Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2020-07-31

Ett regnigt distanspass - såhär många watt har jag när jag kör distans!



 Hej och god morgon! 

Var ju ute och körde landsvägsdistans igår, med mina Garmin Vector 3, alltså pedaler med effektmätning. Turen gick i princip Falun-Enviken-Svärdsjö-Sundborn-Falun. Men jag skarvade också runt Vågsjön/Klockarnässjön, Böle, runt Svärdsjön, via Hillersboda, Risänget och från Sundborn åkte jag över Skuggarvet hem. Så rätt så kuperat i början, sedan platt längs med alla vatten och så avslutning med lite backar igen. 

Tanken från början var att sticka ut vid nio för att hinna hem innan regnet, men pga sjuk kanin så blev turen ett par timmar försenad. Så efter ungefär halva passet så började det regna, jättemycket. Det kan man väl nästan ana på bilden ovan som är tagen i slutet av rundan, efter kanske 2½ timme. Turen tog totalt 3:05:45. Kaninen mår idag bättre.

Så hur många watt håller jag när jag kör distans då? Ja, det varierar såklart något men just igår så landade det på 223 watt. Då höll jag 30.9 km/h i timmen, distansen blev 95.65 kilometer och jag besegrade 795 höjdmeter. Snittpulsen blev 137 vilket motsvarar ungefär 71% av min maxpuls. 




Lite miljöbilder innan regnet kom. Notera gärna Enviksodjuret på sista bilden. 
 
 
  
Strax efter att regnet kom så körde jag in på en 5-6 kilometer lång grusväg. Jag var rätt säker på att det var asfalt mellan Hillersboda och Bengtsheden, men där hade jag alltså fel! Jösses så det knastrade om kedjan där men samtidigt så kände jag mig som George Hincapie på Paris-Roubaix, så det gjorde liksom inget. 

Kanske inte riktigt Paris-Roubaix-smutsig, men så var jag också ensam och körde bara 5-6 kilometer smutsväg. Stundtals så regnade det så mycket så det var lite svårt att andas pga allt vatten, ni vet? 

Jag hade också sikte på ett Strava-KOM i en kortare backe, men på grund av regnet och ett par bilar så kom jag in lite för långsamt i backen, försökte kompensera med en för hård spurt och sedan stumnade jag såpass att jag inte orkade hålla trycket uppe hela vägen. 

Rätt skönt att komma hem till färdiglagad lunch. Linda och jag hade bestämt att den som kom hem först fick laga lunch, rätt bra deal måste jag säga. På kvällen åt jag min vikt i tapas och lösgodis, så idag är jag nog redo för lite mer träning igen.

Denna månad blir för övrigt första månaden sedan jag började vinterträningen 1:a november som jag inte når mitt mål om 2000 tränade minuter. Eller ja, om jag kör 5 timmar och 1 minut idag så fixar jag det. Men med huset fullt med barn så är det inte aktuellt. 

OBS. Följ mig på Strava, om ni vill.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar