Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2017-11-27

3 timmar distans på testcykeln med två Zwiftrace

Ja, ni läste rätt. Om man vill vara snäll mot mig så kan man säga att jag är speciell. Men ni behöver inte vara snälla, att köra distans på testcykel är ju ren idioti. Med Zwift som sällskap så blev det ju ändå ganska uthärdligt, men jösses så monotont det blir efter ett tag. Tur då att jag hade ett race på slutet också så att jag fick ösa på lite igen.

Jag började med en kort uppvärmning och sedan ett 10.3 km kort race på en relativt platt bana i London. Där blev jag nog femma om jag har tolkat resultatlistan på Zwift Power rätt. Vi var 10 av dom 56 fullföljande som gjorde upp på slutet och jag tyckte väl att jag fick till en hyfsad spurt även om jag inte orkade riktigt hela vägen in.

Sedan så körde jag nästan tre varv på en bana som heter London Loop, dagens andra race skulle gå på den banan och den mätte 14.8 km, vi skulle köra två varv på tävlingen och ta oss uppför Box hill som är en backe på nästan tre kilometer. En ganska stor grupp kom in till backen på första varvet, jag höll väl ca: 340 watt i snitt uppför backen och hamnade med sju andra uppe på toppen. En kille hade bra tryck där och var ungefär halvminuten före. Sedan var det väl mer eller mindre en intensiv väntan till backen för andra gången. Siktade på att hålla dom där 340 watten igen i backen men fixade inte det och fick vika ner mig. Fem av cyklisterna åkte ifrån mig rejält. En sjätte lyckades jag hämta in på slutet av backen när jag fått upp ångan lite igen. Vi höll ihop till mål där jag förlorade spurten om sjundeplatsen och blev därmed åtta av 81 fullföljande. Resultat.

På det korta racet i början så snittade jag 325 watt och det längre racet hade jag ett snitt på 295 watt. Trött i benen de luxe efteråt. Körde då vidare en kvart till för att få ihop tre timmar och nå skamgränsen för distans.

Skulle behöva lite fler prylar när jag tränar...

Starten har gått på det korta loppet och en första selektion har redan gjorts.

Inför varvningen.

Slutet på spurten.

Såg en del svenskar när jag var körde distans mellan loppen. Alltid lika kul!

Starten har gått i det längre loppet och här var en svensk med i samma klunga som jag.

Första backen avklarad och vi åtta var 33 sekunder efter en ensam ledare på toppen.

27 sekunder efter nu och han är säkert trött...

In i backen, 33 sekunder efter, 345 watt på mätaren och först i gruppen. Nu jäklar skulle vi hämta in honom...

På väg utför igen. Avhängd, förnedrad och i sällskap med en lika avsågad cyklist. Plötsligt är avståndet 54 sekunder upp. Till sjätteplatsen...

Stum och trött, in i mål som åtta.

Visst är det kul med skärmbilder från ett cykelspel?

All data från passet hittar ni givetvis på Garmin Connect.

Nu ska jag cykla till jobbet, vi hörs väl senare idag? Hej!

2017-11-26

Let's Zwift again...



Hej och god förmiddag!

Ny dag, nya möjligheter. Dessutom söndag vilket innebär att vi snart äntligen får gå till jobbet igen. Men innan vi firar den stora höjdpunkten så kan ni få läsa lite om att jag har kört Zwift igen. Kul va?

Efter en gårdag med hockey, fikaförsäljning, biobesök, fika på stan och handling så blev det tacos och Zwift på kvällen. Först jag och sedan Linda.

Jag körde något som hette WBR 3 Laps Hilly #pst. Tre kuperade varv alltså och totalt så skulle ca: 27 kilometer avverkas i tävlingsfart. Full fräs från start och 488 watt under en minut i början och dom första 11 minuterna på 341 watt. Att jämföra med Kompiskampen i november som jag körde på 335 watt.  Jag behöver väl inte påpeka att det gjorde ont i benen därifrån?
Där blev jag också avhängd så med syramättade ben så hamnade jag i ingenmansland.

Knappt 10 minuter in i loppet och en kort andhämtningspaus innan allvaret tog vid igen och jag blev avhängd..

20 minuter in i loppet och i ingenmansland.

Lyckades komma in i någon slags tempo till slut på strax under 300 watt, kom ifatt en amerikan och vi gnetade på mot målet. Men med runt 5-6 kilometer kvar eller något sådant så kom en stor grupp ifatt oss, lite trist givetvis men vad ska man göra? Köra fortare givetvis. Men nu var jag ju trött så det alternativet fanns liksom inte riktigt kvar. Istället hängde jag kvar till spurten där jag krämade ur det sista. Blev inte först i gruppen men långt ifrån sist i gruppen i alla fall. Vi körde om placeringarna 10-23 och jag blev preliminärt 16:e. Hade inte mycket mer att ge. Det var två andra svenskar med där också i samma grupp. Pa Persson blev 11:a och Per Friman blev 21:a.

Lite data. All data hittar ni på Garmin Connect annars. Själva loppet tog 40 minuter och 33 sekunder och jag hade 173 i snittpuls och 311 watt i snitt...

Nu bakas det lussekatter här och jag behövs på annat håll än datorn nu. Vi hörs!

2017-11-24

Det rullar på

Hej och god förmiddag!

Fikarast på jobbet och ett kortare blogginlägg idag igen. Igår körde jag ju ett blött och kallt Le Peloton och lyckades sedan motstå frestelsen med att köra Zwift på kvällen. Idag har jag inte kört något än, men vill hinna träna innan jag stänger ögonen i kväll.

Fullt ös igår med ridtorsdag direkt efter jobbet. Frida var så trött att hon somnade i bilen på väg hem från ridklubben och sov ungefär tretton timmar från halv sju på kvällen till halv åtta i morse. Med ett par uppvaknande pga hunger/hosta. Bra utvilad unge nu då får jag anta. Jag twistade till den tråkiga middagen genom att stuva pastan, den gubben gick dock inte hem hos ungarna så jag fick mer att äta...

Idag blir det fredagsmys när Filips hockeyträning är över. Vi ska nog se lite på AIK-Leksand ikväll. Linda kommer upp med barnen också så det blir full fart i helgen.

Jag vill passa på att tipsa om en ny typ av rabatthäfte, det heter Feel upplevelser och ger dig rabatt på aktiviteter här i Dalarna. Det är två grabbar i Falun som startat upp detta nu i höst och ska du aktivera dig denna vintersäsong i Dalarna så kolla om inte ett sådant häfte kan vara något för dig. Utöver rabatten så kanske det kan ge dig lite inspiration: https://feelupplevelser.se/

Nu är det dags att jobba igen, vi hörs snart igen!

Ni kan också följa mig på Instagram, om ni vill.

2017-11-23

Testade det där med IRL-cykling

Hej och god förmiddag!

Ett fikarastinlägg på bloggen är bättre än inget inlägg på bloggen. Precis som rubriken antyder så testade jag att cykla på riktigt idag. Två grader, fem centimeter vattenmättad snöslask och isigt under. Perfekta förutsättningar för att bli både trött och kall.

Och det blev jag.

Över 170 i puls och nästan avhängd på uppvärmningen. Så startade det. Redan på väg till samlingen så funderade jag på varför jag inte bara satt i källaren och körde Zwift istället. Nåväl, det är ju ute som tävlingarna går i sommar och det är alltid kul att köra Le Peloton. Så det är bara att passa på när det går så här bra träningar på hemmaplan.

Pga underlaget så kortade vi av rundan och körde bara fartsträcka två och tre. Fick slita direkt farten höjdes och ett par killar på cross flög iväg. Jag hamnade i närheten av ett par andra crossar och en fatbike på den oplogade lilla skogsvägen som vi åkte på där och då. Lyckades bli av med fatbiken efter en sladd och kom ifatt crossarna ut på grusvägen. Lyckades nästan hänga med dom till slutet av fartsträckan. Fyra crossar först, sedan jag på MTB, följd av två crossar till innan dom två fatbike-cyklisterna kom med en MTB-åkare till i släptåg. Klar fördel med cross idag, skulle jag vilja säga.

Dagens andra fartsträcka, som normalt är den tredje, börjar med asfalt utför. Jag blev crossavhängd redan där. Hamnade ett tag i princip ensam, sist och avhängd innan jag i en backe lyckades återansluta till en på MTB och en på cross. Vi hämtade sedan in en fatbike-cyklist på resan in mot mål.

Det är bara för mig att vänja mig vid tanken nu på att det blir svårt att hänga med dom snabbare på Le Peloton. Det måste ju vara mina däck som rullar dåligt eller något för det var lika förra vintern, ständigt avhängd från täten och svårt att hänga med. Sen när vi körde på likvärdiga cyklar så var jag snabb igen. Så jag gnuggar på och får njuta i vår istället.

Det blev ett bra och kul pass trots blötan, hoppas att vi får lite riktig vinter snart. Tack för idag alla inblandade!

Blött, kallt, mörkt och jävligt. Lite som i källar'n ändå.

En bild från Jonas "Le Peloton" Pettersson:

Tre bilder på mig, signerade Niclas Brus:
Skåpbilens omkörning var väl sådär. Men det är klart, ska man köra om när det samtidigt är möte så får det väl bli lite tight mot dom oskyddade trafikanterna?!

Lite data:

2017-11-22

Dags för en lugn dag..?

Hej och god morgon!

Idag väntar snökaos som sedan ska övergå i regn och plusgrader. Himla trist att det inte bara kan få komma snö och sedan vara riktig vinter. Men vi får väl se vad som händer. Är lite sliten idag, körde en tävling på ungefär en timme på Zwift igår. Så nu har jag kört riktigt hårt tre dagar i rad!

Under själva Zwift-tävlingen så stack 5-7 cyklister iväg rätt tidigt. Jag var väl för sen i reaktionen, kass eller trodde jag skulle få mer hjälp av övriga att täppa luckan. Antagligen en kombination av alla tre saker. Så jag hamnade i en avhängd grupp. Efter en liten stund så attackerade jag ändå iväg från min grupp, kom efter en lång och mödosam jakt ikapp två som tappat gruppen framför. Eller bara hamnat i ingenmansland. Tänkte att vi tre kunde jobba på tillsammans men jag var rätt stum av jakten och fick ändå vara den som höll fart i gruppen. Ett annat gäng låg hela tiden tätt bakom så till slut gav jag upp och vi väntade in dom som jagade oss. Sedan en framför oss försvunnit ur tävlingen så körde vi till slut om en femteplats. I en avhängd grupp med trötta cyklister. Intensiteten blev lite låg så jag såg väl till att hålla fart.

Blev trött, de andra attackerade på 1slutet och jag blev sist även i denna grupp och vinglade in som tia med helt tömda ben. Bra pass ändå!

Det är så himla kul med Zwift och jag känner mig rent ut sagt beroende av det. Ska försöka att låta bli att tävla idag dock eftersom det ju blir lite slitsamt om det blir tävling varje dag hela vintern... Igår snittade jag 300 watt och 91% av maxpuls under tävlingen som pågick ungefär en timme. Svinbra träning som sagt, men det kan inte ske varje dag. Kanske tar en lugn tur i Watopia i kväll istället?

5.5 km in i loppet och koll på läget.

17.7 km in i loppet och här har jag och dom jag bryggat upp till gett upp jakten på dom framför. Drygt en minut upp och åtta sekunder till dom bakom.

Vi blev sex man i en grupp där jag drog supermest. Sedan hängde dom av mig på slutet. Ni ser dom framför mig i bild.

301 watt i nästan en timme ändå. Man kan ju se på watt-siffrorna att dom på placeringarna 5-9 inte tagit alldeles för mycket vind. Topp fyra var ju ruggigt starka och han som vann körde säkert elcykel på trainern.

Lite data från loppet och urtrampandet.

Yeah. Zwift räknar ut detta på det klassiska viset att dom tar 95% av det jag hade som mest under en 20-minutersperiod. I mitt fall så hade jag 20 min på 325 watt under loppet vilket ger en beräknad FTP på 309.

Tack och god natt...

2017-11-21

Så här gick gårdagens Zwift race

I startfållan igår.

En gång junior, alltid junior. Startattack...

Vi blev ganska snabbt 8-9 cyklister som höll ihop rätt länge.

På slutet så var vi bara tre kvar efter att ha droppat Rezac i en backe.

Hej och god morgon!

Ja, igår så kördes det Zwift-race. Mycket att hålla koll på och försöka lära sig innan mitt första Zwift-race. Lyckades ändå både anmäla mig, koppla Zwift-kontot mot Strava, byta efternamn och sitta på cykeln innan starten gick.

Starten gick och jag märkte ganska tidigt att det här med att sitta på rulle tjänade man väldigt mycket på i Zwift. Jag som inte har en smart trainer märker det inte i känslan, men jag behöver ta i mindre utan att behöva bli avhängd. Försökte attackera lite halvhjärtat någon gång men fick ju ingen lucka alls. När vi kom till en backe på 2 kilometer så satt jag långt ner i gruppen och plötsligt så var det bara luckor överallt. Jag fick liksom köra skithårt och spurta över krönet för att täppa lucka efter lucka. Utför så kom jag ändå ifatt täten. Skönt!

Vi blev 8-9 man efter backen och höll ihop. Sen hände något. Efter typ 18 kilometer så bara försvann fyra ur gruppen och vi blev fyra kvar. Säkert något nätverksfel eller om något hände hos Zwift...

Med fyra cyklister så blev det lite lugnare körning och jag spontanhöjde farten någon gång då och då för att bibehålla kvalitén på passet. Det kom en lite kortare backe och en av cyklisterna släppte. Kommer man längre bak än dom där 4-5 meterna så tappar man rullen och då är det ett litet helvete att komma ifatt igen. Vi tre höll hur som helst ihop hela vägen in mot mål. Tyvärr hade jag lite dålig koll på målgången och plötsligt så stack en av killarna och strax därefter passerade vi en linje och dom slutade ta i. Var loppet över nu? Det skulle ju vara 33 km hade jag läst mig till och vi hade bara kört 30... Det kom upp en tom grå ruta på skärmen som jag stängde ner. Det var nog där resultaten skulle presenterats...

Zwift sparar inte tävlingsresultat, det får man hålla koll på själv eller via Zwiftpower.com. Tyvärr verkar det ju ha krånglat lite men jag kan utläsa på denna sida att jag hade näst snabbaste tid ändå. Min tid ligger liksom gömd under en flik långt ner på sidan, bland en massa andra cyklister som av olika anledningar inte kommit med i rankingen.

Fick dock med mig en del data från passet. Dels hade jag ju min egen Garmin igång, men även Zwift sparar pass-data åt en:
Själva loppet tog 42:15, så det är ju lite slöcykling med i dom där 293 watten också..

Hur effekt och puls fördelat sig under loppet samt vilken watt jag hållit under några olika tider.

Lite passdata.

Passet finns också på STRAVA. Eller Garmin Connect. Jag sparar ju all min träning på Garmin Connect och jag försökte också ta varvtid för själva loppet igår. Tyvärr missade jag ju att målgången var där den var. Så istället för 42:15 så blev mitt tävlingsvarv 44:38 långt. Hade hur som helst 174 i snittpuls under den tiden, 191 i max och 294 watt i snitt.

Ja, det där var ju skitkul och nu ser jag fram emot att ta i jättemycket på Zwift snart igen. Det känns som om detta kan få min årliga snittpuls på träningarna att stiga något...

Eftersom jag har viktkorg på min Monark så fick jag ha vikter på för att klara det mesta och sedan variera kadensen. Så jag körde med 3.5 kilo i korgen. När jag blev avhängd i den där backen i början så slängde jag på 0.25 kilo till för det blev så hög kadens när jag skulle jaga ifatt täten igen... Så vill jag göra fartökningar så får jag helt enkelt se till att ha tillräckligt med vikt i viktkorgen för att kunna kötta tillräckligt.

Har du testat Zwift och har du några tips att ge mig? Syns vi kanske på något race i kväll?

2017-11-20

Zwift-race idag!


Hej och god kväll!

I kväll så kör jag ett Zwift-race klockan 21.10 om allt går som det ska här hemma. Racet heter "GGCC Glasgow Green Cycle Club Race Series", vet inte mycket om hur det där fungerar men någonstans ska man ju börja.

Hur det går? Läs om det imorgon bitti eller häng med på Zwift.