Distans med ett stort gäng idag, tio tappra cyklister lämnade Falun i motljus och medvind.
Ett avsnitt innan Fernviken var inte fullt så mysigt för alla. Två cyklister utan dubbdäck och två cyklister som vurpade idag. Distanskungen Jeppe77 kör dock dubbat, så han gick säker.
Runt Vikasjön.
Jonas Axforsen lyckades få med mig på en bild också!
Hela gänget höll ihop i en timme ungefär, sedan delade vi upp oss i en grupp som ville åka länge och fyra av oss som ville åka lite kortare. Jag hade det tungt idag och fick slita väldigt mycket efter att vi delat på oss. Det blev lite klassisk tröttcykling med lite attacker också bara för att köra sönder skitbenen totalt. Jag avslutade passet med ett varv runt Varpan för att trampa ur surbenen och köra lite enbenscykling.
2015-01-04
2015-01-03
Vinnaren av en Monark 828 STRIP är....
"När klapparna är slut och skinkan är uppäten
Tycker sig tomten då höra läten
Det kommer från garaget och vad är det han ser?
En cyklist som svettas och vill ha mer
Han drömmer sig bort till en varm sommarpark
När han njuter av träningen på sin Monark
Att mäta sin utveckling under kontrollerade ramar
gör att testcykeln får alla cyklisters kramar
Och tomten ler och fäller en tår
han vet vad han önskar sig nästa år"
Stort grattis, Christian Andersson, från Överkalix! Du är vinnaren av en körklar Monark 828 STRIP.
Testcykel
Som jag skrev på Twitter här om dagen:
"Om man vill utvecklas som cyklist så måste man vara öppen för förändring, våga prova nya saker och hitta nya vinklar att se saker från...
Jag har därför inför säsongen 2015 valt att byta plats på testcykeln nere i cykelrummet!"
Så igår kväll var det dags att testa allt det här nya för att utvecklas inför 2015. Istället för att stirra in i en vägg så blickar jag nu ut över rummet. För att inte chocka kroppen med allt för många nyheter så valde jag att köra ett beprövat 10x1-pass där jag maxar en minut, vilar en och upprepar denna härlighet tio gånger. Mådde jätteilla efteråt och benen var skakiga, bra start på 2015 med andra ord!
Nya placeringen av testcykeln blev en succé, även om siffrorna från passet inte blev något att skriva hem om.
Direkt efter passet så startade jag min 22-timmars återhämtning med O'boy och hembakt vörtbröd som jag fått från familjen Reyier-Österling.
Började med ett Åstrand-test som uppvärmning, 145,5 i puls på 250 watt. Sedan körde jag intervallerna med 4,5 kilos belastning och snittkadenser på: 93, 94, 95, 96, 97, 95, 93, 95, 90 & 93. Betydligt sämre siffror än förra vintern, men jag hade inte väntat mig något annat heller och det är ju nu bygget har börjat inför nästa år. I fjol var jag ju stark redan i december, det var jag verkligen inte denna vinter. Tålamod och tålamod, så ska nog det här gå bra.
Hela passet hittar ni här: http://connect.garmin.com/modern/activity/663313404
"Om man vill utvecklas som cyklist så måste man vara öppen för förändring, våga prova nya saker och hitta nya vinklar att se saker från...
Jag har därför inför säsongen 2015 valt att byta plats på testcykeln nere i cykelrummet!"
Så igår kväll var det dags att testa allt det här nya för att utvecklas inför 2015. Istället för att stirra in i en vägg så blickar jag nu ut över rummet. För att inte chocka kroppen med allt för många nyheter så valde jag att köra ett beprövat 10x1-pass där jag maxar en minut, vilar en och upprepar denna härlighet tio gånger. Mådde jätteilla efteråt och benen var skakiga, bra start på 2015 med andra ord!
Nya placeringen av testcykeln blev en succé, även om siffrorna från passet inte blev något att skriva hem om.
Direkt efter passet så startade jag min 22-timmars återhämtning med O'boy och hembakt vörtbröd som jag fått från familjen Reyier-Österling.
Började med ett Åstrand-test som uppvärmning, 145,5 i puls på 250 watt. Sedan körde jag intervallerna med 4,5 kilos belastning och snittkadenser på: 93, 94, 95, 96, 97, 95, 93, 95, 90 & 93. Betydligt sämre siffror än förra vintern, men jag hade inte väntat mig något annat heller och det är ju nu bygget har börjat inför nästa år. I fjol var jag ju stark redan i december, det var jag verkligen inte denna vinter. Tålamod och tålamod, så ska nog det här gå bra.
Hela passet hittar ni här: http://connect.garmin.com/modern/activity/663313404
2015-01-02
Vinnare lucka 19-23
Vinnare lucka 1-18 hittar ni här och vinnare av testcykeln från Monark i lucka 24 presenteras imorgon!
Lucka 19 - Bianchi 120
- Per Wallin
- Johnny Strand
- Matilda Dybäck
Lucka 20 - Lida CX
- Stina Sjöberg
- Fredrik Granlund
Lucka 21 - Sony
- David Alm
Lucka 22 - Cykelspecialisten i Linköping
- Erik Andersson
Lucka 23 - Erik Wickström
- Christer Höglin
Lucka 19 - Bianchi 120
- Per Wallin
- Johnny Strand
- Matilda Dybäck
Lucka 20 - Lida CX
- Stina Sjöberg
- Fredrik Granlund
Lucka 21 - Sony
- David Alm
Lucka 22 - Cykelspecialisten i Linköping
- Erik Andersson
Lucka 23 - Erik Wickström
- Christer Höglin
Etiketter:
Adventskalendertävling
2015-01-01
Rapha Festive 500: check!
Mysig morgoncykling på den nya cykelbanan mellan Bergsgården och Grycksbo.
Efter cykelbana och riksväg var det här väldigt välkommet. Småvägar is the shit!
Ett "naturligt stopp".
Torrberg, med utsikt ner mot Leksand.
Någonstans i Häradsbygden utanför Leksand.
Flottbron över Österdalälven i Gagnef.
Älvmötet i Djurås, här möter Västerdalälven (vänster i bild) Österdalälven (höger i bild) och bildar Dalälven (rakt fram).
Här var jag klar med mina 500 kilometer från julafton till nyår. Då hade jag nästan 20 km kvar hem...
Alltså, jag förespråkar användande av cykelbanor, men ibland finns det tillfällen då jag istället väljer vägen. Som när man inte snöröjt cykelbanan på hela vintern, men valt att snöröja körbanan på bekostnad av cykelbanan. Skämmes, Borlänge kommun!
Sådär, då var Rapha Festive 500 avklarat även detta år. Har nu deltagit alla fem år och också kört 500+ km varje år. Enligt Garmin Connect så blev det 518,76 km på 23 timmar och tio sekunder. Ett snitt på 22.6 km/h. Det tyngsta av dessa fem Festive-500 år var det första år 2010 då jag snittade 21,6. I fjol och 2011, då jag också vann hela Festive 500, höll jag 24.9 km/h i snitt.
Olika väder och underlag ger helt klart olika hastighet, inget konstigt med det. Igår hade jag ritat in en tolvmilarunda för att klara av utmaningen med lite marginal och samtidigt få en fin tur. Till skillnad mot dom fyra kalla turerna så fick denna en snittemperatur på -0,9, rena rama sommarvärmen! Hade faktiskt 3,5 plus som varmast, i närheten av älven. Den värmer väldigt mycket den där Dalälven, för så fort jag kom en bit därifrån så sjönk temperaturen igen. När jag kom hem så var det minus 1,2. Värmen igår gjorde dessutom att farten blev betydligt högre än tidigare dagar då jag skrapade ihop 24,7 kilometer i timmen på passet.
Ber om ursäkt för alla siffror, men jag älskar ju sånt. Känslan på passet var jättebra, helt klart den bästa sedan... Ja, sedan någon gång tidigt i höstas kanske. Benen hade tryck och kroppen ville verkligen cykla. På slutet verkligen stampade jag på pedalerna, fin känsla det. Turen var kuperad i inledningen och slutet, men för det mesta så var det ganska platt. Fina omgivningar och många cykelminnen längs den här rundan.
Nu ser jag det som att jag kommit igång med träningen och fått en grund att bygga vidare på. Skönt det efter en skräpig höst!
Garmin-data:
Efter cykelbana och riksväg var det här väldigt välkommet. Småvägar is the shit!
Ett "naturligt stopp".
Torrberg, med utsikt ner mot Leksand.
Någonstans i Häradsbygden utanför Leksand.
Flottbron över Österdalälven i Gagnef.
Älvmötet i Djurås, här möter Västerdalälven (vänster i bild) Österdalälven (höger i bild) och bildar Dalälven (rakt fram).
Här var jag klar med mina 500 kilometer från julafton till nyår. Då hade jag nästan 20 km kvar hem...
Alltså, jag förespråkar användande av cykelbanor, men ibland finns det tillfällen då jag istället väljer vägen. Som när man inte snöröjt cykelbanan på hela vintern, men valt att snöröja körbanan på bekostnad av cykelbanan. Skämmes, Borlänge kommun!
Sådär, då var Rapha Festive 500 avklarat även detta år. Har nu deltagit alla fem år och också kört 500+ km varje år. Enligt Garmin Connect så blev det 518,76 km på 23 timmar och tio sekunder. Ett snitt på 22.6 km/h. Det tyngsta av dessa fem Festive-500 år var det första år 2010 då jag snittade 21,6. I fjol och 2011, då jag också vann hela Festive 500, höll jag 24.9 km/h i snitt.
Olika väder och underlag ger helt klart olika hastighet, inget konstigt med det. Igår hade jag ritat in en tolvmilarunda för att klara av utmaningen med lite marginal och samtidigt få en fin tur. Till skillnad mot dom fyra kalla turerna så fick denna en snittemperatur på -0,9, rena rama sommarvärmen! Hade faktiskt 3,5 plus som varmast, i närheten av älven. Den värmer väldigt mycket den där Dalälven, för så fort jag kom en bit därifrån så sjönk temperaturen igen. När jag kom hem så var det minus 1,2. Värmen igår gjorde dessutom att farten blev betydligt högre än tidigare dagar då jag skrapade ihop 24,7 kilometer i timmen på passet.
Ber om ursäkt för alla siffror, men jag älskar ju sånt. Känslan på passet var jättebra, helt klart den bästa sedan... Ja, sedan någon gång tidigt i höstas kanske. Benen hade tryck och kroppen ville verkligen cykla. På slutet verkligen stampade jag på pedalerna, fin känsla det. Turen var kuperad i inledningen och slutet, men för det mesta så var det ganska platt. Fina omgivningar och många cykelminnen längs den här rundan.
Nu ser jag det som att jag kommit igång med träningen och fått en grund att bygga vidare på. Skönt det efter en skräpig höst!
Garmin-data:
Etiketter:
Cykling,
Festive 500,
Leksand,
Norr Lindberg
2014-12-30
86 km i mörkret
Enviken, eller Rönndalen som det heter om du frågar de som bor där.
Cockpit.
Igår fick jag ihop 86 kilometer i mörkret. Tuggade på och gjorde jobbet bara. Tempen låg på behagliga -12.8 grader och avslutningen på det här Rapha Festive 500 blir ju i rena rama sommarvärmen. Har 102,1 kilometer kvar på utmaningen nu och två dagar på mig att fixa det. Ska ju gå ganska lätt om inget händer. Tänker mig att avsluta med den klassiska Norr Lindberg-rundan, också kallad Väggen-rundan av Team Kalas. En fin runda om än något kuperad egentligen för den här kilometerjakten. Benen är lite slitna nu och pulsen på gårdagens pass var betydligt lägre än tidigare. Blodvolymen lär ju ha höjts med all träning också.
Långrundan i förrgår gjorde för övrigt att jag passerade 365 timmar för 2014. Ett gammalt mål jag har med "en timme om dagen" ger ju 365 timmar per år. Under 2013 fick jag ihop nästan 405 timmar och hade väl tänkt öka den mängden en del under 2014, så jag är inte riktigt nöjd. Det började ju redan i januari som blev en katastrofmånad, sedan försökte jag hämta mig under våren och hade en ganska bra sommar. Nu på senhösten så har jag ju haft mina sjukveckor också vilket påverkar. Nya tag under ett motiverat 2015.
Garmin-data:
Cockpit.
Igår fick jag ihop 86 kilometer i mörkret. Tuggade på och gjorde jobbet bara. Tempen låg på behagliga -12.8 grader och avslutningen på det här Rapha Festive 500 blir ju i rena rama sommarvärmen. Har 102,1 kilometer kvar på utmaningen nu och två dagar på mig att fixa det. Ska ju gå ganska lätt om inget händer. Tänker mig att avsluta med den klassiska Norr Lindberg-rundan, också kallad Väggen-rundan av Team Kalas. En fin runda om än något kuperad egentligen för den här kilometerjakten. Benen är lite slitna nu och pulsen på gårdagens pass var betydligt lägre än tidigare. Blodvolymen lär ju ha höjts med all träning också.
Långrundan i förrgår gjorde för övrigt att jag passerade 365 timmar för 2014. Ett gammalt mål jag har med "en timme om dagen" ger ju 365 timmar per år. Under 2013 fick jag ihop nästan 405 timmar och hade väl tänkt öka den mängden en del under 2014, så jag är inte riktigt nöjd. Det började ju redan i januari som blev en katastrofmånad, sedan försökte jag hämta mig under våren och hade en ganska bra sommar. Nu på senhösten så har jag ju haft mina sjukveckor också vilket påverkar. Nya tag under ett motiverat 2015.
Garmin-data:
Etiketter:
Cykling,
Festive 500
2014-12-29
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)



















