Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2015-09-05

Pepp och sköna människor

Hej!

Nu är det väl dags för tävling strax då. Igår var jag ut och kollade banan, rullade ur bilåkarbenen och väckte dom samtidigt inför dagens utmaning. Körde ett ovanligt långt väckningspass faktiskt och fick ihop 58 kilometer på typ 2:25. I princip ett vanligt långlopp alltså. Återstår väl bara att se vad det gör med dagens ben. Hade planerat att köra ett par timmar ungefär och nu blev det lite längre, gör inte så mycket. Det blev lite sent vilket kanske inte var helt optimalt, i övrigt så kändes allt bra. 

När jag hade stannat till och tog en bild till bloggen så kom en man på sin EU-moped. Visade sig vara en riktig kämpe som faktiskt hade åkt runt hela banan på sin moped. Några ställen hade han fått bära moppen förbi några svårigheter och han var imponerad över oss som cyklar runt så snabbt. Jag sa att jag var imponerad av honom som tagit sig runt med den där moppen. Kan dom ha 10-12" hjul och så slicks på det. Lär ju inte vara någon höjdare i skogen... Han ska ut och kika på tre ställen idag och ser jag honom så lär jag heja. 
Älskar dom där spontana mötena man kan få om man bara stannar upp lite. Träffade ju en man på väckningspasset inför Cykelvasan också som hade mycket intressant att berätta. 

När jag cyklat klart så hämtade jag nummerlapparna och åkte till hotellet. Duschade, rakade ben och ansikte innan jag gick ner till kvällsbuffén. Satte mig bredvid landslagsåkarna Christofer Stevenson och Johan Landström och kort därefter kom rumskamrat Jonatan Steen och gjorde oss sällskap. 

Nu är det dags för frukost och sedan 10 mil skitig cykeltävling. Banan var inte ens torr igår och nu har det regnat hela natten...

Här kommer några bilder från gårdagens väckningspass:
Det blev ganska många bilder, men jag var så inspirerad och mobilen är ju så snabb och lätt att fota med.

2015-09-04

Inför Bockstensturen

Hej och godmorgon cykelvänner!

Dagen före Bockstensturen och jag har försökt att minnas när jag senast tävlade där. Mitt starkaste minne från Bockstensturen är när jag körde med cyclocross 2006 och växelörat gick av efter tre mil. Kapade då ner kedjan och körde singlespeed, alltså en växel, sista sju milen. Ingen höjdare för benen, men det gav en hel del ryggdunkningar efteråt.
Efter en snabbkoll på Långloppscupens resultatsida så kan jag konstatera att mitt senaste resultat därifrån är från 2008 då jag blev 20:e bland samtliga och 17:e i elit.

Min ambition med Bockstensturen är att ge mig själv fler poäng i Långloppscupen och då jag redan har poäng i sex deltävlingar så behöver jag köra bättre än mina sämsta resultat för att förbättra min poängskörd. Man räknar nämligen bara in 6 av 9 deltävlingar i totalen. Resultat som jag helst byter ut mot bättre resultat på dom här två sista racen är 18:e platsen från Billingeracet och 16:e på Finnmarksturen. Så det gäller ju att åka fort. Målet är som på övriga race att försöka slå mig in topp-10, men allt som är bättre än 18:e ger ju fler poäng i totalen. Skulle allt gå åt pipsvängen under loppet så ser jag det som en investering att åka dit och spana in banan. Det var trots allt sju år sedan och om jag satsar ett år till så kan det vara nyttigt inför nästa säsong.

I min bästa långloppssäsong (7:a totalt 2008) så tog jag 295 poäng på 5 av dom 6 deltävlingarna som då räknades in, idag har jag 266 på samma antal race. Så jag är inte riktigt i samma toppnivå som då, men inte jättelångt ifrån. På alla sex race så fick jag då ihop 315 poäng och nu har jag 306, så jag är väl jämnare nu i alla fall.

Snabbkoll i startlistan och jag ser ut att hamna på ungefär 12:e plats. Skönt att ha det klart redan nu!
Vädret ser ju ut att bjuda på fukt och det passar ju mig riktigt bra, kanske kan den här prognosen hjälpa mig ett par placeringar högre upp i resultatlistan?

Favoriter att vinna är ju dom gamla vanliga, typ Calle Friberg, Fredrik Edin (hemmaplan!), Lars Bleckur och Johan Landström. Andra som kan vara där och peta är Daniel Brengdahl, Mikael Flockhart, Michael Olsson, Christofer Stevenson, Henrik Sparr och Dennis Wahlqvist. Många snabba cyklister som har föranmält sig!

Det jag minns av banan är att det är en jättelätt inledning där det stångas hej vilt om placeringarna innan man efter några mil kommer in i en mer sorterande terräng med backar och stigar. Där väntar några kuperade och stigrika mil kring Åkulla innan man sedan tar sig dom sista milen via grönområden och annat tillbaka mot fästningen i Varberg.
Om jag ska generalisera lite så brukar loppet antingen avgöras av att någon sticker efter 5-7 mil och håller solo hela vägen in till mål. Lyckas man inte bli av med konkurrenterna där så brukar det vara svårt på den lättåkta avslutningen och då blir det spurt mellan en mindre grupp cyklister.

Sådär, då har jag fått skriva av mig lite. Nu återstår bara handling, packning, resa och väckningspass. Vi hörs!

2015-09-03

Cykeln ska också vara redo för race


Hej Cykelvänner!

I kväll så rullade jag en sväng runt här i området med cykeln. Kollade så att allt fungerade och lät tätningsvätskan och däcken få jobba in sig lite. Det har knappt läckt någon luft under dagen trots att jag aldrig hade cyklat med hjulen sedan jag stansade dom och det kändes ju onekligen rätt bra.

När jag hade rullat runt lite så tvättade jag cykeln också, så nu är den ren och redo för race. När jag tvättade hojen så upptäckte jag att bakväxeln faktiskt satt riktigt löst. Det är inte bara för att cykeln ska bli ren som den bör tvättas ofta, man märker ofta defekter och annat i tid om man går igenom den med jämna mellanrum.
Nu sitter jag i cykelrummet och ska putsa det sista innan den är redo för morgondagens långa resa. 54 mil i bil blir ju skoj... Ska försöka komma iväg i bra tid så jag hinner köra på banan i lugn och ro när jag kommit fram. Inge kul med fyrtiotusenmiljarder timmar i bil och stress dagen innan tävling. Så jag siktar på att nöja mig med en trivsam tur i fyrtiotusenmiljarder timmar följt av en trivsam tur på cykeln.

Saker som är kvar att fixa inför helgens lopp:
- Packa allt jag ska ha med mig.
- Bestämma vilken del (och hur mycket) av banan som jag bör cykla imorgon.
- Ordna ett boende.
- Hitta någon som kan langa.

Tvångsträning

Körde testcykel i natt. Hade egentligen ingen som helst jävla lust att träna och var så trött att jag kunde somna stående när som helst och när jag lutade mig i soffan så slumrade jag till gång på gång. Men ändå så gick jag ner i den där källaren och körde min tjuga när alla barnen sov och frun kommit hem från jobbet. Det blev 20 väldigt kontrollerade minuter på 304 monarkwatt. Jobbigt, men liksom utan att pressa mig.
Anledningen till tvångsträningen var att jag ska vila idag och jag vill absolut inte vila två dagar i rad nu inför Bockstensturen. I den bästa av världar så hade jag kört ett tömningspass, men livspusslet tillät inte det. Så testcykel fick det bli. Idag vila, imorgon väckningspass och på lördag tävling. Klassiskt recept som brukar fungera bra för mig. 

Frida och jag besökte vän/kollega Peter i Säter idag. Två män som är hemma från jobbet hela dagarna av olika anledningar. Det blev många timmar snack och lite fika.

Vädret var ju absolut allt annat än inspirerande igår. Det hade varit bra att köra det där tömningspasset ute igår av två anledningar. Dels för att jag behöver själva träningseffekten men jag behöver också cykla på mina nystansade däck. Dom läcker ju fortfarande hur mycket som helst och för att dom ska bli täta så behöver jag cykla på dom. Sticker nog ut och smygrullar lite på dom idag. Absolut inte träning, men trampa lite för att däcken ska bli täta helt enkelt. Kanske inte ens byter om, utan tar det som en cykeltur till affären ungefär. Regnet ska ju upphöra i eftermiddag och då kanske jag hinner cykla några minuter.

2015-09-02

Fem kontrollerade åttatvåor

Hej cykelvänner!

Inget blogginlägg igår, förstår att ni haft det tufft?! Kände att jag inte hade något vettigt att skriva om och här brukar det ju bara publiceras inlägg med hög kvalité och intressant innehåll. Eller nåt.

Igår besökte jag Sportso.. Bike Town. Butiken bytte namn från och med 1:a september. Alltså igår. Där köpte jag nya däck och det blev i vanlig ordning Continental Race King RS 2.2". Dom däcken stansade jag på kvällen utan större besvär. Alltså, jag fick dom på fälgarna utan större besvär. Nu återstår det bara att dom ska bli täta också.

Senare på kvällen så körde jag fem stycken kontrollerade åttatvåor på testcykeln. Alltså åtta minuter intensivt arbete följt av två minuters vila. Gånger fem. Mitt rekord är 341,6 snittwatt från i våras och igår satt jag och myste mig igenom intervallerna på 332 watt. Det gamla rekordet löd på 330 från april 2014. Näst bästa passet med åttatvåor alltså och det kontrollerat. Än finns det hopp.

2015-08-31

Åkt båt och tränat

Den här lillfisen och jag har åkt en massa buss idag. Vi har också åkt båt.

Österdalälven, sett från Leksand.

Gustaf Wasa har trafikerat Siljan i 139 år, idag var första gången som jag åkte med.

Anledningen till båtturen var att vi genomförde en massa avtackningar av pensionerade medarbetare, medarbetare som slutat och medarbetare som fyllt jämnt. Här är vår VD (inte VD imorgon) som går i pension.

Vi åkte tillbaka till Borlänge i den här gamla bussen.

Efter sex bussturer och en båttur så kom Fridakakan och jag tillbaka till trygga Stennäset igen. Då var det full fart framåt igen för att förbereda inför Ebbahs cykelträning. Idag passade jag på att träna samtidigt som henne då Frida kunde vara hemma med Ronya. Bra för mig, bra för Ronya och bra för Frida. För Ebbah var det väl som en vanlig träning, gissar jag.

Här står jag framför TV-tornet i en avslappnad pose och tar en blogg-selfie. Livet som bloggare utan fotografkompisar är hårt!

Jag körde nästan hela TV-tornsbacken en gång som uppvärmning och sedan all-in en gång. Förbättrade mig från 3:40 till 3:21 på Strava men kände mig tung och seg och vägen var lös och jävlig. Gunde brukar ju säga att ingenting är omöjligt, men han har inte försökt ta KOM från Daniel Olsson. Det är då en sak som är säkert. Tre blankt har Daniel cyklat på och han kan säkert cykla snabbare än så om han måste, men det måste han ju inte nu eftersom jag ligger tvåa i listan och är TJUGOEN sekunder långsammare än Daniel.

Planen från början var ju egentligen att bara köra i TV-tornsbacken. Men eftersom jag blev så kränkt av backen direkt så blev jag ledsen och gjorde en plan B. Så jag rullade vidare till Högbobacken där jag körde tre intervaller upp till hopptornsparkeringen. 2 kilometer och 93-ish höjdmeter på asfalterad väg. Lyckades få till negativ split eller vad dom där löparna säger och blev alltså snabbare mot slutet. Körde på tiderna 5:25, 5:18 och 5:04. Skönt det i alla fall och att få några minuter intensiv cykelåkning. Det såg annars länge ut som om jag bara skulle få 3:21 med kvalité idag.

Efter Ebbahs cykelträning så fikade barnen. Det gör dom alltid. Mackor och saft.
Massor av mackor.

Det bästa med cyklingen på Vildmarksleden samt dags för Bockstensturen

När jag cyklade Vildmarksleden så blev det ju en del promenerande med cykeln och det är kanske inte så kul. Det vackra vädret, äventyret och mina starka ben gjorde det dock uthärdligt.

Men vet ni vad det bästa var? Jo, jag klarade massor med tekniska moment som liksom låg på toppen av min tekniska förmåga. Jag kunde liksom komma till ett ställe och tänka att "nu är det dags att gå igen, men jag gör ett försök att cykla igenom". Å så klarade jag det! Benen var bra, balansen var bra, modet var på topp och jag blev faktiskt förvånad själv vid några tillfällen, att jag tog mig igenom så pass svår terräng cyklandes.
Turen stärkte helt klart mitt självförtroende.

Nu i helgen så ska jag köra Bockstensturen. Det var nog tusen år sedan jag senast körde den turen. Vill minnas att det är typ 3 mil lättåkt följt av 4 mil bokskogscyklande och avslutar med 3 mil snabbcykling tillbaka till Varberg. Jag gillar att banan är lång, men samtidigt har jag haft lite svårt på längre banor. Det beror väl på att jag brukar gå all-in från start och det blir ju en sämre taktik ju längre loppet är...
Just nu har jag ingen att åka med, vet inte var jag ska bo (har ni tips?!) och har ingen langning. Men det där ordnar sig nog. Det brukar det ju alltid göra. Nästan.