Eftersom jag dels cyklade till jobbet och dessutom var först på plats så var givetvis sista tårtbiten från igår min.
En rätt så alldaglig pendling om man bortser från att jag körde på i 4:40 i första backen och spurtade två gånger. Tog mig till jobbet med hedern i behåll och det var väl allt jag hoppats på. Slapp bli blöt också och hoppas på samma tur när jag ska hem igen. Då via Ornäs-Aspeboda-Olsbacka-Källviken, tänkte jag mig.
2014-05-15
Pendling FTW!
Etiketter:
Cykling,
Garmin Connect,
Jobbpendling
2014-05-14
Bilder från Dalacupen å så
Fler bilder hittar ni här: http://energycycling-wa.blogspot.se/2014/05/dalacupen.html
Hej!
Kväll här i Stennäset nu och barnen ska strax i säng. Efter en lång arbetsdag så åkte jag och hämtade barnen, vi tog en sväng till stan också för att hämta fruns cykel som jag punkterade här om dagen. Efter att cykeln var hemma igen så kopplade vi på släpet och drog till mors sommarstuga och hämtade ved. Efter en belöningsglass så har vi ätit mat och jäser nu en kort stund i soffan.
Imorgon kan det bli cykling till och från jobbet!
Dalacup #1: Ingarvet GP
Hej!
Igår kördes den första deltävlingen av dalacupen. Denna gång höll vi till på Ingarvet där 20 fartfyllda varv skulle genomföras. Efter att ha haft sol under dagen så drog det in en del mörka moln och när racet var igång så tömdes dom. Rejält. Vi körde väl på som om ingenting hänt och Magnus Darvell vann i vanlig ordning.
Det gick väl lite lusigt i början, August Martin stack direkt och vi andra cyklade på bredd i klungan. Sedan började det väl röra lite på sig innan Magnus Darvell i sällskap med Henke Jansson så lämnade oss övriga. Den trion drog sakta men säkert ifrån hela tiden då vår jakt inte var speciellt lyckad. Ibland attackerades det, ibland gick folk inte FRAM OCH FÖRBI men stundtals så samarbetade vi riktigt bra. Hur som helst så var tävlingen där framme och jag satt i klungan. På slutet så stack väl också Hannes Forsby iväg och även Robert Österling försökte hinna före klungan till mållinjen med en attack på sista varvet. Jag sparkade igång en långspurt och hann precis förbi Robert och landade därmed på en meriterande femteplats.
Frida Knutsson och Linn Gustafsson var snabbaste tjejerna idag och efter att dom kört sina 10 varv så hakade dom på oss igen och körde väl med oss hela vägen in i mål. Jag upphör aldrig att imponeras.
Tar med mig lite positiva saker från denna dalacup om jag ska analysera min egna insats. Jag kände mig nämligen ganska stark hela tiden vilket väl gjorde det extra frustrerande att ha suttit och såsat när tre så starka killar kastat loss. Sedan gick ju spurten tämligen lätt också vilket var lite överraskande.
Utöver min egna insats så var det väl smått fantastiskt att 37 tävlingssugna cyklister dök upp på industriområdet trots regnhotet. Kul! Hoppas vädret blir en smula bättre nästa gång bara, två veckor kvar!
Rutinerad som jag är så tog jag med mig mitt partytält. Dels höjer det ju partystämningen med ett par snäpp men det fungerar också tämligen bra som regnskydd för åskådare och start/mållistor.
Sex tjejer, 31 killar och ett par björkar.
Fotograf på plats
Åskådare och ledarbil på plats.
Bilderna ovan tog jag före själva starten, det här var den enda bilden från loppet och här har utbrytarna redan stuckit...
Så här ser man ut om man är snabbast på Ingarvet.
Den mäktige Adam Steen var ju också där för att cykla och ta mobilfoton, här är ett par av dom:
När det började trilla in funktionärer så tog jag chansen att vara med. Bytte därför om i bilen.
Småsnack innan start.
MTB-proffset Jenny Rissveds tittade förbi och tog bland annat denna bild:
Övriga fotografer får ursäkta men det bästa sparade vi till sist. Fotograf Erik Birgerson tog bland annat dessa läckerbitar, övriga bilder som han publicerat hittar ni här: http://www.erikbirgerson.fotosidan.se/blog/120255.htm
Torra cyklister.
Blöta cyklister.
Det här med resultatlistor under Dalacupen är ju lite svårt eftersom cyklisterna själva förväntas att skriva in om de kom topp 10 för bonuspoängen eller annars bara kryssa i att de kom i mål. Så här har jag tolkat det, protester mottages tacksamt i kommentarsfältet:
Damklass:
1. Frida Knutsson (junior)
2. Linn Gustafsson (elit)
3. Hanna Laxholm (elit)
4. Louise Rundqvist (elit)
Poäng för fullföljt lopp: Selma Svarf (jun) placering?
Felicia Ferner?
Herrklass:
1. Magnus Darvell (elit)
2. August Martin (elit)
3. Henrik Jansson (elit)
4. Hannes Forsby (jun)
5. Henrik Öijer (elit)
6. Robert Reyier Österling (elit)
7. Pierre Sandberg (H30)
8. Jonatan Hedbys (elit)
9. William Kloo (jun)
10. Rasmus Andersson (elit)
Poäng för fullföljt lopp: Stefan Andersson (elit), Matts Mattsson (vet), Niclas Brus (vet), P-O Torstensson (vet), Adam Steen (elit), Karl-Henrik Naarttijärvi (vet), Viktor Junell (elit), Lars Bleckur (elit) & Peter Bäck (vet).
Jag tror mig veta att fler kom i mål. Hör av er så får ni era välförtjänta cuppoäng.
Lite siffror från loppet:
Distans: 37,39 km
Tid: 55:07
Medelfart: 40,7 km/h
Maxfart: 59,3 km/h
Höjdstigning: 126 m
Medeltemperatur: 7,1 °C
Medelpuls: 86 % av maximal (169)
Maxpuls: 95 % av maximal (186)
Medelkraft: 249 W
Max kraft: 1.115 W
Max Avg Power (20 min): 274 W
Max Avg Power (5 min):314 W
Max Avg Power (1 min): 504 W
Max Avg Power (5 s):920 W
Balans vänster/höger: 52/48 %
Medelkadens: 92 varv/min
Maxkadens: 129 varv/min
Alla detaljer kan ni hitta här:
Igår kördes den första deltävlingen av dalacupen. Denna gång höll vi till på Ingarvet där 20 fartfyllda varv skulle genomföras. Efter att ha haft sol under dagen så drog det in en del mörka moln och när racet var igång så tömdes dom. Rejält. Vi körde väl på som om ingenting hänt och Magnus Darvell vann i vanlig ordning.
Det gick väl lite lusigt i början, August Martin stack direkt och vi andra cyklade på bredd i klungan. Sedan började det väl röra lite på sig innan Magnus Darvell i sällskap med Henke Jansson så lämnade oss övriga. Den trion drog sakta men säkert ifrån hela tiden då vår jakt inte var speciellt lyckad. Ibland attackerades det, ibland gick folk inte FRAM OCH FÖRBI men stundtals så samarbetade vi riktigt bra. Hur som helst så var tävlingen där framme och jag satt i klungan. På slutet så stack väl också Hannes Forsby iväg och även Robert Österling försökte hinna före klungan till mållinjen med en attack på sista varvet. Jag sparkade igång en långspurt och hann precis förbi Robert och landade därmed på en meriterande femteplats.
Frida Knutsson och Linn Gustafsson var snabbaste tjejerna idag och efter att dom kört sina 10 varv så hakade dom på oss igen och körde väl med oss hela vägen in i mål. Jag upphör aldrig att imponeras.
Tar med mig lite positiva saker från denna dalacup om jag ska analysera min egna insats. Jag kände mig nämligen ganska stark hela tiden vilket väl gjorde det extra frustrerande att ha suttit och såsat när tre så starka killar kastat loss. Sedan gick ju spurten tämligen lätt också vilket var lite överraskande.
Utöver min egna insats så var det väl smått fantastiskt att 37 tävlingssugna cyklister dök upp på industriområdet trots regnhotet. Kul! Hoppas vädret blir en smula bättre nästa gång bara, två veckor kvar!
Rutinerad som jag är så tog jag med mig mitt partytält. Dels höjer det ju partystämningen med ett par snäpp men det fungerar också tämligen bra som regnskydd för åskådare och start/mållistor.
Sex tjejer, 31 killar och ett par björkar.
Fotograf på plats
Åskådare och ledarbil på plats.
Bilderna ovan tog jag före själva starten, det här var den enda bilden från loppet och här har utbrytarna redan stuckit...
Så här ser man ut om man är snabbast på Ingarvet.
Den mäktige Adam Steen var ju också där för att cykla och ta mobilfoton, här är ett par av dom:
När det började trilla in funktionärer så tog jag chansen att vara med. Bytte därför om i bilen.
Småsnack innan start.
MTB-proffset Jenny Rissveds tittade förbi och tog bland annat denna bild:
Övriga fotografer får ursäkta men det bästa sparade vi till sist. Fotograf Erik Birgerson tog bland annat dessa läckerbitar, övriga bilder som han publicerat hittar ni här: http://www.erikbirgerson.fotosidan.se/blog/120255.htm
Torra cyklister.
Blöta cyklister.
Det här med resultatlistor under Dalacupen är ju lite svårt eftersom cyklisterna själva förväntas att skriva in om de kom topp 10 för bonuspoängen eller annars bara kryssa i att de kom i mål. Så här har jag tolkat det, protester mottages tacksamt i kommentarsfältet:
Damklass:
1. Frida Knutsson (junior)
2. Linn Gustafsson (elit)
3. Hanna Laxholm (elit)
4. Louise Rundqvist (elit)
Poäng för fullföljt lopp: Selma Svarf (jun) placering?
Felicia Ferner?
Herrklass:
1. Magnus Darvell (elit)
2. August Martin (elit)
3. Henrik Jansson (elit)
4. Hannes Forsby (jun)
5. Henrik Öijer (elit)
6. Robert Reyier Österling (elit)
7. Pierre Sandberg (H30)
8. Jonatan Hedbys (elit)
9. William Kloo (jun)
10. Rasmus Andersson (elit)
Poäng för fullföljt lopp: Stefan Andersson (elit), Matts Mattsson (vet), Niclas Brus (vet), P-O Torstensson (vet), Adam Steen (elit), Karl-Henrik Naarttijärvi (vet), Viktor Junell (elit), Lars Bleckur (elit) & Peter Bäck (vet).
Jag tror mig veta att fler kom i mål. Hör av er så får ni era välförtjänta cuppoäng.
Lite siffror från loppet:
Distans: 37,39 km
Tid: 55:07
Medelfart: 40,7 km/h
Maxfart: 59,3 km/h
Höjdstigning: 126 m
Medeltemperatur: 7,1 °C
Medelpuls: 86 % av maximal (169)
Maxpuls: 95 % av maximal (186)
Medelkraft: 249 W
Max kraft: 1.115 W
Max Avg Power (20 min): 274 W
Max Avg Power (5 min):314 W
Max Avg Power (1 min): 504 W
Max Avg Power (5 s):920 W
Balans vänster/höger: 52/48 %
Medelkadens: 92 varv/min
Maxkadens: 129 varv/min
Alla detaljer kan ni hitta här:
Etiketter:
Bilder,
Cykling,
Dalacupen,
Erik Birgerson,
Frida Knutsson,
Garmin Connect,
Ingarvet GP,
Magnus Darvell,
Resultat,
Watt
2014-05-13
Dalacupen på Ingarvet idag
Lite kort info inför dagens Dalacup i landsväg:
När: Från ca: 18:10 kan man anmäla sig vid start/mål
Var: Parkering vid Industrigummering i Falun AB, Ryckepungsvägen 6
Hur: Vi kör 20 varv på en 1.87 km lång bana med fyra lätta svängar. Totalt 37.4 km. Damer och ungdomar räknar sitt resultat baserat på placeringen efter 10 varv.
Start / Mål: Starten går ca: 18:30 från Matsarvsvägen 8
Masterstart / ledarbil: Ca: 600 meter masterstart och sedan kommer ledarbilen åka före cyklisterna hela tävlingen.
Speciella regler: Alla kör mot alla, oavsett klubbtillhörighet
Efter loppet: Fyll i din placering i mållistan om du vet var du hamnade, fyll annars i att om fullföljt eller brutit loppet.
Funktionärer: Mer detaljerad information får ni på plats.
P:et markerar var parkeringsmöjlighet finns för er som kommer med bil, den gröna symbolen visar start/mål.
2014-05-12
Falu CK's nybörjar- och ungdomscup #1
Häj!
I kväll så arrangerade Falu CK träningstävling istället för den traditionella träningen och hela 72 (!) barn och ungdomar ställde upp i sina olika grupper. Riktigt kul att se alla ivriga cyklister som kämpade runt på dom tre olika banlängderna.
Mina barn på banvisningen.
Blåa gruppens start.
Skoj på hoj, kul på hjul!
Röda gruppen beger sig ut på långa varvet.
Fika för världsmästare efter avklarad träning/tävling.
Äldsta grupperna svart och lila i full fart.
Leran var väl nästan det roligaste på hela kvällen.
Efter att alla tävlat klart så var det många barn som cyklade extra varv. Mina barn körde varv efter varv och vi var väl sist kvar tillsammans med familjen Hylén, som arrangerade kvällens race. Kul med cykling och det ser ju riktigt lovande ut för Falu CK's del det här.
Imorgon ska vi som är lite äldre få chansen att mäta krafterna i Dalacupen på Ingarvet. Anmälan från 18:10 och gemensam start klockan 18:30. I vanlig ordning kan det varken bli för många cyklister eller funktionärer, hör av dig om du kan hålla i en flagga eller kanske köra ledarbil (så slipper jag...). Information om Dalacupen har jag samlat här: http://www5.idrottonline.se/FaluCK-Cykel/Varaarrangemang/Dalacupen/
Etiketter:
Barn,
Cykling,
Dalacupen,
Falu CK,
Ingarvet GP,
Ungdomsträning
Dalacupen 2014
Hej!
I fredags fick jag besked om att tillståndet för tävling på väg finns klart och tillgängligt från och med idag måndag. Vilket betyder att Dalacupen drar igång redan imorgon med Ingarvet GP. Hjälp gärna till att sprida detta med tanke på att det är så kort varsel. Nedan följer information om årets Dalacup:
Välkomna till Dalacupen i landsväg 2014
Dalacupen är en distriktsserie i sporten cykel och grenen landsväg. Falu Cykelklubb är arrangör tillsammans med Dalarnas Cykelförbund. Denna information kommer finnas på arrangörernas sida samt denna. Vi kör så kallade linjelopp, alltså med gemensam start. Tävlingarna går på trafikerade vägar så ta det försiktigt, håll er på höger sida av vägen och ta det säkra före det osäkra.
Deltävlingar:
13/5 Ingarvet
27/5 Svärdsjön
10/6 Milsbo
17/6 Främby hallar
24/6 Ingarvet
8/7 Svärdsjön
22/7 Milsbo
5/8 Ingarvet
19/8 Svärdsjön
Anmälan:
På plats från 18:10
Anmälningsavgift:
Gratis!
Start:
18:30, alla startar gemensamt.
Tävlingstid:
Ca: 60 minuter för H+D Sport
Ca: 20-30 minuter för 13-14, 15-16 och motionsklasser
Klasser:
H+D Sport (junior, elit och veteranklasser)
P+F 13-14, P+F 15-16 och motionsklasser
Poäng:
Alla deltävlingar räknas. Alla som fullföljer får en (1) poäng, dessutom får de tio främsta poäng enligt: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Anmälan/resultat:
För att underlätta för arrangören så får cyklisterna själva får fylla i en start- och mållista. Det går till som så att man fyller i sitt namn, sin klubb och tävlingsklass innan start. Efter målgång så kryssar man i att man fullföljt (för att få sin poäng) och om man var topp-10 (för att få extra poäng).
Givetvis ska vi försöka hålla koll vid målgången, men vid en klungspurt så vet oftare cyklisterna än publiken
vem som tog vilken placering. Finns möjlighet att filma målgången så gör vi det för att underlätta vid eventuella frågetecken.
Speciella regler:
Alla kör mot alla, oavsett klubbtillhörighet.
Dalaserien 2014:
Det finns också en tävlingsserie med MTB-tävlingar, mer info hos Dalarnas Cykelförbund: www.scf.se/dalarna
Kontakt:
Henrik Öijer
henrikoijer@gmail.com
0739504919
Tävlingsbanorna:
Milsbovarvet - länk till kartan
Ingarvet GP - länk till kartan
Svärdsjön runt - länk till kartan
I fredags fick jag besked om att tillståndet för tävling på väg finns klart och tillgängligt från och med idag måndag. Vilket betyder att Dalacupen drar igång redan imorgon med Ingarvet GP. Hjälp gärna till att sprida detta med tanke på att det är så kort varsel. Nedan följer information om årets Dalacup:
Välkomna till Dalacupen i landsväg 2014
Dalacupen är en distriktsserie i sporten cykel och grenen landsväg. Falu Cykelklubb är arrangör tillsammans med Dalarnas Cykelförbund. Denna information kommer finnas på arrangörernas sida samt denna. Vi kör så kallade linjelopp, alltså med gemensam start. Tävlingarna går på trafikerade vägar så ta det försiktigt, håll er på höger sida av vägen och ta det säkra före det osäkra.
Deltävlingar:
13/5 Ingarvet
27/5 Svärdsjön
10/6 Milsbo
17/6 Främby hallar
24/6 Ingarvet
8/7 Svärdsjön
22/7 Milsbo
5/8 Ingarvet
19/8 Svärdsjön
Anmälan:
På plats från 18:10
Anmälningsavgift:
Gratis!
Start:
18:30, alla startar gemensamt.
Tävlingstid:
Ca: 60 minuter för H+D Sport
Ca: 20-30 minuter för 13-14, 15-16 och motionsklasser
Klasser:
H+D Sport (junior, elit och veteranklasser)
P+F 13-14, P+F 15-16 och motionsklasser
Poäng:
Alla deltävlingar räknas. Alla som fullföljer får en (1) poäng, dessutom får de tio främsta poäng enligt: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Anmälan/resultat:
För att underlätta för arrangören så får cyklisterna själva får fylla i en start- och mållista. Det går till som så att man fyller i sitt namn, sin klubb och tävlingsklass innan start. Efter målgång så kryssar man i att man fullföljt (för att få sin poäng) och om man var topp-10 (för att få extra poäng).
Givetvis ska vi försöka hålla koll vid målgången, men vid en klungspurt så vet oftare cyklisterna än publiken
vem som tog vilken placering. Finns möjlighet att filma målgången så gör vi det för att underlätta vid eventuella frågetecken.
Speciella regler:
Alla kör mot alla, oavsett klubbtillhörighet.
Dalaserien 2014:
Det finns också en tävlingsserie med MTB-tävlingar, mer info hos Dalarnas Cykelförbund: www.scf.se/dalarna
Kontakt:
Henrik Öijer
henrikoijer@gmail.com
0739504919
Tävlingsbanorna:
Milsbovarvet - länk till kartan
Ingarvet GP - länk till kartan
Svärdsjön runt - länk till kartan
2014-05-11
Tröttdistans
Minus ett komma sex kilo i morse jämfört med igår morse. Jag förstod redan där att förutsättningarna för dagens distanspass inte såg så bra ut. Tomma ben och distanspass kan ju inte bli annat än ett riktigt saftkalas och nog blev jag trött allt. Suddig blick och tom kropp på slutet. Det tog några timmar innan jag kände mig som människa igen och det var väl först en stund efter att jag sovit en timme med mössa och filt som det började kännas okej. Kul med cykling ändå!
Men, vi tar det från början. Egentligen så skulle jag inte cykla idag, utan spendera hela dagen med familjen. Igår när jag kom hem från tävlingen så visade det sig dock att familjen tagit en spontanare till Stockholm vilket i sin tur gjorde att jag hade några morgontimmar att slå ihjäl. Finns nog inget bättre sätt att slå ihjäl ensamtid än att göra det från sadeln så jag tog en favoritrunda med lite inkastade backar och även en liten skarv till Insjön där jag hittade en grusväg att cykla på. På hemvägen så mötte jag Robert Reyier Österling och han fick väl den äran att cykla lätt och lugnt med mig på slutet...
Här har jag precis lämnat hemmet, körde i mina Continental-byxor som är riktigt sköna. En kul grej apropå Continental förresten är att i ett kurvigt parti på tävlingen igår så sa en konkurrent någonting i stil med: "du kör ju på Contiental, dom är ju grymma i sådant här väder (blöt väg och småregn)". Det var ju kul tycker jag att han både visste att jag sedan några år kör på Conti-däck och att han också tyckte att dom var bra. Det kanske var därför som det kändes så bra i kurvorna igår?
Här till höger så bygger man cykelbana mellan Bergsgården och Grycksbo. En mycket efterlängtad sådan som förväntas vara klar i oktober vilket betyder att vintercyklingen i år kommer kännas mycket säkrare längs den här vägen. Drömmen vore förstås om Falu kommun/Trafikverket förlängde den ut till Bjursås också som ju också ligger inom pendlingsavstånd (18-19 km) från Falun. En cykelväg mellan Grycksbo och Bjursås skulle dessutom koppla ihop dessa orter på ett bra vis och skulle nog inte bara användas av pendlare utan även ungdomar som kanske ska till skolan, utöva idrott eller bara umgås med vänner. Nu finns bara en farlig väg mellan orterna, trots ett avstånd på bara 5 km, som ju stänger av helt.
Trots tomma ben så ville jag köra hårt i tre elaka backar: Dössberget, Baggbo och på bilden: backen från Sågmyra till Åhl-Tällberg. Redan i första backen så kände jag att det saknades pangpang men slet mig ändå upp med 407 snittwatt på 2:36. I Baggbo vek jag ner mig efter bara 20 sekunder och slet mig upp resterande delen med totaltiden 5:54. I denna tredje backe så valde jag att köra kontrollerat och höll ungefär den intensiteten som jag kan hålla i 15 minuter ungefär. 332 watt i 5:04. Jobbiga grejer när benen är rostade och en bra grund för väggning.
Sportade Crafts Featherligt jacka idag eftersom det var lite småkyligt och risk för regn. Den är lätt, håller vinden borta från kroppen och kan lätt stoppas ner i en ficka då den blir sjukt liten om man viker ihop den. För er utan lokalkännedom så kan jag berätta att bilden är tagen i Sågmyra.
När jag kom till Helgnäs så bestämde jag mig för att cykla en skarv till Insjön för att inte behöva möta Robert Reyier Österling alldeles för nära Falun. I Insjön hittar man denna vackra byggnad och en grusväg som jag aldrig cyklat på. Knappade fram kartan på min Garmin Edge 810 och såg då att det gick att komma ut lite längre fram i den riktning jag ändå skulle till, så jag styrde in racern här.
Vägen gick från Insjön till Sätra och jag kom ut på andra sidan av Sätra. Fina grejer och att cykla landsvägscykel på grusväg går utmärkt för er som undrar. Ta det lite lugnare i kurvorna bara.
Sista bilden för dagen togs på vägen mot Helgbo. Efter detta väntade backarna upp till Rexbo där en del av mina sista krafter gick åt. Mötte Robban strax efter Rexbo och höll väl ändå ihop en liten stund med honom innan kroppen tackade för sig och väggen smakade gott på slutet.
Dagens Garmin-data, med effektsiffror!
Men, vi tar det från början. Egentligen så skulle jag inte cykla idag, utan spendera hela dagen med familjen. Igår när jag kom hem från tävlingen så visade det sig dock att familjen tagit en spontanare till Stockholm vilket i sin tur gjorde att jag hade några morgontimmar att slå ihjäl. Finns nog inget bättre sätt att slå ihjäl ensamtid än att göra det från sadeln så jag tog en favoritrunda med lite inkastade backar och även en liten skarv till Insjön där jag hittade en grusväg att cykla på. På hemvägen så mötte jag Robert Reyier Österling och han fick väl den äran att cykla lätt och lugnt med mig på slutet...
Här har jag precis lämnat hemmet, körde i mina Continental-byxor som är riktigt sköna. En kul grej apropå Continental förresten är att i ett kurvigt parti på tävlingen igår så sa en konkurrent någonting i stil med: "du kör ju på Contiental, dom är ju grymma i sådant här väder (blöt väg och småregn)". Det var ju kul tycker jag att han både visste att jag sedan några år kör på Conti-däck och att han också tyckte att dom var bra. Det kanske var därför som det kändes så bra i kurvorna igår?
Här till höger så bygger man cykelbana mellan Bergsgården och Grycksbo. En mycket efterlängtad sådan som förväntas vara klar i oktober vilket betyder att vintercyklingen i år kommer kännas mycket säkrare längs den här vägen. Drömmen vore förstås om Falu kommun/Trafikverket förlängde den ut till Bjursås också som ju också ligger inom pendlingsavstånd (18-19 km) från Falun. En cykelväg mellan Grycksbo och Bjursås skulle dessutom koppla ihop dessa orter på ett bra vis och skulle nog inte bara användas av pendlare utan även ungdomar som kanske ska till skolan, utöva idrott eller bara umgås med vänner. Nu finns bara en farlig väg mellan orterna, trots ett avstånd på bara 5 km, som ju stänger av helt.
Trots tomma ben så ville jag köra hårt i tre elaka backar: Dössberget, Baggbo och på bilden: backen från Sågmyra till Åhl-Tällberg. Redan i första backen så kände jag att det saknades pangpang men slet mig ändå upp med 407 snittwatt på 2:36. I Baggbo vek jag ner mig efter bara 20 sekunder och slet mig upp resterande delen med totaltiden 5:54. I denna tredje backe så valde jag att köra kontrollerat och höll ungefär den intensiteten som jag kan hålla i 15 minuter ungefär. 332 watt i 5:04. Jobbiga grejer när benen är rostade och en bra grund för väggning.
Sportade Crafts Featherligt jacka idag eftersom det var lite småkyligt och risk för regn. Den är lätt, håller vinden borta från kroppen och kan lätt stoppas ner i en ficka då den blir sjukt liten om man viker ihop den. För er utan lokalkännedom så kan jag berätta att bilden är tagen i Sågmyra.
När jag kom till Helgnäs så bestämde jag mig för att cykla en skarv till Insjön för att inte behöva möta Robert Reyier Österling alldeles för nära Falun. I Insjön hittar man denna vackra byggnad och en grusväg som jag aldrig cyklat på. Knappade fram kartan på min Garmin Edge 810 och såg då att det gick att komma ut lite längre fram i den riktning jag ändå skulle till, så jag styrde in racern här.
Vägen gick från Insjön till Sätra och jag kom ut på andra sidan av Sätra. Fina grejer och att cykla landsvägscykel på grusväg går utmärkt för er som undrar. Ta det lite lugnare i kurvorna bara.
Sista bilden för dagen togs på vägen mot Helgbo. Efter detta väntade backarna upp till Rexbo där en del av mina sista krafter gick åt. Mötte Robban strax efter Rexbo och höll väl ändå ihop en liten stund med honom innan kroppen tackade för sig och väggen smakade gott på slutet.
Dagens Garmin-data, med effektsiffror!
Etiketter:
Continental,
Craft,
Cykling,
Distans,
Garmin Connect,
Väggen
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)










