2020-11-14
Zwift-race och videoanalys
2020-11-13
Goooood morgon!
Hej och god morgon på dig!
Ny dag, nya möjligheter och fredag på det. Att det är fredag den 13:e men det ska väl inte hindra oss från stordåd?
Eftersom jag punkterade igår på Le Peloton så körde jag ett pass på kvällen också. Blev Garmin Never Stop Cycling, ett tempo på 25 kilometer med 251 likasinnade. Jag satsade på en hård tjuga och slog sedan av. Låg då 7:a och vilken snitteffekt fick jag då?
I filen på Zwiftpowers analysverktyg så står det 320 watt på 20 minuter men i resultatet så står det 302 watt i 20 minuter?! Bägge siffrorna från min Wattbike Atom. Någon som vet varför?
Förutom att det blir helg och är fredag den 13:e idag så ska jag träna också. Det blir kul. Ska bara försöka vara något piggare än jag varit dom senaste två dagarna. Zzz...
Ni får ha en riktigt skön fredag så hörs vi snart igen!
2020-11-12
Inte bara framgångar!
Hej och god morgon på dig!
Visst är det nyttigt med motgångar lite då och då också? Där på bilden så hade jag precis stannat efter en framhjulspunktering ett par minuter in på första fartsträckan på morgonens Le Peloton. Körde sedan hem 9 km med platt framdäck i ren frustration.
Enda fördelen med detta är att jag får lite extra träningstid då jag nu lär komplettera med ett pass i kväll för att få lite kvalité också. Körde inget igår kväll för jag var så sjukt trött så jag ligger lite efter nu. Gårdagens pass körs på fredag istället!
Dessutom så har jag gått upp en del i vikt sedan vinterträningen började och jag slutade äta godis.
Ett litet hack i skivan, hörs snart igen och då med lite bättre nyheter.
Ha det gott!
2020-11-11
Jag blir bara bättre och bättre
Hej och god morgon!
Ännu en dag med goda nyheter på träningsfronten. Igår körde jag nämligen veckans Zwift-race och det gick väl bättre än vad jag trodde på förhand. Resultatmässigt inte så anmärkningsvärt kanske men jag blev 23:a och det är klart bättre än för två veckor sedan då jag blev 41:a. Framförallt så orkar jag nu hela vägen, tidigare veckor så har jag liksom orkat trycka på lite grann men sedan har det varit tomt i benen. Nu gick det att trycka på även mot slutet av loppet.
Många trötta cyklister ute på banan, jag försökte hålla lite fart i vår tredjegrupp som här precis ska ansluta till andragruppen. Ska erkännas att jag var lite nöjd då och trodde att det skulle bli ett självspelande piano som skulle hämta in förstagruppen, men så blev det inte. Vi var inom 20 sekunder ett tag men det hjälpte inte.
Vår andragrupp splittrades i backen andra gången. Vi körde om placering 19 när vi gick in i backen. Jag orkade inte riktigt gå med dom allra främsta utan hamnade i en trio om placeringarna 21-23. Vi var länge väldigt nära en kvartett framför men hämtade inte in dom. Jag drog igång spurten hyfsat sent och trodde att jag hade chansen men mina konkurrenter svarade bra med aerohjälm och fjäder när jag var utan Power-up. Sånt är livet men jag är som sagt nöjd ändå eftersom detta var ett klart steg framåt.
Förstagruppen bestod av 14 åkare efter andra gången i backen. Johan "Limpan" Lindblom som igår visade upp sitt nya samarbete med Bianchi blev bästa svensk på tredje plats.2020-11-10
Återhämtad och dags för Zwift-race!
Hej och god morgon på dig!
Ny dag, nya möjligheter. Har ett Body Battery på 98% enligt Garmin så då är jag väl återhämtad till fullo får jag anta. Vilodagen igår gjorde nog susen. Fick också en avisering under dagen om att vilodagen var bra och snabbade på min återhämtning. Snart tränar väl klockan åt mig också?!
Bilden är från i söndags när jag skarvade rundan något. Längtar redan till nästa MTB-pass. Idag blir det dock Zwift-race och det är ju buskul det med. Ska köra WTRL Zwift Racing League klockan 19:21, kommer bli brutalt jobbigt då loppet nästan startar med en rejäl backe. Därefter finns risken att jag får köra tempo resten av loppet men går det bra så hänger jag med någon grupp över krönet. Kan vara värt att värma upp lite...
Läste annars att samtliga tre grand tours (Frankrike-, Italien- och Spanien runt) vanns av cyklister på italienska cyklar med fälgbroms. Nu kanske det är så att italienska märken är lite mer traditionella av sig och därför har fälgbroms, men det var ändå ett intressant påpekande. Nu vinns ju mängder av andra lopp med skivbroms, så jag tror inte att man kan vinna lopp genom att (inte) bromsa sig fram..
2020-11-09
Chasing Linda
2020-11-08
MTB Hjulsjö
Hej och god morgon!
Igår så drog vi till Hjulsjö i närheten av Kopparberg, ett omtalat ställe när det kommer till MTB-leder i Sverige. Annars vet jag ärligt talat inte om lilla Hjulsjö är känt för så mycket annat. Det senaste året har dock frekvensen av bilder från Hjulsjö ökat enormt mycket i mina flöden i sociala medier. Så något måste man ha gjort rätt i Hjulsjö och det ville lära oss mer om.
Man uppger på hemsidan att det finns 17 mil leder att cykla men då måste man också ha i bakhuvudet att många av dom lederna nyttjar samma stigar så antalet unika mil leder är betydligt lägre. Vi tog oss igenom ett antal av lederna, tror det var Röd 1, Röd 10, Röd 9/12(vi började på den ena men gjorde avstickare in på den andra), Svart 8 och så skarvade jag med Svart 11 någonstans i mitten av rundan också. Svart 11 var en teknisk stig i närheten av motionscentret, något för de som gillar när det är lite stenar och rötter. Övriga leder var av mer lättcyklad karaktär.
Det var fint, även för att vara en vecka in i november, den sandiga terrängen gör inte heller att det blir speciellt lerigt och skitigt. Jag hade förvisso bytt till mostertruck-däck på cykeln men det verkade inte vara allt för halt på rötter och stenar heller. Lederna markeras med färg och siffra, så Röd 10 betyder inte att den är 10 kilometer lång utan att det är led 10. Markeringarna sitter bara i korsningar där man ska svänga så ser man inget annat så ska man bara fortsätta rakt fram.
Vi såg ingen karta på plats. Så vilken led man ska välja bör man nog kika på hemsidan för att få mer info om. Annars kanske du tänker att du ska ta en kortare sväng och väljer Blå 2, men den är 30 kilometer lång. Så vi kikade i telefonerna och valde led allt eftersom.
I Hjulsjö finns ställplats, toalett, omklädningsrum, teknikbana, lägenhet, ett par caféer inom rimligt avstånd och möjlighet att hyra billigt boende. Om du vill så kan du hyra cykel eller få en guide som visar dig runt.
Mer info på deras hemsida: MTB Hjulsjö
Utöver att ni nu får en massa bilder från Hjulsjö så är det också dom första bättre bilderna på min "nya" MTB. Det enda jag har gjort sedan jag köpte den var att jag har höjt sadeln. Funkade ändå superbra att cykla på i dryga tre timmar på mestadels stig. Än så länge är jag supernöjd med köpet och den här ska bli en bra träningskamrat i vinter!













