Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2010-06-24

Dagen före tävling

Har försökt träna som en tävlingscyklist de senaste 10 dagarna, tyvärr räcker ju det inte speciellt långt. Idag är det ett obligatoriskt väckningspass på schemat, vilket för mig innebär ungefär en timmes cyklande med några intervaller som jag inte dör av. Detta eftersom en vilande kropp ofta är seg och dessutom tar upp energi sämre än när den ansträngt sig lite. Dagen före en tävling handlar om att sitta om man kan sitta och ligga ner om man kan ligga. 'Benen högt, skaka vad och dricka gul Vitargo' är en klassisk Dagen före tävling-slogan. Nu har jag ingen Vitargo, men annan drickbar energi är också bra. Dagen före långa tävlingar undviker jag att gå hungrig. Många äter kanske en stor buffé på kvällen innan tävling, men det är mycket bättre att äta mindre portioner under hela dagen istället. Eftersom jag har små barn så är jag ute, men jag undviker solen eftersom man blir trött och seg av att vistas i solen. Jag ser till att dricka en del också, och när jag får möjlighet ska jag köpa lite energitätt godis. Man ska dock undvika fett, eftersom fett försämrar kroppens förmåga att ta till sig kolhydraterna. Fiberrik föda är, som alltid, av ondo. Om man inte bantar förstås. Vilket man ju knappast gör dagen före en lång tävling. Undviker att frysa eftersom det går åt energi då till att värma kroppen och undviker att svettas då man förlorar vätska och salter när man svettas. Imorgon avgörs SM på landsväg genom en 20 mil lång tävling fördelat på sex varv, med Gesundabacken varje varv. Jag kommer troligtvis till start, men satsa inte era sparpengar på mig som segrare. Inga förberedelser i världen kan hjälpa en dåligt tränad person att bli snabb.

1 kommentar:

  1. Du skulle hänga med oss dödliga på en tur runt Orsa istället... Kan säkerligen bli både tillräckligt hårt och ändå roligt!
    Som småbarnsfar borde väl den tidiga starten passa dig? :-)

    SvaraRadera