Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2024-03-03

Dags för Vasaloppet 2024!


Hej och god morgon (natt?!) på dig! 

Jag är uppe i svinottan för att göra mig klar för att åka mot Sälen och Vasaloppet igen. Senast jag åkte var 2022 och då gick det inte jättebra.

Denna vinter har jag åkt 362,61 kilometer skidor. Det är jättemycket mer än vad jag åkt inför mina tre senaste försök på Vasaloppet. Faktum är att det nog är mer än alla dom tre vintrarna tillsammans. Jag har startat och tagit mig igenom Vasaloppet fyra gånger. Till mitt allra första försök så var jag väldigt ambitiös och då hann jag med 55-60 mil under den vintern. Då var det dock också efter ett 12 år långt uppehåll från skidåkningen så jag startade skidåkningen den vintern från en mycket lägre nivå än jag startade denna vinter med. 

Det jag vill få fram med det är att jag känner mig trygg i att träningsmängden på skidor denna vinter bör göra att jag kan genomföra ett bra lopp. 

Det här är mina placeringar och tider för mina Vasalopp som jag har genomfört. Placeringsmässigt så tror jag att jag skulle kunna hamna mellan 1801 och 3134 denna vinter men tiden blir lite mer svår att sia om. Mitt bästa lopp har inte den bästa tiden för när jag tog den bästa tiden så var det rekordföre så då gick det snabbt för alla. 

Imorgon blir det inget rekordföre skulle jag tro. Det är och har varit plusgrader längs Vasaloppsspåret större delen av denna vecka, även på nätterna. Så spåren fryser inte ihop och försvinner därför ganska snart när åkarna nöter ner spåren. Min bästa chans till spår är givetvis om jag är längre fram så jag får försöka med det. Jag har sett bilder från arenan och det ser blött och skitigt ut på parkeringarna, väldigt lerigt. Enligt prognosen så verkar vi tack och lov kunna klara oss från nederbörd, det blir nästintill vindstilla och 1-3 grader varmt. 

Jag har inga tid- eller resultatmål med dagen utan jag ska se till att njuta av stunden och stämningen. Kroppen är stark så jag hoppas kunna åka på ett bra vis hela vägen och därmed få en så bra placering och tid som jag bara orkar. 

Om ni vill följa mig så tror jag att denna länk ska fungera: Resultat Vasaloppet . Om inte den fungerar så gå in på Vasaloppets hemsida, klicka på resultat och sök på mitt namn under Vasaloppet 2024 så hittar ni mig. 

Något som skulle kunna hindra mig från ett bra genomförande idag är nog främst min rygg. Diskbråcket från förra vintern har varit som bortblåst från våren och fram till nu i vintras men skidåkningen verkar locka fram mina ryggproblem. Senaste dagarna har det känts bra så jag tror det går bra idag, det kan vara sämre efter loppet kanske men det får jag ta då. En annan sak är att jag inte riktigt har någon energistrategi mer än att jag tar med mig några gels och tänkte ta dricka i kontrollerna. 

Idag ska jag ha roligt och om det inte blir roligt så räknar jag med att det blir minnesvärt. 


Igår så körde jag ett väckningspass. 2-3 grader och jämngrått ute. Jag körde en timmes cykling med två mediumhårda intervaller på totalt 21 minuter. Det kändes riktigt bra i kroppen under gårdagen. Känns lovande! 



Våren har anlänt. Mycket snö men det minskar ändå snabbt. Plusgraderna och regnet har gjort sitt och kommer att göra sitt. Om några veckor kommer det vara barmark och denna vinter är som bortblåst.


Men först; Vasaloppet.

Nu kör vi!


_____________
Vill du ha rabatt på cykelprodukter? Genom några av mina samarbeten kan jag erbjuda följande rabatter:
Den här länken ger 10% på Sirokos produkter: https://srko.co/henrikoijer 
Koden LIMAR30OIJER ger 30% på www.limar.com
Koden Henrik10 ger 10% på https://hypericenordic.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar