Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-09-24

Säsongen är över!

I kväll var det så dags att runda av säsongen för våra barn och ungdomar i Falu CK. Vi avslutade med sista deltävlingen i nybörjarcupen där 58 tävlande barn, deras hejande syskon, föräldrar och andra anhöriga var på plats på Lugnet. Intensiva tävlingar, skratt, skoj och prisutdelning med avslutande korvgrillning. En kanonkväll helt enkelt.
Ren råracing med några av deltagarna i blå grupp


Prisutdelning grön grupp där Hanna Bergman och jag agerat ledare under detta år

Delar av röda gruppen i väntan på att få känna segerns sötma efter en lång säsong

Vinsthandskar från Cykelcentrum värmde gott

Vilken toppenkväll, på riktigt alltså. Det är så här cykel ska vara. Tack för i år och hoppas vi ses i vår igen. Ett speciellt tack vill jag rikta till alla er ledare som gjort denna måndagsträning till vad den är, otroligt vilket engagemang ni visat upp och vilket jobb ni lagt ner!

Hej Borlänge!

Är på väg till jobbet nu, kroppen är sliten och jag har någon känning i halsen. Hade det igår också men jag hoppas verkligen att det inte blommar ut i något riktigt, har inte tid för sådant.

Jag gillar era kommentarer i detta inlägg, härligt med lite input med viktiga tankar och funderingar: http://oijer.blogspot.se/2012/09/kanske.html Jag försökte svara på kommentarerna efter bästa förmåga.

Idag ser jag fram emot säsongens sista barn- och ungdomsträning på Lugnet. Vi kör sista deltävlingen i nybörjarcupen och prisutdelning på det. Blir kalas! Anmälan från 17:30 och första start 18:00.

2012-09-23

Tack ska ni ha!

Här kommer listan på de privata sidor/bloggar som länkat till mig under veckan. Extra stort tack till er som har permanenta länkar till mig. Dom sidor som skickat flest besökare till mig är först, hoppas ni hittar något nytt guldkorn i denna samling:
cykelbloggar.blogspot.se
adamsteen.se
stizze.blogspot.se
jannejsplace.blogspot.se
bjornfredriksson.se
bigmollo.com
teamkalas.blogspot.se
sammes.blogspot.se
jespersundewall.blogspot.se
lindback.blogspot.se
erikwickstrom.se
mobilcrosscar.blogspot.se
stefanmaatta.blogspot.se
jeppman88.blogspot.se
wieselblad.blogspot.se
smilivspussel.blogspot.se
mikaelflockhart.wordpress.com
ekenstraning.wordpress.com
formcykel.se
norrtalje-cyklist.blogspot.se
andreasolsson.com
per-kumlin.blogspot.se
mittlivsomcykel.wordpress.com
cykelmartin.blogspot.se
rickardtiger.blogspot.se
livetigymmet.blogspot.se
hannesbergstrom.blogspot.se
cyklamedkarin.blogspot.se
mackejohansson.blogspot.se
kraftwerketsblogg.com
blogg.tonywiding.com
jakobbjorklund.blogspot.se
johannystrand.blogspot.se
kristofferlidvall.blogspot.se
augustmartin.blogspot.se
johanostblom.wordpress.com
magnusem.blogspot.se
martinathomasson.se
alicescykel.blogspot.se
blackiethecyclist.blogspot.se
cerrol.wordpress.com
rundan2011.wordpress.com
ardetintemer.blogspot.se
mansberglund.blogspot.se
pontuspumpenjohansson.blogspot.se
youngmultisporters.blogspot.se
bangsblogg.blogspot.se
cykelhimlen.blogspot.se
jesperhjortsberg.wordpress.com
jocke-blogg.blogspot.se
linusdahlberg.se
asaerlandsson.blogspot.se
ctillmann.blogspot.se
magnuspalmberg.blogspot.se
tommyflognfeldt.dinstudio.se
viktorknutsson.blogspot.se
cykelidiot.blogspot.se
cykelkatten.blogspot.se
haningerox2.blogspot.se
magnusj.com
mtb-tommy.blogspot.se
ovenilsson.dinstudio.se
peterhultman.wordpress.com
snabbarestarkaresnyggare.com
wwwstevensonse.blogspot.se

CX-Cupen Branäs dag 2

Så här ser en gubbe ut, foto: Adam Steen

Lyckades bli tvåa i starten idag, men kunde trots det inte hålla jämna steg med täten när tävlingen satte sig. Tack vare två konkurrenters maskinproblem halkade jag ändå upp på en fjärdeplats och är väl så nöjd med det resultatet.

Resultat Branäs dag 2:
1. Mikael Flockhart
2. Hans Mård
3. Robert Österling Reyier
4. Henrik Öijer
5. Anders Stenberg
Hyfsat hög snittålder på detta gäng. Jag är plötsligt 30 år UNG...

Damer:
1. Åsa Erlandsson
2. Lisa Ström
3. Jessica Blomqvist

Dags att värma upp igen då

Avsläppt vid Sysslebäck Pizzeria för att cykla den dryga milen till Branäs. Det lär vara samma bana som igår, fast baklänges. Ska bli intressant att se hur min och andras kroppar fungerar dag 2.

Dags att börja trampa!

2012-09-22

Resultat Branäs dag 1

Foto: Adam Steen

1. Mikael Flockhart
2. Martin Eriksson
3. Henrik Öijer
4. Hans Mård
5. Anders Stenberg

Dam:
1. Åsa Erlandsson
2. Lisa Ström
3. Hanna Myerscough

På väg till Branäs

Frun fick feeling i morse, så vi bokade en stuga, packade och tog med barnen på CX-CUP. Start om en halvtimme och jag värmer upp från pizzerian i Sysslebäck där vi nyss åt lite mat. Trevligt ställe!
Håll tummarna nu!

Live stream UCI World championships Road Race

Denna helg avgörs ju världsmästerskapen, givetvis finns möjlighet att se loppen via livestream
Lördag 11:00: Herrar U23
Lördag 14:00: Damer elit
Söndag 10:00: Herrar elit
Länk: http://www.sports-livez.com

UPPDATERAT: Jesper Dahlström i den tidiga utbrytningen!

Bra start på dagen

Nio timmar sömn och massor av händelser att undersöka i mobilen. Har ni aviseringar på eller av? Vissa kan nog tycka att det är stressande, jag tycker att det är kul.

Idag väntas regn hela dagen. Så även i Branäs där CX-Cupen idag gör premiär. Det hade varit kul att vara där, men jag får testa crossformen i Kumla istället. Tror att banan i Branäs hade passat mig väldigt bra. Regn är ju också något som jag gillar under tävling.

2012-09-21

Fredagsmyset har börjat

Är på väg hem från jobbet nu. Kan rapportera att det inte är några köer längs grusvägen mellan Vassbo och Olsbacka och trafiken flyter på bra. Fint värre!

Såg nyss ett svart rådjur, hur vanligt kan det vara? Jag hade då aldrig sett ett svart rådjur innan detta.

Hoppas att ni får en härlig fredag, det tänker då jag ha. Och till er som inte läser bloggen under helgen önskar jag en trevlig helg. Ni som läser här under helgen ska givetvis också ha en trevlig helg, men ni förstår nog hur jag menar... Vi hörs!

Pendlat på nya cykelcrossen

Fick väl ihop cykeln igår kväll. När jag lämnat barnen på dagis i morse så justerade jag sadelhöjden och styret innan jag stack iväg till jobbet. Cykeln gick betydligt bättre än vad mina ben gjorde. Fint ändå med dimma och +1. För stor klinga, för lång kedja och en frambromsjustering är saker som jag har kvar att fixa.

2012-09-20

Cykellycka

Som en oas i en stressad värld, 50 minuter på cykelsadeln hem från jobbet gör gott för både kropp och knopp.

Tempo

Jag inledde dagen med en tempopendling. Kändes jättebra första 20 minuterna ungefär, sedan gick det lite tyngre. Okej tid ändå i regnet, även om det var långt från rekordet på 46.05.

Anmälningarna till Cykelvasan höll ett jäkla tempo idag. 12000 platser slutsålda på 26 minuter och 46 sekunder. Hade dom kunnat sälja 25000 platser? Jag var på hugget och säkrade en plats i nästa års lopp, hann du säkra din plats?

Vilket spännande VM-tempo det blev också med så liten marginal mellan ettan och tvåan och Fredrik Kessiakoff som körde så bra. Fredrik slutade femma, bara sex sekunder från bronset.

Har inte haft tid att blogga efter jobbet. Har fått hem cykelprylar från Tyskland och Allebike idag och handlade en del på Cykel & Fjäll och Sportson också. Så i kväll har jag försökt bygga cross. Det tar sig och nu är däcken limmade. Imorgon skulle jag nog i teorin kunna premiärköra den.

Nu är det dags för attacksovning, vi hörs!

2012-09-19

Anmälan Cykelvasan 2013, CrossVegas, Tempopendling +IGÅR

Idag klockan 09:00 så släpps dom 12.000 platserna till Cykelvasan 2013. Förra året kraschade deras hemsida på grund av överbelastningen som blev när 9000 startplatser sålde slut inom 48 timmar. Jag tror att dessa 12.000 platser kommer säljas slut snabbare än så. Så här skriver Vasaloppet om hur anmälan går till i år:
Anmälan CykelVasan 90

Information om anmälan till CykelVasan 90 2013, som öppnar den 19 september kl. 09.00.
För att säkerställa ett smidigt och säkert flöde för anmälningarna till CykelVasan 90 gäller följande:

1) Gör en förbokning på en startplats
Gå via anmälningsrutan ”Anmäl dig här” (den blå rutan till höger). Välj lopp och registrera följande uppgifter: Namn, födelsedatum (ÅÅ MM DD) och e-postadress.
I detta läge betalas inte någon anmälningsavgift.
Ett bekräftelsemejl på startplatsen skickas efter genomförd bokning.

2) Fullfölj din anmälan
Vasaloppet skickar ut anmälningskoder till alla som har fått en startplats i loppet, dessa koder skickas ut när loppet är fulltecknat, dock tidigast på fredag 21 september.
Varje kod kommer att vara giltig i ett begränsat antal dagar. När du fått din kod, anmäler du dig på vasaloppet.se och fullföljer din anmälan med kod och betalning.
Och kanske viktigast av allt, här är sidan där du anmäler du dig till Cykelvasan 90 km 2013.

Nu är det dags att börja titta på cross via datorn igen, det kommer nämligen levereras live stream från CrossVegas!
20:00 pacific time (vilket jag tror är 5.00 på torsdagmorgonen) börjar deras webbsändning från damernas och herrarnas lopp i samband med den stora cykelmässan Interbike. Damerna startar 05:20 svensk tid och herrarna startar 06:30. Perfekt frukostunderhållning imorgon alltså. Skönt att kickstarta igång denna CX-säsong!
Tävlingen är typiskt amerikansk, vilket betyder typiskt snabb. Det brukar alltid vara grymt många deltagare och väldigt stor publik på denna kvällstävling med spännande tävlingar som följd.
För att se live stream från CrossVega, klicka här. Skulle det inte fungera så klicka här för mer info/alternativ stream.

Jag sitter nu ombytt efter 4½ sköna timmar sömn och tänkte köra en tempopendling till jobbet med B-crossen. Har känt mig trött, seg och sliten den senaste tiden och tror att lite cykling är nog det enda som kan råda bot på den känslan. Att sova för lite hjälper nog tyvärr inte, men gjort är gjort. Förra veckan innehöll två träningar, plus en cykling till jobbet. Denna vecka är än så länge blank i träningsdagboken då jag inte har cyklat sedan DM i lördags.
Min svacka är nog mer mental än fysisk, så ett fortsatt underhåll av fysiken är nog inte fy skam. Skallen skulle nog behöva ett skönt distanspass för att hamna rätt igen. Mycket mer än så kräver jag inte, men när ska jag ha tid till detta? Något annat som kan piffa upp en trött skalle är givetvis nya prylar, vilket jag har på gång till A-crossen redan idag.

Vi kör en snabbgenomgång av kvällen igår också:
Sonen och jag skulle till Leksand för att kika på hockey. Innan vi åkte till Leksand så gjorde vi ett stopp på Velodromen för att jag skulle presentera ett förslag till ny dalaserie i landsväg, för styrelsen i Dalarnas Cykelförbund. Givetvis tog det längre tid än jag tänkt mig, men sonen satt snällt och tittade på cyklisternas träning hela tiden. Ett litet avbrott i mötet gjorde jag för att titta till honom och sedan när jag lämnade mötet så mötte jag honom i trappen. Skönt att han har mitt tålamod, en bra uppfostran och cykelintresse!
Förslaget verkade gå hem hos de som närvarade på mötet!

Vi drog vidare till Leksand för att se på Leksands IF mot Tingsryd med Jesper Hjortsberg och Lars Bleckur. Leksand låg under med 0-1 när vi var på väg dit. När jag skickade ett SMS om att vi parkerat så kvitterade Leksand och när vi kom in i hallen så hann vi precis se Leksand göra 2-1. Leksand vann till slut matchen med 5-3, mycket tack vare att jag och min son var på plats givetvis.
Den mäktiga buss-ismaskinen

Just ismaskinerna och korv med bröd är nog dom två viktigaste sakerna för en lyckad hockeymatch, om ni frågar min son.

2012-09-18

Racerlös

Sålde Rapha-Trek:en idag och min Bianchi Sempre i söndags, så just nu är jag utan racer.

Är nu vid Velodromen för att träffa Dalarnas cykelförbund och sedan drar sonen och jag vidare till Leksand för att kolla hockey.

Kanske

Godmorgon kära läsare!

För det är precis vad ni är. Kära läsare. Det är några av er som länkar till mig, jag brukar besöka sidorna som länkar till mig och vissa av era bloggar läser jag regelbundet. Vet inte riktigt hur jag ska göra med dom senast uppdaterade bloggarna här till höger i bloggen. Från början hade jag en tanke om att bara länka till elitcyklister, sedan tävlingscyklister och på senare tid har det börjat spåra ur. Antingen slänger jag in ALLA cykelbloggar i en hög, eller så kanske jag gör ett par listor med någon form av uppdelning.
Vilken uppdelning skulle kännas bäst? Landsväg/Mountainbike eller elit/motion?

I slutet av denna vecka tänkte jag komponera ett blogginlägg med en lista på alla privata sidor/bloggar som länkat till mig under veckan. Kanske hittar ni något nytt guldkorn då.

Just nu är jag på väg till jobbet. Efter jobbet ska jag presentera några tankar/förslag till förändring av Dalaserien till nästa år. Hoppas det gillas av Dalarnas Cykelförbund, annars kanske det får bli en Faluserie istället. Jag har märkt ett ganska stort behov av någon form av inslussning till det nationella tävlingsprogrammet. Tror att ett ökat antal småtävlingar/träningstävlingar behövs. Dels för att cyklister överhuvudtaget ska våga testa sina vingar, men också för att just träna på att tävla och bli bekväm i tävlingssituationen. Även inom föreningarna behövs tävlingsförberedande aktiviteter och information.
Sen är det givetvis inte så att alla som cyklar måste tävla, men för de intresserade ska det inte behöva vara en så hög tröskel in i den härliga tävlingsvärlden.

I kväll ska jag kanske åka till Leksand med sonen för att se Leksands IF ta tre poäng mot Tingsryd. Blir kalas det!

2012-09-17

Ekorrspaning / cykelträning

Klart att vi måste stanna om en ekorre springer upp längs ett träd, i övrigt försökte vi fokusera på att cykla tillsammans. I skog, på väg, runt Lugnet, upp för branta backar och fram längs snabba spår. Kul!

Detta var sista träningen för denna säsong. Nästa måndag rundar vi av säsongen med MTB-cupens sista deltävling. Anmälan från 17:30 och första start 18:00. Ta sikte på skyttepaviljongen, ALLA FÅR PRIS!!!

Vård av bebisar

Hemma idag, lite ovanligt och lite skönt. Som vanligt kan man glömma att få allt det där som man vill göra, gjort.
Nu ska det lekas i kubik, vi hörs!

2012-09-16

Today

Vi åkte ju ut till platsen där vi gifte oss för sex år sedan, vi började med lite ätbart ute i höstsolen

Mina handlingskraftiga barn kastade loss och tvingade därmed mig ut i det iskalla sjövattnet för att fiska eka

Sedan gick vi på promenad ner längs "ån" där man bland annat finner detta urläckra gamla kvarnhus

Det är väl ändå så helfint där ute i skogen

Under eftermiddagen så har vi kollat på ett alternativ till det boendet vi har nu, och så har Adam och Jessica varit här då Jessica klippte Ronyas hår och Adam fick leka av sig lite med barnen.

SEX

Idag firar frugan och jag sex år som gifta!

Jag har smygöppnat firandet tidigt denna morgon genom att sälja min Bianchi Sempre:
Kanske den sista bilden på mig och min Sempre tillsammans, fotad av Adam Steen innan DM igår

Fidandet skarvas traditionsenligt vidare med besök på platsen där vi gifte oss. Vi har i vanlig ordning belönats med solsken på vår bröllopsdag!

2012-09-15

Rapha-TREK, REA!

Denna unika cykel är nu till salu. En Trek Madone 6.9 H2 med Ultegra-utrustning, RXL-hjul och annat fint. Det som gör cykeln unik är lacken som klädmärket Rapha står för. Cykeln speciallackades och var ett pris för deras tävling Rapha Festive 500, som jag vann. 
Hjulen är använda i 28 mil, resten av cykeln är oanvänt. Bygger man ihop en cykel med samma specifikation på TREK:s hemsida så kostar den drygt 59.000:-, lägg då till denna speciallack (TREK-lackningar kostar mellan 4.000:- och 15.000:-) så förstår ni att det är en mycket fin hoj. Storleken är 56. 
Vill du styra en läcker och unik Rapha-TREK Paris-Roubaix edition så vill jag ha 25.000:- plus eventuell fraktkostnad för den. Att jag säljer den beror givetvis på att jag inte har använt- och inte kommer att använda den tack vare att jag har bra support av Bianchi. Cykeln mår nog bättre ute på landsvägen än den gör i vår lägenhet. Eventuellt kan jag tänka mig att sälja bara Ram, gaffel, styrlager, sadelstolpe och sadelklamma också. 
henrikoijer@gmail.com för frågor eller anmäla intresse
Helvetet i norr, som Paris-Roubaix kallas

DM 2012

Hej igen!

Har nu lyckats släpa min urvridna kropp hem. Adam Steen och Joakim Brykt fick stå för dragjobbet större delen av hemvägen då jag krispade till mig rejält i buggarna efter tävlingen och inte hade mycket power kvar.

Det är väl i och för sig bra att göra av med energin under tävlingen, synd då bara att jag inte hade det där lilla extra idag. Istället blev det till att slita från första tramptaget. Ingen höjdardag med andra ord. Benen var inte så bra, tajmingen var inte så bra och för att toppa det så fattade jag några mindre bra beslut under loppets gång. Mina segelbåtsattacker gjorde att jag hade minst 10 pers på rulle varje gång och det var väl egentligen bara en gång som jag lyckades komma iväg. Då i en drömutbrytning med oss tre faluåkare och en Borlänge-cyklist. Tyvärr var det ju det där med mina ben, och en kort stund senare anslöt ett stort gäng med massor av Borlängecyklister också.
Efter att ha jagat, försökt gå loss, jagat och försökt några gånger till så fick jag till slut ge mig och såg till att hålla fart i klungan dom sista kilometrarna mot målbacken, detta för att Joakim och Adam skulle slippa plocka ner Borlängeattacker och få koncentrera sig på att tackla backen på bästa sätt istället. Själv växlade jag ner när vi gick in i målbacken och så slet jag mig bara upp.

Man kan inte vinna varje gång.

Under masterstarten tog jag mitt ansvar som bloggare och tog någon bild

Mest bråttom upp till målet i Bispberg hade Kristoffer Kvist

Pallen H40

Pallen H30

Pallen Elit med Adam Steen som tvåa, Kristoffer Kvist som etta och Joakim Brykt som trea

Nu laddar jag om mot DM nästa år istället, då jävlar!