2011-02-20

Dagens tur

Aldrig kul, allra helst inte i -20.

Hade planerat vart jag ville åka, men jag letade extra skoterspår dit för att få ner farten. Det här gick dock lite väl sakta... Det blev tyvärr temat för dagen.

Det här känner ni igen.

En glad rackare, fin också!

Hit åkte jag. Inte till Utgrycken då, men skylten som visade vägen i alla fall.

Blev lite trampa av mellan skoterspårsvarven också.

GoPro:

Skulle vara ute ungfär fyra timmar och vara hemma ungefär klockan 14. Detta för att Ronya skulle iväg och plugga för någon tenta som hon har imorgon. Så jag planerade en rutt med god marginal, då skulle jag bara kunna skarva om det blev för kort. Som jag skrev till en bild så letade jag skoterspår i början för att få ner farten då fartvind och -20 inte är skitskoj. Hittade en del i början av passet men alla var värdelöst mjuka. När jag kom till Österå blev det bättre. Tog mig ut till Rogsjön utan problem och skulle där testa att svänga höger, som Jens sa den där gången förut, ni vet? Det började bra, så jag hade ingen anledning att tvivla. Men när jag kommit en bra jävla bit ut på sjön blev spåret för mjukt. Jag gick mellan några olika spår för att hitta något som var cykelbart men det var lite si och så med den varan. Eftersom jag kommit så långt så kunde jag givetvis inte vända. Så jag cyklade, sparkade mig fram och joggade också bitar av sträckan. Kom till slut över på andra sidan sjön och hade fortfarande god tid på mig att hinna hem. Testade en snutt av skoterleden som fortsatte upp på ett berg, verkar lovande och får rekas någon gång med mer tid. Vände ner och började gasa hemåt längs vägen. I Bjursås ca: 20 km hemifrån hade jag varit ute i lite drygt tre timmar, valde då att åka ner genom Bodarna för att åka grusvägarna via Haghed hem. Stort misstag. Jag kom väl de där 2-3 kilometerna ner, men när den där första backen kom så var det inte plogat längre. Det var en traktor som gått där med snökedjor så jag provade att guppa fram ett par hundra meter eller så innan jag gav upp. Det där skulle aldrig gå. Trött hade jag blivit också. Att åka de 2-3 kilometerna upp till Bjursås för att safe:a med riksvägen kändes inte så lockande, dessutom skulle jag då bli sen hem. Kom då på den geniala idén att ta skoterspåren över sjön. De spåren jag åkte tidigare under dagen var ju inte så bra, men mellan denna plats och dit jag skulle var det rena rama skotermotorvägen, så det här skulle ju gå bra. När man är trött och stressad tar man inte så bra beslut... Kom ut bra på sjön innan samma faktum som förra sjövändan uppenbarade sig. Spåren höll inte så bra. Nu var jag rejält trött också vilket inte underlättade. Gick, cyklade, puttade cykeln framför mig och cyklade lite till. Ibland gick det bra, andra gånger vill jag kasta cykeln, lägga mig ner och invänta en skoter. Så mitt lidande kunde avslutas. Det var väl, på en höft, runt fem kilometer sjöåkning som skulle klaras av. Och det tog en jävla timme! Redan när jag kom av sjön var jag försenad, försökte ändå att skicka allt för att minimera förlusten. Kom hem till slut efter fyra timmar och 50 minuter, runt 50 minuter försenad alltså. Har varit skittrött och helslut hela eftermiddagen, skön känsla. Det är ju något extra det där med att bli trött men att ändå se till att vrida ur kroppen rejält istället för att vika ner sig.
Startade i -20 och kom hem i -5. Kallt i början svettigt i slutet, helt enkelt.

Före helgen hade jag tränat 2 timmar 17 minuter och 22 sekunder i februari, idag körde jag 4 timmar 50 minuter och 43 sekunder. Månadens träningsvolym är efter denna helge 8:12:36, tänk vad ett pass kan göra.
Jag filmade en del idag också, kanske kan bli en misärfilm av det så småningom. Batteriet höll längre än jag väntat mig vilket var toppenskoj. Tyvärr hann jag ju då få med väldigt mycket elände också.