Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2019-03-20

Ett tufft race!

Hej och god dag på er!

Jag är hemma för vård av barn, Frida sjukling de luxe här med hosta, högfeber, ingen aptit och i natt även med kräkning. Så det var en tuff natt för oss båda. När övriga barn begett sig till skolan i morse så somnade jag om en stund, välbehövligt. Frida har fått mjölkchoklad och saft till frukost och nu glass till lunch. Hellre dåliga kalorier än inga kalorier!
Morgonstatusen.

"Hellre dåliga kalorier än inga kalorier" är ett citat jag fått från Jens Westergren när han åt pizza kvällen innan en tävling för att vi inte hittade något annat matställe på orten för tävlingen. Dock åt han pizzan utan ost, ska tilläggas. Ambitiös man det där.

Så nu vet ni läget här. Sömnbrist för mig och typ influensa för Frida.

Igår kväll så körde jag ett långt och hårt race på Zwift. Tänkte köra lite mer Zwift-race nu på slutet av vinterträningen för att förbereda mig lite mer inför utomhustävlingssäsongen. Gårdagens lopp var ca 6 mil långt och tog 85 minuter, helt grymt bra för mig. Hade faktiskt krampkänning en gång på slutet...
Jag kunde gå med hyfsat bra i inledningen, det var någon som var lite sprättigare men vi hämtade in alla med tålamodsfrånvaro. Till slut så var det tydligt att vi var fem stycken som skulle göra upp om det och två hade visat sig starka under första delen av loppet. När dessa två satte fart med dryga milen kvar så kunde jag svara på dom två första attackerna men inte på den tredje. Fick därmed köra tempo sista milen in mot mål med krokiga ben. Det gick ju det med och jag rullade in som femma. 292 watt i 85 minuter tycker ändå jag är rätt bra jobbat. Speciellt med sex sjukdagar i förra veckan.
Topp 3 är cyklister som klassas som A+ på Zwiftpower, alltså väldigt starka. Jag är precis under gränsen för A+ men jag tror att om jag bara gasar lite på ett par race framöver så blir jag också en A+. Tror nämligen att A+ baseras på din beräknade FTP från dom hårdaste 20 minuterna under tre lopp den senaste 30-dagarsperioden. Gränsen går vid 4.6 w/kg och jag har 4.59 w/kg som snitt. Nära skjuter ingen hare...

Rekommenderad återhämtning 3 dagar, kan inte minnas om och när jag sett det senast. Jag har nog i alla fall aldrig haft högre.

Försökte mig på en livesändning på YouTube men det blev inte alls så bra som jag hoppats. Det var ett tag sedan jag gjorde någon sådan och nu höll jag på in i det sista med att rigga allt. Testade en kortis innan och då funkade allt, men när det var dags för race så frös Zwift-appen för mig och sedan så laggade sändningen jättemycket. Så jag får testa det där lite mer när det inte är skarpt läge, så kan jag bjuda på en bättre sändning nästa gång. Zwift-appen började fungera för mig med mindre än en minut kvar till start vilket var tur, annars hade det kanske inte blivit en så pass bra träning.
In och prenumerera på min kanal och klicka på den där bjällran, så får du en notifikation när jag lägger ut någon ny video eller sänder live: https://www.youtube.com/henrikoijer

Ny video ska jag istället försöka få till under dom närmsta dagarna. Så håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar