Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-01-14

Bilder från eftermiddagens omniumtävlingar i Velodromen

Alltså. Jag kom hem med en massa mörka och suddiga foton på systemkamerans minneskort. Konstnärliga bilder kanske, men lite trist om du frågar mig. Så jag gallrade ur de som gick att utläsa något ur, sedan gallrade jag igen och tog bort mindre intressanta bilder och sen gallrade jag ett par gånger till bara för att inte det skulle bli för mycket av det goda. Dessa som följer nedan fick alltså följa med till bloggen, så ni kanske förstår att det jag gallrat bort inte direkt höll högsta kvalité... Det är dags för ny fotoutrustning tror jag, för mig är det i alla fall inte fel på!

Namn?

Joakim Tjernlund

Peter Snell, tre forta gubbar!

Ett sådant där modernt konstfotografi...

Spinning verkade vara rätt populärt bland bancyklisterna

Lite ladd mellan loppen

Fokuserade. Cyklisten heter Pierre Stjernman och har varit med ungefär lika länge som jag i cykelsporten.

Falu CK's Frida Knutsson Wikström attackerar under damernas (flickornas) poänglopp, Selma Svarf närmast kameran och Saga Lindström lär försöka ta den där rullen snabbt!

Återsamlat, Falu CK's Madde Andersson längst ner i banan är på väg upp i fältet för att höja farten igen

På't igen bara för Frida som i somras tog SM-guld på både linjeloppet och tempoloppet i landsvägscykling

Håkan Ahlstrand anför gubbarnas poänglopp före Joakim Tjernlund

Magnus Ekström i vita och blå kläder, Jan Jakobsson i rödblå dress och de övriga tre har jag redan presenterat

Dags för eliten att köra poänglopp, Roine Grönlund i finkläderna ser till så grabbarna sköter sig

Estländsk snabbhet på besök i form av Eerik Idarand

Poängloppet var 100 varv med spurtpris vart tionde, här är det Game on! Hampus Stendahl i orange, Marcus Ottosson i Falu CK's fina dress och så Eerik som skuggar tätt bakom

De två mest aktiva i dagens lopp, efter 60 varv skiljde endast en poäng mellan dessa två!

Lite mer avvaktande cykelåkning här

Benny Sonnesson driver upp tempot med Peter Vingstedt på rullen

Lars Myrberg 56 år ung är rutinerad och körde med eliten idag

Det börjar dra ihop sig till ännu en spurt

Marcus vrider upp smärtan några steg

Målkamera

Cyklar...

Cykeltröjor...

Cyklar!

Avslutar med lite mer modern konstfotografi

Om jag har missat något namn så får ni gärna rätta mig! Alla bilder finns att köpa i fina utskrifter för en rejäl summa pengar. Tävlade du men är inte med på bild här så kanske jag har någon ändå, mejla namn och nummer så kan du eventuellt få en bild tillbaka.
Imorgon startar tävlingarna klockan 11:00 och det är gratis att titta!

@Velodromen

Vissa trampar, vi andra laddar depåerna och hejar.

Lördag

Igår tränade jag ju alltså, det gick ju sådär. Men 26 minuter stenhårt är inte helt kattskit ändå om vi ska vara ärliga. Imorgon väntas veckans höjdpunkt, vinterdistanspass med härliga cyklister. Ännu härligare vore väl om vi kunde bli fler!? 09:00 på Gamla Postenparkeringen imorgon är det som gäller alltså. Alla behöver ju inte åka lika långt, lika fort eller ens åt samma håll. Om vi blir ett stort gäng så kan vi ju alltid dela upp oss direkt, eller efter en stund. En gemensam samling kan vi väl ändå ha, eller är folk rädda för gemenskap?

Både idag och imorgon tävlas det i Velodromen, 16:00 är första start idag och 11:00 är första start imorgon. Tror jag ska ta med mig hela eller delar av familjen dit i eftermiddag för att titta lite, imorgon är det ju vinterdistans och sedan är nog barnen och jag sugna på IBF Falun mot Linköping imorgon kl. 17:00. Sporthelg! Borde försöka hitta mina skidkläder snart också...

Idag skickade jag en kallelse till nästa styrelsemöte i föreningen och ett mejl angående motionscykling i Falu CK. Igår fick jag nämligen en fråga via telefon från en framtida medlem i Falu CK som frågade just om motionscykling.

2012-01-13

Hur tänkte du nu Henrik!?

Senast jag körde testcykel var i början på december, den senaste månaden har jag haft 15 vilodagar på grund av sjukdom och jag har känt mig ur form de senaste passen. Idag tänkte jag att jag skulle köra 10 watt mer än senast...
Trots att pulsen var för hög, andningen väldigt ansträngd och det brände i benen sänkte jag aldrig motståndet. Pulsen var nog hög för att jag vilat hela veckan, jag har ju lungkapacitet som en lungsjuk gråsparv och benen var nog bara ovana, så satt jag och tänkte. Tanken var inför passet att köra två gånger 20 minuter. Sex minuter in i andra intervallen skruvade jag av motståndet, satte mig på golvet och tröståt 100g Marabou Frukt & Mandel istället. Nästa gång ska jag försöka använda huvudet när jag planerar och genomför en träning. Försöka.

2012-01-12

Ny cykeltävling? Ny bloggtävling? Produkttest? Träna?

Mer om det här med bilister och cyklister i trafiken, tyvärr försöker man ännu en gång göra cyklister till bovar. Läs gärna detta: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1600424/Cyklister-inte-alltid-oskyldiga.html och sedan kan ni konstatera att när cykel och bil är inblandade i olyckor så är det vid 75% av olyckorna bilistens fel.

Idag ringde det en person och berättade att han planerade en cykeltävling i Falun. Lite nytänk och något som jag gillar så det kan ju bli spännande. Har fått ett mejl om att vara en del av ett lag i en "tävling" också, vet dock inte riktigt om det var allvarligt menat eller om det ens är något för mig... Ett annat mejl var en förfrågan om ännu en bloggtävling. Fick också en fortsättning på dialogen om produkttester i bloggen, vet faktiskt inte riktigt vad jag vill göra med det där. Å ena sidan är det ju kul att testa nya prylar, å andra sidan vet jag inte om det är ett inslag som passar denna blogg.

Appropå cykel-liv, är det inte dags för mig att träna snart igen? "I söndags" börjar kännas långt borta nu och fyra raka vilodagar är ju inget att rekommendera. Å andra sidan har jag försökt få kroppen pigg igen genom vila och det har blivit lite bättre med hosta och slem. Men istället har jag en riktig tröttvecka som inleddes med för lite sömn och sedan har fortsatt i det spåret. Det här med att gå upp 05:10 varje morgon för inte bara gott med sig, i alla fall inte om man inte går och lägger sig tidigt.

2012-01-11

ALLT

Tänkte på en grej idag (jo, det är sant!) och det var om jag kanske skulle ta och skriva mer om saker som jag gör i min vardag som handlar om cykel. Vad jag gör för sysslor i Falu CK och så. Brukar ju inte ta med alla småsaker som händer, men det kan kanske vara kul för er att få lite mer insikt i mitt cykliga liv? Plus att jag ju då får lite mer cykelrelaterat att skriva om.. Win-win!
Som ordförande har jag denna vecka lagt in två nya medlemmar i medlemsregistret, skickat in en licensansökan åt en elitcyklist och en kommissarielicensansökan åt en som vill bli kommissarie. Plus då det där med tidningen här om dagen angående cyklister på vägar.
I min privata inkorg ligger just nu:
en förfrågan om produkttester av cykelrelaterade produkter
en fråga om vem i föreningen som sköter anmälningarna till tävlingar
ett svar i en dialog om ett nytt cykel-läger där jag kan bli delaktig på ett eller annat sätt
ett förslag till ändring av Falu CKs stadgar
ett reklam-mejl för en bil som ska passa sportiga människor
ett svar på en förfrågan om övertagande av domännamn
ett par mejl angående adventskalendertävlingen (priserna börjar skickas i helgen!)

Dessutom har jag idag fått "en himla bra idé" för att skapa ett mervärde för klubbens elitaktiva utan att påverka föreningens ekonomi negativt.

Läste på Twitter att Tomas Löfgren haft bilkontakt idag:
"@skidotomp: Blev touchad av en bil idag när jag cyklade hem. På cykelöverfart. Kändes som han siktade/hävdade sin rätt. #olustigt"


Har nu innan jag satte mig vid bloggandet kollat på episod 13 av Behind THE Barriers med Jeremy Powers.

Nu ska jag tömma inkorgen och sedan gå och lägga mig, behöver verkligen sjukt mycket mer sömn än jag unnar mig. Återkommer inom någon dag också med ett 2012-inlägg appropå bland annat detta.

Bonusmaterial från i söndags

Alla gillar inte mobilappade bilder så därför blir dagens bonusmaterial: bilder från söndagens distans helt utan app-påverkan(+ANNAT)! Så som det såg ut på riktigt alltså. Att låta bilder gå igenom appar som Little Photo eller Instagram kan ju göra riktigt trista bilder ganska intressanta. Desto svårare då att ta intressanta bilder för att publicera dom utan att appa dom först.
Så, en bonusbild fick ni också, aldrig tidigare publicerad!
Vad tycker ni förresten, mobil-appade bilder eller original?

Bara för att så gjorde jag några svartvita också:
Så där ja, nu har ni fått se vissa bilder tre gånger i tre olika utföranden. Något för alla smaker alltså!

@work

Den almanacka som jag vann på fotografen och cyklisten Tommie Ohlssons blogg är nu på plats

Så här ser det förresten ut nu där jag jobbar

Förstasidan på Dalademokraten idag, tänk om man skulle gå till tidningen med alla mejl med bedrägeriförsök som man får... Men det är klart, alltid räddar det någon som inte är så van vid det här med Internet. Bildtexten är ju rätt skön faktiskt.

DT-sporten tycker att cyklisthatet är BOTTEN

2012-01-10

Min dag i stort och smått

Dagens händelse i min lilla värld har ju givetvis varit artikeln om att cyklister upprör bilister. Jag har kollat kommentarerna ett par gånger under dagen och också nu i kväll. Det började ganska lugnt men har ramlat in några fler nu. Det kliar i fingrarna för att försöka besvara på en del av kritiken i kommentarsfältet, men jag förstår ju samtidigt att det inte skulle ge något. 

Ett par citat verkar sticka lite extra i ögonen på läsarna:
"Så för billister så tycker jag att de gärna får tuta hundra meter innan de är ikapp i stället för att göra det när de kör om"
Här tycks folk bara läsa att jag uppmuntrar dem att tuta, och missar det där med att tuta innan de kommer ikapp. Inte så konstigt att man får ett finger tillbaka om man åker upp bakom en grupp cyklister och tutar, eller tutar när man kör förbi. Personligen pekar jag ytterst sällan finger då jag vet att det inte ger någon positiv förändring. Att peka finger åt dåliga trafikanter är lite som att försöka argumentera med näthatare.

"Cyklar vi i bredd så är det för att det är socialt."
Folk tycks tolka detta som att vi cyklar i bredd för att jävlas. Jag sa till reporten att vi ibland cyklar i ett led och ibland, oftast vid större grupper eller när det bara är ett par cyklister, cyklar vi i tvåpar. Dels för att det borgar för säkrare omkörningar då bilister inte chansar med sin omkörning lika mycket om de måste över mittlinjen och dels för att det är socialt. Är du ute och går eller joggar med någon så gör du det säkert sida vid sida hellre än att stirra in i ryggen på din vän. Jag påpekade också att om man är två cyklister så glider den ena snabbt in bakom den andra om det skulle bli svårt för bilen att kunna passera. Samma sak vid tvåpar i större grupp, då smälter bägge leden ihop till ett inom någon sekund.

Det som skapar irritation i trafiken är nog mycket att folk är stressade eller osäkra. Är man lugn, ute i god tid och kan hantera sitt fordon på ett säkert sätt så behöver vi cyklister inte skapa någon större irritation.
Det ska väl tilläggas att alla cyklister självklart inte är änglar heller (idioter finns tyvärr överallt i samhället), men i gruppcykling fungerar det inte att vara idiot då samspelet i gruppen inte kommer fungera och den som missköter sig kommer att få höra det.


Och nu: över till något helt annat!
Efter att vågen visat knappa 72 kilo sedan före jul så var vågen nu nere på 71.0. Detta firades på följande vis idag:
Friscomål och 350 gram geléhallon innan eftermiddagsfikat. Pang bara! Det känns som om jag lär fundera ut något annat belöningssystem om det här med att gå ner i vikt skall fungera på lång sikt. Jag är ju inte direkt smällfet så det är ingen panik, utan jag tänkte mer skala bort ett par tre kilon innan sommaren bara för att det blir lite lättare att cykla då.

Hämtade barnen från dagis idag och vi gick hem. Det blir lite spontanlek och vardagsmotion genom att ta sig hem för egen maskin och snöhögarna som börjar dyka upp är ju kalaskul att leka i.

När jag kom hem så såg jag att Den Store Satan (Arla) nu tagit över Milkos mjölkförpackningar och nu är det fritt fram att gråta över spilld mjölk.

Godmorgon solstrålar!

Uppstigning 05:10, som alltid. Var så pass effektiv på morgonen att jag hann knyta skorna innan jag lämnade hemmet och kunde dessutom gå i lugn takt till bussen, det ni! Sitter nu och fikar på jobbet.

Artikeln med trafikpolis Johan Alm och mig om att cyklister på väg upprör bilister kan ni läsa här http://www.dt.se/nyheter/falun/1.4272426-cyklister-uppror-bilister

2012-01-09

Mer om trafikolyckan där en bilist och fem cyklister var inblandade

Lång dag no blogg, ni vet hur det är?

Okej, nu tycker ni kanske att jag är tjatig om den här bil/cykelolyckan i Ornäs i lördags. Men jag tycker att rätt ska vara rätt. Jag förstod direkt jag läste artikeln att det skulle komma mycket cyklisthat bland kommentarerna och det stämde ganska bra, även om jag hade väntat mig en ännu lägre nivå faktiskt. Att folk kläcker ur sig ogenomtänkta och rent ut sagt idiotiska saker i kommentarsfält där de kan vara anonyma är ju inte direkt någon nyhet eller hemlighet. Men att en tidning skriver om en händelse och bara tar med en av två parter gör ju att hela artikeln blir väldigt skev. Nu skriver man att bilisten anger att han hållit hastigheten, men inte ett ord om hur någon av de fem cyklisterna såg på saken. Jag har sms:at med den drabbade cyklisten, pratat med en av de som klarade sig och pappan till de tre övriga som klarade sig. Så jag vet deras version också. Skrev detta på Twitter idag:
En timme senare hade jag pratat med en reporter på DT. De ska göra en uppföljningsartikel till detta med cykling på vägar och det kommer nog ut imorgon. Tror inte det blir en direkt uppföljning på olyckan utan mer en artikel som handlar om hur cykling sker och bör ske på allmäna vägar. Jag vet att de talat med mig och en trafikpolis, om fler är inblandade eller hur de vinklar det hela vet jag inte. Ska bli spännande att se. Minst sagt. Jag kan ju bli lynchad av anonyma näthatare, eller så blir det något mer balanserat.

Bilden DT publicerade visade cyklisten, men inget om bilen som ska ha hållit 70 km/h och försökt bromsa för cyklisterna. Här har ni ett par bilder från platsen:
Där vantarna ligger slutade bilspåren, ser ni skylten där uppe? Inte den stora blåa, utan en ännu längre upp. man ser baksidan och att något vitt sitter på stolpen. Där gick bilen ner i diket. Om bilisten höll 70 km/h så borde han ha hunnit påbörja sin inbromsning innan trottoarkanten där man nu ser bilspåren.

Här har jag illustrerat med hjälp av en bild från Google Maps var man ser hjulspår från bilen.

Jag tänker inte försöka vara någon utredare även om jag som privatperson vill försöka förstå. Det handlar om fem unga cyklister som nu tack vare en tidningsartikels kommentarer känner ännu mer olust inför detta än de redan gör med tanke på det trauma som det innebär att vara inblandad i en trafikolycka. De blir utmålade som idioter som får skylla sig själva att dom nästan miste livet, trots att de enligt dem själva inte gjort något fel. Det är väjningsplikt där cyklisterna kom ifrån (under bron), de säger att de har saktat in, inte sett någon bil och börjat trampa då en bil dyker upp från Borlängehållet. Tre av cyklisterna skyndar sig då över för att rädda sina liv, en stannar till och den femte var en bit efter men såg allt hända. Den som stannade till var den som blev påkörd.  Bilen var en Audi A6, så den borde inte haft dåliga bromsar.

Dåligt från DT att bara ta med ena parten i en olycka med två parter och trist att läsa alla negativa kommentarer till artikeln. Några fler bilder från platsen:
Bilisten kom alltså från Borlängehållet och cyklisterna skulle korsa vägen. Sikten är urusel på grund av bron och man ser inget åt höger innan man är framme vid skylten för väjningsplikten.

Cyklisternas eller bilistens fel? Bara de inblandade vet exakt vad som hände då inga övriga vittnen finns. Cyklisten hade tur i oturen då bilen bara träffade bakhjulet och inte själva cyklisten. Detta räckte ändå för att skicka honom tvärs igenom hela korsningen, man vill inte tänka på vad som hänt om bilen träffat rakt på honom istället. Cyklisten kom undan med en hjärnskakning, skrapat ansikte och "ont i benet".

Till sist vill jag avsluta med ett stort tack till alla bilister som passerade eller mötte oss på gårdagens distanspass, riktiga föredömmen.