Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-04-20

Le Peloton och bra vinterträning

Hej!

Får man skryta? Det är förresten min blogg, så det får jag göra. Jag är nämligen ganska så nöjd med hur jag har lyckats genomföra vinterträningen detta år. Jag kan inte visa så stora förbättringar på testcykeln, men om jag ändå är igång med skrytandet så har jag faktiskt tagit personbästa på både ettor och tjugor när jag kört mina intervaller denna vinter. Men det jag känner är när jag är ute och cyklar. Tävlingsträningarna på Jungfruberget känns stabila och det här med Le Peloton känns också bra, så helt fel kan träningen inte ha gått. Dessutom så var ju tiden i Norlingberg igår ingen katastrof även om min insats och känslan var ren katastrof.

På Le Peloton idag kände jag mig stark och snabb, tror faktiskt att även Le Peloton-Jonas var lite ansträngd där ett tag. Men på sista krönet med 4-5 kilometer kvar så rostade han mina ben, så i avslutningen var det kattungevarning på mina förningar. Men fan, överlag bra känsla och om Jonas fick mest vind på näsan i täten idag så hade nog jag näst mest.

Tittar man på hur vinterträningen gått denna vinter och då menar jag perioden november-mars, så har jag tränat nio timmar och 24 minuter mer denna vinter än förra vintern. Inte så stor ökning men det är ändå en ökning och då ska vi komma ihåg att jag inte tränade mycket alls i november denna vinter. Jämför vi istället december-mars denna vinter mot förra vintern så ligger jag på 30 timmar och 50 minuter mer än förra vintern, och det är stor skillnad (ca: 25% ökning) på fyra månader det.

Hur mycket man tränar säger ju egentligen inget om hur bra man blir, men det är ganska svårt att vara dålig om man tränar mycket. Jag hoppas att min återfunna kontinuitet kommer resultera i ett resultatmässigt bättre 2017 jämfört med hur det gick 2016.

Bra drag idag som sagt, snitteffekten blev 302, 322 och 304 watt på dom tre fartsträckorna. Det är kul när det går bra och det inspirerar ju bara till att vrida ur lite till. Trött blir jag i alla fall och det är väl huvudsaken?! Snitthastigheterna på fartsträckorna blev 44.4, 45.2 och 41.6 km/h. Snittpulsen blev 167, 171 och 170.

Även på STRAVA så kan man se att det gick ganska fort idag, som nytt personbästa på Två lönndryga backar och två sekunder från personbästa på det 5.2 kilometer långa segmentet med grusavsnittet där vi snittade 39.8 km/h idag:


Skoj träning och här kommer några bilder också!
16 tappra cyklister till start klockan 06:00 i morse.

Selfie efter första fartsträckan.

Klassisk bild efter andra fartsträckan, undrar hur många gånger Tommys Motor synts i denna blogg?

Le Peloton-Jonas och jag väntar in övriga efter avslutad sistasträcka.

Fika efteråt på konditori Focus.

Det som gör Le Peloton så bra är ju att det är så många som vill ta i så mycket och kör så fort som dom bara orkar. Jag vill påstå att man inte får mycket bättre träning i det här länet, än vad man får på Le Peloton. Tack till alla ni som är med och gör det så bra!

4 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Skulle vara intressant att se vad du har för normaliserad effekt på fartsträckorna, eller tycker du bloggen blir för tekniskt nördig då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 335, 336 och 327 hade jag i NP. Det går alltid att se allt via Garmin Connect-länken om man vill nörda ner sig. :)

      Radera
  2. Bra jobbat med vinterträningen, du kommer bli farligt snabb i år.

    SvaraRadera