2011-12-20

Tävlingar, cyklister bla bla bla

Jag vill börja med att varna för ordbajseri och spontana tankar i överflöd, men här kommer det:
Fick denna kommentar idag angående våra falucyklister som ska få prova på proffslivet
"Otroligt roligt för grabbarna men jag ser en utarmning av svensk cykelsport på sikt. Jag hade självklart gjort likadant om jag fått chansen för 20 år sedan. Nu har vi förlorat 4st cyklister i svenska elitklungans mellanskikt(i mina ögon) till frankrike, alla fyra är duktiga lovande cyklister som skulle behövas i den svenska elitklungan för att få fart på tävlingarna, dock har ingen någon större internationell erfarenhet och ingen har väl profilerat sig som toppcyklist här hemma(vad jag vet) jag ser en risk med att det blir för hårt för fort men största risken är att vi inte har någon kvalitet kvar här hemma alltså MÅSTE en U23 cyklist åka utomlands om 5 år om detta fortsätter = färre cyklister hemma, ingen rekrytering etc.....självklart ska svenska cyklister ut i europa men vi måste fundera på att höja nivån här hemma, hur kan vi göra för att behålla dessa grabbar i Sverige och få fler lag med hög standard?"
Det här har jag också funderat lite på, utarmningen av svensk elitcykling alltså.


Problem 1, vi har för få hyfsade eller duktiga cyklister: 
Vi får fram en del talanger och har en bra topp, det är nivån mellan motionär och absoluta toppen som oroar mig mest. Det är lite för få duktiga cyklister som kör våra tävlingar. Detta gäller främst tävlingar som kanske inte är av allra högsta nationell klass. Helst skulle jag se en klassuppdelning (typ klass A+B för att förhindra att bra cyklister kör en sämre klass bara för att) men det är inte direkt överfullt i någon klass i dagsläget...


Problem 2, jag tror att mycket hänger på att vi har för få cykeltävlingar:
Visserligen skulle fler tävlingar kanske till en början göra så att det blir färre deltagare per tävling eftersom cyklisterna får valmöjligheter och antalet elitcyklister är begränsat. Men ett av problemen är att Det blir en väldigt stor kostnad för någon som vill köra många tävlingar eftersom man måste åka på det som finns, vilket ofta innebär långa resor. Det är både kostsamt och drygt med långa resor och detta är något som man lätt kan tröttna på. Är man kanske inte bland de bästa utan bara medioker är det nog inte så lockande att åka 30-70 mil för att köra en cykeltävling där man riskerar att bli avhängd.
Fler mindre tävlingar tror jag ger fler tävlingscyklister då man inte behöver lägga ner en hel helg för en tävling utan bara kan åka över dagen. Det blir en lägre kostnad och lockar fler att tävla och vi får därmed en bättre nivå på svensk elitcykling. När cyklisterna sedan känner sig lite säkrare på sin nivå kan de börja resa land och rike runt för att köra dom största tävlingarna. 


Problem 3, för få föreningar arrangerar cykeltävlingar:
Man kan fråga sig varför. Jag är ju själv ordförande i en cykelklubb som bara arrangerade en cykelcrosstävling förra året, så jag borde ju veta. Tyvärr finns det ju mängder av föreningar som inte arrangerar någon tävling alls. I Falu CK:s fall så beror det nog mycket på att vi i många år arrangerat allt fler och större arrangemang vilket har kostat på en del. Nu har vi dock haft ett par lugna år så det är nog dags att växla upp igen, däremot blir det nog inte full gas på högsta växeln direkt.
Ett problem vi har är nog att många kan känna att det är krångligt att arrangera en cykeltävling, har man aldrig gjort det förr så finns en miljon frågor och svaren är inte alltid så lätta att hitta. Det borde finnas en "Arrangera cykeltävlingar för Dummies" på förbundets hemsida. Jag har själv funderat på att skriva en enkel steg-för-steg-guide, men har inte tagit mig tid för det. En sak vi inte ska sticka under stol med är att det kan vara rätt komplicerat att arrangera tävlingar och det kostar också pengar. Får man då inga sponsorer och få cyklister kommer till start så blir det ett ekonomiskt minusresultat. Jag känner att det kan man ta om det gäller barn och ungdomstävlingar, kanske är det dags att börja ta det också för andra tävlingar. Tävlingar främjar trots allt cykelsporten. Och det som främjar cykelsporten främjar ju alla som är intresserade av densamma.


En tanke som slog mig nu i kväll är att man kanske kan dela upp tävlingarna i fler kategorier för att göra det lättare och mer överskådligt, förslagsvis:
Kategori 1: Mästerskap och internationella tävlingar - Internationella regler
Kategori 2: Svenska cupen (SWE-Cup som den nu heter) - Nationella regler, fast anmälningsavgift och stöd från förbundet för att göra det attraktivt att vara med och arrangera cuptävlingar av högsta klass.
Kategori 3: Nationella tävlingar med nationella regler och fri anmälningsavgift (även om jag helst ser en fast summa)
Kategori 4: Mindre nationella tävlingar (kanske någon form av regionstävlingar) med förenklade regler och krav, ingen avgift till förbundet samt en fast och låg anmälningsavgift
Kategori 5: Distriktstävlingar, också dom med förenklade regler.
Nu kanske inte detta direkt får folk att kasta sig över tävlingsansökningsformuläret, jag tror att det behövs en morot också. Förbundet verkar ju få in lite mer sponsorpengar nu, kankse att man kan lätta på avgifterna för tävling eller kanske föreningsavgiften reduceras för de som arrangerar en nationell tävling. Det finns cykelförbund som har som regel att föreningar ska arrangera cykeltävlingar, något som jag känner skulle behövas här. Jag tycker att man år ett kan prova med morot, fungerar inte det kan man ta till piskan i år två och tvinga alla föreningar som vill vara anslutna till SCF att arrangera två tävlingar. Förslagsvis då två tävlingar, en MTB och en landsvägstävling där ena tävlingen måste vara lägst kategori 4 och den andra minst kategori 5. 
Om det ingår i föreningsarbetet att arrangera tävlingar så behöver det inte bara bli de mest vinstgenererande tävlingarna som finns kvar. Istället för att fundera på om tävlingen kan generera en vinst eller om man ska låta bli att arrangera överhuvudtaget så får föreningarna fokusera på att göra tävlingen så bra och lockande som möjligt för att också kunna få ett gott ekonomiskt resultat. 


Falu CK kommer 2012 arrangera två cykelcrosstävlingar, vi har dessutom fler tävlingsplaner som behandlas och som jag hoppas blir verklighet redan 2012. Dessutom har vi en distriktsserie i Dalarna med tävlingar på distriktsnivå där vi brukar vara med och arrangera någon deltävling. Vad ska din förening arrangera 2012?


Det kan komma mer sådant här dravel framöver, jag gillar ju sånt. Cykelsnack alltså.

8 kommentarer:

  1. Intressanta tankar. Vad gäller "Arrangera tävlingar, för Dummies" så är förbundets tävlingsledarkurs inte så dum. I kursmaterialet så får du en lathund som täcker in i princip allt du behöver.

    SvaraRadera
  2. Som en betraktare lite på avstånd, så håller jag med angående utarmningen av Elitklassen (LVG). Undantagen är väl kanske Team Trek Sweden och CykelCity.
    Angående skiktet "mellan motion och elit" så är min enda kommentar; www.seniorcupen.se, men då talar jag ju också lite i egen sak... :-)
    Seniorklassen är, i mitt tycke, ganska så välmående och är väl en liten inriktning mot det danska klassystemet A + B + C, som ett alternativ till Elitklassen.
    Men visst ska man vara orolig. Och då har vi inte ens tagit upp situationen på damsidan... Var är "Emma-effekten"? I Norge eller?

    /Joachim i Crescendo (som iaf arrangerar motionsloppet Carrera Vårklassiker som payback)

    SvaraRadera
  3. FK Trampen anordnar tre tävlingar: Skånes 2-dagars tillsammans med Staffanstorps CK, Färs & Frosta Sparbank Elit GP (där vi till säsongen 2012 även kommer att ha damklass) sen blir det troligen en cykelcrosstävling till nästa säsong (2013). (2011 anordnade vi två cykelcrosstävlingar men till två olika säsonger 2011 och 2012). Utöver detta anordnar vi en tävling i vår Skåneallians (typ serietävling eller distriktscup eller vad man vill kalla det). Detta gör vi för cykelsportens överlevnad och utveckling och för att vi tycker det är rätt kul. Men det måste göras mycket mer på många fler håll. Stora lag i all ära men utan aktiva klubbar med ungdomsverksamhet på nästan varje större ort kommer vi aldrig att få de stora startfält som behövs för att sporten ska utvecklas. Sen är det rätt beklämmande att titta i tävlingskalendern. I princip en tävling i landet per dag på helgerna, under högsäsong, men hur många motionslopp som helst. Man ser ju inte tävlingarna för alla motionslopp. Är det så mkt mer vinstgivande och lätt att ordna motionslopp istället för tävling? Missförstå mej rätt, jag vill också ha motionslopp att köra, men alla de klubbar som ordnar så bra motionslopp kanske kunde ordna en tävling också?

    SvaraRadera
  4. Det finns inga naturliga karriärvägar för en cyklist i Sverige om man inte tar plats i Team CykelCity.se. Team Trek Sweden har inte tävlat ännu så exakt vad dom kommer att tillföra för unga lovande cyklister vet vi inte mycket om (laget är ju mer erfarenhetsbaserat än bemängt med unga löften).

    I Australien, England, Norge och flera andra länder har man jobbat med en continental-teams struktur istället för landslag. Det gär att man har cyklister som kör i sin klubbar på hemma plan och åker ut och tävlar internationellt i sitt förbundssponsrade team. Det gör att fler cyklister kan kombinera internationellt tävlande med tävlande på hemmaplan.

    Idag har vi en förbundsordförande som inte kan något om cykling, en förbundskapten som tydligt visat sin inkompetens i förberedelserna för de två senaste årens mästerskap, VM i Danmark var en monumetal flopp som borde resulterat i en omedelbar kriskommission från förbundsstyrelsen. Enligt tidigare beslut i förbundet skall en landslagsöversyn göras nu i år med ordförande Yvonne Mattsson försöker förhala den.

    Vi kommer aldrig att kunna driva svensk cykelsport på de öar av initiativ som finns hos bra tävlingsarrangörer, bra teamledare och bra ungdomsklubbar. Det behövs en kompetent, motiverande och supportande central organisation som kan hjälpa alla goda krafter att kanalisera sin energi, våga mer och dra framåt inom sina respektive expertområden.

    Det är svårt att leda ett team om man vid årsskiftet inte ens vet när svenska cupen skall köras, det är svårt att arrangera tävlingar när helt plötsligt inarbetade populära etapplopp skall se sig utkonkurrerade av cuptävlingar som kunde justerats om bara dialog fanns, det är svårt att arrangera cuptävlingar och locka intresse från media om helt plötsligt förbundskaptenen får för sig att några av klungans bästa åkare skall vara på landslagsuppdrag på samma dag.

    Det behövs visserligen fler av allt (tävlingar, satsande klubbar och sponsorer) men det behövs också en glädje som håller allt samman och den glädjen måste spridas av människor med en central postion (kanske föreningsutvecklarna, eller varför inte förbundets kommunikationsansvarige, Stina tror jag hon heter, vad hon gör har jag ingen aning om för det är inget som syns utåt iallafall.

    SvaraRadera
  5. Det behöver inte vara så svårt och ta så mycket kraft, om man inte vill.

    Trek Sweden Racing drivs väl av CK C4? Samma klubb som även driver Team Refero?

    De anordnar tre andra cykeltävlingar och en del lokala träningstävlingar också tror jag. Jag känner folk i den klubben och har där inte fått uppfattningen att den är särskilt stor. Det är ganska få personer som sköter det mesta.

    Det behöver med andra ord inte vara så svårt. Enkelt och roligt räcker, sen kommer intresset. Det finns i Sverige betydligt större föreningar som borde kunna göra mer!

    Föreningar i SCF som har tävlande cyklister, borde se det som sin skyldighet att själva anordna tävlingar!

    SvaraRadera
  6. Det är just sånna oskrivna regler om "skyldigheter" som får folk att dra sig för att engagera sig. Man skall göra det man tycker att man vill och är motiverad till. Problemet är att det finns omständigheter, t.ex. SCF som drar ner motivationen för många av dom som vill och kan.

    SvaraRadera
  7. Dessa bittra Anonymstrands...

    SvaraRadera
  8. Jag själv är en av de som har flytt Sverige till förmån för Frankrike och jag skulle bara rekommendera flera att våga ta steget att pröva vingarna utanför Sverige. Situationen i Sverige är som så att det i stort sätt är ingen som cyklar på heltid. Antingen jobbar man eller så går man i skolan som jag själv gör har gjort. Det är inte förs det gångna året jag har insett vad det innebär att vara cyklist och kunnat vara cyklist på riktigt. Det är långt ifrån lyxigt men så länge det inte finns några resurser i några svenska lag så finns det få alternativ om man vill försöka komma längre än att ha cykel som hobby.

    Tävlingarna isig är det inte något fel på, det är cyklisterna som gör tävlingarna hårda.

    /Penton

    SvaraRadera