Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-07-25

Tempo-SM, lite info och eget nörderi

Hej och god morgon på dig!

Idag är det Tempo-SM, kanske årets största och enda tävling... Märkliga tider det är. Många som passar på då att köra givetvis och tanken har lockat även mig. Men istället ska jag köpa lite bensin till min gräsklippare och klippa gräset strax. Bra början på en semester, tycker jag.

Nåväl, Svenska Cykelförbundet har samlat allt om Tempo-SM här: https://scf.se/landsvag/allt-infor-tempo-sm-i-lekeryd-25-26-juli-2020/?fbclid=IwAR2311Rr50unQcQX1OkSV-ERF254V22r_wpqWBYjBAOxqwUnPdCkZmVkxko

Ja, förutom livesändningen då så den bjuder jag på här: https://solidsport.com/scf/watch/tempo-sm

F/P 10-12, 5km Första start: 08:00
F/P 13-14, 10km Första start ca: 8:30
F/P 15-16 – 16km (1 varv) Första start ca: 09:50
Dam Junior – 16km (1 varv) Första start ca: 11:40
Dam Senior – 32km (2 varv) Första start ca: 12:20
Herr Junior – 32km (2 varv) Första start ca: 14:10
Herr Senior och U23 Block – 32km (2 varv) Första start ca: 14:40

Bjuder på ett par bilder från min tempo-karriär:
Skrev lite autografer i Uppsala 2007. Lånade Jocke Tjernlunds Crescent-hoj och blev 25:a eller 27:a tror jag. Fantastiskt nöjd med det. Tom Hallberg Wieselblad var med i en bilolycka bara några timmar före start och bröt benet istället för att bli topp 5. Christer Olsson den gamla hockeyspelar'n som tidigare krossat i H30 siktade på medalj men punkterade först sitt tävlingshjul i princip när han skulle rulla till starten. Sedan kom han 500 meter innan även reservhjulet var tomt på luft.

Året efter hade jag lite bättre grejer att köra med. Hade den på lån tillsammans med samma Jocke Tjernlund som jag lånat hojen av året innan. Här körde jag partempo i Köping tillsammans med Jonas Djurback.

Tyvärr fick jag lite krångel med utrustningen kvällen innan Tempo-SM på hemmaplan 2008 minns jag. Tvingades bland annat att köra med utväxlingen 56-17 som lättaste i dom tuffa backarna.. Inget resultat i huvudet och jag hittar inget på internet heller?! Något jag däremot minns var att hemmaåkaren Fredrik Ericsson vann före Gustav Larsson och Thomas Löfkvist. Lite av en skrällseger där och klar fördel av hemmaplan. Fredrik kunde den kuperade banan utan och innan och kunde därför sitta i tempoställning även utför på den då dåliga asfalten utför från Vintjärn mot Svärdsjö. Inte ens gurra satt i tempoställning där utan blev lite skakis. Från att vara 9 sekunder efter vid vändningen så vann Fredrik med 25 sekunder. Vill minnas att snittwatten blev 399.

2015 gjorde jag nog mitt senaste framträdande på en tempo-tävling. Blev 39:a av dom 56 åkarna i elitklassen.

Kan jag ha gjort tre tempo-SM och ett partempo i karriären tro? Vet att jag har kört något DM med linjecykel också, men det räknar jag inte med här. Nu när jag börjar närma mig 40 är det kanske dags att skaffa en tempocykel och bli bra på't??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar