Känner mig nästan lite onödigt laddad, ska bli riktigt kul faktiskt.
2013-09-08
2013-09-07
Har varit ute och luftat benen
+20 och solsken idag, inte allt för illa.
Har nu varit ute och väckt benen. Körde runt Varpan så fort jag kunde vilket innebar att jag klarade av dom 13.8 kilometerna på knappa 21 minuter. Inget nytt KOM på Strava-segmentet, men bara 22 sekunder från min bästa tid så det var ett bra besked. Det var faktiskt riktigt trivsamt att vara ute och cykla idag, bra ben, inga måsten idag, inga tider att passa och vädret var ju som sagt helt okej det med.
På väg mot Varpan så träffade jag på Johan Landström och Jesper Larsson och fick väl en så trevlig pratstund där. På väg hem så stannade jag till på Intersport för att köpa lite sportgodis att stoppa i fickorna till imorgon.
Nu är det käk, återhämtningsdryck och Vueltan som gäller. Benen högt och skaka vad!
Har nu varit ute och väckt benen. Körde runt Varpan så fort jag kunde vilket innebar att jag klarade av dom 13.8 kilometerna på knappa 21 minuter. Inget nytt KOM på Strava-segmentet, men bara 22 sekunder från min bästa tid så det var ett bra besked. Det var faktiskt riktigt trivsamt att vara ute och cykla idag, bra ben, inga måsten idag, inga tider att passa och vädret var ju som sagt helt okej det med.
På väg mot Varpan så träffade jag på Johan Landström och Jesper Larsson och fick väl en så trevlig pratstund där. På väg hem så stannade jag till på Intersport för att köpa lite sportgodis att stoppa i fickorna till imorgon.
Nu är det käk, återhämtningsdryck och Vueltan som gäller. Benen högt och skaka vad!
Etiketter:
Cykling,
Garmin Cykel,
STRAVA,
Vuelta a España,
Väckningspass
Inför morgondagens avslutande deltävling i SWE-Cup
Sitter först nu och äter frukost, jag sov nämligen hela nio och en halv timme i natt. Snacka om välbehövligt. Efter frukosten ska jag ut på et väckningspass, tänkte köra ett snabbvarv runt Varpan och sedan rulla ur benen en sväng. Tar med mig betalkortet och köper några gel +ANNAT på hemvägen. Eftermiddagen bjuder på lunch samt cykelfix. Familjen drog till Stockholm igår eftermiddag, så det blir nog en del tid i soffan där jag ska "ligga med benen högt, skaka vad och dricka gul Vitargo" idag.
Tänkte skriva lite mer om och inför loppet imorgon, då är det alltså dags för Anundsloppet i Västerås. I fjol laddade jag upp med att köra 608.6 km runt hela Dalarna under slutet av söndagen och större delen av måndagen inför loppet. Fick över 10.000:- till SOS Barnbyar och rätt slitna ben. Lyckades ändå på helgen ta min bästa placering någonsin i en större svensk landsvägstävling då jag blev 12:a på just Anundsloppet. Då hade jag turen och skickligheten att hamna i en utbrytning på 14 man som höll undan till målet. I år har jag som bäst varit 18:e. Målet för mig imorgon är att försöka ta poäng i SWE-Cup igen vilket innebär att jag vill vara bland de 22 främsta. Allra helst vill jag försöka förbättra min 12:e placering från i fjol. Så jag lär väl ta i.
I fjol körde vi 95 km på ett kort varv, i år använder vi bara kortvarvet som avslutning. Jag tror att vi kör 10 varv på det längre varvet och avslutar med tre kortvarv. Totalt ska det i alla fall bli ca: 152 kilometer.
Banan är i stort sett pannkaksplatt även om det lutar lite upp och ner mest hela tiden om man ska tro Garmin. Målet är beläget i ett motlut så det passar cyklister med bra backspurt och givetvis pigga ben.
Själva tävlingsbanan och framförallt det långa varvet är delvis öppet och möjligheter för kantvind är stora. I och med att det är ett varvlopps så lär det blåsa från sidan några gånger under loppet. Tyvärr ser väderprognosen ut att ge oss ett härligt väder för solskenscyklister som gillar lugna cykeltävlingar. Ca 20 grader varmt, halvklart och vindar på 2 m/s lär inte skrämma många och inte heller blåsa någon av vägen. Men som vi alla vet så är det varken vädret eller banprofilen som avgör hur hård en cykeltävling ska bli, det gör cyklisterna själva.
Det är ju en SWE-Cup, så tävlingen kommer nog att präglas en del av kampen om totalseger och kanske även lagseger i cupen. Men, de allra flesta ställer sig nog på startlinjen med en förhoppning om att kanske vinna eller ta en framskjuten placering. Vill man vinna cupen så skadar det inte direkt att vinna deltävlingen. Eftersom säsongens två bästa lag, Team People 4 You och CK Hymer, ligger etta och tvåa både individuellt och i lagtävlingen så tror jag dessa lag kommer stå för mycket i utvecklingen av loppet. Det fina i det här är att alla andra kan utnyttja kampen mellan dessa för att ta hem fina resultat.
Så här ser totalställningen ut inför morgondagen:
1 Christian Bertilsson Team People4you - Unaas Cykling 109
2 Marcus Johansson CK Hymer 98
3 Johan Svensson CK Bure / Team J.Jensen Ramirent 85
...
55 Henrik Öijer Falu CK 5
Poäng till de 22 främsta i varje deltävling alltså och dessa poäng fördelas så här: 30, 27, 24, 22, 20, 18, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.
Vill man kolla ställningen, eller allt annat som rör SWE-Cup, så finns det här: www.swecup.se
För egen del så har jag ingen fin totalplacering att kämpa om. Visst, vinner jag imorgon så kan jag i absolut bästa fall hamna 10:a totalt och det skulle ju vara grymt. Ni håller väl tummarna? Jag gillar ändå poäng så jag ska givetvis försöka ta så många som möjligt.
Taktiken i tävlingen då? För egen del så har jag ju större chanser till många poäng i en utbrytning eller decimerad klunga än vad jag skulle ha i en stor klungspurt. Så jag kör helst en stenhård tävling med raketben.
Team People 4 You skulle kunna försöka göra som dom försökte i Burseryd, med att kontrollera sönder hela tävlingen. Då gick det inte riktigt så bra för dem och ute på slutvarvet så var deras spurtare Christian Bertilsson ensam kvar i laget då resten hade gjort sitt. Med tanke på att många åsikter om passiv åkning i svensk cykel kommer från det laget så var jag då förvånad över deras ultrapassiva taktik. Nu var banan i Burseryd hårdare än banan är imorgon, så det är nog lättare att kontrollera ett lopp imorgon. Christian är ju storfavorit om det blir klungspurt. Å andra sidan så kan Team People 4 You göra en fuling och skicka iväg någon eller några i en grupp om 11 man eller mer. Håller den till mål och Marcus Johansson (eller Johan Svensson, men han är inte anmäld till loppet!?) inte är med så vinner Christian totalt.
CK Hymer ser nog gärna att Marcus Johansson vinner cupen totalt. Kanske vill dom också vinna lagtävlingen där dom är 13 poäng efter Team People 4 You. Hymer har också två killar som knackar på hos topp 10 i totalen och vill in. Även om Hymer har duktiga spurtare så tror jag nog dom allra helst vill få en hård tävling och att en mindre grupp gör upp om segern. Skulle Christian Bertilsson inte vara med i slutet så kan dom också ladda för en spurt. Hymers möjlighet till fuling skulle vara att få med fler åkare än Team People 4 You i en utbrytargrupp som håller till mål och därmed kunna vinna lagtävlingen. Men att helt strunta i Marcus Johanssons chanser till totalseger känns lite långt borta. En styrka CK Hymer har är att dom anmält 11 man mot TP4U som "bara" har 6 man i startlistan.
Nu handlar inte själva tävlingen bara om Team People 4 You och CK Hymer, men det är dessa två som kämpar om individuella segern och lagtävlingen. Falköping är urstarka och verkar ha hittat en grym höstform, Team Refero Åstorps CK har en bättre kapacitet än dom fått ut på tävlingarna tycker jag och skulle kunna vinna här. Fjolårets storlag Team TREK har haft en rätt så bedrövlig säsong och vill nog avsluta bra. Team TREK ligger 26:a i cupen med Emil Andersson och bara tia i lagtävlingen. Uppsala, Valhall och Södertälje är alla lag som gärna vill vara med och leka på cykeltävlingarna. Motala AIF har faktiskt inte en enda cyklist anmäld vilket förvånar mig något.
Jag hoppas verkligen att alla lagen bjuder upp till offensiv cykelåkning och att loppet blir riktigt intressant imorgon. Jag hoppas och tror givetvis att alla vill vara med och dansa. Jag hoppas att så många som möjligt inser att det här inte är VM eller den viktigaste tävlingen i deras karriärer, man kan chansa, man kan bli trött och det gör ingenting. Hellre chansa och försöka nå en framgång än att fega sig fram till en ok placering.
Nu är det dags för väckningspass. Vi hörs!
Tänkte skriva lite mer om och inför loppet imorgon, då är det alltså dags för Anundsloppet i Västerås. I fjol laddade jag upp med att köra 608.6 km runt hela Dalarna under slutet av söndagen och större delen av måndagen inför loppet. Fick över 10.000:- till SOS Barnbyar och rätt slitna ben. Lyckades ändå på helgen ta min bästa placering någonsin i en större svensk landsvägstävling då jag blev 12:a på just Anundsloppet. Då hade jag turen och skickligheten att hamna i en utbrytning på 14 man som höll undan till målet. I år har jag som bäst varit 18:e. Målet för mig imorgon är att försöka ta poäng i SWE-Cup igen vilket innebär att jag vill vara bland de 22 främsta. Allra helst vill jag försöka förbättra min 12:e placering från i fjol. Så jag lär väl ta i.
I fjol körde vi 95 km på ett kort varv, i år använder vi bara kortvarvet som avslutning. Jag tror att vi kör 10 varv på det längre varvet och avslutar med tre kortvarv. Totalt ska det i alla fall bli ca: 152 kilometer.
Banan är i stort sett pannkaksplatt även om det lutar lite upp och ner mest hela tiden om man ska tro Garmin. Målet är beläget i ett motlut så det passar cyklister med bra backspurt och givetvis pigga ben.
Själva tävlingsbanan och framförallt det långa varvet är delvis öppet och möjligheter för kantvind är stora. I och med att det är ett varvlopps så lär det blåsa från sidan några gånger under loppet. Tyvärr ser väderprognosen ut att ge oss ett härligt väder för solskenscyklister som gillar lugna cykeltävlingar. Ca 20 grader varmt, halvklart och vindar på 2 m/s lär inte skrämma många och inte heller blåsa någon av vägen. Men som vi alla vet så är det varken vädret eller banprofilen som avgör hur hård en cykeltävling ska bli, det gör cyklisterna själva.
Det är ju en SWE-Cup, så tävlingen kommer nog att präglas en del av kampen om totalseger och kanske även lagseger i cupen. Men, de allra flesta ställer sig nog på startlinjen med en förhoppning om att kanske vinna eller ta en framskjuten placering. Vill man vinna cupen så skadar det inte direkt att vinna deltävlingen. Eftersom säsongens två bästa lag, Team People 4 You och CK Hymer, ligger etta och tvåa både individuellt och i lagtävlingen så tror jag dessa lag kommer stå för mycket i utvecklingen av loppet. Det fina i det här är att alla andra kan utnyttja kampen mellan dessa för att ta hem fina resultat.
Så här ser totalställningen ut inför morgondagen:
1 Christian Bertilsson Team People4you - Unaas Cykling 109
2 Marcus Johansson CK Hymer 98
3 Johan Svensson CK Bure / Team J.Jensen Ramirent 85
...
55 Henrik Öijer Falu CK 5
Poäng till de 22 främsta i varje deltävling alltså och dessa poäng fördelas så här: 30, 27, 24, 22, 20, 18, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.
Vill man kolla ställningen, eller allt annat som rör SWE-Cup, så finns det här: www.swecup.se
För egen del så har jag ingen fin totalplacering att kämpa om. Visst, vinner jag imorgon så kan jag i absolut bästa fall hamna 10:a totalt och det skulle ju vara grymt. Ni håller väl tummarna? Jag gillar ändå poäng så jag ska givetvis försöka ta så många som möjligt.
Taktiken i tävlingen då? För egen del så har jag ju större chanser till många poäng i en utbrytning eller decimerad klunga än vad jag skulle ha i en stor klungspurt. Så jag kör helst en stenhård tävling med raketben.
Team People 4 You skulle kunna försöka göra som dom försökte i Burseryd, med att kontrollera sönder hela tävlingen. Då gick det inte riktigt så bra för dem och ute på slutvarvet så var deras spurtare Christian Bertilsson ensam kvar i laget då resten hade gjort sitt. Med tanke på att många åsikter om passiv åkning i svensk cykel kommer från det laget så var jag då förvånad över deras ultrapassiva taktik. Nu var banan i Burseryd hårdare än banan är imorgon, så det är nog lättare att kontrollera ett lopp imorgon. Christian är ju storfavorit om det blir klungspurt. Å andra sidan så kan Team People 4 You göra en fuling och skicka iväg någon eller några i en grupp om 11 man eller mer. Håller den till mål och Marcus Johansson (eller Johan Svensson, men han är inte anmäld till loppet!?) inte är med så vinner Christian totalt.
CK Hymer ser nog gärna att Marcus Johansson vinner cupen totalt. Kanske vill dom också vinna lagtävlingen där dom är 13 poäng efter Team People 4 You. Hymer har också två killar som knackar på hos topp 10 i totalen och vill in. Även om Hymer har duktiga spurtare så tror jag nog dom allra helst vill få en hård tävling och att en mindre grupp gör upp om segern. Skulle Christian Bertilsson inte vara med i slutet så kan dom också ladda för en spurt. Hymers möjlighet till fuling skulle vara att få med fler åkare än Team People 4 You i en utbrytargrupp som håller till mål och därmed kunna vinna lagtävlingen. Men att helt strunta i Marcus Johanssons chanser till totalseger känns lite långt borta. En styrka CK Hymer har är att dom anmält 11 man mot TP4U som "bara" har 6 man i startlistan.
Nu handlar inte själva tävlingen bara om Team People 4 You och CK Hymer, men det är dessa två som kämpar om individuella segern och lagtävlingen. Falköping är urstarka och verkar ha hittat en grym höstform, Team Refero Åstorps CK har en bättre kapacitet än dom fått ut på tävlingarna tycker jag och skulle kunna vinna här. Fjolårets storlag Team TREK har haft en rätt så bedrövlig säsong och vill nog avsluta bra. Team TREK ligger 26:a i cupen med Emil Andersson och bara tia i lagtävlingen. Uppsala, Valhall och Södertälje är alla lag som gärna vill vara med och leka på cykeltävlingarna. Motala AIF har faktiskt inte en enda cyklist anmäld vilket förvånar mig något.
Jag hoppas verkligen att alla lagen bjuder upp till offensiv cykelåkning och att loppet blir riktigt intressant imorgon. Jag hoppas och tror givetvis att alla vill vara med och dansa. Jag hoppas att så många som möjligt inser att det här inte är VM eller den viktigaste tävlingen i deras karriärer, man kan chansa, man kan bli trött och det gör ingenting. Hellre chansa och försöka nå en framgång än att fega sig fram till en ok placering.
Nu är det dags för väckningspass. Vi hörs!
Etiketter:
Anundsloppet,
Cykling,
Inför tävlingar,
SWE-Cup
2013-09-06
Svar på frågor från er
Magnus Thornberg 6 september 2013 13:08
Hej!
Hur orkar du och hur hinner du med allt i ditt liv:)Jag är själv småbarnsförälder och fattar inte hur du får ihop allt:)
/mvh
Magnus
- Hej, Magnus!
Det gäller först och främst att vilja ha saker att göra nästan hela tiden, sedan måste man givetvis prioritera bland alla härliga saker man kan göra. Jag tittar till exempel sällan på TV och det enda jag försöker följa är cyklingen på Eurosport. Men inte ens det är allt för högt prioriterat nu för tiden.
Jobb, familj och cykling är mina tre högst prioriterade saker här i livet. Jobbet har sin tid, familjen både behöver och kräver sin tid och i luckorna som blir över försöker jag pressa in så mycket cykel som möjligt.
-----
Jacob 6 september 2013 13:13
Hej!
Jag har läst att du ofta värmer upp med ett "Åstrand test" när du kör testcykel. Hur går ett sådant test till?
Grym blogg!
- Hej, Jacob!
Här har du lite info: http://oijer.blogspot.se/2013/02/astrandtest-cykel.html
För att variera lite och få sämre testvärden så kan man köra ett Ekblom Bak: http://oijer.blogspot.se/2013/02/ekblom-bak-test.html
-----
Adam Steen 6 september 2013 13:35
Berätta lite om dig själv och hur du mår?
- Hej, Adam!
Om du är nyfiken på mig så finns lite info under fliken "Presentation": http://oijer.blogspot.se/2009/04/presentation.html
Jag mår bra, tycker jag. Familjen är frisk och mår bra. Jag är lite trött efter en hård vecka, men ska sova ut rejält i natt och natten till söndag vilket borde göra mig utvilad och stark till söndagens lopp. Livet är ju lite av en balansgång för de flesta av oss, men jag tycker att jag hanterar balansakten ganska bra. Nu har vi ett boende som är så mycket bättre än det förra vilket givetvis också hjälper välmåendet.
-----
Hanna Fogel 6 september 2013 14:37
Praktiska tips för cykelpendling på racercykel, vilka grejer behöver man tex? Ryggsäck/sadelväska? Och hur tacklar man det ständigt växlande svenska vädret, man vet ju aldrig på morgonen hur det kommer bli på eftermiddagen...
- Hej, Hanna!
Det spelar nog ingen roll vad man har för cykel när man pendlar egentligen. Lyx på riktigt är att kunna förvara ett gäng ombyten på jobbet, så man slipper åka med ryggsäck varje dag i veckan. Det finns säkert jättebra sadelväskor för stor packning, men jag kör med ryggsäck och tycker att det fungerar bra. Min Boblbee Metron 15 HiViz syns bra och är vattenavstötande. Har dock extrakläderna i plastpåse om det skulle bli blött på riktigt. En tunn regnjacka, cykelkeps och benvärmare gör att du lätt kan reglera temperaturen. Nu är det dock snart kallt hela tiden och då är det bara att pälsa på sig.
-----
Anonym 6 september 2013 14:40
Blir du nästa GS på SCF?
- Nej. Jag sökte inte tjänsten och har inte heller blivit tillfrågad.
-----
Anonym 6 september 2013 14:50
Kommer Falu ck arrangera någon cx tävling i höst??
/ Johan
- Hej Johan!
Falu CK har inte planerat för någon CX-tävling i höst. Lite trist eftersom vi arrangerat CX-tävlingar 14 år i följd. Men någon ska ju göra jobbet också.
-----
Anonym 6 september 2013 15:09
Vad tror du om svensk cykels framtid?
//Mike
- Hej Mike!
Jag tycker det finns många tecken på en blomstrande framtid. Svensk Cykel är dock så väldigt stort så det är svårt att säga om alla områden kommer växa. När det kommer till nationell landsvägscykling på herrelitsidan så har detta varit den bästa säsongen på länge med ett flertal svenska lag och klubbar som satsat. Som exempel så var det 36 anmälda till cupavslutningen förra året då vi bara hade två riktiga lag, i år är det 63. Jag tror dock inte, som vissa andra gör, att det är förbundets roll att satsa på lag utan fokus för förbundet bör ligga på tävlingsverksamheten. En tung fråga är tröskeln för att börja tävla och att det nu är så mycket lättare och billigare att köra motionslopp. Att förbundet ska börja tjäna ännu mer pengar på motionsloppen är dock en svår nöt för förbundet att knäcka då arrangörerna är väldigt stora och kraftfulla.
Det måste vara lätt att tävla i cykel och det måste finnas många tävlingar att välja mellan. Då löser vi nog allt det andra.
Hoppas detta var svaret på din fråga. Svensk cykel är som sagt stort och det skulle kunna bli många sidor i bloggen om detta ämne.
-----
Anonym 6 september 2013 17:31
Avslöja vilka som är signade i Falu CK Senior Racing Team säsongen 2014 förutom Lars-Åke Östlin och Lasse Myrberg.
- Du får nog höra med Velodrom CK om dom har några nya gubbar på G. Dessa cyklar tyvärr inte för Falu CK.
-----
Anonym 6 september 2013 18:25
Vill ha ditt experttips på vad jag ska köpa för cykel till vinterns pendling och träning. Kör hyfsat mkt landsväg under barmarkstiden och har tidigare kompenserat med trainer (paj...köpa ny ett alt) eller spinning under vintern. Vill dock vintercykla såväl till jobbet som distanspass mm, utan att för den skull bli MTB-entusiast (vilket jag nog aldrig blir). Cyclocross då kanske? Vad ska man tänka på? Känns också spontant som att den inte behöver vara lika dyr som sommarhojen... ;)
Stort tack för din entusiasm, kunskap, inblickar & humor!
Hej!
Jag tycker precis som du att cyclocross verkar vara ett bra alternativ för dig. Jag har en Bianchi Zurigo som vintercykel. Först behöver du nog bestämma dig för hur mycket en vintercykel får kosta. Vintercyklar ska inte vara någon lyx så du kan kanske hitta din nästa cykel på begagnatmarknaden. Min vintercykel har skärmfästen vilket underlättar något. Den kommande årsmodellen kommer med skivbromsar, vill du ha cantilever-bromsar så kanske några 2013-hojar kommer säljas billigt nu på hösten. När du sätter budget för vintercykel, tänk då på att räkna med dubbdäck, skärmar, lysen och kanske extra skor om du bara har landsvägsskor sedan tidigare. MTB-pedaler är att föredra när det är riktig vinter.
Hej!
Hur orkar du och hur hinner du med allt i ditt liv:)Jag är själv småbarnsförälder och fattar inte hur du får ihop allt:)
/mvh
Magnus
- Hej, Magnus!
Det gäller först och främst att vilja ha saker att göra nästan hela tiden, sedan måste man givetvis prioritera bland alla härliga saker man kan göra. Jag tittar till exempel sällan på TV och det enda jag försöker följa är cyklingen på Eurosport. Men inte ens det är allt för högt prioriterat nu för tiden.
Jobb, familj och cykling är mina tre högst prioriterade saker här i livet. Jobbet har sin tid, familjen både behöver och kräver sin tid och i luckorna som blir över försöker jag pressa in så mycket cykel som möjligt.
-----
Jacob 6 september 2013 13:13
Hej!
Jag har läst att du ofta värmer upp med ett "Åstrand test" när du kör testcykel. Hur går ett sådant test till?
Grym blogg!
- Hej, Jacob!
Här har du lite info: http://oijer.blogspot.se/2013/02/astrandtest-cykel.html
För att variera lite och få sämre testvärden så kan man köra ett Ekblom Bak: http://oijer.blogspot.se/2013/02/ekblom-bak-test.html
-----
Adam Steen 6 september 2013 13:35
Berätta lite om dig själv och hur du mår?
- Hej, Adam!
Om du är nyfiken på mig så finns lite info under fliken "Presentation": http://oijer.blogspot.se/2009/04/presentation.html
Jag mår bra, tycker jag. Familjen är frisk och mår bra. Jag är lite trött efter en hård vecka, men ska sova ut rejält i natt och natten till söndag vilket borde göra mig utvilad och stark till söndagens lopp. Livet är ju lite av en balansgång för de flesta av oss, men jag tycker att jag hanterar balansakten ganska bra. Nu har vi ett boende som är så mycket bättre än det förra vilket givetvis också hjälper välmåendet.
-----
Hanna Fogel 6 september 2013 14:37
Praktiska tips för cykelpendling på racercykel, vilka grejer behöver man tex? Ryggsäck/sadelväska? Och hur tacklar man det ständigt växlande svenska vädret, man vet ju aldrig på morgonen hur det kommer bli på eftermiddagen...
- Hej, Hanna!
Det spelar nog ingen roll vad man har för cykel när man pendlar egentligen. Lyx på riktigt är att kunna förvara ett gäng ombyten på jobbet, så man slipper åka med ryggsäck varje dag i veckan. Det finns säkert jättebra sadelväskor för stor packning, men jag kör med ryggsäck och tycker att det fungerar bra. Min Boblbee Metron 15 HiViz syns bra och är vattenavstötande. Har dock extrakläderna i plastpåse om det skulle bli blött på riktigt. En tunn regnjacka, cykelkeps och benvärmare gör att du lätt kan reglera temperaturen. Nu är det dock snart kallt hela tiden och då är det bara att pälsa på sig.
-----
Anonym 6 september 2013 14:40
Blir du nästa GS på SCF?
- Nej. Jag sökte inte tjänsten och har inte heller blivit tillfrågad.
-----
Anonym 6 september 2013 14:50
Kommer Falu ck arrangera någon cx tävling i höst??
/ Johan
- Hej Johan!
Falu CK har inte planerat för någon CX-tävling i höst. Lite trist eftersom vi arrangerat CX-tävlingar 14 år i följd. Men någon ska ju göra jobbet också.
-----
Anonym 6 september 2013 15:09
Vad tror du om svensk cykels framtid?
//Mike
- Hej Mike!
Jag tycker det finns många tecken på en blomstrande framtid. Svensk Cykel är dock så väldigt stort så det är svårt att säga om alla områden kommer växa. När det kommer till nationell landsvägscykling på herrelitsidan så har detta varit den bästa säsongen på länge med ett flertal svenska lag och klubbar som satsat. Som exempel så var det 36 anmälda till cupavslutningen förra året då vi bara hade två riktiga lag, i år är det 63. Jag tror dock inte, som vissa andra gör, att det är förbundets roll att satsa på lag utan fokus för förbundet bör ligga på tävlingsverksamheten. En tung fråga är tröskeln för att börja tävla och att det nu är så mycket lättare och billigare att köra motionslopp. Att förbundet ska börja tjäna ännu mer pengar på motionsloppen är dock en svår nöt för förbundet att knäcka då arrangörerna är väldigt stora och kraftfulla.
Det måste vara lätt att tävla i cykel och det måste finnas många tävlingar att välja mellan. Då löser vi nog allt det andra.
Hoppas detta var svaret på din fråga. Svensk cykel är som sagt stort och det skulle kunna bli många sidor i bloggen om detta ämne.
-----
Anonym 6 september 2013 17:31
Avslöja vilka som är signade i Falu CK Senior Racing Team säsongen 2014 förutom Lars-Åke Östlin och Lasse Myrberg.
- Du får nog höra med Velodrom CK om dom har några nya gubbar på G. Dessa cyklar tyvärr inte för Falu CK.
-----
Anonym 6 september 2013 18:25
Vill ha ditt experttips på vad jag ska köpa för cykel till vinterns pendling och träning. Kör hyfsat mkt landsväg under barmarkstiden och har tidigare kompenserat med trainer (paj...köpa ny ett alt) eller spinning under vintern. Vill dock vintercykla såväl till jobbet som distanspass mm, utan att för den skull bli MTB-entusiast (vilket jag nog aldrig blir). Cyclocross då kanske? Vad ska man tänka på? Känns också spontant som att den inte behöver vara lika dyr som sommarhojen... ;)
Stort tack för din entusiasm, kunskap, inblickar & humor!
Hej!
Jag tycker precis som du att cyclocross verkar vara ett bra alternativ för dig. Jag har en Bianchi Zurigo som vintercykel. Först behöver du nog bestämma dig för hur mycket en vintercykel får kosta. Vintercyklar ska inte vara någon lyx så du kan kanske hitta din nästa cykel på begagnatmarknaden. Min vintercykel har skärmfästen vilket underlättar något. Den kommande årsmodellen kommer med skivbromsar, vill du ha cantilever-bromsar så kanske några 2013-hojar kommer säljas billigt nu på hösten. När du sätter budget för vintercykel, tänk då på att räkna med dubbdäck, skärmar, lysen och kanske extra skor om du bara har landsvägsskor sedan tidigare. MTB-pedaler är att föredra när det är riktig vinter.
Etiketter:
Frågor
Frågestund
Godmorgon alla glada!
Idag har jag vilodag och tänkte att vi kanske kunde köra en frågestund igen. Det var ju inte igår. Så ställ era frågor via kommentarsfältet så svarar jag på dom i kväll.
Ha nu en riktigt härlig dag så hörs vi lite senare.
Etiketter:
Frågor
2013-09-05
Dagens träning
I morse var jag ju uppe alldeles för tidigt för att köra kroppen trött. Körde en halvhjärtad runda runt Skuggarvstempot, fortsatte runt Varpan där jag körde fyra långspurter och tog mig sedan till Krondiket för en kort backintervall. Därefter åkte jag hem, väckte barnen, klädde på dom, gav dom frukost och cyklade till dagis/förskola med dom. Trodde inte att jag hade så mycket mer kvar i benen men mejslade ändå på bra i motvinden ner till jobbet. Efter jobbet hade jag en lätt medvind och bråttom, så det gick i 36 km/h. Kul att cykla fort, men fortare ska det kunna gå. Fick ihop dryga fyra timmar idag.
Nu har jag sovit för lite i några nätter och kört riktigt hårt idag. Är aptrött. Ska sova ända till 07 imorgon och ha en härlig vilodag. På lördag kör jag ett väckningspass och på söndag är jag förhoppningsvis redo för den sista deltävlingen i SWE-Cup: Anundsloppet.
Etiketter:
Anundsloppet,
Cykling,
Garmin Cykel,
SWE-Cup
Tidig morgonstund
Tydligen är det mörkt tidigt på morgonen!? Startade min Garmin 04:53 idag, vill man cykla så hinner man.
Dags för Skuggarvstempot! Tiden blev ju allt annat än rekord, men jag hade inte väntat mig några stordåd heller.
Vid halv sex ungefär började det att bli ljust
Kom hem med 2:07 på klockan och trötta ben. Nu har barnen fått i sig frukost och det är dags att cykla till dagis och förskoleklass. Sedan skarvar jag vidare med en jobbpendling. Blir sen ankomst till jobbet idag, men det kan det vara värt.
Etiketter:
Cykling
Prenumerera på:
Kommentarer (Atom)









