Igår körde jag ettor på denna skönhet.
Jaja, cykelrummet är väl inte heeelt i ordning. Kommer kanske aldrig att nå perfektion där heller, men bättre ska det bli i alla fall. Det lovar jag. Redan nu känner jag att jag har bättre koll på vart jag har alla mina prylar än vad jag någonsin haft. Älskar't. Apropå det så måste jag skaffa lite galgar till cykelgarderoben också.
Nåväl, nu skulle ju inte det här inlägget handla om galgar, cykelgarderoben, eller ens cykelrummet. Mer än att cykelrummet var platsen för gårdagens skådespel då förstås.
Efter att ha kört ett distanspass där det visade sig att jag är bedrövligt dålig i lördags och mitt väggpass i söndags så hade det kanske smakat fågel med vilodag igår. Lite just därför så körde jag ettor istället. Ettor är ju så svinigt och 60 sekunder kunde nog vara någon slags maxgräns på intervallängd som mina slitna ben kunde klara av.
Gårdagen bestod för övrigt av någon form av superkompensation från helgens distanspass, där all karaktär lades åt sidan till förmån för ett kaloriintag som sällan skådats. Kroppens sätt att förbereda sig för eventuella nya utmaningar.
Som uppvärmning körde jag ( som så många gånger förr ) ett Åstrand cykeltest på fem minuter med 250 watt. Sista fyra minuterna så snittade jag 141, 140, 141 och 140 i puls. Bra siffror. Sedan rev jag igång ganska så direkt med ettorna. Precis som mina senaste testcykelpass så kördes detta pass på känsla där jag bara hade puls och tid att roa mig med. Effekten kollade jag efter passet och snittwatten i varje intervall blev följande:
523
490
489
459
477
484
457
467
495
476
Snitteffekten blir alltså 481,7 watt, vilket innebär att detta var mitt bästa pass ettor under denna vintersäsong. Bästa snittet under 60 sekunder blev 527 watt och det är faktiskt nytt rekord med 20 watt.
Hela passet hittar ni här: http://connect.garmin.com/activity/447031008
Vilken kadens kör du på Åstrand testet, tänkte försöka själv för att ha lite koll på formen.
SvaraRaderaCE
50 i kadens.
Raderaoj, inta vad man är van med.
RaderaJag tror att man kör med 50 i kadens för att en hög kadens kräver mer cykelvana och det här standardiserade testet ska fungera på alla, inte bara vana cyklister.Tydligen så kan alla trampa med 50 i kadens.
Radera