2015-05-20

#Wheelgate



Richie Porte fick lite oväntad hjälp från två konkurrenter och kamrater igår när han punkterade i ett kritiskt läge. Den ena gav bort sitt hjul och den andra assisterade vid dragjobbet i jakten på klungan. Under TV-sändningen så såg vi aldrig hjulbytet, men jag vet att jag reagerade på att en i Team Orica-GreenEDGE var med och hjälpte Team SKY-cyklisterna i jakten efteråt.
Giro d'Italia tyckte bevisligen att det var en fin gest, men kort därefter så gav tävlingsjuryn Richie Port två minuters bestraffning. Man får nämligen inte ta hjälp från andra än sitt egna team, neutral service eller kvastbilen:
"Technical support
2.3.029 Riders may only receive technical support from the technical personnel of their team or
from one of the neutral support cars or else from the broom wagon."

Till den regeln så står följande lite längre ner:
"Any mechanical assistance which fails to meet the obligations above will result in the
disqualification of the rider either immediately, or after the race if proven by any means
and verified by the commissaires (article 12.1.001)."

Så Richie kanske ska vara glad att han ens får fortsätta tävla i Giro d'Italia? En annan regel kring service säger följande:
"Rights and duties of riders
2.3.012 All riders may render each other such minor services as lending or exchanging food,
drink, spanners or accessories.
The lending or exchanging of tubular tyres or bicycles and waiting for a rider who has
been dropped or involved in an accident shall be permitted only amongst riders of the
same team. The pushing of one rider by another shall in all cases be forbidden, on pain
of disqualification."

Jag gillar regler, men jag gillar också att testa regelverket när det kommer till vissa saker. Som att jag för 100 år sedan kom till ett XC-lopp med en cyclocross vilket gav kommissarien en del huvudbry,.. Eller som att vika nummerlappar fast man inte får, för att nummerlapparna oftast är större än dom får.

En anledning till att reglerna mot service mellan cyklister från olika team finns är för att man annars fruktar att lag ska gå ihop och att man kan köpa varandras service. Tex så skulle ju Team SKY kunna betala Orica-GreenEDGE en slant för att hjälpa till då de ändå inte har någon som kör för totalen. Så vill vi ju inte ha det. Vem vet hur många lag Oleg Tinkoff då skulle "köpa"!?

Det här är en regel som jag tycker att tävlingsjury och kommissarier ser alldeles för mycket mellan fingrarna på:

2 kommentarer:

  1. Ja dessa regler. Ang nummerlappen så hade jag alltid en plastmall med exakt rätt mått för nummerlapp med mig i min tävlingsväska så att jag kunde vika nummerlappen runt den och således alltid ha ryggen fri om en kommissarie skulle protestera.
    Ett litet tips till alla regelryttare där ute ;)

    SvaraRadera
  2. Det var helt rätt att fälla Porte, men orsakerna till det här samarbetet är ju inte svårt att begripa. Hemmaåkare har ju ofta favoriserats genom åren så lite "vi och dom" attityd som formas till allianser med handgripliga uttryck var väl bara att vänta.

    SvaraRadera