Träningsprogram har jag, som tidigare sagt, inte kört på några år nu. I alla fall inte över längre tid. Att försöka kombinera ett ambitiöst träningsprogram med övriga livet är inte helt lätt och det gäller, för prestationen, att jag kan få till återhämtningen i form av kost och vila på ett bra vis för att inte få bakslag genom sjukdom eller skador. Jag försöker nu lyssna väldigt noga på kroppen och känner ständigt av läget för att se om jag kan behöva justera programmet.
Första lätta veckan gick ju bra, visserligen 93 minuter mindre än planerat varav en intervallminut, men bra känsla och inte alls någon jobbig vecka. Precis så som det ska vara.
Denna första mellanvecka innehöll 40 minuter mer än planerat, men en intervallminut mindre än planerat. Idag känner jag mig lite sliten i benen, vet inte om det bara är gårdagspasset som sitter i, eller om det är den totala belastningen som börjar ge sig till känna. Jag fortsätter på som planerat och en mellanvecka ska ju ändå kännas lite i benen.
Nu ska jag gå in i en hård vecka, vilket betyder bara en vilodag och lite mer av allt. Denna vecka borde vara jobbig, annars har jag planerat för snålt med träning eller bara tagit i för lite. Den här veckan gäller det att vara noggrann och även om det ska vara hårt så kan jag inte jobbpendla bara för att få mängd. Om programmet är bra så gäller det att följa det nästan på minuten. En halvtimme för mycket träning kan bli en allt för stor totalbelastning, även om det kan kännas bra på det enskilda passet. Med det sagt så kan jag inte heller dra av träning bara för att det är motigt på ett pass. Hårda veckan ska vara hård. Sömn och kost är också extra viktigt när kroppen ska pressas med träningen.
Jag ska inte plocka ut veckans vilodag redan idag, för då blir det sex träningsdagar i följd resten av veckan och det gäller nu att se helheten och inte bara känna efter för mycket hur benen känns just nu så här dagen efter två distansdagar. Det är först när jag kört ett par treveckorsperioder som jag kan avgöra hur väl det fungerar.
Cykling med platta däck, foto från igår: http://jesperhjortsberg.wordpress.com/
2013-10-21
2013-10-20
Dubbelpunka
Idag var planen tre timmar lätt distans. Jesper Hjortsberg ville också ut och lufta sig lite så vi sällskapade ut på en mysrunda. När vi kom till Norlingberg så råkade det bli backintervall och jag kom upp smått överraskad på 4:08. Enligt STRAVA så har jag åkt på 4:03 med min MTB, då var det betydligt varmare och mindre kläder på. Å andra sidan så hade jag CX idag och den är ju lättare än min MTB. Bra besked så här i inledningen av vinterträningen.
Utförskörningen efter Norlingberg har en del stora och vassa stenar så jag tog det lugnt. Vi fortsatte till Törnbergs väg och där är det ju betydligt svårare att ta det lugnt. Det finns en liten utförsbit som har en del stenar men jag såg Jeppe styra ner sin 29:a så lätt och jag ville väl inte direkt släppa iväg honom så jag körde lite fortare än vad som skulle visa sig vara lämpligt. Kände ett genomslag i bakhjulet och kort därefter så var det slut på luft. När jag stannade och gnällde över det så passade luften i framdäcket också på att smita. Så där stod jag halvvägs ut på Törnbergs väg med dubbelpunka. Ganska snabbt så beslutade jag mig ändå för att åka på grejerna hem.
Bild på besvikelsen från mitt Instagram-flöde, följ mig gärna där!
Jesper Hjortsberg filmade lite och la upp festen på sin Instagram:
När vi började närma oss Falun så sa jag att jag ju faktiskt kunde byta hjulset och ändå köra den sista timmen. Jeppe var inte sen att hänga med och vips så blev det inte ett avbrutet pass, bara med en kort hjulbytarpaus. Att köra 23.5 kilometer med dubbelpunktering var inte helt lätt, men jag höll ändå 23.1 km/h så det gick ju inte jättesakta ändå. På med nya hjul, ut en sväng till Sundborn, hem igen och vips så hade vi nästan tre timmar på klockan.
Jag lät Jeppe roa sig lite i en riktigt brant och stenig backe på väg mot Sundborn, själv hade jag fått nog av stenar för dagen och tog ett par kort innan vi drog vidare.
En sista bild på grundaren av Flow CTRL
Garmindata från passet:
Utförskörningen efter Norlingberg har en del stora och vassa stenar så jag tog det lugnt. Vi fortsatte till Törnbergs väg och där är det ju betydligt svårare att ta det lugnt. Det finns en liten utförsbit som har en del stenar men jag såg Jeppe styra ner sin 29:a så lätt och jag ville väl inte direkt släppa iväg honom så jag körde lite fortare än vad som skulle visa sig vara lämpligt. Kände ett genomslag i bakhjulet och kort därefter så var det slut på luft. När jag stannade och gnällde över det så passade luften i framdäcket också på att smita. Så där stod jag halvvägs ut på Törnbergs väg med dubbelpunka. Ganska snabbt så beslutade jag mig ändå för att åka på grejerna hem.
Bild på besvikelsen från mitt Instagram-flöde, följ mig gärna där!
Jesper Hjortsberg filmade lite och la upp festen på sin Instagram:
När vi började närma oss Falun så sa jag att jag ju faktiskt kunde byta hjulset och ändå köra den sista timmen. Jeppe var inte sen att hänga med och vips så blev det inte ett avbrutet pass, bara med en kort hjulbytarpaus. Att köra 23.5 kilometer med dubbelpunktering var inte helt lätt, men jag höll ändå 23.1 km/h så det gick ju inte jättesakta ändå. På med nya hjul, ut en sväng till Sundborn, hem igen och vips så hade vi nästan tre timmar på klockan.
En sista bild på grundaren av Flow CTRL
Garmindata från passet:
Livestream världscupen i cyclocross nu
Oerhört egoistiskt av mig att inte ha bloggat tidigare om detta, men nu (15:00) så kan ni se Magnus Darvell och resten av världseliten i cyclocross tävla världscup här, eller på UCI's Youtube-kanal: http://sports-livezz.com/7/100/
Min dag har bestått av dotterns innebandy, följt av cykling med Jesper Hjortsberg och nu sitter jag utanför Ebbahs dansträning. Skriver mer om cyklingen senare.
2013-10-19
Fem timmar solskensdistans
Startade strax efter sex i morse, då var det mörkt även om fullmånen lyste upp en del
Någon gång efter sju började det ljusna
Typisk bild på mig
Risholn med timmerstommen som ALDRIG blir klar. Vet inte hur många år dom har byggt den där, skulle tro att arbetstakten är ungefär ett lager per år.
Brant satan mellan Slättberg och Böle
Belöningen på toppen
Motljus på väg ner mot Almbergsbjörken
Snö nära toppen av backen mellan Bäckeberg och Rexbo. Det låg snö på flera av höjderna på dagens pass.
Mellan Stångtjärnen/Valshed och Skvasselbo hittade jag ett avsågat träd att ställa kameran på
Det blev ju en fin tur det här. Startade redan vid sex på morgonen för att hinna hem i bra tid för familjen. Hade skissat på en runda som jag trodde skulle ta ungefär fem timmar. Ensam med en flaska saft och två Snickers i ryggfickan. Förbrukade fyra munnar saft och min ena Snickers under hela turen. Hoppades på ett snitt av 25 km/h för att hinna runt på fem timmar och benen svarade ganska bra tycker jag. Efter fyra timmar så började jag bli lite sliten och efter drygt fyra och en halv så var jag rätt trött faktiskt. Härligt med krispighet!
Under turen så såg jag en hare, ett par rådjur, en räv och tre tjädrar.
Underlaget var, som ni kanske kan se, varierat med merparten på grusväg. Men även en del asfalt och mindre skogsväg. Hade lagt in några rejäla stigningar i rutten också, bara för att det är så härligt med backar.
Nöjd och glad kom jag hem efter fem timmar och en minut med en snitthastighet på 25.2 km/h. Bra gissat både på distans och snitthastighet alltså.
Någon gång efter sju började det ljusna
Typisk bild på mig
Risholn med timmerstommen som ALDRIG blir klar. Vet inte hur många år dom har byggt den där, skulle tro att arbetstakten är ungefär ett lager per år.
Brant satan mellan Slättberg och Böle
Belöningen på toppen
Motljus på väg ner mot Almbergsbjörken
Snö nära toppen av backen mellan Bäckeberg och Rexbo. Det låg snö på flera av höjderna på dagens pass.
Mellan Stångtjärnen/Valshed och Skvasselbo hittade jag ett avsågat träd att ställa kameran på
Det blev ju en fin tur det här. Startade redan vid sex på morgonen för att hinna hem i bra tid för familjen. Hade skissat på en runda som jag trodde skulle ta ungefär fem timmar. Ensam med en flaska saft och två Snickers i ryggfickan. Förbrukade fyra munnar saft och min ena Snickers under hela turen. Hoppades på ett snitt av 25 km/h för att hinna runt på fem timmar och benen svarade ganska bra tycker jag. Efter fyra timmar så började jag bli lite sliten och efter drygt fyra och en halv så var jag rätt trött faktiskt. Härligt med krispighet!
Under turen så såg jag en hare, ett par rådjur, en räv och tre tjädrar.
Underlaget var, som ni kanske kan se, varierat med merparten på grusväg. Men även en del asfalt och mindre skogsväg. Hade lagt in några rejäla stigningar i rutten också, bara för att det är så härligt med backar.
Nöjd och glad kom jag hem efter fem timmar och en minut med en snitthastighet på 25.2 km/h. Bra gissat både på distans och snitthastighet alltså.
2013-10-18
Styrkefyror
Körde fyror på låg kadens igår, för mig innebär det en trampfrekvens på högst 60 varv per minut. Försökte mig på en femte intervall men hade inte pang nog för att styra hem den så jag fick vika ner mig.
När jag tränade så kollade jag på denna crosstävling, där man hedrade Amy Dombroski. Bra action:
Idag ska jag ha en riktigt härlig vilodag och återhämta mig lite. Slutet av första mellanveckan och nu börjar det spänna lite i benen, skönt det. I helgen vore det ju gött med lite distans, är det några fler som ska ut och njuta lite i helgen? Jag tänkte mig väl att köra cross, men kan även köra skogsmoppe eller racer. Hör av er!
När jag tränade så kollade jag på denna crosstävling, där man hedrade Amy Dombroski. Bra action:
Idag ska jag ha en riktigt härlig vilodag och återhämta mig lite. Slutet av första mellanveckan och nu börjar det spänna lite i benen, skönt det. I helgen vore det ju gött med lite distans, är det några fler som ska ut och njuta lite i helgen? Jag tänkte mig väl att köra cross, men kan även köra skogsmoppe eller racer. Hör av er!
Etiketter:
4x4,
Monark,
Styrkefyror,
Styrkeövningar,
Testcykel
2013-10-17
Igår gjorde jag det som jag borde ha gjort i förrgår
Min vän i förrådet
Igår kväll körde jag det som jag hade tänkt köra kvällen innan, nämligen ettor. Tio stycken ettor på 400 watt blev det med en minuts vila mellan intervallerna. Tyckte att det kändes under kontroll men ändå rätt så mustigt för benen. I kväll är planen sex stycken fyror på låg trampfrekvens (kadens).
Jag har en startplats i Vasaloppet i vinter, men jag har nu börjat tveka på om jag verkligen ska åka. Det krävs ju en del skidåkning och jag känner mig alldeles för cykelsugen för att hinna med tillräckligt mycket skidåkning för att Vasaloppet ska bli roligt. Så därför behöver jag er hjälp nu, hör av er om ni vill köpa min startplats eller försök peppa mig till att starta.
Igår kväll körde jag det som jag hade tänkt köra kvällen innan, nämligen ettor. Tio stycken ettor på 400 watt blev det med en minuts vila mellan intervallerna. Tyckte att det kändes under kontroll men ändå rätt så mustigt för benen. I kväll är planen sex stycken fyror på låg trampfrekvens (kadens).
Jag har en startplats i Vasaloppet i vinter, men jag har nu börjat tveka på om jag verkligen ska åka. Det krävs ju en del skidåkning och jag känner mig alldeles för cykelsugen för att hinna med tillräckligt mycket skidåkning för att Vasaloppet ska bli roligt. Så därför behöver jag er hjälp nu, hör av er om ni vill köpa min startplats eller försök peppa mig till att starta.
Etiketter:
10x1,
Cykling,
Monark,
Testcykel,
Vasaloppet
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)






