2020-07-29

Tre toppar Strava-cykling, cykling på Hemmavasan-banan och live stream i kväll!

Hej och god morgon!

Igår körde jag ett hårt och bra pass inspirerad av Hendrik Sjölund. Har nämligen via Strava sett honom hetscykla i Bjurstrakten så igår drog jag också iväg dit. Bestämde mig innan för att köra Dössberget, Baggbo och Sågmyrabacken. Tre mycket klassiska backar men det var längesedan jag var där och hetsade. Mer sånt framöver kanske? Hade bra drag ut mot Bjursås, kanske något hjälpt av medvinden och snittade 34-35 km/h på väg dit. Kanske också något inspirerad av ett möte tidigare och att få se en cykeltjuv bli avslöjad.
Väl i Bjursås så var det bara att ge kaffet direkt upp mot Dössberget (bilden ovan). I 2:07 så snittade jag 487 watt. Jobbigt värre men det blev ett KOM. Hade dock betydligt sämre tid på Strava än jag hade i min cykeldator så jag kanske tog i för kort del.

Mjölksyra.

Med mjölksyran i kroppen så drog jag sedan vidare till nästa backe som var Baggbo, Faluns kanske tuffaste asfalterade backe. Försökte köra mer smart och hårt där än full attack. Kom upp på 5:04 enligt Strava. Min egna varvtid sa 5:05 och 385 watt så där var jag mer lika som segmentet.
Uppe i Baggbo. Eller egentligen är väl detta Hagen, men det är ändå Baggbo-backen...

Dössberget och Baggbo ligger precis bredvid varandra så där kan man köra grymma intervallpass. Men efter dom två backarna så cyklade jag ungefär en mil bort till Sågmyra för nästa stora asfalterade backe. Vissa kallar den Sågmyra-backen, andra för Tällbergsbacken. Här tog jag i från typ botten och upp till där asfalten slutade, vilket tog ungefär 4½ minut på 387 watt.

Pigg och gla' kexchokla'. Det blev ganska bra effektsiffror även i dom längre backarna. På Zwift har jag ju noterat strax över 400 watt i 5 minuter men då har jag också haft andra att hetsa efter å sådär. Igår åkte jag ensam och var lite stum efter Dössberget. I sista backen var jag dessutom lite energilåg...

Skönt då när jag var energilåg och bestämde mig för att köra en halvhård intervall hemåt. Det blev 20 minuter på 80-85% av max, siktade på 310 watt och 160 i puls ungefär. Den tjugan landade på 159 i puls och 312 watt.

Kom hem trött och nöjd efter ungefär två timmars träning med hårda inslag. Fick med mig många PR, några 2:a och 3:e bästa tider och ett KOM. Bra Strava-pass!

Väl hemma så knölade jag i mig en del energi, bytte hjul och stack sedan ut med Linda för att köra delar av Hemmavasan-banan. Varierad nivå på den men som helhet blir det nog fantastiskt.

I kväll tänkte jag köra Midweek Summer Series by SZR, går allt vägen så blir det också livestream här, start 18:50 för sändningen och 19:00 för loppet: