Ja, nu har jag förhoppningsvis gjort mitt dåliga genrep och behöver bara invänta morgondagens stora succé. För idag var det inte roligt heller. Det började med att jag kände mig tjock, slö och otränad.
Sedan kom jag till Norlingberg.
Hade redan innan bestämt mig för att inte köra någon KOM-jakt på detta väckningspass, utan bara köra lite softare. Hårt, men hitta rytmen och köra lagom intensivt. Så jag släpade mig uppför Norlingberg, på 42-klingan. När jag rullat över toppen och vattenpölarna och precis skulle till att rulla utför så fick jag plötsligt punktering?! Precis bredvid mönstret, på däcksidan. Skärsår. Vätskan sprutade ur och sedan blev det platt.
Så, utöver att jag var tjock, slö och otränad så hade jag nu också skurit sönder morgondagens tävlingsdäck. Kanon!
När jag efter mycket möda och stort besvär lagt i en slang och pumpat upp luft så rullade jag vidare mot Törnbergs väg. Körde på på den och i nästan sex minuter efter den. Då var jag som längst bort på dagens runda och vände hemåt igen. Började med den steniga backen mellan Bjursås och Grycksbo. Den jag nästan aldrig åker eftersom den är stenig och dryg och det går snabbare att ta vägen via Lundbergs fäbodar och Haghed.
Nåväl, stenbacken kändes väl ändå okej och visst hopp om livet började väckas någonstans djupt inom mig.
Sedan kom jag till ett ställe som heter Prästfäbodarna, därifrån skulle jag testa en stig ner till Harmsarvet. Måste kanske ha bommat den i inledningen då jag stirrade mig blind på en stig med blåmarkering som jag trodde var rätt stig.
Fin, men svårcyklad inledning på stigen. Så utöver att jag var tjock, slö, otränad och hade skurit sönder mitt däck så kände jag mig klumpig och helt utan flow på stigen.
Mitt i allt mitt ojande så dök denna stig upp och hopp om livet återvände. Vackert var det!
Bara för att typ 75 meter senare hamna här. Den blåmarkerade fina stigen blev ett ocykelbart kalhygge. Som om jag inte var kinkig nog innan?!
Det blev till att vända om, ta en annan stig som senare ledde ut på detta hygge. Men då var det på en större stig som var farbar trots ganska högt gräs och massor av stenar som gång på gång bevisade hur klumpig, tjock, slö och otränad jag var.
Hade tänkt avsluta rundan på ett annat vis än vad som nu blev fallet, men allt hade tagit mer tid än jag hoppats på så jag körde en ganska rak väg hemåt med bara en felkörning in till en återvändsgränd....
Joråsåatte. Bra pass.
Nu ska jag väl se om jag har något bättre begagnat däck eller om jag ska silvertejpa det jag körde på idag. Vore kul att slippa köra med slang imorgon men måste jag så måste jag väl. Pepp!
2015-09-12
Ett stycke farbar velociped samt lite Vuelta-tugg
Godmorgon cykelvänner!
Igår så blev jag klar med cykeln. Bytte vevparti, monterade växelreglage och justerade växlar. Fick loss den där pedalen också. Vevpartiet är från 2012 och bara tre år tillbaka i tiden så fanns det alltså vettig storlek på klingorna. Nu för tiden så kommer ju cyklarna med typ 34 eller 36-klinga fram. Jag har nu 42 tänder på stora drevet fram. Det här gör ju att jag får börja använda framväxel igen, men det gör jag så gärna. Ska strax ut för att hårdtesta cykeln på ett väckningspass.
Är dock vaken sedan typ kvart över sex tack vare morgonpigg Frida. Men tja, egentligen känner jag mig inte speciellt vaken och ett väckningspass är ju alltid bra oavsett om man är vaken eller ej.
Idag ska Vueltan avgöras också, om den inte redan har avgjorts. Väldigt bra upplaga av spanien runt detta år måste jag säga, måste kännas riktigt bra för arrangören också när det är så här jämnt. Jag följde ju till och med tempoloppet med spänning, annars brukar tempoetapperna inte ligga mig allt för varmt om hjärtat. Igår tog Tom Dumoulin tre sekunder till på Aru, så nu leder han med sex sekunder i totalen. Rodriguez är trea 1.24 efter Dumoulin. Jag har satt pengar på både Aru och Rodriguez, så jag blir ju inte ledsen om någon av dessa herrar vinner, men det skulle ju onekligen vara rätt kul om Dumoulin vinner. Huvudsaken är att alla bjuder upp till kamp ända in i slutet.
Dagens etapp är den näst sista och den sista svåra i Spanien runt. Fyra ganska så rejäla bergspris (men bara två berg, man kör helt enkelt bort och vänder idag..) ska avverkas och jag tror att tävlingen kommer sätta fart på allvar i den näst sista backen. Eventuellt så kanske Movistar-duon Valverde/Quintana vill sätta fart ännu tidigare då dessa ligger drygt tre minuter efter i totalen och kan/borde chansa lite mer.
Inga monsterbackar, men ändå väldigt kuperat som ni ser. Tyvärr inte med avslutning uppför, även om det är en liten uppförskick på slutet. Men det hade behövts ett berg för att göra skillnad där. Sista bergspriset kommer ju med ca: 18 kilometer kvar till mål, så det krävs att hålla bra driv därifrån och helst vara några stycken som kanske kan samarbeta.
Oleg Tinkoff twittrade faktiskt ut igår att hans Saxo-Tinkoff-gäng borde samarbeta med Giant-Alpecin idag, bara för att inte Astana eller Katusha ska få vinna. Jag hoppas innerligt att den mannen slutar vara så dum i huvudet snart och att Rafal Majka på sin fjärdeplats istället är en av de första att sätta press på Tom Dumoulin.
Eurosport startar sin sändning redan klockan 14:00 idag med start av livebilderna från 14:15.
Etiketter:
Cykling,
Mek,
Vuelta a España
2015-09-11
Fredagsfin
Hej cykelvänner!
Funderade lite på att ha en sådan där frågestund i bloggen. Men kom på att Facebook-sidan kanske är ett bättre forum för den här typen av aktivitet. Så jag gjorde detta inlägg med "Fredagsfrågan" här: https://www.facebook.com/henrikoijer/posts/518467021669389
Skriv en fråga där, så ska jag se till att svara. Har du inte Facebook, så ställ frågan genom en kommentar i detta inlägg.
Idag startar Allsvenskan i ishockey och jag önskar Leksands IF lycka till på sin långa resa mot SHL!
Ett annat lag som jag håller på är ju IBF Falun i innebandy och de har premiär nästa vecka. Vintern är här alltså med både innebandy och ishockey-säsongerna som startar nu. IBF Falun har haft ett stormigt årsmöte och ska hålla ett extra årsmöte inom kort. Då är före detta ordföranden i Leksands IF Hockey AB, Sven Rosén, en kandidat till ny ordförande.
Min cykel har nu ett vevparti monterat (obs inte det på bilden, som är en arkivbild). Ska bli intressant att se om/hur det funkar nu och om jag kan få loss högerpedalen från mitt trasiga vevparti... Den satt rätt bra igår kväll.
Vilodag är ju planerat, men att testa så att cykeln funkar hinner jag med. Skönt att ha allt klart till morgondagens väckningspass.
Annat intressant är den fortsatta kampen mellan Aru och Dumoulain i Vueltan. Hoppas faktiskt att Rodriguez kan blanda sig in i tätstriden igen. Kan inte minnas då jag senast tyckte att en grand tour var så här spännande!
Passa på att kika på denna läckra trailer till en swimrun-tävling som kommer arrangeras här i Falun nästa år:
Funderade lite på att ha en sådan där frågestund i bloggen. Men kom på att Facebook-sidan kanske är ett bättre forum för den här typen av aktivitet. Så jag gjorde detta inlägg med "Fredagsfrågan" här: https://www.facebook.com/henrikoijer/posts/518467021669389
Skriv en fråga där, så ska jag se till att svara. Har du inte Facebook, så ställ frågan genom en kommentar i detta inlägg.
Idag startar Allsvenskan i ishockey och jag önskar Leksands IF lycka till på sin långa resa mot SHL!
Ett annat lag som jag håller på är ju IBF Falun i innebandy och de har premiär nästa vecka. Vintern är här alltså med både innebandy och ishockey-säsongerna som startar nu. IBF Falun har haft ett stormigt årsmöte och ska hålla ett extra årsmöte inom kort. Då är före detta ordföranden i Leksands IF Hockey AB, Sven Rosén, en kandidat till ny ordförande.
Min cykel har nu ett vevparti monterat (obs inte det på bilden, som är en arkivbild). Ska bli intressant att se om/hur det funkar nu och om jag kan få loss högerpedalen från mitt trasiga vevparti... Den satt rätt bra igår kväll.
Vilodag är ju planerat, men att testa så att cykeln funkar hinner jag med. Skönt att ha allt klart till morgondagens väckningspass.
Annat intressant är den fortsatta kampen mellan Aru och Dumoulain i Vueltan. Hoppas faktiskt att Rodriguez kan blanda sig in i tätstriden igen. Kan inte minnas då jag senast tyckte att en grand tour var så här spännande!
Passa på att kika på denna läckra trailer till en swimrun-tävling som kommer arrangeras här i Falun nästa år:
Stora Stöten Swimrun 2016 from Stora Stöten Swimrun on Vimeo.
Etiketter:
Cykling,
Frågor,
IBF Falun,
Leksands IF
2015-09-10
Bra tömningspass
Tjäna, cykelvänner!
Idag skulle jag köra tömningspass och då jag ville göra det i dagsljus så hade jag begränsat med tid för att köra passet på. Normalt sett så kör jag gärna 3-4 timmar med en del fartökningar i för att bli tom i kroppen. Startade passet med Skuggarvstempot på 30.08, en bra tid och det var nästan helt vindstilla idag. Lite surt att missa sub30, men det kvittade. Rullade ner till Lugnet och körde Sjulsarvsbacken en gång och sedan Högbobacken två gånger. Totalt hade jag då ca: 42 minuter högintensivt i benen och avslutade passet med att åka runt Varpan och köra fem trettiosekunders spurter.
Bra slut i både ben och huvud när jag kom hem efter 1:41. Tog en recovery och 100 g godis direkt vid hemkomst men höll väl på att svimma varje gång jag ställde mig under resten av eftermiddagen.
Jag tömde ju kolhydratdepåerna rätt bra i natt också, så jag hoppas att det här räcker långt. Klockan rekommenderade 48 timmars återhämtning efter nattens pass, så den hade synpunkter på återhämtningskontrollen idag. Men nu har jag bara 40 timmar kvar att återhämta mig på och med vilodag imorgon så ser det ju lovande ut.
Morgondagens vilodag får gå åt till att försöka få ihop en körbar MTB, har hört att det kan vara bra när man ska köra SM?!
Proffssulor.
I början av passet.
I slutet av passet.
Hemma! Typ.
Idag skulle jag köra tömningspass och då jag ville göra det i dagsljus så hade jag begränsat med tid för att köra passet på. Normalt sett så kör jag gärna 3-4 timmar med en del fartökningar i för att bli tom i kroppen. Startade passet med Skuggarvstempot på 30.08, en bra tid och det var nästan helt vindstilla idag. Lite surt att missa sub30, men det kvittade. Rullade ner till Lugnet och körde Sjulsarvsbacken en gång och sedan Högbobacken två gånger. Totalt hade jag då ca: 42 minuter högintensivt i benen och avslutade passet med att åka runt Varpan och köra fem trettiosekunders spurter.
Bra slut i både ben och huvud när jag kom hem efter 1:41. Tog en recovery och 100 g godis direkt vid hemkomst men höll väl på att svimma varje gång jag ställde mig under resten av eftermiddagen.
Jag tömde ju kolhydratdepåerna rätt bra i natt också, så jag hoppas att det här räcker långt. Klockan rekommenderade 48 timmars återhämtning efter nattens pass, så den hade synpunkter på återhämtningskontrollen idag. Men nu har jag bara 40 timmar kvar att återhämta mig på och med vilodag imorgon så ser det ju lovande ut.
Morgondagens vilodag får gå åt till att försöka få ihop en körbar MTB, har hört att det kan vara bra när man ska köra SM?!
Proffssulor.
I början av passet.
I slutet av passet.
Hemma! Typ.
Etiketter:
Cykling,
Högbo,
Skuggarvstempot,
Tömningspass
Problem...
I natt var jag ute och rastade hojen på grusvägar.
Körde ett utepass i natt. Ville testa vevpartiet efter Bockstensturens vevarmstapp. Min erfarenhet från vevpartier som glappar upp är att dom är körda och aldrig mer går att få bra. Men hade väl förhoppningar om att all tid jag lagt på det där vevpartiet skulle vara tillräckligt och att det inte hade skadats av Bockstensturen.
Så, jag stack ut och körde på. Satte ribban vid 85% av max och tänkte hålla det så länge som möjligt. Det tog 1:26 (+6 min i början av passet då jag jobbade upp pulsen) innan jag vek ner mig. Typ tio minuter senare så känns vänsterpedalen konstig. Visar sig att det inte är pedalen utan den där vevarmen som gett upp. Tur i oturen att jag åtminstone hann köra det jag ville köra. Men nu är det torsdag, långlopps-SM på söndag och jag står med en cykel utan fungerande vevparti. Skoj på hoj!
En jäkla tur att jag stoppat ner en vindjacka i ryggfickan. För att dels vara utmattad och sedan få stå och meka cykel ute i skogen med 3-4 plusgrader och fuktig luft var ingen höjdare. Frös som en hund på väg hem. Saknas väl bara att jag blir förkyld nu också.
Men jag är inte bitter...
Körde ett utepass i natt. Ville testa vevpartiet efter Bockstensturens vevarmstapp. Min erfarenhet från vevpartier som glappar upp är att dom är körda och aldrig mer går att få bra. Men hade väl förhoppningar om att all tid jag lagt på det där vevpartiet skulle vara tillräckligt och att det inte hade skadats av Bockstensturen.
Så, jag stack ut och körde på. Satte ribban vid 85% av max och tänkte hålla det så länge som möjligt. Det tog 1:26 (+6 min i början av passet då jag jobbade upp pulsen) innan jag vek ner mig. Typ tio minuter senare så känns vänsterpedalen konstig. Visar sig att det inte är pedalen utan den där vevarmen som gett upp. Tur i oturen att jag åtminstone hann köra det jag ville köra. Men nu är det torsdag, långlopps-SM på söndag och jag står med en cykel utan fungerande vevparti. Skoj på hoj!
En jäkla tur att jag stoppat ner en vindjacka i ryggfickan. För att dels vara utmattad och sedan få stå och meka cykel ute i skogen med 3-4 plusgrader och fuktig luft var ingen höjdare. Frös som en hund på väg hem. Saknas väl bara att jag blir förkyld nu också.
Men jag är inte bitter...
Etiketter:
Cykling
2015-09-09
Tränat igen samt lite årssammanfattningar
1. Gårdagens träningsredskap
2. Inte så himla pepp på det här med nattpass
3. Men efteråt så stod knäna utåt
4. 10 ettor med 2 min vila mellan varje. 450+ Monarkwatt i nio intervaller och 500+ Monarkwatt i den sista
Skönt att vara tillbaka i sadeln igen, även om det blev testcykel vilket kanske inte lockar sådär jättemycket. Men frun jobbar ju jämt och ständigt samtidigt som jag har fyra barn att styra upp. Då är det skönt ändå att ha den där testcykeln så att det blir något tränat överhuvudtaget.
Med två vilodagar i kroppen så var jag "tvungen" att träna och sådär efteråt så kändes det givetvis bra. Ville hellre fegköra lite och gå och lägga mig med ett komplett pass i kroppen än att chansa all-in och spränga mig i bitar. Funkade det med och jag kände mig stark, ibland är det allt som behövs.
Kollade upp på Garmin Connect hur mycket jag tränat i år och kan faktiskt stoltsera med 319 timmar, 18 minuter och 58 sekunder cykelträning fördelat på årets 251 första dagar. Skulle den här mängden hålla i sig året ut så landar jag på ca: 464 timmar och det skulle ju överlägset vara det mesta jag tränat sedan jag "la av" 2009. 2013 noterade jag 404 timmar och 45 minuter vilket är mest i modern tid. Sedan 2012 har jag sett till att hålla mig till åtminstone en timme om dagen i medel (388h 2012 & 375h 2013), efter att ha tränat ca: 180 timmar 2010 och 292 timmar 2011.
Hösten brukar ju vara en period med lite mer sparsamt tränande, så vi får väl se var jag landar. Å andra sidan så bjuder ju december på Raphas Festive 500, där 500 kilometer ska cyklas mellan jul och nyår. Det brukar ju bli en del timmar bara den veckan...
Jag mår bra när jag får träna och 2010 var väl inte direkt något höjdarår för mig, det var därför som jag ganska omgående höjde dosen rejält igen. Vet inte hur jag någonsin ska kunna lägga av? Lär väl hålla på med det här sportandet tills jag inte orkar längre.
Ni vet väl att ni även följa mig här:
Facebook
Instagram
Twitter
YouTube
2. Inte så himla pepp på det här med nattpass
3. Men efteråt så stod knäna utåt
4. 10 ettor med 2 min vila mellan varje. 450+ Monarkwatt i nio intervaller och 500+ Monarkwatt i den sista
Skönt att vara tillbaka i sadeln igen, även om det blev testcykel vilket kanske inte lockar sådär jättemycket. Men frun jobbar ju jämt och ständigt samtidigt som jag har fyra barn att styra upp. Då är det skönt ändå att ha den där testcykeln så att det blir något tränat överhuvudtaget.
Med två vilodagar i kroppen så var jag "tvungen" att träna och sådär efteråt så kändes det givetvis bra. Ville hellre fegköra lite och gå och lägga mig med ett komplett pass i kroppen än att chansa all-in och spränga mig i bitar. Funkade det med och jag kände mig stark, ibland är det allt som behövs.
Kollade upp på Garmin Connect hur mycket jag tränat i år och kan faktiskt stoltsera med 319 timmar, 18 minuter och 58 sekunder cykelträning fördelat på årets 251 första dagar. Skulle den här mängden hålla i sig året ut så landar jag på ca: 464 timmar och det skulle ju överlägset vara det mesta jag tränat sedan jag "la av" 2009. 2013 noterade jag 404 timmar och 45 minuter vilket är mest i modern tid. Sedan 2012 har jag sett till att hålla mig till åtminstone en timme om dagen i medel (388h 2012 & 375h 2013), efter att ha tränat ca: 180 timmar 2010 och 292 timmar 2011.
Hösten brukar ju vara en period med lite mer sparsamt tränande, så vi får väl se var jag landar. Å andra sidan så bjuder ju december på Raphas Festive 500, där 500 kilometer ska cyklas mellan jul och nyår. Det brukar ju bli en del timmar bara den veckan...
Jag mår bra när jag får träna och 2010 var väl inte direkt något höjdarår för mig, det var därför som jag ganska omgående höjde dosen rejält igen. Vet inte hur jag någonsin ska kunna lägga av? Lär väl hålla på med det här sportandet tills jag inte orkar längre.
Ni vet väl att ni även följa mig här:
YouTube
2015-09-08
Ny dag, nya möjligheter och en nygammal cykel?
Häj, cykelvänner!
Idag kanske jag bygger ihop min gamla cross igen. Borde ha delar hemma för att få ihop en komplett cykel. Möjligtvis att den behöver lite fräschare drivlina, om den ens har någon... Vi får se om jag får tid till det idag. Det körs ju Onsdags-VM här i Falun och det är lite lockande att vara med, men då ska det ju helst vara med en cross också. Tyvärr kan jag inte vara med imorgon, men det kommer ju fler onsdagar och att ha cykelbara cyklar är ju aldrig fel.
Apropå cykelbara cyklar så lyckades jag igår få till mitt MTB-vevparti så att det sitter rätt och riktigt igen efter vevarmslossningen på Bockstensturen. Cykeln tog en del stryk under den där 10 mil långa lercyklingen, men nu är den nog redo för Långlopps-SM skulle jag tro. Ska bara försöka få tid till att cykla på den också, idag ser det ut att bli testcykel då Ronya jobbar.
Plötsligt så har Tom Dumoulin seglat upp som mångas favorit till att vinna hela Vueltan, även hos Unibet. Det vore ju ett sensationellt bra resultat för Tom om det skulle gå vägen och mycket talar ju för att han åtminstone återtar ledningen efter morgondagens tempolopp. Man får dock inte glömma att tre tuffa etapper väntar efter tempoloppet innan man ska dricka champagne i Madrid. Sättet han kämpar på tillsammans med Vacchis insiktsfulla beskrivningar av hans slit gör ju att man inte kan låta bli att heja lite på Tom. Dessutom kul med lite nya namn i toppen på dom stora etapploppen. Det behövs.
MTB-världsmästaren Nino Schurter la igår upp en bild från Joakim Rissveds, Jennys bror. Han är en duktig fotograf, Joakim.
Idag kanske jag bygger ihop min gamla cross igen. Borde ha delar hemma för att få ihop en komplett cykel. Möjligtvis att den behöver lite fräschare drivlina, om den ens har någon... Vi får se om jag får tid till det idag. Det körs ju Onsdags-VM här i Falun och det är lite lockande att vara med, men då ska det ju helst vara med en cross också. Tyvärr kan jag inte vara med imorgon, men det kommer ju fler onsdagar och att ha cykelbara cyklar är ju aldrig fel.
Apropå cykelbara cyklar så lyckades jag igår få till mitt MTB-vevparti så att det sitter rätt och riktigt igen efter vevarmslossningen på Bockstensturen. Cykeln tog en del stryk under den där 10 mil långa lercyklingen, men nu är den nog redo för Långlopps-SM skulle jag tro. Ska bara försöka få tid till att cykla på den också, idag ser det ut att bli testcykel då Ronya jobbar.
Plötsligt så har Tom Dumoulin seglat upp som mångas favorit till att vinna hela Vueltan, även hos Unibet. Det vore ju ett sensationellt bra resultat för Tom om det skulle gå vägen och mycket talar ju för att han åtminstone återtar ledningen efter morgondagens tempolopp. Man får dock inte glömma att tre tuffa etapper väntar efter tempoloppet innan man ska dricka champagne i Madrid. Sättet han kämpar på tillsammans med Vacchis insiktsfulla beskrivningar av hans slit gör ju att man inte kan låta bli att heja lite på Tom. Dessutom kul med lite nya namn i toppen på dom stora etapploppen. Det behövs.
MTB-världsmästaren Nino Schurter la igår upp en bild från Joakim Rissveds, Jennys bror. Han är en duktig fotograf, Joakim.
Frida och jag just nu. Nu blir det lite lek här hemma, vi hörs!Ett foto publicerat av Nino Schurter (@nschurter)
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)

