Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2016-04-07

Cykelbilder

Godkväll!

Jösses så trött jag varit nu på kvällen. Det slog väl till ungefär när jag kom till ridhuset i eftermiddags, tröttheten. Sov ju knappa 3½ timme i natt så det var väl bara en tidsfråga innan jag skulle bli en zombie. Har väl ändå hållit ihop hyfsat tycker jag. Jag har väl tyvärr lite rutin sedan tidigare på det där med att sova lite.
Idag kom Ronya hem igen, efterlängtat! Dock så är hon ute med ett gäng kollegor nu igen, men nu är det ju ändå kväll, barnen ska sova och så vidare. Jag har sagt det förut men det tål att upprepas: ensamstående föräldrar ska ha all respekt alltså.
Idag körde dom någon balansövning på Ebbahs ridning där man skulle släppa tyglarna, sträcka ut armarna och typ stå upp samtidigt som hästen sprang över några bommar. Så kan man ju också göra...

I eftermiddags så tänkte jag testa en kul grej på min Facebook-sida (in och gilla den!), jag bad mina läsare att kommentera ett inlägg med att lägga upp den senaste cykelrelaterade bilden dom hade i sin mobiltelefon. Över 150 pers har bidragit! Det är ju helt sjuuuuuuukt!!! Dessutom skitkul att få en liten inblick i så många människors cykelliv. Jag tycker absolut att ni ska in och kika igenom bilderna:

Ska vi testa en kul grej? Inspirerad av kedjestatusar här på Facebook just nu så tycker jag att ni som vill och vågar lä...
Publicerat av Henrik Öijer den 7 april 2016

På dagens rad i träningsprogrammet så har jag 10x1 minut, det ska jag ju faktiskt kunna genomlida även om jag är trött. Egentligen så står det cykelpendling med 10x1 minut, men den där pendlingsbiten har jag ju fått stryka denna vecka. Bara att bita ihop och genomlida en period nu, fram till det blir lite lättare igen.

Jag har sett att det har trillat in en del bra förslag om önskeinlägg på bloggen också, tar kanske tag i det där imorgon. Så passa på att önska ett blogginlägg du också nu.

Där satt den

Alltid lika skönt när man genomfört ett bra träningspass. Alla borde få uppleva den där känslan av tillfredsställelse och endorfiner efter en lyckad träning. Det känns så himla bra att det inte gör något att jag sabbade nattsömnen. Det gör ingenting just nu i alla fall, vi får väl se hur pigg jag är i eftermiddag/kväll...

Halv-jävla-ett i natt så vevade jag igång. Pressade ur mig en tempohalvtimme och fick ett ganska bra resultat tycker jag. Visst, jag borde ha tränat tidigare på kvällen, men det finns så många värre saker än att jag tränar sent. Nu blev det i alla fall av och det var det viktigaste.

Pilla navelludd och kolla sociala medier eller träna, det är frågan...

Är huvudet dumt får kroppen lida...

Arbetsrummet.

Höjde mitt beräknade VO2max från 65 till 66. Det beräknas dock på 20 minuter och jag körde 30 minuter, så en maxtjuga borde höja det där några enheter. 70 är målet!

Nu är det dags för det där ekorrhjulet med att lämna på dagis, lämna på skolan, jobba, hämta på skolan, hämta på dagis, åka till ridhuset och sedan komma hem och äta middag. Medans jag gör allt det där så kan väl ni passa på att gå in här och önska ett blogginlägg?

Har ni riktigt tråkigt så kan ni läsa lite data från nattpasset här:
Tid: 30.01
Snitt/maxpuls: 170/183 vilket motsvarar 88.5/95.3% av max
Snittkadens: 95
Monarkwatt: 313.5
Garminwatt: 338
Balans vänster/höger: 51/49
Rundtrampseffektivitet: 91%
Medeltemperatur: 15.4ºC

All data hittar ni givetvis på Garmin Connect: https://connect.garmin.com/modern/activity/1115817724 Om ni lägger till mig som kontakt där så får ni inte bara se all min träning utan jag får ju också se allt som ni tränar. Win-win!

2016-04-06

Önska ett inlägg


Hej vänner!

Kväll nu och vissa av er går väl och lägger er antar jag. Själv har jag lite kvar på programmet innan jag lägger mig. Bilden ovan är inte ny, men jag tror inte att jag har publicerat den innan så den får duga i brist på annat bildmaterial.

Jag tar ju annars bilder varje dag med min mobil, har gjort i många år även om jag givetvis inte fotat på precis alla dagar. Men det brukar bli några bilder nästan varje dag i alla fall. Idag har jag fotat en bild på en hamburgare med 904 gram kött som man får gratis om man äter den på mindre än 17 minuter, en bild på Jonas Ahlstrand på Willys-parkeringen, en bild på en lapp och en bild på Frida som rotar bland sina leksaker.
Brukar ni också fota saker ur er vardag med mobilen? Ibland tar jag kort på saker jag ska komma ihåg också, tycker det är rätt smidigt. Är det väldigt viktigt så tar jag en bild och mejlar bilden till mig själv. Då kommer jag liksom inte att glömma det eftersom inkorgen alltid gnager i bakhuvudet så länge den inte är tom.

Är väl minst lika trött som igår egentligen. Men idag ska jag träna, har peppat mig halva dagen för det här. Jag vet ju att jag blir piggare och mår bättre av att träna, så det är dumt att låta bli.

Nåväl, för att använda mig av rubriken också. Jag tänkte att ni skulle få önska ett inlägg om ni vill? Alltså att ni skriver en kommentar med vad ni skulle vilja att jag skrev ett blogginlägg om och sedan så väljer jag något av era förslag att skriva om. Om du tycker att det låter intressant så kan du väl lämna en kommentar med ditt önskemål?

Ni får förresten lämna en kommentar även om ni inte önskar något. Kommentarer är bland det bästa jag vet!

Livspussel och Fredrik Ericssons nya bok

Livspussel level 3000. Frugan och jag möttes några minuter på en parkeringsficka mellan Enköping och Sala igår. Med mig hem fick jag de två yngsta familjemedlemmarna, så nu har jag alla barnen samlade här hemma igen.

Ebbah hade innebandyträning igår, Frida och jag passade då på att handla lite på ICA Slätta, som ligger precis bredvid hallen där Ebbah tränade.

Jag skulle ha kört 45 minuter tempo igår kväll, men det gjorde jag inte. Jag får helt enkelt köra det senare i veckan istället. Kommer bli toppenskoj!

-----

Igår så kunde man läsa på lite olika håll att Fredrik Ericssons bok, Cykelträning - träningslära för landsväg och MTB, kommer att finnas tillgänglig från mitten på april. Jag är ju ingen bokmänniska och har nog aldrig sett fram emot ett boksläpp tidigare i mitt liv, men den här är jag riktigt sugen på:

Det finns en liten trailer för boken på YouTube också, det finns mer filmat material som man får tillgång till som hör till boken nämligen. Nu har jag ju inte läst boken, men trailern är ju faktiskt väldigt intressant:

Såg ni? Jag är ju med!

-----

Så vill jag bara avsluta med att tjata om det jag skrev om igår eftermiddag. Nämligen att man som tjej har en gyllene chans att bli proffs 2017 via Zwift och Canyon-SRAM Racing.

-----

Nu ska vi väl knyta ihop morgonsäcken och spendera dagen på dagis, skola och jobb. Heja roligt!

2016-04-05

Är du tjej, stark och vill bli proffs? Här är din stora chans!

Hej!

Det här är ju gamla nyheter för en del av er, men jag tycker det är värt att lyfta för jag gillar konceptet och tycker att det har talats för lite om det. Det är nämligen så att det hajpade laget Team Canyon SRAM kommer ta in en ny cyklist i 2017 års lag baserat på bland annat resultat från Zwift!

Har du en smart trainer eller en effektmätare som sänder ut data via ANT+ så kan du koppla upp dig mot Zwift's virtuella värld. Det funkar också med en hastighetssensor i värsta fall. Har du en smart trainer så justeras motståndet beroende på lutning på vägen i den tredimensionella världen. Antingen så cyklar du själv, eller så kan du köra gruppträningar eller kanske sikta på en bra tid på någon sträcka. Några av ambassadörerna för Zwift är Jens Voigt, Fumy Beppu, Evelyn Stevens och Laurens Ten Dam. Men jag har sett ett antal andra proffs som också tränat med Zwift.

Det är gratis att prova på i 14 dagar eller 50 kilometer, därefter så kostar det 10$ i månaden. Jag har faktiskt aldrig provat det, men ska ta och göra det. Sitter ju så mycket i källaren (precis som väl nästan alla svenska cyklister gör...), så om bara min (nya?) dator klarar av det så verkar det ju värt varenda krona.

Så hur går det då till om man vill bli proffs via Zwift? Jo, det hela avgörs i tre etapper. Först så är man med på gruppcyklingar under april och maj (det här steget verkar frivilligt), därefter ska man vara med i minst 9 Zwift Academy rides och genomföra deras workout program med bland annat ett FTP-test (tröskeltest) under juni till augusti. Med hjälp av data från dom där testerna och träningsrundorna så kommer man utse tio finalister som får träna på under hösten både i den virtuella världen och den verkliga, med stöd från lagledningen. Därefter så ska tre finalister utses som får följa med på lagets vinterläger och baserat på vad man får fram där så kommer en slutlig vinnare utses i december. Tävlingen är öppen för icke-proffs över 16 år.
Det hela förklaras ganska pedagogiskt av bilden nedan:

The Canyon-SRAM Racing and Zwift Academy Project är namnet på detta projekt som går ut på att hitta ett nytt damproffs via data från ett träningshjälpmedel.

Nissan har ju gjort ungefär samma sak tillsammans med Playstation i flera år genom deras GT Academy där man helt enkelt kör bilspelet Gran Turismo på sitt Playstation och gick vidare till nästa steg om man är snabb nog. Som en final så får finalisterna tävla mot varandra i riktiga bilar och den eller de som presterar bäst får kontrakt med Nissan för något eller några race. Helt enkelt en möjlighet att slå sig in i bilsportsvärlden från TV-spelsoffan.
Det krävs ju annars en väldig ekonomi för att slå sig in i bilsportvärlden,så jag har alltid tyckt att det konceptet varit väldigt intressant och smart. Nu finns alltså samma möjlighet för tjejer att slå sig in i proffsvärlden i cykel.

Känner du någon starking som borde testa hur den står sig? Tipsa! Kanske blir nästa proffs i Canyn-SRAM en svensk cyklist? All Monark/trainer-träning som vi svenskar genomför borde ju ge en viss fördel...

24 minuter träning och coachningen

Tjena!

Igår kväll så körde jag 24 minuter testcykel, varav ca: 80 sekunder var högintensivt. Kan verkligen 24 minuter testcykel vara jobbigt och ge någonting? Bedöm själva av bilden:
Jättejobbigt.

Planen för gårdagen enligt mitt träningsprogram var 10 spurter och jobbpendling. Alltså spurta tio gånger på vägen till jobbet. Så var tänket. Men av familjetekniska skäl så uteblir jobbpendlingen några dagar nu så jag körde bara spurterna, utan någon extra cykeltid. Hade väl kunnat köra två timmar på monarken också men eftersom jag tränade när Filip lagt sig så var det liksom kväll då. Ville inte cykla in på natten då jag också behöver sova och min bedömning att två timmar sömn var mer värt än två timmar distansintensitet på monarken.

Alla tio spurter hade en peak över 1000 watt, sex av spurterna hade en peak över 1100 watt och den absolut högsta uppmätta effekten var 1179 watt. Kan då jämföras med Alexander Kristoff som spurtade in som fyra på Ronde van Vlaanderen. Han hade 1185 watt i 14 sekunder och en peak på 1507 watt. Och det efter 255 brutalt intensiva tävlingskilometer. Jag gick ner fräsch i källaren och körde spurter på en stabil testcykel utan något som störde runt mig. Saknar ändå en massa watt för att ens komma i närheten, det säger ju en del om skillnaden.

Idag står det tempopendling på schemat, men eftersom jag inte cykelpendlar så får jag plocka tempot ur pendlingen i kväll alltså.

-----

Coachningen då? Jo, det går framåt även om det tagit lite längre tid än jag hoppats på. Men så tog jag ju på mig fler cyklister än jag tänkt från början också (hade ju tänkt mig bara en cyklist först). Dessutom är det här ju uppstarten första gången någonsin som coach, så det är lite att tänka på som blir mer rutin senare. Det är till exempel en del som jag måste skapa nu, som jag senare kommer ha färdigt. Som dokument och processplaner.
Som jag nämnt tidigare så har jag gjort ett formulär med underlag för coachningen där cyklisterna fått svara på en massa frågor om sig själva. Därefter gjorde jag ett formulär där cyklisterna fick formulera målsättningar.
Grejen med att ställa frågor är ju att man får en massa svar också och dom flesta svaren leder ju till fler frågor. Som leder till fler svar som leder till fler frågor. Ni fattar... Skulle kunna ställa en miljon frågor känns det som, eftersom jag vill känna till så mycket som möjligt om cyklisten för att göra ett så noggrant jobb som möjligt.

Jag har nog inte nämnt hur många eller vilka typer av cyklister det är jag ska coacha. En vet ni ju redan och det är en manlig motionär. Dessutom så har jag valt ut två tävlingscyklister. En tjej och en kille. Skitkul med blandningen och superutmanande med väldigt olika förutsättningar för varje individ.

Dessa har jag nu fått tävlingsprogram och lite andra förutsättningar från. Det är ju en stor skillnad mellan en motionär och en tävlingscyklist just det där med hur tävlingsprogrammet påverkar träningsupplägget. En motionär har kanske ett eller ett par lopp per säsong som all träning kan byggas upp runt, medans en tävlingscyklist oftast har 20+ tävlingar per säsong att ta hänsyn till där kanske 5-10 av dom kan anses vara prioriterade i olika hög nivå.

Den manlige motionären heter ju Patric Kalnins. Han har två stora lopp som mål denna säsong och det är Vätternrundan och Cykelvasan. Gissar att en hel del av er som läser här har liknande tänk kring denna säsong. När det kommer till Patric så har han nu fått sitt första träningsprogram och det sträcker sig fram till just Vätternrundan. Han har bloggat om det och ni kan läsa hans inlägg här: http://patric.kalnins.se/2016/04/04/traningsprogrammet-startar-idag/

2016-04-04

20:e säsongen för Falu CK

Foto: Patrik Stark, från Långa Lugnet 2005. Året då Långa Lugnet var med i långloppsvärldscupen. Försökte gräva i lite digitala arkiv för att hitta gamla bilder på mig. Men gamla hemsidor finns ej längre och det här med att dela bilder på internet var inte riktigt lika poppis för 15-20 år sedan som det det är nu. Men 2005 var ju ändå ganska länge sedan.

Ja, men visst. Kan konstatera att denna säsong blir min tjugonde i den grönvita tröjan. Det kan vara någon till också, men den äldsta säsongen som jag vet om är 1997. Börjar jag bli gammal?! Borde vara en av de som varit medlem längst i klubben och borde väl dessutom vara en av få elitcyklister som representerat en och samma klubb genom hela "karriären".
Utöver att ha cyklat så har jag hunnit med en hel del olika ideella uppdrag inom klubben också med bland annat fyra och ett halvt år som ordförande. Tiden går fort när man har roligt!

Det har inte bara varit bra år i klubben dock och inför en säsong så var jag faktiskt i kontakt med andra föreningar för ett eventuellt byte. Tror det var Skövde CK och Norbergs CK. Två föreningar som jag gillar! Några år har det också varit aktuellt med olika team-satsningar men jag har klarat mig kvar i Falu CK alla år hittills.

Första tävlingen körde jag 1998 som 16-åring. En dalaserie-tävling där jag blev sist, tre minuter bakom den som kom näst sist och tävlingstiden var runt halvtimman. Totalt har jag skrapat ihop tre segrar i nationella tävlingar. Det har tagit många träningstimmar för att bli halvbra...

Apropå träningstimmar... När jag letade efter gamla bilder så hittade jag ett träningsprogram som jag körde på våren 2004. Det var ett treveckorsschema som jag skulle köra två gånger. 13, 20 och 24 timmar var det i veckorna och 24-timmarsveckan innehöll fyra distanspass på 3, 5, 6 och 7 timmar samt två testcykelpass om två timmar styck. Det fanns lite mer tid för träning på den tiden. Nu har jag inte lika mycket tid för träning men har ju ändå haft en del år med mycket träning, så jag har lite att "falla tillbaka på".

Cykelmärken jag åkt på: Parkpre, Cyclepro (en landsvägscykel inköpt för träning -98), Avanti, Gary Fisher, Stevens, Rocky Mountain och Bianchi.

Det ser väl ut att bli ytterligare några år i Falu CK innan jag lägger av, för det lär nog dröja ett tag!