Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-03-03

Mitt nummer och min dag

Detta är alltså mitt nummer imorgon, 8993

Jag lämnade hemmet strax efter elva idag, åkte först och tankade för att ha det gjort och nästa stopp blev Rättvik

I Rättvik åt jag mat innan jag drog vidare mot Mora

I Mora gick jag direkt till mässan och hämtade nummerlappen, gick hur smidigt som helst

Stavtillverkaren One Way har tagit fram en serie skidor och visade också upp en cykel. Det var dock bara en cykel gjord för att visa upp märket och ingen tänkt serieproduktion.

Ganska mycket cykel och väldigt lite skidor inne på mässan, men det är väl cykelsäsongen väntar och då blir det kanske så. Mycket folk i tältet och också inne i Stadiums speciella Vasaloppsbutik längst inne i mässan.

Hit ska vi alltså imorgon, målet efter de 90 kilometerna mellan Sälen och Mora

Comeback för Gustav Vasa i år?

Här har ni hemligheten till bra skidor: håll den som vallar era skidor på gott humör

Det är i Oxberg den magiska vallningen med Briko Maplus sker. Hittade minst sex par skidor som det stod Steen på, här är ett par ryss-skidor närmast i bild. Vem tror ni atleten är som haft dessa före Adam Steen?

Hittade Falun-Borlänges hemliga langningsschema där det stod vilken åkare som skulle ha vad och vart langningen skulle ske. Imponerande apparat det där!

Jag stannade till i Risberg och testade skidorna och kroppen lite samtidigt som mörkret kom

Mötte spårpatrullen som var ute och fräste nya spår. Spåren var väldigt hårda innan och blev nu jättemjuka men det där fryser ihop under natten sedan, så det blir nog kanonbra spår imorgon.

Här bor jag i natt, bara drygt fem kilometer från starten. Kan ju inte bli mycket bättre faktiskt. Det skulle vara om det funnits skidspår härifrån och till starten då... Läggdags nu, stor dag imorgon.

Förberedelser

Var förbi Cykel & Fjäll igår efter jobbet för att köpa energi och snacka skit. Visst kan man handla energi på plats i Mora också men jag var ute efter gel från en specifik tillverkare, för att dom passar så bra i vasaloppsstrumporna. Grabbarna på Cykel & Fjäll var så hyggliga att dom bjöd på detta för att jag nyss fyllt 30, stort tack för det!
Det är några av er som vill följa mig via SMS/app/Internet och undrar över mitt startnummer, det vet jag dock inte förren jag hämtat min nummerlapp i Mora senare idag. Så jag får be att återkomma i den frågan.

I övrigt så har det sista dygnet med förberedelser rullat igång nu. Jag har skrivit en packlista för inte glömma något viktigt och jag har också nu på morgonen gjort ett tidsschema med viktiga punkter under dagen, när jag ska äta, vad jag ska göra och vart jag ska vara och liknande. Ibland är det lätt att tiden drar iväg när man har roligt och då kan allt bli förskjutet med stress som följd. Detta gör att jag undviker sådant, plus att jag har lite koll på vad som skall göras och när det ska göras fram till start och inte glömmer något viktigt på vägen. Tidsplanen är dock grov och jag har också funderat på hur jag ska lösa eventuella saker som jag inte kan styra över. Blir det ett oväntat totalstopp i trafiken till exempel så kan ju tiden rinna iväg och då gäller det att ha något ätbart i bilen så jag inte går hungrig för att jag missar den planerade tiden för mat. Dagen innan långlopp och kanske speciellt Vasaloppet har jag som tumregel att aldrig bli hungrig. Att äta stora lass med mat är bara onödigt, men att småäta lite hela tiden är bra för att fylla depåerna och det ska jag försöka göra. Äta ordentligt tre gånger men också smyga in lite godis och annat mellan måltiderna.

Min målsättning med årets Vasalopp är att ta mig igenom det mer eller mindre. Skulle jag komma topp 2000 så skulle jag vara jättenöjd och skulle jag slå min placering från 2010 (1802) så skulle jag vara sjukt nöjd med tanke på hur lite skidor jag åkt i vinter (12.4 mil). Spåren lär bli snabba och fina så det kan nog gå ganska så fort för de flesta. Förra gången jag åkte så hade jag langning på tre ställen och det är ju jättebra att ha det för att slippa trängsel i depåerna och få det man vill ha i lugn och ro. Då skippade jag dricka helt i några vätskekontroller, vilket nog inte var så klokt, men i år ska jag dricka något i varje kontrolll. Även om det så bara är en halv mugg sportdryck.

Kameran tar jag givetvis med mig och jag funderar också på att ha med mig mobilen (med ljudet avstängt) under loppet. Jag får väl anledning att återkomma. Nu står det frukost på schemat, vi hörs lite senare!

2012-03-02

Ny header

Jag gillar bilden och önskar att jag kunde byta header lite oftare, kul när den är säsongsbetonad. Skulle egentligen behöva en helt ny design på bloggen, men det får vänta ett tag. Har ni några designförslag?

Live stream Strade Bianche

Imorgon lördag klockan 14:45 börjar sändningen här:
http://sports-livez.com/channel/ch-3.php
http://sports-livez.com/sopcast/sop-3.php

14:40:
http://www.gazzetta.it/Speciali/StradeBianche/it/
http://www.sporza.be/cm/sporza/videozone/MG_live/1.532048

Känd från Långa Billingeracets flygblad!

Jodå så att! Där till vänster står jag och tittar på klockan och Micke är nyfiken.

2012-03-01

Lika som Adam!

Jag blev så glad när jag gick in på Adams blogg och såg att jag ätit lika som honom idag, då har jag i alla fall gjort någonting rätt. Värre blir det nog med klistervallningen inför söndag då jag aldrig vallat med klister förr, men någon gång ska ju vara den första.
Korv Stroganoff med ris samt pannkakor med sylt och grädde på Broken Dreams i Borlänge. Till det: två brön och två glas äppeljuice. Ja, jag blev mätt.

Morgonpendlingen

Dödsis i Falu Kommun och regn i Borlänge, gick ändå ganska bra trots en seg inledning. Skönt att kunna öka farten sista 20 minuterna och jag fick en del tid i intervallzonen. Först på jobbet dessutom!

Förberedelserna inför Vasaloppet fortsätter

Skidorna får bästa möjliga omsorg hos Briko Maplus och hämtas på lördag i Oxberg.

Boende är fixat, bara några kilometer från starten.

Namnbytesblanketten är ifylld.

Min guide baserad på tiderna från mitt Vasalopp 2010 är utskriven och inplastad:
Tänkte sätta den på tröjärmen eller kanske stavens rem. Tiden är inte det viktigaste denna gång. Någonstans kring samma tid och samma placering (1802) som 2010 vore grymt bra. Mest ska jag ha denna för att se hur jag ligger till tidsmässigt och när nästa kontroll är.

Mina två nyckelpass är avklarade och nu ska jag låta kroppen återhämta sig utan att förslappas. Cyklar till jobbet idag, vilar fredag och kör ett kortare skidpass på lördag. På så vis får skidmusklerna vila imorgon samtidigt som kroppen håller igång, totalvilan på fredag är nog nyttig och på lördag behöver jag vakna till i skidmusklerna igen.
Bilder från dagens pass kommer här. Passet gick bra, men två kanelbullar och ett glas O'boy till frukost var lite i minsta laget för mig.
Garmindata hittar ni här.

Nu återstår två stora saker att fixa inför Vasaloppet:
1. Vätska under loppet
2. Få bilen från Sälen till Mora (någon som planerar att åka den sträckan på söndag och kan köra ner en bil?)

2012-02-29

Vinnare i GripGrap-tävlingen

Nu har juryn valt en vinnare av följande vår-kit från GripGrab:

Och vinnande bilden blev denna från Dan Sundberg:
Stort grattis till dig Dan, hör av dig via e-post med adress så vi kan skicka din vinst.

Morgon!

Barnen lämnade med bravur, Ebbah är återförenad med Maui och jag har en härlig dag framför mig. Vi hörs!

2012-02-28

Snabbaste skidträningen någonsin

Inför denna vecka så har jag valt att fokusera panik-träningen på två nyckelpass, ett snabbpass och ett långpass. Idag blev det snabbtur på Lugnet där jag värmde upp till elljusspåret (3½ minut) och körde sedan en mil i hög intensitet runt elljusspåret.
När jag kom upp till Lugnet så var jag först att åka i de nyspårade klassiska spåren, endast en eller ett par åkare hade utnyttjat skatebädden. Det hade snöat natten till idag och det var två plusgrader ute, jag valde en antik röd burkvalla och hade bra fäste med den. Kanoners! Såg nog sex elitdamer och två elitherrar där uppe så det var inspirerande för ett blåbär som jag. Kanske just därför blev detta blev mitt snabbaste träningspass någonsin? 3.51 min/km för oss som gillar siffror. Ska jag hänga med täten på Vasaloppet behöver jag hålla ca: 2 minuter och 40 sekunder per kilometer, i 90 kilometer! Det finns lite att jobba på helt enkelt. När jag åkte Vasaloppet 2010 så hade jag också ett snitt på 3.51 min/km och jag tror att jag skulle kunna fixa 3.20 någon gång nästa vinter, om jag åkte lite mer skidor... Nu har jag fått ihop 88.6 km denna vinter så det är ju lite i minsta laget.

Startplatsen är fixad till Vasaloppet, seedning får jag på mitt gamla resultat och nu ska jag åka med skidorna till Skuggarvet för att få dom vallade inför söndagens stora händelse. Tydligen så gäller det så i Vasaloppet att med gammal seedning tappar man ett led per år på i några år, vet inte om man kan ha för gamla resultat dock. Jag var seedad till led 3 förra året och kommer nog därför få stå i led 4 på söndag, precis som jag gjorde under Vasaloppet 2010. Så det blir nog bra.
Nu återstår bara det där med att antingen ha någonstans att bo (allt är fullbokat!) alternativt åka med någon från Mora till Sälen tidigt på morgonen, eller åka med någon från Mora till Sälen efter loppet. Om någon av er kära läsare har en möjlig lösning på mitt logistikproblem så får ni gärna höra av er.

Totalt 11.37 km på 43:55 och snittpuls på 174 (88.8%)
Milen på elljusspåret: 10.0 km på 38:30 och snitt/maxpuls 177/189 (90.3%/96.4%)
Komplett Garmin-data hittar du om du klickar på Visa detaljer:

Morgoninlägg

Facebooksidan för denna blogg, Oijersblogg, passerade igår kväll 100 Gilla. Sjukt skoj!

Idag är sista dagen för att tävla om ett vår-kit från GripGrab, mer info om bloggtävlingen här. Missa inte det!

En av presenterna jag fick i helgen var en Panasonic Lumix LX5, det är en sjukt bra kompaktkamera och det ska bli väldigt kul att få fota med den. Några av de första bilderna jag tagit med denna nya kamera syntes i gårdagens inlägg.

Appropå bra kamera så har Sony Mobile släppt nyheten om nya telefoner som kommer snart, denna Sony Mobile Xperia S ser ju riktigt mysig ut och ni vet ju att jag gillar telefoner med bra kamera:

2012-02-27

Några bilder från igår och idag

Bävrarna har börjat avverka lite i närheten av där vi bor, spännande!

Filip och jag var ute på spännande äventyr igår

Från bussfönstret i morse

Dagens lunch: Purjolöksomelett och kassler

 Ledsen Ebbah som ramlat när hon skulle gå från dagis

Blomma!

Igår och idag

Igår så vaknade jag först vid sju men lyckades somna om, vaknade sedan igen vid åtta men tvingade mig själv att somna om ytterligare en gång och gick sedan upp vid nio. Vi städade lite hemma och åkte sedan till lokalen för att städa upp där. Åt sedan pizza/kebab eftersom kinarestaurangen vi tänkt äta på inte öppnade förren klockan 13 och vi ville äta mat klockan tolv. 
Efter lunchen åkte vi hem och firade min födelsedag med familjen och våra barn kom hem igen efter att ha spenderat ett dygn hos min mor och Lasse. Jag och Filip var sedan ut på cykeläventyr med springcykeln, lite för halt för den vanliga cykeln ännu men springcykeln funkar på isen eftersom han har fötterna mot marken.

Tog denna bild igår utanför festlokalen. Ingen av oss som var på festen är dock skyldiga till att ha lagt denna pizza.

Igår kväll fick jag en envis hosta som blev bättre efter lite hostmedicin. Sov sedan ca: sex timmar i natt och är bättre idag. Träningsvärk i magen, lite i axlarna och lite trött. Som det ska vara. Beach 2012 fick ju en kanonstart med lunchbuffé, fredagsmys, överraskningsfest och även kalasfika på söndagen. Har ändå bara gått upp ett hekto sedan i fredags då jag i morse vägde 71.8 kg.