick jag en reva i däcksidan. Då hade vi hunnit ca: 14 kilometer och det var väl kanske 15 personer kvar i täten.
Givetvis skitsurt och jag fick lägga i en slang. När jag så skjuter i patron #1 så får jag inte i speciellt mycket luft. Testar flera gånger att få i mer då patronen som är av den större storleken borde få i mer luft i en slang än sådär. Lyckas ej så jag skruvar loss den (då kommer luften...). Har dock en patron #2 med mig också och upprepar samma procedur med den. Alltså jag får i typ ett halvt bar per patron?! Så där står jag med kanske ett bar i bakdäcket men med hängslen och livrem så har jag givetvis också en minipump med mig i ryggfickan som jag använder för att få upp trycket.
När man skjuter en sådan där kolsyrepatron så blir det ju liksom kallt och frostigt. Är det så att ventilen liksom frostar igen eller vad är det för fel på grejerna?! Eftersom jag lagt i en slang så var det ju ingen gammal igen-stansad ventil heller utan det borde ha gått mycket bättre tycker jag. Sedan så vet jag ju inte om det är ventilen till slangen som är problemet eller om det är den där manicken som jag punkterar patronen med och trycker mot ventilen.
Nåväl, sånt är väl livet ibland. Jag filmade hela loppet och har då räknat ut att det tog 5:45 från det att jag stannade till dess att jag började rulla igen. Där finns lite att jobba med. Men det ska väl sägas att jag inte direkt stressade heller, utan var mest uppgiven.
Kul annars att både Matthias Wengelin och landsvägsproffset Tobias Ludvigsson efteranmält sig och höjt klassen på startfältet. Starkast av alla blev dock Mikael Flockhart som blev av med Allebike-duon Michael Olsson och Tobias Ludvigsson på slutet.
Direkt jag fick punkteringen så blev jag ju rätt uppgiven. Det är en sak att punktera i slutet av loppet och en helt annan att punktera i början av loppet. Eftersom jag skulle lägga i en slang så visste jag att det skulle ta tid och alla chanser till en bra placering var borta direkt eftersom så många passerade mig.
Men efter att jag fixat med punkteringen så körde jag på hela vägen in till mål. Blev ju ett riktigt bra pass och jag fick göra ungefär 330 omkörningar.
207 omkörningar från spurtpriset efter 21 km och via filmen kunde jag räkna ihop drygt 120 ytterligare från punkteringen till spurtpriset.
Min totala tid på loppet blev ju 3:11:16 och säg att jag kastade bort sex minuter på en punktering. Jag är rätt säker på att jag hade tagit mig in på under tre timmar utan punkteringen och efterföljande köerna på stigarna. Dels var jag ju ofta tvungen att åka utanför idealspåret för att ta mig förbi vilket går långsammare och är jobbigare, dels var det ju inte direkt lämpligt att köra om överallt och dessutom så hade jag ju ingen draghjälp på min resa mot målet. Om jag hade kommit under 3 timmar så hade jag varit topp-12 och om jag varit 10 minuter snabbare än jag var så hade jag blivit 17:e.
Men det blev jag ju alltså inte, utan jag blev 49:a. Men benen trampade på hela vägen och efter fem körda mil så blev jag lite av en hjälpryttare åt klubbens starke junior: Martin Tjern. Han kastade nämligen sig in på min rulle när jag passerade och han var sedan den enda som klarade av att hålla den på resan mot målet.
Men vet ni då? JÖSSES så trött man kan bli i benen av att köra 64 km tempo på ett långlopp. Härlig känsla då att benen bara fortsatte att fungera hela vägen och tog mig till målet på ett bra vis utan någon kramp.
Jag filmade som sagt hela loppet och filmen kommer läggas ut på YouTube så snart den är klar. Den är färdig att laddas upp på nätet senare i kväll men den uppladdningen lär nog ta några timmar med tanke på att det är över tre timmar film i 1280 pixlars HD-kvalitet som ska ut på nätet.
Några skärmdumpar från filmen.
Överlag väldigt trevligt i spåren och jag hann växla några ord med en del av de jag körde om. För det mesta så sa jag annars bara "kommer höger", "kommer vänster" och "tack så mycket".
Sjukt trevligt också med alla som hejar och känner igen mig i spåret! Det verkar som om rätt många av er som läser här är ute på dom där långloppen och cyklar.
En sak som kanske inte var så trevligt var att arrangören bestämt sig för att låta damelitklassen starta fem minuter före övriga tävlingsklasser. Vet inte om någon av cyklisterna tyckte att det var en bra idé, hörde då ingen som var positiv till det vare sig före eller efter loppet. Damernas tävling blev ju än mer sönderkörd när dom tvingades flytta på sig för herreliten som kom i mycket högre fart och att så tidigt i loppet med så stora klungor där alla vill ha bra positioner kan ju leda till rätt farliga omkörningar när man kommer ifatt en långsammare cyklist.
Men bortsett från det så funkade allt väldigt bra.
Frukostbild från hotellet.
Redo för Ränneslättsturen.
En bild från starten, tagen av Love Fritjofsson.
En bild tagen från målgången, tagen av The Summit MTB.
Av dom nio deltävlingarna i cupen så räknas dom sex bästa resultaten in i totalställningen. Nu har jag "sabbat" tre resultat redan så för att få till en bra slutplacering så lär jag alltså göra fem prickfria lopp framöver. Det känns som ganska små chanser att få till en fantastisk slutplacering.
Så nu skiftar jag fokus till att åtminstone försöka göra en riktigt bra tävling där jag liksom visar för mig själv att jag kan åka fort.
Här kan ni kika på lite siffror från loppet:
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)












