Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-03-26

Bianchi och jag

Jo, men ni har ju redan sett det på bilderna. Jag har en ny cykel av märket Bianchi. Eller egentligen har jag två nya cyklar här hemma, då det faktiskt också står en MTB i en kartong i sovrummet. Bianchi säljs i Sverige genom Monark Exercise AB och just Monark Exercise AB och jag har inlett ett samarbete. Detta gör att jag kan hälsa våren välkommen med hjälp av en cykelcross. Och ingen är väl så glad över det som jag är.
Cykeln heter Bianchi Zurigo och är på bilden extrautrustad med skärmar. En bra cykel att träna och pendla på och duger till att prova på att tävlas med. Aluminiumram, kolfibergaffel med styrrör i aluminium, SRAM Apex står för reglage och växlar, FSA för vevpartiet och många av komponenterna på cykeln är Bianchis egna. Detaljer som gängade skärmfästen, att vajrarna ligger på överröret och att överröret är platt på undersidan för att underlätta för bärandet av cykeln på axeln visar att Bianchi vet vad dom gör. Vill ni ha en likadan cykel som jag har så kostar den lite knappt 13.000:- i butik. Jag är 180 centimeter lång, har ganska långa ben och storleken på min cross är 55 cm.
När jag cyklade till Tällberg så var det första gången jag använde cykeln och nu har den väl rullat tio timmar eller så. Innan jag cyklade på den första gången så ställde jag in sadelhöjden inne i vardagsrummet. Sedan har jag inte justerat sittställningen någonting allls. Satt bra direkt. Idag efterjusterade jag växlarna lite eftersom växelvajrarna sträckt lite på sig. I övrigt har allt fungerat väldigt bra. Mer om det här med mina cyklar, Bianchi och jag kommer vid senare tillfälle.

5 kommentarer:

  1. Riktigt snygg i klassisk design.

    SvaraRadera
  2. Fint, håller med anonym om den snygga designen. Perfekt för träning med cross och Sram Apex med.

    SvaraRadera
  3. En fantastisk cykel, har nyligen köpt en själv. Använder den som ett komplement till löpträningen och som pendlingscykel. Den fina stötupptagande ramen med carbongaffel medger en stötreducerad cykling även på dåliga vägar. Cykeln känns lätt och smidig med bra balans. Aluminiumramen svarar snabbt och kraftfullt. Det är en produkt som utstrålar kvalitet. Här har Bianchi visar prov på sin förmåga att bygga cyklar, det är verkligen en prisvärd cykel som tål både tävling, träning och pendling. Dessutom är den smakfullt designad.

    SvaraRadera
  4. Tycker den ser bra ut och är rakt på sak i fråga om utrustning. Beställde en sådan till våren.
    Det enda som jag tror att jag byter ut är hjulen.
    Har tyvärr lagt på mig en del extrakilon, så jag tror att de 28 ekrade hjulen blir utbytta mot ett par 36 ekrade med ultegranav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjulen håller bra för 130 kg (cyklist + packning). Zurigon ger fantastiskt nära samma körkänsla jag hade på min senaste landsvägsracer och har därtill de lätta växlar som jag nu behöver med 25 extrakilon som jag planerat ta bort under två år.

      Radera