Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-01-11

@work

Den almanacka som jag vann på fotografen och cyklisten Tommie Ohlssons blogg är nu på plats

Så här ser det förresten ut nu där jag jobbar

Förstasidan på Dalademokraten idag, tänk om man skulle gå till tidningen med alla mejl med bedrägeriförsök som man får... Men det är klart, alltid räddar det någon som inte är så van vid det här med Internet. Bildtexten är ju rätt skön faktiskt.

DT-sporten tycker att cyklisthatet är BOTTEN

2012-01-10

Min dag i stort och smått

Dagens händelse i min lilla värld har ju givetvis varit artikeln om att cyklister upprör bilister. Jag har kollat kommentarerna ett par gånger under dagen och också nu i kväll. Det började ganska lugnt men har ramlat in några fler nu. Det kliar i fingrarna för att försöka besvara på en del av kritiken i kommentarsfältet, men jag förstår ju samtidigt att det inte skulle ge något. 

Ett par citat verkar sticka lite extra i ögonen på läsarna:
"Så för billister så tycker jag att de gärna får tuta hundra meter innan de är ikapp i stället för att göra det när de kör om"
Här tycks folk bara läsa att jag uppmuntrar dem att tuta, och missar det där med att tuta innan de kommer ikapp. Inte så konstigt att man får ett finger tillbaka om man åker upp bakom en grupp cyklister och tutar, eller tutar när man kör förbi. Personligen pekar jag ytterst sällan finger då jag vet att det inte ger någon positiv förändring. Att peka finger åt dåliga trafikanter är lite som att försöka argumentera med näthatare.

"Cyklar vi i bredd så är det för att det är socialt."
Folk tycks tolka detta som att vi cyklar i bredd för att jävlas. Jag sa till reporten att vi ibland cyklar i ett led och ibland, oftast vid större grupper eller när det bara är ett par cyklister, cyklar vi i tvåpar. Dels för att det borgar för säkrare omkörningar då bilister inte chansar med sin omkörning lika mycket om de måste över mittlinjen och dels för att det är socialt. Är du ute och går eller joggar med någon så gör du det säkert sida vid sida hellre än att stirra in i ryggen på din vän. Jag påpekade också att om man är två cyklister så glider den ena snabbt in bakom den andra om det skulle bli svårt för bilen att kunna passera. Samma sak vid tvåpar i större grupp, då smälter bägge leden ihop till ett inom någon sekund.

Det som skapar irritation i trafiken är nog mycket att folk är stressade eller osäkra. Är man lugn, ute i god tid och kan hantera sitt fordon på ett säkert sätt så behöver vi cyklister inte skapa någon större irritation.
Det ska väl tilläggas att alla cyklister självklart inte är änglar heller (idioter finns tyvärr överallt i samhället), men i gruppcykling fungerar det inte att vara idiot då samspelet i gruppen inte kommer fungera och den som missköter sig kommer att få höra det.


Och nu: över till något helt annat!
Efter att vågen visat knappa 72 kilo sedan före jul så var vågen nu nere på 71.0. Detta firades på följande vis idag:
Friscomål och 350 gram geléhallon innan eftermiddagsfikat. Pang bara! Det känns som om jag lär fundera ut något annat belöningssystem om det här med att gå ner i vikt skall fungera på lång sikt. Jag är ju inte direkt smällfet så det är ingen panik, utan jag tänkte mer skala bort ett par tre kilon innan sommaren bara för att det blir lite lättare att cykla då.

Hämtade barnen från dagis idag och vi gick hem. Det blir lite spontanlek och vardagsmotion genom att ta sig hem för egen maskin och snöhögarna som börjar dyka upp är ju kalaskul att leka i.

När jag kom hem så såg jag att Den Store Satan (Arla) nu tagit över Milkos mjölkförpackningar och nu är det fritt fram att gråta över spilld mjölk.

Godmorgon solstrålar!

Uppstigning 05:10, som alltid. Var så pass effektiv på morgonen att jag hann knyta skorna innan jag lämnade hemmet och kunde dessutom gå i lugn takt till bussen, det ni! Sitter nu och fikar på jobbet.

Artikeln med trafikpolis Johan Alm och mig om att cyklister på väg upprör bilister kan ni läsa här http://www.dt.se/nyheter/falun/1.4272426-cyklister-uppror-bilister

2012-01-09

Mer om trafikolyckan där en bilist och fem cyklister var inblandade

Lång dag no blogg, ni vet hur det är?

Okej, nu tycker ni kanske att jag är tjatig om den här bil/cykelolyckan i Ornäs i lördags. Men jag tycker att rätt ska vara rätt. Jag förstod direkt jag läste artikeln att det skulle komma mycket cyklisthat bland kommentarerna och det stämde ganska bra, även om jag hade väntat mig en ännu lägre nivå faktiskt. Att folk kläcker ur sig ogenomtänkta och rent ut sagt idiotiska saker i kommentarsfält där de kan vara anonyma är ju inte direkt någon nyhet eller hemlighet. Men att en tidning skriver om en händelse och bara tar med en av två parter gör ju att hela artikeln blir väldigt skev. Nu skriver man att bilisten anger att han hållit hastigheten, men inte ett ord om hur någon av de fem cyklisterna såg på saken. Jag har sms:at med den drabbade cyklisten, pratat med en av de som klarade sig och pappan till de tre övriga som klarade sig. Så jag vet deras version också. Skrev detta på Twitter idag:
En timme senare hade jag pratat med en reporter på DT. De ska göra en uppföljningsartikel till detta med cykling på vägar och det kommer nog ut imorgon. Tror inte det blir en direkt uppföljning på olyckan utan mer en artikel som handlar om hur cykling sker och bör ske på allmäna vägar. Jag vet att de talat med mig och en trafikpolis, om fler är inblandade eller hur de vinklar det hela vet jag inte. Ska bli spännande att se. Minst sagt. Jag kan ju bli lynchad av anonyma näthatare, eller så blir det något mer balanserat.

Bilden DT publicerade visade cyklisten, men inget om bilen som ska ha hållit 70 km/h och försökt bromsa för cyklisterna. Här har ni ett par bilder från platsen:
Där vantarna ligger slutade bilspåren, ser ni skylten där uppe? Inte den stora blåa, utan en ännu längre upp. man ser baksidan och att något vitt sitter på stolpen. Där gick bilen ner i diket. Om bilisten höll 70 km/h så borde han ha hunnit påbörja sin inbromsning innan trottoarkanten där man nu ser bilspåren.

Här har jag illustrerat med hjälp av en bild från Google Maps var man ser hjulspår från bilen.

Jag tänker inte försöka vara någon utredare även om jag som privatperson vill försöka förstå. Det handlar om fem unga cyklister som nu tack vare en tidningsartikels kommentarer känner ännu mer olust inför detta än de redan gör med tanke på det trauma som det innebär att vara inblandad i en trafikolycka. De blir utmålade som idioter som får skylla sig själva att dom nästan miste livet, trots att de enligt dem själva inte gjort något fel. Det är väjningsplikt där cyklisterna kom ifrån (under bron), de säger att de har saktat in, inte sett någon bil och börjat trampa då en bil dyker upp från Borlängehållet. Tre av cyklisterna skyndar sig då över för att rädda sina liv, en stannar till och den femte var en bit efter men såg allt hända. Den som stannade till var den som blev påkörd.  Bilen var en Audi A6, så den borde inte haft dåliga bromsar.

Dåligt från DT att bara ta med ena parten i en olycka med två parter och trist att läsa alla negativa kommentarer till artikeln. Några fler bilder från platsen:
Bilisten kom alltså från Borlängehållet och cyklisterna skulle korsa vägen. Sikten är urusel på grund av bron och man ser inget åt höger innan man är framme vid skylten för väjningsplikten.

Cyklisternas eller bilistens fel? Bara de inblandade vet exakt vad som hände då inga övriga vittnen finns. Cyklisten hade tur i oturen då bilen bara träffade bakhjulet och inte själva cyklisten. Detta räckte ändå för att skicka honom tvärs igenom hela korsningen, man vill inte tänka på vad som hänt om bilen träffat rakt på honom istället. Cyklisten kom undan med en hjärnskakning, skrapat ansikte och "ont i benet".

Till sist vill jag avsluta med ett stort tack till alla bilister som passerade eller mötte oss på gårdagens distanspass, riktiga föredömmen. 

2012-01-08

Ett riktigt vinterdistanspass

Med anledning av trafikolyckan (cyklisterna har en helt annan version än bilisten, men den skrev aldrig DT.se om...) så fräschade jag upp minnet hos dagens deltagare innan vi stack iväg. Det var runt 9 kalla grader när vi startade passet för dagen och det fanns cyklister som ville hålla ångan uppe direkt från start, eller så var det bara min form som inte var på topp... Vi fick ett samtal från en försenad cyklist så vi rullade vidare ett tag innan vi vände och fiskade upp honom. Ska man vara ute länge är det bra med flera som vill/kan hjälpa till med dragjobb +ANNAT.
Snälla cyklister i ett led hela dagen idag, långt till höger på vägen och alla bilister visade nästan lite ovanligt stor hänsyn med säkra omkörningar trots att vi speciellt på slutet var på en ovanligt vältrafikerad väg.

Efter en timme och tio minuter ungefär så var vi bara tre tappra kvar. Triathleterna Jonas och Magnus skulle bara vara ute i två timmar så dom vände efter knappa timmen och Hannes hade ingen bra känsla i kroppen så han vände strax efter.

Eftersom jag känt mig lite småklen så var mina förningar kortare än de andras inledningsvis, sedan började jag sitta på hjul bara. Här hade jag väl varit uppe i två minuter eller så innan de passerade mig. Mina "förningar" var väl mer som fartsänkningar. Inte lätt att vara en snorig småbarnsfarsa i sällskap med ett proffs och en teamåkare.

Vägen mellan Marnäs och Dådran var väl ändå så vintrig och fin! Här började det dock falla någon fuktig snö som gjorde kaos med våra redan kalla ansikten.
Proffs-Joel och Team-Jeppe försöker få något drickbart ur sina frusna flaskor. Själv är jag ju en glad amatör med flytande vätska i flaskan som lågt varmt och tryggt i ryggfickan.

Från Dådran åkte vi en liten, men plogad, skogsväg där stora delar av den gick längs sjön Ljugaren. Tänkte ta något fint foto med sjön i bild men det var nästan alltid en massa träd ivägen, här var det en ovanligt stor samling stock som fick äran att förevigas. Efter att ha setat på rulle i ca: 40 minuter började jag känna mig piggare och hjälpte till med dragjobbet längs skogsvägen.

Byn Blecket fick idag oväntat finbesök av tre riktigt fina (och lite småkyliga) killar! Jackorna var is, och kylan och fartvinden gjorde kaos med Jespers ögon. Härifrån åkte vi först skogsväg mot Sörskog och sedan ut på asfaltsvägen.

Jag gjorde någon förning även på asfaltsvägen men när vi närmade oss Sörskog så tvärdog så plötsligt mina ben. Sörskog var högsta punkten på dagens pass så jag visste att om jag bara tar mig över här med hedern i behåll så kan jag ta igen mig utför. När vi lämnade byn var det en sista knäppa där jag var tvungen att be Joel sänka farten och därmed hade jag erkänt mig helrökt. En banan och en liten godisbit och en sjukt lång utförslöpa senare så hade benen återhämtat sig helt okej igen.

Fin-Jeppe med sina sönderfrusna ögon försöker tugga i sig lite energi när vi kommit ner till Bjursås.

Jag fick lite vind på mig en gång till när vi kom till Bergsgården, annars stod grabbarna stark för mesta av dragjobbet. Joel imponerade stort på mig idag och han har verkligen tagit ett kliv i rätt riktning. Hans förningar sista 1½ timmen kunde vara milslånga, Jeppe var upp någon kilometer och jag några hundra meter. Joel tillsammans med Jeppe gjorde pulvermos av mig och detta blev verkligen ett minnesvärt pass. Efter 3½ timme hade jag 160 (81,6%) i snittpuls idag och snitthastigheten var uppe i 27.1 innan vi slog av på tempot och rullade in sista biten till Falun.


Ett riktigt saftkalas

Det här blev ett pass att minnas, återkommer med mer från passet om jag lyckas bli människa igen.

2012-01-07

Falu CK-cyklist skadad i trafikolycka på träning idag

Foto: Jerry Carlsson/Foto-Mike
Vi åkte förbi uppe på riksvägen när brandbilarna kommit på plats och mötte ambulansen direkt efter. När jag kikade neråt såg jag bara två bilar som stod där och tänkte att det varit någon sammanstötning men att det inte kan ha varit så allvarligt eftersom bilarna såg hela ut. Fick nu höra från Wengelin att det varit cyklister inblandade och kollade DT.se. Där kunde jag läsa att det var en 18-åring från Borlänge och då kopplade jag direkt till en statusuppdatering på Facebook som jag sett tidigare idag och hade med morfin att göra... Nu har det tack och lov gått ganska bra med cyklisten vad det verkar. Kommentarerna i artikeln är inte roliga att läsa. Cyklisten har kommit från vägen rakt fram i bild.
Läst mer: http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.4266270-cyklist-skadad-i-trafikolycka

Så här ser fyrvägskorsningen ut i Google Maps där cyklisterna kom ifrån, bilen kom från höger och cyklisterna skulle rakt fram.