Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2012-08-07

Ibland vill det sig inte

Spenderade 45 regnfyllda minuter på två av Faluns bensinstationer igår kväll

Försökte stansa mina hjul utan resultat. Kombinationen av Fulcrums UST-fälgar och Continental Race King blir för slappt, så däcket sätter sig aldrig mot fälgkanten. Ska nog göra ett sista försök i eftermiddag, eventuellt med ett spännband runt däcket, för det har jag inte provat än. UST-fälgar är ett otyg när det kommer till annat än just UST-däck på grund av utformningen av fälgkanten. Men UST-däck vill jag helst inte ha på grund av vikten. Funkar det inte i eftermiddag så får jag ge upp eller köpa sjukt tajta däck, har ni några tips på 29"-däck som sitter tajt och finns att köpa i Falun/Borlänge? Egentligen skulle jag haft ett par sjukt lätta 29"-hjul...

Men först väntar en härlig arbetsdag!

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Har du ventiler som du kan skruva ur själva ventilinsatsen? Om du inte har såna skaffa det!
    Ventilen stryper massor av luft flöde, blir en jäkla skillnad! jag hade med problem att få däcken att sätta sig men när jag bytte till såna ventiler sa det bara poff så satt dom där!
    Stans ust ventiler använder jag

    Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har 4 ventiler, ska hem och kika på det där. Tack!

      Radera
  2. Tips:
    # Andreas inlägg angående ventiler.
    # pumpa upp däcket med slang. Ta av ena sidan av däcket och ur med slangen. I med stans och ventil, pumpa. Så gör jag med vanlig fotpump.
    # är däcket för slappt, ta ett varv tejp runt fälgen.
    # sista tricket är svårt. Ta en däckavtagare och sätt den likt att du ska ta av däcket och spänn däcket över fälgkanten så pass löst så att di kan dra däckavtagaren mellan däcket och fälgen. Då tvingas däcket närmare fälgkanten. Svårt men funkar.

    Pumpa på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emil!
      Jag har haft slang i så ena däcksidan sitter bra. Funderade kring däckavtagare igår, blir svårt med bara två händer och mackluft dock. Får kanske köra ett varv eller två med tejp... Om inte Andreas tips fungerar.

      Radera
  3. "Som en chef" var det sista jag läste :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du någonsin sett en chef stansa däck? Det var ju dömt att misslyckas...

      Radera
  4. Schwalbes TL-ready däck har en styvare däckkant och är, enligt min erfarenhet, betydligt lättare att stansa än Continentaldäcken.

    Uffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Vill helst undvika TL-däck. I värsta fall slänger jag i slang igen.

      Radera
  5. Ah, en episkt mörk bild av cyklingens baksida bland gasol, returglas och insektsmättat vatten tappat på hink.

    Ungefär som när jag är ute i trädgården och går med tubhjulen på kvastskaft i regnet.

    Det är ju vid dessa tillfällen man undrar om det går att rädda förståndet en förbipasserande som bevittnar händelsen på avstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk måste väl förstå att det är fullt logiskt att stå med två cykelhjul i regnet bakom en mack och svära i 45 minuter?

      Radera
  6. Varför helst undvika TL-Ready?

    SvaraRadera
  7. Ett tag funderade jag på om du var så het att du redan hade 27,5" hjul...
    Specialized Renegade S-Works 1,95" sitter som en penicillinkur innan Vasan på No tubes Race Gold 29er hjulen...

    SvaraRadera