Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2011-07-14

Öijer lunchar i Dalarna - Tjärna Brunn, Hedemora

I fredags var jag på Tjärna Brunn för att äta lunch. Ligger lite norr om Hedemora och här har ni en kartlänk om ni vill hitta dit. Jag var ute på jobb och hittade dit via DT:s Lunchguiden.
Restaurangen serverar lunch 11-14 onsdagar, torsdagar och fredagar och har annat på helgerna som till exempel grillafton på lördagar. En lunch kostar 85:-.

Dagens lunchbuffé
Ska man luncha en gång i veckan så ska det normalt sett vara på fredagar, för då brukar dalarnas restauranger bjuda till lite extra. På Tjärna Brunn verkar det dock vara fredag tre dagar i veckan då veckans meny ser imponerande ut alla tre dagar som de serverar lunch.

Roger och Camilla hälsar dig välkommen och pratar gärna med kunderna även om dom har mycket att göra.

Jag kom hit för att smaka deras Oxfilé med Café de Paris och råstekt potatis, det var himmelskt gott. Det var så att jag önskade att maten på tallriken inte skulle ta slut och jag funderade på när jag skulle åka hit med frugan för att äta. Eftersom detta var så gott så bestämde jag mig för att testa deras lax också då jag inte är någon fisk-människa. Oxfilén var nämligen lite för bra..

Lax, gräslökshollandaise och färkspotatis
Men tyvärr måste jag säga att också denna rätt överraskade positivt på mig. Jag ville sitta där på Tjärna Brunn och äta mat i timmar. Så gott var det, och jag har aldrig ätit bättre mat på en lunchrestaurang tidigare. Det var inte bara jag som gillade maten, minst varannan kund tog sig tiden att tacka och berömma kocken för maten.
Man måste nästan veta vart det ligger för att man skall hamna dit. Restaurangen ligger varken centralt eller längs någon större väg så blir det lite som en hemlig skatt för bara de som känner till stället. Jag kan dock varmt rekommendera stället till alla som har vägarna förbi och kommer givetvis åka dit fler gånger. Ni behöver faktiskt inte ens ha vägarna förbi, ni kan åka dit bara för att få äta god och hemlagad mat i en trevlig miljö.
Betyget kan inte bli annat än en femma av fem möjliga. Trevligt ställe, bra personal och fantastisk mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar