Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2009-07-28

Angående min långloppsbana


Den jag skrev om igår alltså. Hade gärna bjudit på en banprofil om jag haft någon. Skulle ju mäta upp banan igår men orkade inte ta mig runt hela, och därför fick jag ingen banprofil. Den är inte överdrivet kuperad, skulle tro att den har något färre höjdmeter/km än Finnmarksturen. Banan är inte heller något för 1000 långloppsmotionärer. Hela grejen med banan är att jag slängt ihop några favoritstigar och utförsåkningar till en bana. Det krävs nog min kärlek till vissa av stigarna för att förstå tjusningen med banan. Och allt är inte lika fint som på bilderna, låt er inte luras... Jag tog ju inte direkt kort på de fulaste partierna. Mycket är igenväxt och igår var det en hel del blöthål också. Den här banan är bra om man gillar stökiga stigar och att bli trött. Även i låg intensitet hinner man bli trött eftersom stigarna och backarna maler ner kroppen. På första timmen igår hann jag 13 km, efter två timmar hade jag hunnit 27 km. Så det är ingen fartbana. Visserligen mer grusväg mot slutet, mest på grund av att det inte finns stigar där.
Jag har ju fler banor i Falutrakten, som är av mer klassiskt långloppsstuk.
Visst borde vi ta en långhelg, eller kanske en hel vecka där jag visar alla mina banor och Faluns bästa MTB-åkning?

3 kommentarer:

  1. vilken helg? Säg till så lär iaf jag och Anton dyka upp

    SvaraRadera
  2. Kristin Svenson29 juli 2009 kl. 15:35

    Som återkommande sommargäst i Falun med halvkass kännedom om bra MTB-slingor (Källslätten hittar jag dock till! Fin natur och backar gillas) skulle jag personligen vara beredd att hosta upp en rund summa för kompetent guidning. Det är så tråkigt och tidsödande att försöka hitta bra cykelstigar med bara kartans hjälp.

    //Kristin

    SvaraRadera