2012-05-23

Två stycken fartpass idag = dubbelt så stum

Började tidigt i morse, knäppte igång min Garmin 05:43 och styrde ut mot starten för Skuggarvstempot. Hade ju vilat sedan i lördags men också laddat med snabbfrulle så det kunde ju gå lite hur som helst detta. Öppnade trögt och njöt av motvind till Sundborn, har ett par inofficiella mellantider på väg ut dit och såg att tiden var skit. Hade dock också medvetet öppnat lite lugnt i motvinden för att ha något kvar till slutet. När Sundborn försvann bakom mig så släppte jag loss allt vad jag hade kvar, avslutningen från Darvells hus till målet gick på 6:35 och det är väl okej, Excel-Micke?
Stum, slut och lite nöjd kille. Med tanke på att jag startade före klockan sex på morgonen så var ju tiden inte allt för dålig ändå. Efter Skuggarvstempot så åkte jag hem, fångade upp ryggsäcken och cyklade till jobbet.

En så kallad bra start på dagen, Garmindata från tempo + pendling hittar ni här.

Efter jobbet så rullade jag iväg mot samlingen för TCT, idag skulle ju Sågmyrabanan köras och den gillar ju jag eftersom det finns backar och bansträckningen är härlig.
Konstnärlig bild på gänget som cyklade från samlingen till starten

Andra tog bilen ut, många cyklister blev det

Jag hade väl kanske inga pangpang-ben inledningsvis men hade inte heller några problem att följa med. Den stora klungan gjorde det svårt för utbrytningsförsök att få något utrymme och jag bestämde mig för att sikta på backarna upp mot Hisvåla istället. Där blev det givetvis gasa av. Backen går i tre etapper, i den första blev det någon attack så i andra etappen gick jag upp i spets och körde på så hårt jag kunde för att hålla ihop det hela. Pulsen gick upp på 99% av max men jag försökte se ut som om jag hade mer att ge för att ingen skulle attackera. När vi kom upp så var det väl kanske tio man tillsammans i tätklungan och jag trodde att vi skulle slippa övriga cyklister in mot Sågmyra och upp för avslutningsbacken. Men så när vi närmar oss Sågmyra så lyckades en stor grupp köra ikapp oss, starkt kört där!
Eftersom jag gett allt i Hisvåla-backen och då haft ca: 9 man med upp så gissade jag att jag skulle kunna landa topp tio någonstans med lite flyt. In i backen satt jag långt fram och följde med favoriterna när de började röra på sig. Avslutningen består av ca: 1.5 km halvbrant asfaltsbacke som sedan går in i en mer böljande del på grusväg som också den mäter ca: 1.5 km. På dessa tre kilometer klättrar vi runt 150 höjdmeter så det känns verkligen i benen. In i brantaste delen av asfalten attackerade Viktor Lundmark och fick en skaplig lucka, på slutet av asfalten gick jag upp och tog en rejäl förning för att få lite fart på gruppen och inte skänka bort en seger så lätt. Det var väl lite si och så med viljan att hjälpa till men så gick Gunnar Bäckegren (ledaren av seniorcupen landsväg) upp i spets och drog. Och drog. Och drog. På rulle hade han sin klubbkamrat Jonas Eriksson (4:a i seniorcupen) och Gunnar plågade oss rejält. Över något litet krön tryckte han till lite extra och plötsligt var det bara vi tre kvar i jakten på Viktor. Gunnar körde ikapp Viktor och tempot slog av något, då kom Fredrik Frykberg ikapp och skarvade med en attack som Viktor hängde på. Gunnar hämtade in dessa gossar och drog sedan upp spurten, som han också vann!
Riktigt imponerande körning av Gunnar som verkar vara i toppslag. Jonas Eriksson blev tvåa och jag lyckades bli trea, verkligen jättenöjd med det!
Vackert ställe att stå och efterprata på!

En trött David Mayer i motljus!

Efteråt fick jag sällskap (precis som i morse) av Nils Olsson som sa åt mig att dra oss hem, så jag tuffade på i 25 kilometer med en sitthastighet av 36.7 km/h och 75.5% av maxpuls. Slog av på intensiteten när vi kom till Stennäset och då fanns det inte mycket kvar i kroppskrället. Garmindata för cykling till TCT, TCT och cykling hem hittar ni här. Fick ihop 145 kilometer på fyra timmar och tjugo minuter idag.