Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-09-08

Svar på frågor, cykel åt frun, tävling imorgon och Kessiakoff i utbrytning!

- Bästa (mest effektiva) Träningen för att undvika kramp för att undvika kramp när man närmar sig ca 10 mil? Andra "antikramp"-knep?
Vanligaste orsaken till kramp är att man har överansträngt muskeln. Eller inte överansträngt, snarare ansträngt den mer än vad den är van vid. Hur ofta ser ni proffscyklister som får kramp? Precis. Det beror på att dom tränar mycket och hårt. Träningstävlingar och långa hårda träningar är nog bästa metoden för att slippa kramp. Intervaller är bra, men ger inte den där långvariga ansträngningen som brukar resultera i kramp. Kör istället så hårt du orkar under kanske en eller två timmar. 
Så, träna hårt är receptet. Lite salt i vattenflaskan är inte heller fel.

- När kör du nästa gång? ;) Vad avgjorde vilket tempo du höll för att orka hela vägen, puls, effekt, magkänsla/energi?
Troligtvis aldrig. Eftersom jag inte har någon effektmätare så hade jag en ambition att ligga mellan 130 och 140 i puls så mycket som möjligt, helst inte gå över 140. Men det var ju lite svårt i mörkret när jag inte såg hur pulsen låg till. Efter lite drygt halva sträckan så var det bara att använda pannbenet för att ta sig framåt.

- Vi tar den klassiska, när tror du cykelvasan filmen 2011 kommer för publik visning?
Har faktiskt letat efter den där för någon vecka sedan. Men det minneskortet verkar vara borta. Vilken dag som helst, blir alltså mitt svar.

- Har du tom inbox? Obs! Anonym.
Nej, Stefan. Två mejl.

Har spenderat min förmiddag med att skruva ihop en cykel åt frun som börjat träna mer och mer på sistone. Har haft den i en kartong ett par år men då är det ju bättre att hon har denna så det blir kul att cykla också. 
En Rocky Mountain Vertex 50 med XT och SLX-utrustning, Fox-gaffel och CrossRide-hjul

Själv så hade jag väl tänkt att cykla en timme eller så för att hålla kroppskrället vid liv till morgondagens tävling. Istället sitter jag här med ryggont och frun har hunnit smita till jobbet där hon blir kvar till 21:30. Succé. Imorgon kör jag sverigecupavslutningen Anundsloppet i Västerås. Det blir 25 varv på den klassiska 3.8 kilometer långa banan, totalt 95 kilometer alltså. Publikvänligt och jag ska faktiskt ha hela familjen på plats, blir kul. Hoppas jag kan släpa mig med klungan då bara så dom inte åker dit i onödan.
Karta över tävlingsplatsen imorgon

Just nu sitter jag och kollar på Eurosport, Kessiakoff är i den långa utbrytningen så det kan ju bli riktigt trevligt det här. Zappa över till cykelkanalen omedelbums! Kan bli en riktigt bra cykeldag detta, trots att jag inte fått rulla något. 

2012-09-07

Hackmora MTB-Uphill

Sågmyra SK kompletterar sitt jättetrevliga Hackmora Bergslopp (löptävling uppför i 2.9 km) med en MTB-variant. Då det är cykelcrosstävlingar i Örebro den helgen så missar jag tyvärr detta, men det finns kanske andra som vill prova på? Sågmyra ligger 25-30 km norr om Falun.

"Välkommen till det första

Hackmora MTB-Uphill

Lördag 6 oktober 2012 kl.13.00.

Sågmyra SK hälsar alla välkomna till det första Hackmora MTB-Uphill.
En cykeltävling på 8 km varav de sista 3 km följer den klassiska Hackmora
Bergsloppsbanan med en nivåskillnad på 203 meter, se karta och banprofil.
Gemensam start i Perhansbodarna 3 km norr om Sågmyra, mål på
Hackmoraklack 406 m.ö.h. Underlaget är grusvägar och vandringsleder.
Startplats:
Perhansbodarna, följ skyltning från Sågmyra.
Klasser:
Herrar 8 km.
Damer 8 km.
Pojkar 17 år och yngre 8 km.
Flickor 17 år och yngre 8 km.
Starttid:
Pojkar och flickor kl.13.00
Herrar och damer kl.13.45.
Anmälningsavgift: Herrar-Damer 120 kr.
Pojkar-flickor 100 kr.
Anmälan:
Direktanmälan vid startplats senast 1 timme före
respektive starttid, OBS, ingen
förhandsanmälan.
Sv.Cykelförbundets MTB-regler gäller.
Prisutdelning,dusch, I Sågmyra motionshall i centrala Sågmyra.
omklädning.
Prisutdelning ca: kl. 16.00.
Antal pris: 5 stycken per klass.
Genuin plakett till alla erhålls vid målgång.
Information:
Mats Hellberg, 023-59469, 070-5634910.
matshellberg@telia.com , www.sagmyrask.com

Deltagande sker på egen risk."

För dig som är intresserad av detta genomförs ett testlopp nu på söndag:
"Sågmyra SK kör en tränings/testtävling söndag 9 september kl.11.00 på den nya MTB-banan, alla intresserade välkomna, inte bara klubbmedlemmar utan alla MTB-intresserade hälsas välkomna, samling å anmälan senast kl.10.45 vid starten i Perhansbodarna, ingen startavgift!!"

Frågor på det?

Har ni några frågor till mig?
Skriv en kommentar till detta inlägg då så besvarar jag allt senare idag eller kanske imorgon.

2012-09-06

Krämpor av 60 mil cykling..

Nu har det gått tre dygn sedan jag cyklade nästan ett dygn. Tänkte väl rapportera om hur kroppen mår tänkte jag. Cyklade ju till jobbet igår och cyklade hem idag. Igår tog jag mig bara till jobbet, idag försökte jag hålla lite högre intensitet i alla fall för att få igång kroppen lite mer.
Det kändes faktiskt bra.
- Sedan den långa cyklingen har jag haft ont först i båda mina knän och igår i mitt högra. Idag är knäna bra. Att jag fick ont i knäna beror kanske på att det är jobbigt att cykla 60 mil ensam. Det kan också bero på att jag gick på ganska tunga växlar när jag blivit lite trött och att jag stod mycket och cyklade. En annan sak som kan ha bidragit är ju att jag flyttade bak sadeln 5 mm dagen innan min långtur, för att få plats med sadelväskan...
- Idag var mina fötter väldigt svullna och mina ben var också lite svullna. Brukar aldrig hända mig så jag funderar lite på varför det blivit så. Cykelskorna satt sjukt tajt på fötterna idag. En del av mina tåspetsar saknar känsel sedan långcyklingen, men jag räknar med, hoppas på och tror att det kommer tillbaka snart.
- Rumpan har återhämtat sig och idag gjorde det inte ont att sätta mig på sadeln.
- Händerna känner jag bara av lite när jag cyklar, annars är dom okej.
- Benen har blivit mycket piggare till idag än vad dom var igår. Ändå känner jag att det sitter ett motstånd i dom. Det är liksom ingen sprättighet direkt och benen drar snabbt på sig en syreskuld.
- Trött är jag också. Men det beror ju bara på att jag sover för lite om nätterna. Skärpning.

Direkt efter turen hade jag som mest ont i alla delar som haft kontakt med cykeln. Alltså rumpan, händerna och fötterna. Riktigt ont. Förutom benen (som givetvis tagit stryk) så var jag öm i ryggen och mina triceps. Axlar och nacke trodde jag skulle få jobbigt men där höll jag bra.

Skulle jag tävla idag skulle det inte gå speciellt bra. Nu ska jag istället tävla på söndag och hoppas det kan gå hyfsat. Vilodag väntar imorgon som gör underverk med mina slitna ben. På lördag cyklar jag lite lätt en timme för att se till att systemet är vaket och hålls igång och på söndag har jag fått vila ännu en natt. Blir kalas!

Nu är det er tur, har ni några frågor om mina 60 mil runt Dalarna? Vad som helst. Fråga på i kommentarerna så ska jag svara. Sen försöker jag släppa detta och komma vidare...

Jag nådde insamlingsmålet

I Dalarnas Tidningar kan man idag läsa om att jag nådde målet. DT har varit så flitiga att dom till och med hållit koll på min insamling och nu sett att jag passerat 6000:-, som var mitt mål med denna insamling. Insamlingen är dock öppen hela september ut, så det är inte försent än. Själv hoppas jag nu att vi kan nå tiotusen insamlade kronor. Som alltid vid insamlingar till välgörande ändamål så räknas varenda krona.
41 donationer har tillsammans genererat 8306:-, vilket ju är ett fantastiskt resultat för ett dygns arbete. Av dessa 41 är det fyra som antagit min utmaning med en krona per cyklad kilometer. Man kan då betala in 600:- (som var målet), 606:- (som planen var), 608:- (som resultatet blev) eller givetvis mer om man så önskar.
De fyra som antagit utmaningen är: Roberto Vacchi, Conny Sjöberg, Monark Exercise AB och en anonym kvinna. Stort tack till er alla!
Du kan klicka på bilden för att komma till insamlingen om du vill läsa mer, eller klicka här för att komma direkt till sidan för donationer till denna insamling.

2012-09-05

Min dalarunda

Här kommer för mycket text och bilder från min 60-milarunda genom Dalarnas alla kommuner och med en liten sväng genom Norberg och Fagersta.

 Som väntat var det väl tätast med både rapporteringen på Twitter och fotograferandet tidigt under rundan, ju tröttare man blir desto mer fokus går ju åt för att bara ta sig fram och överleva eländet. För så kändes det långa stunder, som ett enda långt elände. Drömmen var ju att få uppleva Dalarnas alla röda stugor med vita knutar, grönt gräs och miljoner sjöar. När verkligheten sedan innehåller en väldigt stor andel nattcykling med nio timmar mörker och sedan underbara norra Dalarna med skog, skog och mer skog så är det lätt att få lite långtråkigt. Men på något sätt gick det alltid att trampa på, ta sig framåt och kämpa vidare. Det var tack vare er.

Glad och nöjd kille innan start, tänkte ta en massa bilder på mig själv för att i efterhand kunna följa utvecklingen från leende till lidande

Det blev snabbt mörkt, men jag hade ju bra belysning om jag ville se vägen framför mig. Redan efter en dryg timme var det dags för turens första pisspaus, vätskeladdningen inför turen var det inget fel på och jag tror det blev ytterligare 7-8 naturliga stopp innan jag kom hem igen.

Hedemora by night och efterföljande grusvägsparti på cirka kilometern. Grusvägen var riktigt fin så det gick ju kalasbra att cykla på den. När jag passerade genom Hedemora så blev jag passerad av den första bilen under hela rundan, det tog drygt två timmar alltså innan jag behövde oroa mig för att bli påkörd bakifrån.
I Säter som jag passerade tidigare så fick jag glada hejarop, riktigt kul och jag flinade långt efteråt.

I Norberg strax före klockan tolv, fortfarande pigg och glad. Konstigt vore det väl annars!? Strax innan Norberg så tutade en bil peppande åt mig och när jag kom in mot Norberg så stod det en till man som ropade uppmuntrande åt mig. Helt sjukt kul att få pepp från folk längs med vägen och bilister, det hade jag aldrig trott!

Fagersta var kanske inte så spännande, men vägen som jag tog mellan Norberg och Fagersta var riktigt kul. Jag fick se grävling, åka riktigt fort och både svänga samt bromsa lite. Den vägen är nog kul också i dagsljus...

Bara minuter innan jag påbörjade turen så fick jag ett sms som varnade för vägarbete på vägen mellan Söderbärke och Smedjebacken via Korsheden. Vägen skulle till stora delar bestå av grusväg på grund av vägarbete. När jag fick sms:et så läste jag det snabbt och missade det där med via Korsheden, så jag gissade och hoppades att vägarbetet gällde stora vägen. Så fel jag hade. Jag försökte ta varvtider på GPS:en varje timme (det gick så där...) och vid dessa oändligt långa grusvägspartier så kom jag bara 24 kilometer på en timme. Och då åkte jag ändå fort både före och efter gruset. Med lite Paris-Roubaix-känsla, cykelcross-skills, bra däck och kanske lite tur slapp jag ändå punkteringar trots bitvis riktigt elak grusväg. När gruseländet var över så var moralen hög men det tog både fysiska och mentala krafter att kämpa sig igenom detta.

Här är nog en bild på Ludvika. Lite pinsamt att berätta detta men jag lyckades köra fel i Ludvika och fick leta mig tillbaka igen. Klockan är här strax före tre och jag hade cyklat i ca: 18 mil. Fortfarande ganska pigg även om det hade börjat kännas att jag cyklat lite vid det här laget.

Här är jag i Björbo efter ca: 24 mil och 9 timmars cykling. Ser väl ändå rätt fräsch och glad ut? Det beror på att det börjar bli ljust igen då klockan passerat fem på morgonen. Men jag säger då det, vägsträckan mellan Nyhammar utanför Ludvika och Björbo: INTE KUL!

Alltså efter att man cyklat i mörker i 7 timmar så börjar man kunna det. Den värsta peppen som fanns innan start har också hunnit lägga sig. Allt är inte nytt och spännande längre. Det är slut på orienterandet för det finns bara EN väg att åka, omöjligt att hamna fel. Ingen spänning. Vägen mellan Nyhammar och Björbo innehåller dessutom oändliga mängder skog. Skog, skog, skog och totalmörker. Här hade jag en riktigt djup svacka och funderade allvarligt på att bryta. Något som inte gjorde det bättre var att jag blev sömnig, inte så lite sömnig heller för jag nickade faktiskt till någon gång. Hade lovat att inte fortsätta om jag var en fara för min egen eller andras hälsa så jag började köra små spurter för att väcka kroppen igen. Det hjälpte för stunden men så fort jag hamnade i den långsammare lunken igen så kom tröttheten. Ny spurtsträcka och peppade mig med att det var ju bara ungefär en timme kvar till det skulle börja ljusna, och då skulle jag minsann få ny energi.
Så blev det också, tack och lov.

Dalälv, jag i Nås och Dalälv. Ljuset gav verkligen energi. Att kunna se det som fanns runt omkring mig gav också energi liksom att omgivningarna inte enbart bestod av skog. Det var åter gött att cykla.

Morgonens första solstrålar når trädtopparna i Uppsälje

Det är inte bara ljus och vackra omgivningar som ger energi, i Vansbro hittade jag den första öppna macken och stannade för en liten frukost och första påfyllning av flaskorna. Tre flaskor hade jag druckit under dom 28 inledande milen.

Vägen mellan Vansbro var böljande och fin. Kanske lite smal med tanke på trafikmängden men ändå helt okej att cykla på. Här någonstans ringde Jens Westergren mig. Han var i närheten av Vansbro och ville väl kolla läget på mig å så. En kul grej från det samtalet var att han frågade mig om jag inte skulle kontakta radion , ifall dom kunde vara intresserade av att göra något kring detta. Jag skojade då lite och sa att jag kontaktar inte radion, radion får kontakta mig. En halvtimme senare så ringde Radio Dalarna.

Dom sju och en halv milen mellan Malung och Venjan blev förstås ganska jobbiga. Enda riktiga pausen från allt skogande var Öje Centrum som jag passerade under en blinkning. Halva vägen blåste det sida-med och andra halvan till Venjan blåste det sida-mot. Jag ville nog för mycket med vinden i ansiktet och åt frenetiskt ur min påse med vingummi. Till min förvåning blev jag inte piggare trots den kraftiga överdoseringen av socker i godisform.

Ingen mack, kiosk eller affär längs min väg genom Venjan som var öppen, en delikatesskorv från Sibylla hade ju inte varit helt fel. Jag hade nu åkt ytterligare tio mil från Vansbro där jag köpte min fralla och nu efter 38 mil så var energin riktigt låg. Vinden i ansiktet hjälpte inte direkt heller men jag kände att jag fick försöka överleva dom fyra milen till Evertsberg. För där skulle jag fika eller äta gott på serveringen vid den klassiska Vasakontrollen.

Vägen från Venjan till Evertsberg innehåller nästan bara skog och uppförsbackar. När man kommer ut på Vasaloppsvägen så fick jag i alla fall något annat att tänka på och strax innan Evertsberg är det ju riktigt fint. Vattendrag är väl så fint?
Sen kom ridån i Evertsberg. STÄNGT. Dörren låst. Kat-a-strof. Nåväl, bara 13 km till Oxberg, där finns väl något? Nedförsbacke är det dit också så det går fort, intalade jag mig. Nog bjöd utförsåkningen på lite extra energi i alla fall och kilometerna tickade undan i ganska rask takt. När jag i Oxberg bara finner träskor till försäljning så börjar det bli jobbigt. Nästa by var Våmhus 23 kilometer bort och då hade jag ändå varit på gränsen till att lägga mig i diket av väggning i fem sköna mil. Jag hade väl inget annat val än att trampa vidare. Trots hungersväggen så pressade jag mina ben att fortsätta. Bryta kunde jag ju inte göra eftersom folk redan betalat pengar till SOS-Barnbyar och hundratals följde min resa genom länet. Ingen skräll att det inte fanns något att handla i Våmhus heller direkt. Styrde om rutten som annars skulle passerat utanför Orsa till att gå rakt igenom Orsa.
För i Orsa finns det mat.

Här har jag varit ute i ungefär 17 timmar och 45 mil eller så, närmar mig Orsa och vet då att jag kommer få mat och kommer att överleva. Slösar därför lite energi på att plocka upp kameran och ta ett par kort igen efter fem mils kameratystnad. I Orsa så styr jag in mot Centrum med sikte på första bästa ställe som serverar något som går att äta. Det blir Daisys och jag beställer en 175 grams bacon burger meal. Köper en glasstrut som jag äter under tiden som jag väntar.
Mätt blev jag, Vet inte riktigt om det var huvudsaken men jag var i alla fall inte längre hungrig och började trampa vidare österut med sikte på Skattungbyn. Efter matstoppet så gjorde det förresten riktigt ont att sätta sig på sadeln igen, en oönskad paus för en incyklad bakdel.
Jag hade visserligen med mig ett par extra cykelbyxor just för att kunna byta till något fräscht, men förstår ni vilken kraftansträning det skulle krävas för att byta cykelbyxor? Nej, trampa på istället.

Skattungbyn låg högt och fint. Här tutade en bilist glatt och vinkade åt mig också, kul med mera pepp.
Från Orsa till Skattungbyn är det ungefär två mil. Min tränare från juniortiden och några år framåt, Anders Lind, ringde för att kolla läget. Jag berättade att jag slaktat benen i jakt på mat och nu fått i mig mat och bara skulle ta mig hem, det fick ta den tid det tog. Med trasiga ben går det sällan fort.

Vet inte om det var den mer avslappnade attityden till mitt tempo, all skog eller att jag blev trött av maten. För trött blev jag. Nickade till igen. Precis som i mörkret mellan Nyhammar och Björbo. Men nu kändes det tyngre för nu var kroppen rejält nedbruten också. En gång hängde jag med huvudet, började blunda lite bara för att titta upp igen så höll jag på att köra på ett dött rådjur som låg på vägen. Jag svängde snabbt runt det, klarade mig precis, och vände mig om för att kolla läget. Det fanns inget rådjur, det fanns ingenting på vägen. Jag hade svängt runt en hallucination. Nu började det bli lite läskigt. Det här var ändå väldigt fascinerande och något som jag inte väntat mig. Visst, att jag skulle bli trött och kanske till och med skulle nicka till hade jag räknat med. Men inte att börja hallucinera. Jag såg många djur, säkert en 7-8 stycken. En gräshög blev ett rådjur som låg i diket. Ett annat djur kom rusande mot mig i ögonvrån och när jag snabbt tittade dit så fanns bara en fridfull skog. En björn stod och drack vatten vid en sjö, jag skakade på huvudet och tittade igen och fann en stor sten vid sjön. Jag nickade till rejält en gång, vinglade ner bredvid asfalten och körde lite på gruset bredvid vägen. Såg då ett hav av krossat glas som jag trodde att jag var på väg att ramla i, kände inom mig hur ont detta skulle göra. Nu var glaset bara grästuvor och jag var bara av vägen med någon centimeter.
Men det var en väckarklocka. Jag hade ju lovat att inte utsätta mig eller andra för fara och nu hade jag börjat vingla av trötthet, så hur fan löser jag detta!? Att bryta efter ca: 47 mil av 60 är ju ingen hit och vem åker 13 mil för att hämta mig? Det blir en lång väntan det. Så jag tänkte att om jag bara höjer intensiteten igen så vaknar nog kroppen, mer fokus på intensitet och mindre avslappning som visat sig vara så farligt.
Det fungerade väldigt bra och jag kunde passera Skattungbyn utan hallucinationer eller sömnkänslor.

Jag passerade många fina ställen, bland annat Rättvik, utan att ta ett enda kort. Jag hade ökat den mentala intensiteten även om det kanske inte märktes så mycket på hastighetsmätaren. Någonstans från mil 38 hände det inte så mycket när jag försökte trycka på lite, det fanns liksom bara en fart kvar.
Det blev sex och en halv mil utan fotograferande, men i Tällberg visste jag att jag skulle klara mig OCH hinna hem till barnens läggdags. Så jag slappnade av lite och tog några kort. Passade på att njuta av att faktiskt ha klarat över 54 mil och att det bara var drygt sex mil hem.

Ett foto från Leksand också, bara för att visa att jag varit där.
Stannade på macken på andra sidan älven och köpte Cola och en Marabou Mjölkchoklad. Så himla gott. Med det i magen och hemlängtan så tyckte jag ändå att det gick ganska fort hem. Med mindre än två mil kvar så kom Mats och Adam ikapp med bilen, vi växlade en del ord och det var riktigt kul att se dom.

Adam tog bland annat denna bild:

Strax efter att Adam och Mats åkt vidare så kom också Per med bilen. Han ville se hur en kille som cyklat 60 mil såg ut. Han tyckte jag såg fräsch ut men jag förklarade att det bara var i huvudet jag kände mig pigg, benen var det sämre med.
Sista backen innan Falun, filmat av Per Handemark. Tyckte själv att det gick ganska bra uppför men det är ju ingen raket som passerar krönet direkt..

Eftersom jag kört på rejält i MEDVINDEN från Leksand så hade jag några minuters marginal för att klara mig under 23 timmar, möttes av DT:s fotograf inne i Falun som tog några bilder innan jag skyndade vidare hemåt. Kom hem och stängde av min Garmin efter 22 timmar och 57 minuter.

Så himla nöjd.

Det som var värst under hela turen var dom där korta stunderna då jag nickade till på cykeln. Då var det inte ens roligt någonstans.
Det som var bäst under turen var allt stöd jag fick. Dels direkt längs med rutten givetvis, men också alla hundratals meddelanden via Twitter där folk hejade som galningar på mig.

Om det var värt det? Jag kände, och känner fortfarande, att jag aldrig någonsin vill göra det här igen. Men eftersom det var en intressant erfarenhet och jag lyckades skramla in lite pengar till SOS-Barnbyar så ångrar jag mig verkligen inte. Jag är stolt och nöjd över att ha cyklat 608.6 kilometer på under 23 timmar och i samma veva gjort någonting bra för en organisation som hjälper barn.

Snitthastigheten blev 26.5 km/h om man räknar med alla stopp, om ni klickar på följande länk så kan ni som vill nörda ner er ytterligare. Klicka på "visa i metrisk" när ni kommit in i Garmin Connect. Tack för mig!
http://connect.garmin.com/activity/218696839

Tillbaka i sadeln

Visst kändes förra cykelturen i kroppen, helt klart. Men det var ändå med ett leende som jag cyklade till jobbet. Nu gäller det att låta kroppen återhämta och läka sig innan söndagens sverigecupavslutning på landsväg. Lite cykelpendling hoppas jag ska göra susen för stela ben.