Jag gick ut för hårt dom fyra första, höll på att så sönder så jag gick ner lite i effekt för att kunna ta mig igenom passet.
Det är väl bara att ställa in skorna och så går det av sig själv? Nähä, inte det!?
Lärorik period så här i början av testcyklandet. Nu får jag försöka lära mig hur mycket effekt jag klarar av i olika antal minuter. Att jag överskattat mig själv i två pass gör ju ingenting, för då har jag tränat hårdare än om jag skulle ha underskattat mig. Vill man flytta gränser så kan man inte vara bekväm av sig.
Funderar på att cykla till jobbet imorgon, utecykling är ju väldigt fint och frisk luft går inte av för hackor.
2013-02-21
Bonusmaterial från Mallorca - opublicerade bilder!
Bilder från första passet på ön
Pass två: testcykling av Merida Scultura
Bilder från mitt tredje och sista pass på Mallis
Etiketter:
Cykling,
Mallorca,
träningsbilder 2013
Frukostblogg
Godmorgon kära bloggläsare!
Igår kväll tvingades jag inse att det nog blir en vård av barn-dag idag. Ebbah har varit lite småhängig ett par dagar nu nämligen. I natt hade hon hög feber så det var ett bra beslut att stanna hemma idag. Annars så pratade jag på jobbet igår om att börja jobba lite övertid eftersom jag (vi) har så mycket som måste göras på så kort tid. Men istället för längre arbetsdagar så blev jag nu utan en. Men, familjen framför allt. Så är det. Visst skulle Ronya också kunna ha varit hemma, men hon har ett sjukvårdsbesök idag följt av eftermiddagsjobb där hon gör sin sista inskolningsdag.
Med lite tur så kanske jag kan hinna stöka undan lite av mina privata projekt idag, och tömma inkorgen. Men jag vet ju hur det där brukar gå när man är hemma för VAB. Det är ju för barnen man är hemma och så brukar det också bli. Kanske att jag kan få se lite skid-VM i alla fall? Tänkte träna också, det valde jag bort igår kväll av olika anledningar.
Igår kväll tvingades jag inse att det nog blir en vård av barn-dag idag. Ebbah har varit lite småhängig ett par dagar nu nämligen. I natt hade hon hög feber så det var ett bra beslut att stanna hemma idag. Annars så pratade jag på jobbet igår om att börja jobba lite övertid eftersom jag (vi) har så mycket som måste göras på så kort tid. Men istället för längre arbetsdagar så blev jag nu utan en. Men, familjen framför allt. Så är det. Visst skulle Ronya också kunna ha varit hemma, men hon har ett sjukvårdsbesök idag följt av eftermiddagsjobb där hon gör sin sista inskolningsdag.
Med lite tur så kanske jag kan hinna stöka undan lite av mina privata projekt idag, och tömma inkorgen. Men jag vet ju hur det där brukar gå när man är hemma för VAB. Det är ju för barnen man är hemma och så brukar det också bli. Kanske att jag kan få se lite skid-VM i alla fall? Tänkte träna också, det valde jag bort igår kväll av olika anledningar.
Etiketter:
VAB
2013-02-20
Mattias Reck blir ny landslagscoach för landsvägscyklisterna
Mattias Reck blir High performance coach, så kommer man kalla landslagscoacherna som skall jobba under och tillsammans med sportchef Madeleine Lindberg Wall.
Tanken är att dessa coacher enbart kommer fokusera på coaching samt landslagsuppdrag och inte behöva fokusera på det administrativa och allt kring ett landslag så som det tidigare varit med förbundskaptensrollen. Sportchefen och coachen tar ut truppen som skall representera Sverige. Mattias kommer att ansvara för herrcyklisterna i junior, U23 och elitklassen.
Mattias är inte bara landslagscoach, han coachar också sveriges enda norska continentallag med ett skitlångt namn. Vi kan kalla dom Unaas. Men egentligen heter dom Team People4you-UnaasCycling powered by Bliz. Det har tidigare under vintern yttrats oro för att omorganisationen i cykelförbundet och landslaget skulle gynna Unaas allt för mycket, nu är också deras coach landslagets coach. Själv har jag dock stort förtroende för Mattias och han är/var lätt en av mina topp 3 kandidater till posten som landslagscoach. Frågor som jäv eller koppling till cyklister tycker jag bara är fånig, för vilken kompetent cykelledare i Sverige har inte någon koppling till svenska cyklister på landslagsnivå? Cykelsverige är litet, det vimlar tyvärr varken av cyklister eller funktionärer. Istället för att Mattias bara ska ta ut Unaas-cyklister till landslagsuppdrag (som vissa kritiker är rädda för) så ser jag en liten risk i att han väljer bort landslagsaktuella åkare i Unaas bara för att undvika kritik utifrån.
Så länge jag blir uttagen så är jag mycket positiv till valet av landslagscoach!
Hurvida Mattias ska ha hand om cykelcross och bancykling också eller ej framgår inte. Kanske hamnar CX under MTB-coachens ansvar, vem det nu blir? Kanske blir det Isak Strömberg? Förbundet har åtminstone tidigare haft för avsikt att bedriva någon form av landslagsverksamhet för både CX och Bana.
Uppdaterat 22:09: Team People4you-UnaasCycling powered by Bliz kommer inte längre ha Mattias som lagcoach, detta kommer man gå ut med inom kort. Troligtvis för att kopplingen mellan ett elitlag och landslag skulle sticka i ögonen på för många. Och givetvis att Mattias kommer få fullt upp med landslaget och sina övriga adepter som han har i firman sin.
Tanken är att dessa coacher enbart kommer fokusera på coaching samt landslagsuppdrag och inte behöva fokusera på det administrativa och allt kring ett landslag så som det tidigare varit med förbundskaptensrollen. Sportchefen och coachen tar ut truppen som skall representera Sverige. Mattias kommer att ansvara för herrcyklisterna i junior, U23 och elitklassen.
Mattias är inte bara landslagscoach, han coachar också sveriges enda norska continentallag med ett skitlångt namn. Vi kan kalla dom Unaas. Men egentligen heter dom Team People4you-UnaasCycling powered by Bliz. Det har tidigare under vintern yttrats oro för att omorganisationen i cykelförbundet och landslaget skulle gynna Unaas allt för mycket, nu är också deras coach landslagets coach. Själv har jag dock stort förtroende för Mattias och han är/var lätt en av mina topp 3 kandidater till posten som landslagscoach. Frågor som jäv eller koppling till cyklister tycker jag bara är fånig, för vilken kompetent cykelledare i Sverige har inte någon koppling till svenska cyklister på landslagsnivå? Cykelsverige är litet, det vimlar tyvärr varken av cyklister eller funktionärer. Istället för att Mattias bara ska ta ut Unaas-cyklister till landslagsuppdrag (som vissa kritiker är rädda för) så ser jag en liten risk i att han väljer bort landslagsaktuella åkare i Unaas bara för att undvika kritik utifrån.
Så länge jag blir uttagen så är jag mycket positiv till valet av landslagscoach!
Hurvida Mattias ska ha hand om cykelcross och bancykling också eller ej framgår inte. Kanske hamnar CX under MTB-coachens ansvar, vem det nu blir? Kanske blir det Isak Strömberg? Förbundet har åtminstone tidigare haft för avsikt att bedriva någon form av landslagsverksamhet för både CX och Bana.
Uppdaterat 22:09: Team People4you-UnaasCycling powered by Bliz kommer inte längre ha Mattias som lagcoach, detta kommer man gå ut med inom kort. Troligtvis för att kopplingen mellan ett elitlag och landslag skulle sticka i ögonen på för många. Och givetvis att Mattias kommer få fullt upp med landslaget och sina övriga adepter som han har i firman sin.
Etiketter:
Balansera,
Cykling,
Landslaget,
Mattias Reck,
SCF,
Svenska Cykelförbundet
Vad gjorde jag på Mallorca med Merida?
Hej hej bloggen!
Jag tycker inte att jag tidigare har behövt förklara allt jag gör här i bloggen, utan försöker leva ett cykligt liv och kanske inspirera någon annan att hålla på med denna fantastiska sport. Resan till Mallorca och skrivandet om Merida har dock gjort att jag fått en del frågor från flera olika håll så det är väl lika bra att skriva ner det så ni förstår.
Många har funderat på om jag ska åka Merida nästa år, men så är det inte. Jag funderar ibland på att göra bloggen till något som inte fokuserar lika mycket på mig och min cykling, utan mer på cykling i allmänhet. Kanske med en personlig touch, men inte lika mycket "Hej, det här åt jag till frukost idag". Jag skulle gärna resa runt hela jorden för att prova på cykling på fler platser, skulle hemskt gärna testa alla möjliga cyklar i alla möjliga och omöjliga miljöer.
Merida har varje år ett Press Camp där man presenterar sina topp-cyklar och sponsrade åkare/lag. Se det lite som en cykelmässa med bara ett varumärke. I år valde man att bjuda in en bloggare bland dom ungefär 150 pressrepresentanterna, och det blev jag. Så jag var inte där i egenskap av cyklist, utan någon som skriver om cykel.
Bara för att jag åker Bianchi och har ett samarbete med dom, så betyder det ju inte att jag inte kan skriva om andra märken. Tänk om jag skulle åka till en cykelmässa till exempel och sedan bara skriva om Bianchi, det skulle väl bli ganska trist? Jag vill försöka vara ganska objektiv i bloggen och inte slänga på er allt för mycket säljsnack, även om det givetvis är lättare att skriva om varumärken som jag samarbetar med eftersom jag alltid hålls uppdaterad på det som händer hos respektive samarbetspartner.
Så. Jag är kvar på Bianchi, men skriver gärna om allt möjligt som har med cykel att göra.
Jag tycker inte att jag tidigare har behövt förklara allt jag gör här i bloggen, utan försöker leva ett cykligt liv och kanske inspirera någon annan att hålla på med denna fantastiska sport. Resan till Mallorca och skrivandet om Merida har dock gjort att jag fått en del frågor från flera olika håll så det är väl lika bra att skriva ner det så ni förstår.
Många har funderat på om jag ska åka Merida nästa år, men så är det inte. Jag funderar ibland på att göra bloggen till något som inte fokuserar lika mycket på mig och min cykling, utan mer på cykling i allmänhet. Kanske med en personlig touch, men inte lika mycket "Hej, det här åt jag till frukost idag". Jag skulle gärna resa runt hela jorden för att prova på cykling på fler platser, skulle hemskt gärna testa alla möjliga cyklar i alla möjliga och omöjliga miljöer.
Merida har varje år ett Press Camp där man presenterar sina topp-cyklar och sponsrade åkare/lag. Se det lite som en cykelmässa med bara ett varumärke. I år valde man att bjuda in en bloggare bland dom ungefär 150 pressrepresentanterna, och det blev jag. Så jag var inte där i egenskap av cyklist, utan någon som skriver om cykel.
Bara för att jag åker Bianchi och har ett samarbete med dom, så betyder det ju inte att jag inte kan skriva om andra märken. Tänk om jag skulle åka till en cykelmässa till exempel och sedan bara skriva om Bianchi, det skulle väl bli ganska trist? Jag vill försöka vara ganska objektiv i bloggen och inte slänga på er allt för mycket säljsnack, även om det givetvis är lättare att skriva om varumärken som jag samarbetar med eftersom jag alltid hålls uppdaterad på det som händer hos respektive samarbetspartner.
Så. Jag är kvar på Bianchi, men skriver gärna om allt möjligt som har med cykel att göra.
2013-02-19
En och en halv intervall
Ja, ni ser ju själva. Ingen platå i den pulskurvan inte utan stegrande jobbighet genom hela första intervallen och fortsatt svinjobbigt i andra till dess att jag plockade av vikterna från viktkorgen.
Satte ribban för högt idag och tänkte väl inte riktigt på att jag för en vecka sedan precis börjat återhämta mig efter magsjukan. Försökte köra 2 x 20 min på 290 watt idag. Om två veckor kanske det går, med tre pass i benen sedan sjukuppehållet så fanns det inte i mig idag. Men, nu vet jag det. Lätt att vara efterklok.
För att kompensera er för detta nederlag så bjuder jag på ett par bilder på en som inte viker ner sig:
Satte ribban för högt idag och tänkte väl inte riktigt på att jag för en vecka sedan precis börjat återhämta mig efter magsjukan. Försökte köra 2 x 20 min på 290 watt idag. Om två veckor kanske det går, med tre pass i benen sedan sjukuppehållet så fanns det inte i mig idag. Men, nu vet jag det. Lätt att vara efterklok.
För att kompensera er för detta nederlag så bjuder jag på ett par bilder på en som inte viker ner sig:
Testcykling av Merida Scultura PRO 907-E
Har fortfarande en del kvar från Mallorcaresan. Dels blev det ju ett par riktigt intensiva dygn, så jag hann mest suga in allt och inte skriva ner det och dels så fick jag ju två dagar då jag inte orkade göra någonting vettigt på grund av magåkomman. Dag två med frisk kropp så cyklade jag ju två pass, på lördagmorgonen så var det först en presentation av Lampre-Meridas nya cyklar, både linje, tempo och en prototyp som skulle vara klar för laget i april om jag fattade det hela rätt. Efter att vi fått all information vi kunde tänkas behöva om aerodynamik och kolfiber så fanns två tillfällen under dagen för att testa cykel. Jag valde det första för att hinna ut lite längre på eftermiddagen senare..
Jag plockade ut en Merida Scultura PRO 907-E ur tältet med alla cyklar som var tillgängliga för test.
Utseendemässigt så har dom lackat den för att påminna om proffslagets cyklar i Lampre-Merida. Nu verkar inte Scultura PRO 907-E finnas till försäljning här i Sverige, eller så har man bara inte lagt in den på hemsidan ännu...
Ett Lampre-Merida-proffs som hängde utanför hotellet. Jag gissar att man kanske kunde cykla med honom om man ville? Med blotta ögat tycker jag mig kunna se att hans ram är lägre framme vid styrhuvudet, vilket ger en mer tävlingsinriktad geometri än det lite högre styrhuvud som min cykel hade. Alla Merida-cyklar tycks dock ha ganska höga styrhuvuden, så jag vet inte om det är en synvilla eller om proffslaget får ramar med egen geometri.
Jag skulle vara ute i ungefär en timme hade jag tänkt mig, det blev en och en halv. Inga berg eller så, men någon liten sprättbacke och ganska mycket vind. Cykeln var riktigt bekväm att cykla på, ramen kändes smidig och dom elektroniska växlarna skötte jobbet. Jag blev faktiskt positivt överraskad över just hur skön cykeln var att cykla på, kanske var det deras FLEX-STAY i bakgaffeln som gjorde hela tricket? Jag tyckte att cykeln svarade bra på igångdrag och i dom kortare backarna när jag ökade tempot.
Om jag ska hitta något minus på cykeln så blir det att hjulen inte riktigt andades racing, vilket ju resten av cykeln gjorde. En annan sak som tar ner racingbetyget något är styrhuvudet som kunde fått vara något lägre, men det är är ju en smaksak. Som så mycket annat. Jag gillar till exempel lacken på Lampre-Merida-cyklarna men förstår samtidigt att den inte faller alla i smaken. Hur känner du för den grön-rosa blandningen?
Att cykla på Mallorca är ju rätt gött faktiskt
Jag plockade ut en Merida Scultura PRO 907-E ur tältet med alla cyklar som var tillgängliga för test.
Utseendemässigt så har dom lackat den för att påminna om proffslagets cyklar i Lampre-Merida. Nu verkar inte Scultura PRO 907-E finnas till försäljning här i Sverige, eller så har man bara inte lagt in den på hemsidan ännu...
Ett Lampre-Merida-proffs som hängde utanför hotellet. Jag gissar att man kanske kunde cykla med honom om man ville? Med blotta ögat tycker jag mig kunna se att hans ram är lägre framme vid styrhuvudet, vilket ger en mer tävlingsinriktad geometri än det lite högre styrhuvud som min cykel hade. Alla Merida-cyklar tycks dock ha ganska höga styrhuvuden, så jag vet inte om det är en synvilla eller om proffslaget får ramar med egen geometri.
Jag skulle vara ute i ungefär en timme hade jag tänkt mig, det blev en och en halv. Inga berg eller så, men någon liten sprättbacke och ganska mycket vind. Cykeln var riktigt bekväm att cykla på, ramen kändes smidig och dom elektroniska växlarna skötte jobbet. Jag blev faktiskt positivt överraskad över just hur skön cykeln var att cykla på, kanske var det deras FLEX-STAY i bakgaffeln som gjorde hela tricket? Jag tyckte att cykeln svarade bra på igångdrag och i dom kortare backarna när jag ökade tempot.
Om jag ska hitta något minus på cykeln så blir det att hjulen inte riktigt andades racing, vilket ju resten av cykeln gjorde. En annan sak som tar ner racingbetyget något är styrhuvudet som kunde fått vara något lägre, men det är är ju en smaksak. Som så mycket annat. Jag gillar till exempel lacken på Lampre-Merida-cyklarna men förstår samtidigt att den inte faller alla i smaken. Hur känner du för den grön-rosa blandningen?
Att cykla på Mallorca är ju rätt gött faktiskt
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)


