Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-09-20

MTB SM Live - Vilken etapp! - Rissveds goes international +ANNAT

Hej och god morgon! 

Ja, nu är jag igång här. Bloggen lever och jag likaså!

Såg ni tempot på Touren igår? Jag hade kanske inte jättestora förhoppningar på den etappen då tempolopp på TV brukar kunna vara riktiga sömnpiller, men inte igår! Pogacar vände på steken och vann sista tuffa etappen, tog över ledingen från Roglic totalt, tog bergatröjan och utökade ledningen i ungdomstävlingen. Vilken jäkla dag! Å så fyller grabben 22 jordsnurr på måndag. Ska vi gissa att dagens etapp blir lite mer av ett sömnpiller? Eller kommer Jumbo-Visma hitta på något? En minut tar man inte hur som helst och sista etappen ska ju vara ren uppvisning till spurten.... 

Ernesto Colnago fick igår åka in till fabriken för att plocka ut en gul Colnago V3RS åt Tadej Pogacar. OM nu inte Tadej klantar bort det idag så blir det faktiskt Colnagos första vinst i Tour de France. 

Så här såg det ut från UAE Team Emirates igår:




Jenny Rissveds ska ut i världen igen för att först och främst köra världscup men kanske också VM om hon blir uttagen. https://www.dn.se/sport/jenny-rissveds-andrar-sig-tavlar-i-varldscupen-egentligen-ar-jag-livradd/


MTB SM rullar på och idag ska vi få mästare i P15, P16, junior och seniorklasserna. Eller ja, P15 är ju redan avgjort. Senior är för övrigt elit när det kommer till svenska mästerskap. Ni hittar tävlingarna live här: https://www.youtube.com/watch?v=elRmoJAqwM0 Men när eliten (och juniorerna vad det verkar) kör så behöver ni se det och ha konto på Solidsport.se: https://solidsport.com/scf/watch/sm-i-xco-fran-goteborg

Program: 

Start Klass Distans
07:30 P15 Uppvärmning
08:00 P15 4x4,2 km
10:00 P16 4x4,2 km
11:45 Herrar Junior 5x4,2 km
13:45 Damer Senior 6x4,2 km
13:47 Damer Junior 4x4,2 km
16:00 Herrar Senior 7x4,2 km
Det ska bli riktigt kul att se vilka det är som tar hem medaljerna idag. Det är ju inte som om cyklisterna har tävlat speciellt mycket i år och vet vart som står mot varandra så det är nog många nervösa idag. Jag hoppas att vi i elitklassen får se några yngre förmågor ta stora kliv framåt, det behöver svensk MTB-sport. I herrar junior så har Falu CK inte mindre än fyra cyklister med. Det rör på sig, så himla kul att se! 
I damjunior så hoppas jag att Falu CKs Tilda Hylén gör ett grymt lopp. Jag hoppas att Jenny Rissveds vinner damelit åt Falu CK men tummarna hålls även för Linn Gustafzzon (tävlandes för falu-klubb) och så skulle jag tycka det var riktigt kul om Sara Öberg gör ett kanonlopp på hemmaplan. I herrelitklassen så vore det ju konstigt om inte Matthias Wengelin och Emil Lindren hamnar på pallen. Utmanade av Joel Burman, Michael Olsson (som ju nött många varv på den banan...) och dom TRE bröderna Lindh.

Det finns många duktiga vänner i elitklassen så jag skulle väl kunna nämna alla egentligen. 
Håller en Falu CK-tumme åt Oliver Lindblom lyckats pricka formen till idag, att falubon Erik Åkesson gör ett demonbra lopp i denna tävlingspremiär och så vill jag ju såklart att Jesper Svensson kör bra och fångar lite kul grejer på film till nästa vlogg. Om ni börjar prenumerera på hans kanal nu så blir den nog större än min innan dagen är slut....

En bra sida för er som vill hänga med i tävlingarna och se hur det går så finns startlistor, liveresultat med många mellantider och slutliga resultat här: https://www.sportstiming.se/event/7850/leaderboard 


Själv så är jag ännu lite bättre idag men inte riktigt helt hundra. Vi har 4-5 grader varmt och morgondimman börjar precis att lätta här. Jag har käkat frukostgröten och ska väl fortsätta min dag här.  Mycket cykel idag.
Vi hörs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar