Idag är det dags igen. Dalacupen landsväg startar för ännu en säsong och denna gång kör vi samling vid Torsångs kyrka 18:10. Varmt välkomna alla. För herrar kör vi tre varv och för damer, motionärer och ungdomar kör vi två varv runt Milsbovarvet.
"Dalacupen är en distriktsserie i sporten cykel och grenen landsväg. Falu Cykelklubb, Velodrom CK och CK Parr är arrangör tillsammans med Dalarnas Cykelförbund. Vi kör så kallade linjelopp, alltså med gemensam start. Tävlingarna går på trafikerade vägar, utom vid Velodrom CK och CK Parrs tävlingar, så ta det försiktigt. Håll er på höger sida av vägen och ta det säkra före det osäkra.
Deltävlingar:
12 maj Falu CK Milsbovarvet (Samling/parkering vid Torsångs kyrka)
26 maj Falu CK Linghed (Start/Mål vid på Klockarnäsvägen, nära Lingvägen 55, parkering vid idrottsplatsen)
9 juni Velodrom CK (utanflör Velodromen)
23 juni Falu CK Svärdsjön runt Samling/parkering vid Höganäs badplats, ca: 1 km norr om Svärdsö kyrka)
7 juli Falu CK Milsbovarvet (Samling/parkering vid Torsångs kyrka)
21 juli Falu CK Linghed (Start/Mål vid på Klockarnäsvägen, nära Lingvägen 55, parkering vid idrottsplatsen)
4 augusti CK Parr
18 augusti Falu CK Svärdsjön runt Samling/parkering vid Höganäs badplats, ca: 1 km norr om Svärdsö kyrka)
Anmälan:
På plats från 18:10
Anmälningsavgift:
Gratis!
Start:
18:30 för samtliga klasser
Tävlingstid:
Ca: 60 minuter för herrar
Ca: 40 minuter för damer, motionärer och ungdomar
Klasser:
H+D Sport (junior, elit och veteranklasser)
P+F 13-14, P+F 15-16 och motionsklasser
Poäng:
Alla deltävlingar räknas. Alla som fullföljer får en (1) poäng, dessutom får de tio främsta poäng enligt: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Anmälan/resultat:
För att underlätta för arrangören så får cyklisterna själva får fylla i en start- och mållista. Det går till som så att man fyller i sitt namn, sin klubb och tävlingsklass innan start. Efter målgång så kryssar man i att man fullföljt (för att få sin poäng) och om man var topp-10 (för att få extra poäng).
Givetvis ska vi försöka hålla koll vid målgången, men vid en klungspurt så vet oftare cyklisterna än publiken
vem som tog vilken placering. Finns möjlighet att filma målgången så gör vi det för att underlätta vid eventuella frågetecken.
Speciella regler:
Alla kör mot alla, oavsett klubbtillhörighet.
Det finns också en Dalaserie med MTB-tävlingar, mer info hittar ni här: www.scf.se/dalarna
2015-05-12
2015-05-11
Fortsatt cykelliv
Hej vänner!
Kul med den där Dalacupen ändå hörrni. Det blev ju lite i sista stund det där med tanke på att tillståndet kom idag och cupen startar imorgon... Potentiella flaggvakter får gärna höra av sig och alla kan väl hjälpa till att sprida informationen?
Men om vi börjar dagen med det som hände först så cyklade jag till jobbet idag. Via den frostiga skogen. Med sega ben, för mycket luft i däcken och en välfylld ryggsäck. Bra sätt att tvinga sig att cykla i skog kanske och jobbigt för benen.
Mycket på jobbet nu. Ni vet, deadlines och sånt. Så jag var tvungen att vara på jobbet så länge som möjligt och sedan så köttcyklade jag hem. Ebbah har ju nämligen cykelträning på måndagar och den börjar klockan 18. Hade tack och lov medvind så jag kom hem utan att vi behövde bli försenade. Massor av barn på Lugnet, 27 ungar bara i Ebbahs grupp.
Cykelskoj på Jungfruberget.
Kul med den där Dalacupen ändå hörrni. Det blev ju lite i sista stund det där med tanke på att tillståndet kom idag och cupen startar imorgon... Potentiella flaggvakter får gärna höra av sig och alla kan väl hjälpa till att sprida informationen?
Men om vi börjar dagen med det som hände först så cyklade jag till jobbet idag. Via den frostiga skogen. Med sega ben, för mycket luft i däcken och en välfylld ryggsäck. Bra sätt att tvinga sig att cykla i skog kanske och jobbigt för benen.
Mycket på jobbet nu. Ni vet, deadlines och sånt. Så jag var tvungen att vara på jobbet så länge som möjligt och sedan så köttcyklade jag hem. Ebbah har ju nämligen cykelträning på måndagar och den börjar klockan 18. Hade tack och lov medvind så jag kom hem utan att vi behövde bli försenade. Massor av barn på Lugnet, 27 ungar bara i Ebbahs grupp.
Cykelskoj på Jungfruberget.
Etiketter:
Falu CK,
Jobbpendling,
Ungdomsträning
Dalacupen startar imorgon!
Hej!
Jag har idag fått tillståndet för Dalacupen 2015. Detta betyder att den startar som planerat redan imorgon och följer i år detta program:
12 maj Falu CK Milsbovarvet
26 maj Falu CK Linghed
9 juni Velodrom CK
23 juni Falu CK Svärdsjön runt
7 juli Falu CK Milsbovarvet
21 juli Falu CK Linghed
4 augusti CK Parr
18 augusti Falu CK Svärdsjön runt
Mer info kommer inom kort. Imorgon gäller följande: Anmälan vid Torsångs kyrka från 18:10, start 18:30. Från P/F 13-14 och uppåt.
Jag har idag fått tillståndet för Dalacupen 2015. Detta betyder att den startar som planerat redan imorgon och följer i år detta program:
12 maj Falu CK Milsbovarvet
26 maj Falu CK Linghed
9 juni Velodrom CK
23 juni Falu CK Svärdsjön runt
7 juli Falu CK Milsbovarvet
21 juli Falu CK Linghed
4 augusti CK Parr
18 augusti Falu CK Svärdsjön runt
Mer info kommer inom kort. Imorgon gäller följande: Anmälan vid Torsångs kyrka från 18:10, start 18:30. Från P/F 13-14 och uppåt.
2015-05-10
Sänka ribban eller höja standarden?
Foto: Anders Almhed. Anders var med och langade åt mig och har lagt 89 bilder här: https://www.facebook.com/anders.almhed/media_set?set=a.850374001701529.1073741854.100001868115811&type=1&pnref=story
Stort tack till Anders Almhed och Kari Pakkanen för service igår, ovärderligt!
Jag ska inte sticka under stolen med att jag är oerhört besviken över gårdagen. En riktig tankeställare där jag funderat mycket på hur jag bör lägga upp både träning och taktiken för framtida lopp. Jag hade ju så bra ben att jag utan problem kunde gå med i den gruppen som jagade tätduon i en timme ungefär. Nu sticker jag ut hakan lite här, men jag tror faktiskt att jag hade kunnat jaga ikapp Micke och Axel också i loppets inledning. Kände mig grymt pigg. Jag hade med all säkerhet fått släppa dom igen efter en kort stund, men jag åkte och höll igen ganska länge i början av loppet.
Igår kväll och i morse så har jag funderat på om jag möjligen ska sänka ribban något och inte jaga toppresultat, utan kanske sikta någonstans kring 15:e. Eller om jag bara sak fortsätta köra mig sönder och samman på tävlingarna i jakten på dom där finare placeringarna. Det tar emot så mycket bara att tänka på att jag tex på ett lopp som igår bara ska låta typ 15 pers åka ifrån mig fast att jag kan hänga med dom och köra på säkerhet. Så himla tråkigt. Det hade kanske kunnat bli en riktigt trevlig upplevelse igår om jag bara bitit ihop lite mer och tagit mig över den där backen med täten? Dumt givetvis att vara sist i gruppen på stigarna innan backen då bara dragspelseffekten in i backen brände rejält i benen.
Nu vet jag med mig sedan många års tävlande att jag inte brukar vara riktigt i slag på våren, utan att jag brukar höja mig efter Borlänge Tour ungefär. Alltså om typ två veckor. Med Långa Lugnet om tre veckor som innebär långloppscup på hemmaplan så har jag bestämt mig för att jag kör all-in en tävling till. Funkar det bra på Långa Lugnet så fortsätter jag med det, går det på skit igen så börjar jag köra på säkerhet istället och siktar lägre.
Ska inte stansa några däck två dagar innan Långa Lugnet heller. Det är då en sak som är säker.
Stort tack till Anders Almhed och Kari Pakkanen för service igår, ovärderligt!
Jag ska inte sticka under stolen med att jag är oerhört besviken över gårdagen. En riktig tankeställare där jag funderat mycket på hur jag bör lägga upp både träning och taktiken för framtida lopp. Jag hade ju så bra ben att jag utan problem kunde gå med i den gruppen som jagade tätduon i en timme ungefär. Nu sticker jag ut hakan lite här, men jag tror faktiskt att jag hade kunnat jaga ikapp Micke och Axel också i loppets inledning. Kände mig grymt pigg. Jag hade med all säkerhet fått släppa dom igen efter en kort stund, men jag åkte och höll igen ganska länge i början av loppet.
Igår kväll och i morse så har jag funderat på om jag möjligen ska sänka ribban något och inte jaga toppresultat, utan kanske sikta någonstans kring 15:e. Eller om jag bara sak fortsätta köra mig sönder och samman på tävlingarna i jakten på dom där finare placeringarna. Det tar emot så mycket bara att tänka på att jag tex på ett lopp som igår bara ska låta typ 15 pers åka ifrån mig fast att jag kan hänga med dom och köra på säkerhet. Så himla tråkigt. Det hade kanske kunnat bli en riktigt trevlig upplevelse igår om jag bara bitit ihop lite mer och tagit mig över den där backen med täten? Dumt givetvis att vara sist i gruppen på stigarna innan backen då bara dragspelseffekten in i backen brände rejält i benen.
Nu vet jag med mig sedan många års tävlande att jag inte brukar vara riktigt i slag på våren, utan att jag brukar höja mig efter Borlänge Tour ungefär. Alltså om typ två veckor. Med Långa Lugnet om tre veckor som innebär långloppscup på hemmaplan så har jag bestämt mig för att jag kör all-in en tävling till. Funkar det bra på Långa Lugnet så fortsätter jag med det, går det på skit igen så börjar jag köra på säkerhet istället och siktar lägre.
Ska inte stansa några däck två dagar innan Långa Lugnet heller. Det är då en sak som är säker.
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling,
Långloppscupen
2015-05-09
Billingeracet 2015
Hej!
Nu är jag i bilen på väg hem från Skövde och Billingeracet. Hade riktigt grymma ben, det kändes redan på uppvärmningen att dom var bra idag. Kunde därför utan större problem gå med långt fram idag och hamnade i en grupp från tredje placering och till ungefär 10:e. Där satt jag med till en lång backe efter 27 km där jag tvingades ge mig. Väntade in gruppen bakom, satte mig sist i den och sparade krafter. Ut på andra varvet så tappade jag en del luft ur bakdäcket och det blev bara sämre. Tappade gruppen om placeringarna 9-14 och stannade då för att fylla på bakdäcket med mer luft. Förr har jag kört med minipump men sedan förra året har jag kolsyrepatron för att det ska gå snabbt.
Tyvärr så krånglade den då det inte gick att punktera patronen så luften kom ut. Fick börja leta efter en pinne eller sten i lagom storlek att lägga i den där hylsan för att kunna punktera patronen. I mina desperata försök så hade jag också sönder ventilen. Lyckades i alla fall till slut få i luft men då hade jättemånga passerat och nu hade luften gått ur ben, däck och huvud. Nötte på i typ distansintensitet. Var trött och uppgiven. När det äntligen kom ikapp några så fick jag i alla fall några ryggar att följa. Höjde farten lite med ungefär milen kvar, en kille kom ifatt och jag hängde på honom till dom två sista backarna där jag fick släppa iväg honom. Passerade i alla fall två tröttingar och blev 18:e i elitklassen.
Det är bara att bryta ihop och komma igen. Var tyvärr inte tillräckligt förberedd för det här men det kommer ju fler chanser och då ska jag försöka ha bättre koll på material och kapacitet.
Efter lite drygt halva loppet där så ser ni att den blåa hastighetskurvan är nere på 0. Där stod jag i 5 minuter för att försöka få i luft i bakdäcket. Skulle ha haft den där minipumpen trots allt.
Appropå minipump så hittade jag en pump och ett multiverktyg på andra "varvet", återfås mot beskrivning.
Resultat Billingeracet 2015:
Damer:
1. Emmy Thelberg
2. Ivanda Eiduka
3. Sandra Backman
Herrar:
1. Axel Lindh
2. Mikael Flockhart
3. Lars Bleckur
4. Stefan Carlsson
5. Henrik Sparr
Här hittar ni kompletta (men preliminära) resultat från Billingeracet 2015.
Garmin-data från Billingeracet 2015:
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling,
Garmin Connect,
Långloppscupen
Nu kör vi Billingeracet
Fint i Skövde!
Har spenderat natten på First Hotel Billingehus i samma rum som Henrik och Henrik. När hände det senast? Eller ja, det har ju aldrig hänt eftersom jag aldrig har delat rum med någon av grabbarna. Men bara att ha tre Henrik i samma hotellrum hör nog till ovanligheterna.
Käkade middag med Cykloteket Racing Team igår kväll och jäklar vad de käkade, tror inte det fanns mat kvar till övriga gäster när de lämnade matsalen..
Körde en del på banan igår, försökte få igång kroppskrället och så där. För det mesta är det riktigt fint, men det finns en hel del lerfläckar och lerhål också. Tror tyvärr att det kommer bli jobbigt för de längre bak i leden.
Jag gillar banan skarpt, hoppas att benen är med mig idag och att jag orkar hela distansen!
Mikael Flockhart, Henrik Sparr, Lars Bleckur, Daniel Brengdahl och Axel Lindh. Där har ni dagens tätgrupp.
Har spenderat natten på First Hotel Billingehus i samma rum som Henrik och Henrik. När hände det senast? Eller ja, det har ju aldrig hänt eftersom jag aldrig har delat rum med någon av grabbarna. Men bara att ha tre Henrik i samma hotellrum hör nog till ovanligheterna.
Käkade middag med Cykloteket Racing Team igår kväll och jäklar vad de käkade, tror inte det fanns mat kvar till övriga gäster när de lämnade matsalen..
Körde en del på banan igår, försökte få igång kroppskrället och så där. För det mesta är det riktigt fint, men det finns en hel del lerfläckar och lerhål också. Tror tyvärr att det kommer bli jobbigt för de längre bak i leden.
Jag gillar banan skarpt, hoppas att benen är med mig idag och att jag orkar hela distansen!
Mikael Flockhart, Henrik Sparr, Lars Bleckur, Daniel Brengdahl och Axel Lindh. Där har ni dagens tätgrupp.
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling
2015-05-08
Inför Billingeracet 2015
Vad: Billingeracet, första deltävlingen i Långloppscupen på mountainbike.
Var: Skövde
När: Lördagen den 9:e maj
Distans: 79 km
Antal anmälda: 827 i alla klasser, 46 i herrar elit.
Segrare 2014: Sandra Salinger och Calle Friberg
Favoriter: Axel Lindh, Henrik Sparr, Lars Bleckur & Daniel Brengdahl.
Hemsida: http://www.billingeracet.se/
Kamp om bergspriset mot Anders Ljungberg 2008, han tog det och blev trea i tävlingen. Jag blev 30:e...
Fredrik Edin och jag i Strupen 2009. Vi blev 17:e och 18:e.
Jag har en 28:e plats från 2011 också. Min bästa placering tycks vara en 18:e plats när jag kikar lite snabbt i historiken. Men då får vi inte glömma 2005 års upplaga, första Långa Billingeracet och jag blev tvåa! Dock var tävlingen inte med i långloppscupen då så det var inte samma startfält som senare år och dessutom så åkte en grupp mellan vinnaren Joakim Åleheim och mig fel. Så egentligen skulle jag väl ha blivit 6-8:a någonstans.
Hur som helst, jag älskar Billingeracet. Banan är fin, den är omväxlande, den är rolig och den är utmanande. Det finns långa backar och en hel del fin singeltrack och på den där banvallen så går det ruskigt fort. Tävlingen har en rejäl startbacke vilket jag gillar, det blir mer ordning och reda i starten då. Min gamla vanliga taktik "all-in" har en tendens att inte hålla på långlopp och så även på Billingeracet. Att jag får släggan med 2-3 mil kvar har varit standard.
I år hoppas jag på bättre resultat än det blivit tidigare när Billingeracet har varit en del av Långloppscupen. En titt i startlistan gör att jag placerar mig själv kring 10:e plats! Ett av mina mål inför säsongen har varit en topp-10 på en deltävling i Långloppscupen och jag ska givetvis försöka ta den redan imorgon. Höjdare som Calle Friberg (rumpont), Matthias Wengelin (tävlar utomlands?), Fredrik Edin och Mikael Flockhart är inte anmälda. Vilket kan ge en lite annorlunda tävling om de inte dyker upp. Axel Lindh blev tvåa på Lidingöloppet MTB och känner sig som hemma här, han får bli favorit tillsammans med Henrik Sparr som i samma tävling blev 5:a. Lars Bleckur och Daniel Brengdahl som var i samma grupp som mig på Lidingöloppet MTB men jag tror den här banan passar dessa åkare mycket bättre.
Var: Skövde
När: Lördagen den 9:e maj
Distans: 79 km
Antal anmälda: 827 i alla klasser, 46 i herrar elit.
Segrare 2014: Sandra Salinger och Calle Friberg
Favoriter: Axel Lindh, Henrik Sparr, Lars Bleckur & Daniel Brengdahl.
Hemsida: http://www.billingeracet.se/
Kamp om bergspriset mot Anders Ljungberg 2008, han tog det och blev trea i tävlingen. Jag blev 30:e...
Fredrik Edin och jag i Strupen 2009. Vi blev 17:e och 18:e.
Jag har en 28:e plats från 2011 också. Min bästa placering tycks vara en 18:e plats när jag kikar lite snabbt i historiken. Men då får vi inte glömma 2005 års upplaga, första Långa Billingeracet och jag blev tvåa! Dock var tävlingen inte med i långloppscupen då så det var inte samma startfält som senare år och dessutom så åkte en grupp mellan vinnaren Joakim Åleheim och mig fel. Så egentligen skulle jag väl ha blivit 6-8:a någonstans.
Hur som helst, jag älskar Billingeracet. Banan är fin, den är omväxlande, den är rolig och den är utmanande. Det finns långa backar och en hel del fin singeltrack och på den där banvallen så går det ruskigt fort. Tävlingen har en rejäl startbacke vilket jag gillar, det blir mer ordning och reda i starten då. Min gamla vanliga taktik "all-in" har en tendens att inte hålla på långlopp och så även på Billingeracet. Att jag får släggan med 2-3 mil kvar har varit standard.
I år hoppas jag på bättre resultat än det blivit tidigare när Billingeracet har varit en del av Långloppscupen. En titt i startlistan gör att jag placerar mig själv kring 10:e plats! Ett av mina mål inför säsongen har varit en topp-10 på en deltävling i Långloppscupen och jag ska givetvis försöka ta den redan imorgon. Höjdare som Calle Friberg (rumpont), Matthias Wengelin (tävlar utomlands?), Fredrik Edin och Mikael Flockhart är inte anmälda. Vilket kan ge en lite annorlunda tävling om de inte dyker upp. Axel Lindh blev tvåa på Lidingöloppet MTB och känner sig som hemma här, han får bli favorit tillsammans med Henrik Sparr som i samma tävling blev 5:a. Lars Bleckur och Daniel Brengdahl som var i samma grupp som mig på Lidingöloppet MTB men jag tror den här banan passar dessa åkare mycket bättre.
Etiketter:
Billingeracet,
Cykling,
Inför tävlingar
2015-05-07
#ChangeToLightness
Hej Vänner!
Jag har nu det stora nöjet att presentera en ny samarbetspartner i Italienska Limar.
Limar tillverkar cykelhjälmar, skidhjälmar och glasögon. Jag kommer att få stöttning med deras superlätta cykelhjälmar och ni kommer framöver främst att få se mig i deras toppmodell Ultraligth+. När det framöver blir dags för tempolopp så ska Speed Demon se till så att jag kommer snabbare till målet.
Limar är ett italienskt företag och säljs i Sverige genom XXL. Inte nog med att Limar tillverkar världens lättaste hjälm och att den sitter väldigt skönt på huvudet, den är ruggigt prisvärd också. Ni kan just nu köpa toppmodellen Limar Ultralight+ hos XXL för endast 1199:-.
Jag är glad och stolt över samarbetet med Limar och tillsammans med Bianchi, Garmin, GripGrab och Sony Mobile så vet jag att jag har den bästa möjliga uppbackningen med produkter som jag kan vara trygg med och stå för.
Vinn en av två fristarter till Långa Lugnet
God morgon vänner!
Idag har ni chansen att vinna en av två fristarter till min hemmatävling; Långa Lugnet.
Allt ni behöver göra är att svara på följande fråga och mejla svaret till henrikoijer@gmail.com: Långa Lugnet är en av flera tävlingar under en massiv äventyrshelg i Falun. Vad heter äventyrsfestivalen, där bl.a. Långa Lugnet ingår, som pågår fredag 29-söndag 31 maj?
Regler och villkor för denna tävling:
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag per person och svaret skickas till henrikoijer@gmail.com. Tävlingen är öppen till 13/5 2015 klockan 23:59, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Idag har ni chansen att vinna en av två fristarter till min hemmatävling; Långa Lugnet.
Allt ni behöver göra är att svara på följande fråga och mejla svaret till henrikoijer@gmail.com: Långa Lugnet är en av flera tävlingar under en massiv äventyrshelg i Falun. Vad heter äventyrsfestivalen, där bl.a. Långa Lugnet ingår, som pågår fredag 29-söndag 31 maj?
Regler och villkor för denna tävling:
Man får bara skicka in ett tävlingsbidrag per person och svaret skickas till henrikoijer@gmail.com. Tävlingen är öppen till 13/5 2015 klockan 23:59, alla svar som kommer in efter den tidpunkten ogillas.
Vinnaren betalar eventuell vinstskatt.
Etiketter:
Cykling,
Långa Lugnet,
Tävling på bloggen
2015-05-06
2½ timme i regnet
Körde tre lite längre backar med hög intensitet och slängde in tre spurter a 30 sekunder på slutet av passet.
Körde lite fel också, men det var ju i alla fall fint.
Här gick världscupen i långlopp 2005, fast i motsatt riktning så att säga. Man kom från gården och passerade bäcken och fortsatte neråt mot Lustebo. På denna gård så bor (bodde?) en gammal man som för några år sedan var in till Falun för första gången på 20 år, då han tvingades uppsöka vård.
Två av gångerna inför världscupen som jag tränade på banan så stod han ute på gården och hejade när vi cyklade förbi. Tyvärr så tog det stopp för mig i bäcken bägge gångerna och jag blev blöt. Hans härliga skratt är något som jag minns än.
Kul att få bjuda på lite underhållning och glädje...
Den här stigen fick jag med i världscupen 2005. Nu är det nog bara vildsvinen och jag som använder den.
Tack vare regnet så fick jag tillfälle att prova mina GripGrab Neoprene-handskar. Perfekta för regniga dagar. Ett tips till er som cyklar i regn är att aldrig vrida ur handskarna, utan att ni låter vattnet vara kvar i handsken. Händerna blir så mycket varmare då.
Så blev det. Dagens "långpass" blev bara 2½ timme långt men innehöll i alla fall lite intervalltid, så jag blev trött ändå. Kände mig hyfsat fräsch i benen inför cyklingen, trots att det bara blev fyra timmars sömn i natt. För att hinna med ett längre pass så behövde jag cykla före jobbet. Så 05:08 startade jag min Garmin. Nu har jag två viktiga nätter om jag vill vara fräsch till Billingeracet.
Passet idag kördes i långloppsliknande terräng med en mix av olika underlag. Regnet gjorde det riktigt halt på sina ställen och jag fick tillfälle att öva på att inte cykla som en pingisboll mellan stenarna.
Fick se två älgar, en hare och ett rådjur under min morgoncykling!
Så nu var veckans långpass avklarat, nu blir det vilodag imorgon och ett väckningspass på fredag.
Nu ropar Frida, vi hörs!
Körde lite fel också, men det var ju i alla fall fint.
Här gick världscupen i långlopp 2005, fast i motsatt riktning så att säga. Man kom från gården och passerade bäcken och fortsatte neråt mot Lustebo. På denna gård så bor (bodde?) en gammal man som för några år sedan var in till Falun för första gången på 20 år, då han tvingades uppsöka vård.
Två av gångerna inför världscupen som jag tränade på banan så stod han ute på gården och hejade när vi cyklade förbi. Tyvärr så tog det stopp för mig i bäcken bägge gångerna och jag blev blöt. Hans härliga skratt är något som jag minns än.
Kul att få bjuda på lite underhållning och glädje...
Den här stigen fick jag med i världscupen 2005. Nu är det nog bara vildsvinen och jag som använder den.
Tack vare regnet så fick jag tillfälle att prova mina GripGrab Neoprene-handskar. Perfekta för regniga dagar. Ett tips till er som cyklar i regn är att aldrig vrida ur handskarna, utan att ni låter vattnet vara kvar i handsken. Händerna blir så mycket varmare då.
Så blev det. Dagens "långpass" blev bara 2½ timme långt men innehöll i alla fall lite intervalltid, så jag blev trött ändå. Kände mig hyfsat fräsch i benen inför cyklingen, trots att det bara blev fyra timmars sömn i natt. För att hinna med ett längre pass så behövde jag cykla före jobbet. Så 05:08 startade jag min Garmin. Nu har jag två viktiga nätter om jag vill vara fräsch till Billingeracet.
Passet idag kördes i långloppsliknande terräng med en mix av olika underlag. Regnet gjorde det riktigt halt på sina ställen och jag fick tillfälle att öva på att inte cykla som en pingisboll mellan stenarna.
Fick se två älgar, en hare och ett rådjur under min morgoncykling!
Så nu var veckans långpass avklarat, nu blir det vilodag imorgon och ett väckningspass på fredag.
Nu ropar Frida, vi hörs!
Etiketter:
Cykling
2015-05-05
Några positiva och lite materialstrul
Hej!
Vi börjar med positivt:
1. Jag sov minst 7½ timme i natt, nästan 8!
2. Jag frågade ju om langingshjälp tidigare idag, Jakob Björklund har erbjudit hjälp från sitt serviceteam och Kari Pakkanen som grundade Billingeracet har också erbjudit sin hjälp i helgen. Guld!
3. På väg hem från jobbet idag så skulle jag ju känna efter om jag återhämtat mig från den där slitna känslan i benen. Trots både motvind och trött kropp så kändes benen helt okej. Detta betyder att jag ligger helt i fas inför Billingeracet och kan köra på lite imorgon. Kul!
Negativt då:
1. Har fått ett skärsår i bakdäcket. Lyckades dock täta det med Stan's tätningsvätska efter att ha plockat av hjulet och hållit det så vätskan kom åt däcksidan. Kunde därmed komma hem utan att stanna och pumpa däcket varannan kilometer, men nu ska det kasseras.
2. Köpte Ritcheys MTB-pedaler till min nya hoj och tyckte idag att det kändes som att jag stod på en balansplatta med vänster fot. Det visade sig att en skruv har ramlat ur efter max fyra pass.
Vi börjar med positivt:
1. Jag sov minst 7½ timme i natt, nästan 8!
2. Jag frågade ju om langingshjälp tidigare idag, Jakob Björklund har erbjudit hjälp från sitt serviceteam och Kari Pakkanen som grundade Billingeracet har också erbjudit sin hjälp i helgen. Guld!
3. På väg hem från jobbet idag så skulle jag ju känna efter om jag återhämtat mig från den där slitna känslan i benen. Trots både motvind och trött kropp så kändes benen helt okej. Detta betyder att jag ligger helt i fas inför Billingeracet och kan köra på lite imorgon. Kul!
Negativt då:
1. Har fått ett skärsår i bakdäcket. Lyckades dock täta det med Stan's tätningsvätska efter att ha plockat av hjulet och hållit det så vätskan kom åt däcksidan. Kunde därmed komma hem utan att stanna och pumpa däcket varannan kilometer, men nu ska det kasseras.
2. Köpte Ritcheys MTB-pedaler till min nya hoj och tyckte idag att det kändes som att jag stod på en balansplatta med vänster fot. Det visade sig att en skruv har ramlat ur efter max fyra pass.
Langningshjälp Billingeracet
Hej på dig!
Om du ska vara i Skövde nu på lördag och kan hålla en flaska likt Lasse på bilden nedan, skulle du kunna hålla ett par flaskor åt mig? Eller du som läser här kanske känner någon som kan hålla i flaskor?
Jag har ju ingen serviceapparat med mig på tävlingarna men undviker helst att köra torr, så jag får hoppas att jag kan få hjälp av någon. Sådant där brukar ju annars kunna lösa sig på plats men det vore ju kul om det finns någon som vill. Skönt också att slippa stå i startfållan och hoppas att det löser sig innan starten går.
Egentligen så skulle jag givetvis uppskatta denna typ av hjälp genom hela Långloppscupen så kan du inte denna tävling men vill hjälpa mig på någon annan deltävling så är jag inte helt omöjlig. Vid vissa lopp kan det vara möjligt att åka med från Falun eller bli upplockad längs vägen till tävlingen också.
Vi hörs, väl!?
Etiketter:
Cykling,
Langning,
Långloppscupen
2015-05-04
Inte så slitna barn
Regn och 5-6 grader varmt, klart att vi ska cykla!? Inställningen hos barn är något som fler vuxna borde ta efter. Ebbah var på Falu CK:s träning som idag bestod av tävlingsträning vid Åsbobacken. Innan start fick hon en släng av den där tävlingsångesten som gör att hon inte vill tävla, men jag lyckades lura henne ur det där ganska snabbt. Tur det, för hon gillar ju egentligen att cykla och hon gör det bra. Det är ju bara det där med att hon tror/tycker/känner att det bara är seger som räknas som blir lite jobbigt åt henne.
Jag hade pälsat på mig ganska bra för att inte behöva frysa. Dumt att bli kall nu känner jag. Nu ska jag gå och lägga mig, somna före 22 och sedan sova åtta timmar. Det kommer bli värt så mycket för min kropp!
Så, vi hörs imorgon då!?
Jag hade pälsat på mig ganska bra för att inte behöva frysa. Dumt att bli kall nu känner jag. Nu ska jag gå och lägga mig, somna före 22 och sedan sova åtta timmar. Det kommer bli värt så mycket för min kropp!
Så, vi hörs imorgon då!?
Etiketter:
Cykling,
Ebbah,
Falu CK,
Ungdomsträning
Skogsvägen till jobbet
I morse så cyklade jag inte raka vägen till jobbet. Inte den snabba vägen till jobbet heller. Jag körde genom skogen istället. Vill fortsätta att slipa på tekniken till helgens Billingeracet och jag tycker faktiskt att det går ganska bra. Cykeln hjälper till, motivationen och modet finns där. Det är bara tajmingen som fortfarande är en smula ringrostig.
Den här veckan handlar annars mest om att bli fräsch i kroppen igen. I morse så kände jag mig sliten sedan Lidingöloppet MTB i förrgår och hela förra veckan så sov jag för lite om nätterna. Inget vidare för återhämtningen att sova för lite utan det gör ju naturligtvis bara att man känner sig ännu mer sliten. Kände mig faktiskt sliten även under loppet i lördags.
Men nu är det en ny vecka med nya möjligheter. Prio sömn och återhämtning. Skippar därför Dalaserien i Ludvika imorgon, cyklar möjligen hem från jobbet. Tar nämligen bussen hem idag just för att låta benen vila lite extra. Torsdag blir det också vila och fredagen bjuder på ett väckningspass inför Billingeracet. På onsdag kan det bli lite hårdkörning, förutsatt att jag känner mig hyfsat fräsch innan. Vill inte köra Billingeracet sliten, så känner jag mig sliten på onsdag så tänker jag inte köra ner mig mer i källaren. Vintern har varit bra med mycket bra träning och nu gäller det att ha lite sprätt i benen när det är nummerlapp på. Våga vila.
Etiketter:
Cykling,
Jobbpendling
2015-05-03
Video från Lidingöloppet MTB 2015
Filmade ju hela loppet med min Garmin VIRB elite och här är resultatet. Med hastighet och pulsmätare med i bild. Min maxpuls är nog 196, även om jag bara varit upp på 189 i år. Maxpulsen under loppet var 179 och snittpulsen landade på 163 efter en lite trött avslutning. Snitthastigheten blev 28,6 km/h.
Frågor på det?
Mer om min tävling kan man läsa här.
Lidingöloppet MTB igår
Skärmdump från videon som jag spelade in under Lidingöloppet MTB igår. Jag filmade nämligen hela loppet med min Garmin VIRB Elite. Resultatet kommer ut på Youtube om några timmar, börja prenumerera på min kanal nu så du inte behöver oroa dig för att missa något: https://www.youtube.com/user/OijerHenrik
Igår åkte jag alltså ner till Lidingö för att köra Lidingöloppet MTB, ett långlopp som mäter 63 kilometer och mestadels går på lättrullat underlag. En mängd backar där man kommer in med låg fart och massor av kurvor gör dock banan riktigt jobbig ändå eftersom det blir en mängd igångdrag.
Målet med denna tävling var att få ett viktigt genrep inför övriga lopp, att testa mig själv och materialet. Upptäcka styrkor och svagheter för att kunna anpassa träningen framöver. Det var svårt att sätta någon målsättning eftersom jag inte riktigt visste hur jag stod mig i konkurrensen, men med tanke på att vinterträningen har gått riktigt bra så borde jag kunna hamna mellan 10:e och 20:e placering någonstans, trots bara två pass på cykeln före loppet.
Jag värmde upp genom att cykla 36 minuter på den kombinerade inledningen/avslutningen på loppet och körde avslutningen när banan delade sig. Alltid skönt att ha lite koll på hur banan ser ut inför loppet.
Jag startade med en flaska och hade ingen langning, lite dumt givetvis men hade inte direkt något serviceteam med mig heller. Då Lidingö visserligen har massor av korta och branta backar, men saknar längre backar så blir det intensivt i starten. Utan startbacke så gäller det att sitta långt framme och det vet alla om. Jag lyckades bra med det och kom iväg som jag ville. Vi kommer snabbt in på motionsspår och fältet dras ut. Intensiteten är givetvis hög och redan efter 4 kilometer får jag släppa täten. Fler släpper samtidigt och ingen sitter i alla fall direkt på mitt hjul och bromsas av mig.
Jag kommer ikapp några och andra kommer ikapp mig. Efter en stund har vi bildat en andraklunga på ungefär fem man.
Jag kände mig ganska stark, även om jag inte hade haft farten att hänga med täten, så jag tog bland annat en sju minuter lång förning i gruppen och kom ikapp Lars Bleckur i Abborbacken. Därefter blev samarbetet lite bättre. Vi låg då på placeringarna 7-12. Efter någon mil så kommer det ikapp fyra cyklister och vår grupp blir väldigt stor, jag passar då på att vila så mycket som möjligt eftersom jag kände att inledningen av loppet var högintensiv och jag bara hade en flaska att överleva på.
Ungefär halvvägs in i loppet så stiger intensiteten i gruppen då en eller ett par av de starkaste vill minska ner gruppens storlek. Det svider rejält i benen, men jag lyckades gå med. Nu är vi på placeringarna 7-11 efter att ha skakat av oss tre av följeslagarna.
Eftersom jag bara hade en flaska så var jag snål på drickat och när jag sedan tappade flaskfan efter cirka fyra mil så fattade jag att det skulle bli törstigt mot slutet. Försökte åka snålt och hade faktiskt energigel i alla fall. Tyvärr började väl bli lite krispig efter ungefär fem mil och efter ca: 53 km så fick jag ge mig. I gruppen var då Daniel Brenghdal, Lars Bleckur, Johan Norin och Jakob Björklund. Alla fyra var på placeringarna 3-13 i långloppscupen 2014 och Bleckur har ju vunnit ett par långlopps-SM och Långloppscupen totalt tidigare. Så det var verkligen duktiga cyklister och min målsättning med topp-10 i Långloppscupen känns ju nåbar om jag kan fortsätta kriga med så här duktiga cyklister.
Trots att det kändes som om jag knappt hade styrfart långa stunder på slutet och kunde se de tre förföljarna bakom mig vid ett flertal tillfällen under loppets slutskede så höll jag undan och rullade in i mål som 11:a.
En trio gjorde upp om segern och det var Matthias Wengelin som vann före Fredrik Edin och Axel Lindh. Bakom så kom Calle Friberg in på fjärdeplats efter att fått ge sig på slutet. Henrik Sparr blev femma efter att ha vurpat på slutet och på sjätteplats kom Mikael Flockhart som körde halva loppet ensam efter en SPD-vurpa. Cyklisterna i min grupp kom in i den ordning som jag nämnde dom ovan.
I damklassen så vann Felicia Ferner före Åsa Erlandsson. I kampen om tredjeplatsen blev det en spurt mellan Ellinor Huusko och Marika Wagner där den sistnämnda korsade mållinjen först av de två. Dock så var inte spurten schysst så hon deklasserades och Ellinor blev istället trea.
Jag är nöjd med följande från loppet:
- Genomförandet
- Placeringen 11:a var bra
- Farten i kroppen var helt okej
- Stabilt lopp med en känsla av att det finns lite mer
Här hittar ni några fler bilder från Lidingöloppet MTB.
Nu ska jag ladda om och försöka prestera ännu bättre på Billingeracet nästa lördag.
Här har ni all data från min Garmin Edge 810:
Igår åkte jag alltså ner till Lidingö för att köra Lidingöloppet MTB, ett långlopp som mäter 63 kilometer och mestadels går på lättrullat underlag. En mängd backar där man kommer in med låg fart och massor av kurvor gör dock banan riktigt jobbig ändå eftersom det blir en mängd igångdrag.
Målet med denna tävling var att få ett viktigt genrep inför övriga lopp, att testa mig själv och materialet. Upptäcka styrkor och svagheter för att kunna anpassa träningen framöver. Det var svårt att sätta någon målsättning eftersom jag inte riktigt visste hur jag stod mig i konkurrensen, men med tanke på att vinterträningen har gått riktigt bra så borde jag kunna hamna mellan 10:e och 20:e placering någonstans, trots bara två pass på cykeln före loppet.
Jag värmde upp genom att cykla 36 minuter på den kombinerade inledningen/avslutningen på loppet och körde avslutningen när banan delade sig. Alltid skönt att ha lite koll på hur banan ser ut inför loppet.
Jag startade med en flaska och hade ingen langning, lite dumt givetvis men hade inte direkt något serviceteam med mig heller. Då Lidingö visserligen har massor av korta och branta backar, men saknar längre backar så blir det intensivt i starten. Utan startbacke så gäller det att sitta långt framme och det vet alla om. Jag lyckades bra med det och kom iväg som jag ville. Vi kommer snabbt in på motionsspår och fältet dras ut. Intensiteten är givetvis hög och redan efter 4 kilometer får jag släppa täten. Fler släpper samtidigt och ingen sitter i alla fall direkt på mitt hjul och bromsas av mig.
Jag kommer ikapp några och andra kommer ikapp mig. Efter en stund har vi bildat en andraklunga på ungefär fem man.
Jag kände mig ganska stark, även om jag inte hade haft farten att hänga med täten, så jag tog bland annat en sju minuter lång förning i gruppen och kom ikapp Lars Bleckur i Abborbacken. Därefter blev samarbetet lite bättre. Vi låg då på placeringarna 7-12. Efter någon mil så kommer det ikapp fyra cyklister och vår grupp blir väldigt stor, jag passar då på att vila så mycket som möjligt eftersom jag kände att inledningen av loppet var högintensiv och jag bara hade en flaska att överleva på.
Ungefär halvvägs in i loppet så stiger intensiteten i gruppen då en eller ett par av de starkaste vill minska ner gruppens storlek. Det svider rejält i benen, men jag lyckades gå med. Nu är vi på placeringarna 7-11 efter att ha skakat av oss tre av följeslagarna.
Eftersom jag bara hade en flaska så var jag snål på drickat och när jag sedan tappade flaskfan efter cirka fyra mil så fattade jag att det skulle bli törstigt mot slutet. Försökte åka snålt och hade faktiskt energigel i alla fall. Tyvärr började väl bli lite krispig efter ungefär fem mil och efter ca: 53 km så fick jag ge mig. I gruppen var då Daniel Brenghdal, Lars Bleckur, Johan Norin och Jakob Björklund. Alla fyra var på placeringarna 3-13 i långloppscupen 2014 och Bleckur har ju vunnit ett par långlopps-SM och Långloppscupen totalt tidigare. Så det var verkligen duktiga cyklister och min målsättning med topp-10 i Långloppscupen känns ju nåbar om jag kan fortsätta kriga med så här duktiga cyklister.
Trots att det kändes som om jag knappt hade styrfart långa stunder på slutet och kunde se de tre förföljarna bakom mig vid ett flertal tillfällen under loppets slutskede så höll jag undan och rullade in i mål som 11:a.
En trio gjorde upp om segern och det var Matthias Wengelin som vann före Fredrik Edin och Axel Lindh. Bakom så kom Calle Friberg in på fjärdeplats efter att fått ge sig på slutet. Henrik Sparr blev femma efter att ha vurpat på slutet och på sjätteplats kom Mikael Flockhart som körde halva loppet ensam efter en SPD-vurpa. Cyklisterna i min grupp kom in i den ordning som jag nämnde dom ovan.
I damklassen så vann Felicia Ferner före Åsa Erlandsson. I kampen om tredjeplatsen blev det en spurt mellan Ellinor Huusko och Marika Wagner där den sistnämnda korsade mållinjen först av de två. Dock så var inte spurten schysst så hon deklasserades och Ellinor blev istället trea.
Jag är nöjd med följande från loppet:
- Genomförandet
- Placeringen 11:a var bra
- Farten i kroppen var helt okej
- Stabilt lopp med en känsla av att det finns lite mer
Här hittar ni några fler bilder från Lidingöloppet MTB.
Nu ska jag ladda om och försöka prestera ännu bättre på Billingeracet nästa lördag.
Här har ni all data från min Garmin Edge 810:
Etiketter:
Cykling,
Garmin Connect,
Lidingöloppet MTB,
Tävlingsrapport
2015-05-02
Bilder från Lidingöloppet MTB
Fyra bilder signerade Anders Almhed.
Jesper Andersson har publicerat några bilder från Lidingöloppet MTB här.
Om ni vet var jag/vi kan hitta fler bilder så tipsa mig gärna!
Även jag tog några bilder:
Kollade sista 12 kilometerna på min uppvärmning, här står cykeln vid ett av dom mer tekniska partierna på banan.
Bild efter målgång. Nummer 11 blev 11:a i dagens tävling.
Hejdå målområdet och Lidingöloppet MTB!
Jesper Andersson har publicerat några bilder från Lidingöloppet MTB här.
Om ni vet var jag/vi kan hitta fler bilder så tipsa mig gärna!
Även jag tog några bilder:
Kollade sista 12 kilometerna på min uppvärmning, här står cykeln vid ett av dom mer tekniska partierna på banan.
Bild efter målgång. Nummer 11 blev 11:a i dagens tävling.
Hejdå målområdet och Lidingöloppet MTB!
Etiketter:
Bilder,
Cykling,
Lidingöloppet MTB
Resultat Lidingöloppet MTB
Felicia Ferner och Matthias Wengelin vann alltså och jag blev 11:a. Skrällfritt! OBS att Marika blev deklasserad efter att ha trängt Ellinor i spurten, så Ellinor 3:a och Marika 4:a. Fullständiga resultat hittar ni här: Resultat Lidingöloppet MTB 2015 Nu ska jag hoppa in i den varma bilen och styra upp mot Falun igen, vi hörs!
2015-05-01
Inför Lidingöloppet MTB
Vad: Lidingöloppet MTB, långlopp på mountainbike.
Var: Lidingö
När: Lördagen den 2a maj
Distans: 63 km
Antal anmälda: 1738 i alla klasser, 205 i herrar tävling.
Segrare 2014: Linn Tyllman och Calle Friberg
Faoriter: Åsa Erlandsson och Felicia Ferner i damklassen. Matthias Wengelin, Calle Friberg, Fredrik Edin, Mikael Flockhart, Magnus Darvell och Daniel Brengdahl i herrklassen.
Hemsida: http://www.lidingoloppet.se/sv/MTB
Provåkning av Lidingöloppet MTB 2012.
Jag var ju ner och körde den tänkta banan redan 2012, Sedan dess har man kört tävlingen 2013 och 2014 och nu är det alltså dags för den tredje upplagan. När jag var nere och teståkte så var det bara något hundratal meter teknisk stig, resten var snabba singeltracks och motionsspår blandat med grusvägar. Snabb bana med många igångdrag och korta, branta, backar. En bana för sluggers som Calle Friberg och Matthias Wengelin.
Segertiden har legat på 2:04 och 2:08, så även om det är ett långlopp så blir det inte speciellt lång tävlingstid.
Calle Friberg har gjort illa armbågen och fått problem med sätesmuskulaturen, men då han är en ambassadör för loppet så kommer han givetvis till start ändå. Kanske är han återställd nu också, det lär ju visa sig. Han och Matthias Wengelin får hållas som dom stora favoriterna. När jag kollade startlistan så hittade jag 13 namn som borde vara före mig, sedan vet man ju inte hur vintern och dom senaste veckorna varit för alla. Det kan dessutom finnas ett helt koppel namn i den där listan som presterar bra mycket bättre än vad jag nu kan ana. Så någonstans mellan 10 och 20 borde jag kunna hamna vid ett stabilt lopp.
Jag var ute en dryg timme nu i kväll och körde in mig lite mer på min MTB. Ibland går det snabbt, men ganska ofta så hänger inte tekniken med helt 100. Körde mest tekniska stigar med mycket stök och skrammel. Bland annat en lång sträcka på Stångtjärns blåa spår.
Var: Lidingö
När: Lördagen den 2a maj
Distans: 63 km
Antal anmälda: 1738 i alla klasser, 205 i herrar tävling.
Segrare 2014: Linn Tyllman och Calle Friberg
Faoriter: Åsa Erlandsson och Felicia Ferner i damklassen. Matthias Wengelin, Calle Friberg, Fredrik Edin, Mikael Flockhart, Magnus Darvell och Daniel Brengdahl i herrklassen.
Hemsida: http://www.lidingoloppet.se/sv/MTB
Provåkning av Lidingöloppet MTB 2012.
Jag var ju ner och körde den tänkta banan redan 2012, Sedan dess har man kört tävlingen 2013 och 2014 och nu är det alltså dags för den tredje upplagan. När jag var nere och teståkte så var det bara något hundratal meter teknisk stig, resten var snabba singeltracks och motionsspår blandat med grusvägar. Snabb bana med många igångdrag och korta, branta, backar. En bana för sluggers som Calle Friberg och Matthias Wengelin.
Segertiden har legat på 2:04 och 2:08, så även om det är ett långlopp så blir det inte speciellt lång tävlingstid.
Calle Friberg har gjort illa armbågen och fått problem med sätesmuskulaturen, men då han är en ambassadör för loppet så kommer han givetvis till start ändå. Kanske är han återställd nu också, det lär ju visa sig. Han och Matthias Wengelin får hållas som dom stora favoriterna. När jag kollade startlistan så hittade jag 13 namn som borde vara före mig, sedan vet man ju inte hur vintern och dom senaste veckorna varit för alla. Det kan dessutom finnas ett helt koppel namn i den där listan som presterar bra mycket bättre än vad jag nu kan ana. Så någonstans mellan 10 och 20 borde jag kunna hamna vid ett stabilt lopp.
Jag var ute en dryg timme nu i kväll och körde in mig lite mer på min MTB. Ibland går det snabbt, men ganska ofta så hänger inte tekniken med helt 100. Körde mest tekniska stigar med mycket stök och skrammel. Bland annat en lång sträcka på Stångtjärns blåa spår.
Etiketter:
Cykling,
Inför tävlingar,
Lidingöloppet MTB
Min nya MTB
En Bianchi Methanol 29.2 SL. XTR 11-delat, Foxgaffel och hjul från Crankbrothers.
Slängde ihop cykeln lite snabbt igår. Bytte styrstam till en som var lite lättare, kapade sadelstolpen, justerade reglage, stansade däck, monterade flaskställ och så vidare. Ville ju ut och cykla på den givetvis. Det skulle ju ändå tränas igår och då gör man ju helst det på nytillskottet. Dom stansade däcken måste få chans att bli täta, alla små inställningar måste justeras så att allt känns rätt och så vill jag gärna hitta känslan i skogen ganska så snabbt. Det har ju knappt blivit något skogscyklande än i år, men nu ska det bli ändring på det. Det är väl egentligen bara den där träningstävlingen på Jungfruberget som varit ett riktigt skogspass.
Igår blev det, pga tidsbrist, en 42 minuter kort sväng i skogen. Ingen strukturerad träning, utan en Prova på cykeln-tur. Via backfan och Öijer XC arena ut på en stig som jag aldrig cyklat på förr (bilderna ovan). Sedan korsade jag Rättviksvägen och letade mig upp på avslutningen av Stångtjärns blåa spår. Körde det till Stångtjärn, sedan motionsspåren till Slättaskogen och sedan hem. Hade med mig verktyg och gaffelpump i ryggfickan, brukar göra så dom första passen med nya cyklar. Då kan man direkt justera gaffel och annat så att man snabbt hittar rätt. Tyckte dock att gaffeln kändes som en dröm från start (hade justerat lufttrycket innan jag stack iväg). Låsningsreglaget för gaffeln sitter dock både dumt och på vänster sida, vet inte riktigt var och hur jag ska ha det.
Cykeln gick annars bra och jag tyckte att den kändes rätt direkt. Kände mig ganska snabb, även på dom stökiga stigarna. Visst, tekniken lämnade lite att önska men den var ändå inte kass och med bra ben så är det ju bara att med kraft forcera stigarna. Känner mig stark. Skitsvårt att cykla själv och få någon verklig bild över hur det går. Nu finns ju STRAVA, så det är väl bara ut och mäta krafterna någon gång. Annars så ska jag ju mäta krafterna imorgon på Lidingöloppet MTB. Det lär ju bli lite av ett uppvaknande...
Saker jag nu funderar lite på angående cykeln innan jag är helt nöjd:
- Utväxlingen!? Sedan jag var mer aktiv i skogen har man gjort framklingorna mindre och dreven i kassetten större, är alla klenare nu än för bara några år sedan? 22-40 som lättaste växel, när ska man någonsin använda det? Man kommer ju typ 1 cm per tramptag. 36a som storklinga kändes först lite litet, men med en 11 på kassetten så duger den väldigt länge. Eventuellt skaffar jag en större lillklinga och en kassett med tätare steg mellan dreven och som kanske har typ 34 som största drev. Kör jag tex på en grusväg och håller lite drygt 30 så känns tyngsta växeln lite för tung och näst tyngsta lite för lätt. Med för stora hopp mellan dreven i kassetten så tycker jag det blir svårare att få flyt i åkningen.
- Placering av reglaget för låsningen av gaffeln.
- Kan jag kapa gaffelröret redan nu, eller vill jag möjligen höja styret något..?
- Pedaler. Det verkar inte finnas några bra och lätta MTB-pedaler? Nu har jag, trots varning från andra, köpt ett par Ritchey-pedaler. Får se framöver hur dom fungerar.
Utöver att köra med gaffelpump i ryggfickan på första passet med ny MTB så brukar jag köra några pass på våren utan handskar. Detta för att göra händerna lite hårdare och därmed tåla tuffare tag lite snabbare.
Slängde ihop cykeln lite snabbt igår. Bytte styrstam till en som var lite lättare, kapade sadelstolpen, justerade reglage, stansade däck, monterade flaskställ och så vidare. Ville ju ut och cykla på den givetvis. Det skulle ju ändå tränas igår och då gör man ju helst det på nytillskottet. Dom stansade däcken måste få chans att bli täta, alla små inställningar måste justeras så att allt känns rätt och så vill jag gärna hitta känslan i skogen ganska så snabbt. Det har ju knappt blivit något skogscyklande än i år, men nu ska det bli ändring på det. Det är väl egentligen bara den där träningstävlingen på Jungfruberget som varit ett riktigt skogspass.
Igår blev det, pga tidsbrist, en 42 minuter kort sväng i skogen. Ingen strukturerad träning, utan en Prova på cykeln-tur. Via backfan och Öijer XC arena ut på en stig som jag aldrig cyklat på förr (bilderna ovan). Sedan korsade jag Rättviksvägen och letade mig upp på avslutningen av Stångtjärns blåa spår. Körde det till Stångtjärn, sedan motionsspåren till Slättaskogen och sedan hem. Hade med mig verktyg och gaffelpump i ryggfickan, brukar göra så dom första passen med nya cyklar. Då kan man direkt justera gaffel och annat så att man snabbt hittar rätt. Tyckte dock att gaffeln kändes som en dröm från start (hade justerat lufttrycket innan jag stack iväg). Låsningsreglaget för gaffeln sitter dock både dumt och på vänster sida, vet inte riktigt var och hur jag ska ha det.
Cykeln gick annars bra och jag tyckte att den kändes rätt direkt. Kände mig ganska snabb, även på dom stökiga stigarna. Visst, tekniken lämnade lite att önska men den var ändå inte kass och med bra ben så är det ju bara att med kraft forcera stigarna. Känner mig stark. Skitsvårt att cykla själv och få någon verklig bild över hur det går. Nu finns ju STRAVA, så det är väl bara ut och mäta krafterna någon gång. Annars så ska jag ju mäta krafterna imorgon på Lidingöloppet MTB. Det lär ju bli lite av ett uppvaknande...
Saker jag nu funderar lite på angående cykeln innan jag är helt nöjd:
- Utväxlingen!? Sedan jag var mer aktiv i skogen har man gjort framklingorna mindre och dreven i kassetten större, är alla klenare nu än för bara några år sedan? 22-40 som lättaste växel, när ska man någonsin använda det? Man kommer ju typ 1 cm per tramptag. 36a som storklinga kändes först lite litet, men med en 11 på kassetten så duger den väldigt länge. Eventuellt skaffar jag en större lillklinga och en kassett med tätare steg mellan dreven och som kanske har typ 34 som största drev. Kör jag tex på en grusväg och håller lite drygt 30 så känns tyngsta växeln lite för tung och näst tyngsta lite för lätt. Med för stora hopp mellan dreven i kassetten så tycker jag det blir svårare att få flyt i åkningen.
- Placering av reglaget för låsningen av gaffeln.
- Kan jag kapa gaffelröret redan nu, eller vill jag möjligen höja styret något..?
- Pedaler. Det verkar inte finnas några bra och lätta MTB-pedaler? Nu har jag, trots varning från andra, köpt ett par Ritchey-pedaler. Får se framöver hur dom fungerar.
Utöver att köra med gaffelpump i ryggfickan på första passet med ny MTB så brukar jag köra några pass på våren utan handskar. Detta för att göra händerna lite hårdare och därmed tåla tuffare tag lite snabbare.
Etiketter:
Bianchi,
Cykling,
Methanol 29.2 SL,
Mina cyklar
2015-04-30
Ny hoj!
Ett foto publicerat av Henrik Öijer (@henrikoijer)
Hämtade hem årets monkybajk idag. Kartongen var stor som ett as. Dels pga av integrerad sadelstolpe, men även för att den kom med hjulen på. Det var bara att lyfta ur cykeln och vrida på styret å så var den i princip redo att cyklas på. Typ. Följ mig på Instagram, nu! https://instagram.com/henrikoijer/
Nu i kväll så har vi firat valborgsmässoafton på granngården, fett najs med eld, körsång och fyrverkeri.
Etiketter:
Bianchi,
Cykling,
Methanol 29.2 SL,
Mina cyklar,
Valborgsmässoafton
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

























.png)

.png)










