Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-06-28

New bike day!


Hej och god morgon, cykelvänner!

Igår på jobbet så kom ett UPS-bud och sa att han hade en cykel som skulle till en Henrik Öijer. Nämen det är ju jag det! Så igår kom det alltså en cykel i en kartong. Ganska passande, kanske ni tänker efter gårdagens inlägg om nya Canyon Lux. Men, med risk för att göra några av er besvikna så kan jag i alla fall avslöja att det inte är en Canyon Lux. Ni får se vad det är i kartongen om någon dag, jag har faktiskt inte ens packat upp den än. Bara tittat ner i kartongen för att se vad som låg i.

Alla dagar är fullt upp-dagar nu för tiden, men det har ju sin charm det med. Fokus på barnen i första hand, så vi har det rätt trevligt. I förrgår önskade Frida att få bada vid Gullnäsgården, så vi bestämde att vi skulle cykla dit efter dagis. En tur på ganska precis 500 meter.

En av anledningarna till önskemålet om att få bada efter dagis var att hon hittat snorkel och cyklop här hemma som hon gärna ville testa. Nu blev det i princip bara torrsim för hennes del ändå, men det går ju att ha snorkel och cyklop även på torra land!

Ebbah är verkligen ingen badkruka, det är härligt att se hur hon tar för sig och agerar orädd. Kanske är det så att jag måste sluta vara badkruka också för att få Frida mer i vattnet. Det lär jag nog offra mig på. Men det är ju så kallt...

Filip var iväg och fiskade med Lasse, min bror och min brorson på kvällen. Filip var borta på fiske i fem timmar, trivdes som fisken i vattnet där. Så jag tror att även barnen hade en rätt bra dag idag.

När klockan blivit sent så körde jag Zwift-race igen. Denna gång The Chop som är en variant på tävling där man startar i grupper efter kapacitet. Så först startar D-klassen med ett antal minuters försprång (3-4) till C-klassen som i sin tur startar ett par tre minuter före B-klassen och sist startar vi i A-klassen. Vi startar två minuter efter B och eftersom det är först till målet som gäller så kräver det att man liksom samarbetar och kör riktigt hårt för att kunna hämta in grupperna framför. Sedan ska man ju helst ha någonting kvar i tanken på slutet också när själva loppet ska avgöras.
Som träning så tycker jag det är ett grymt bra upplägg på en tävling, det blir liksom hårt hela tiden istället för att ha långa stunder med lägre intensitet som det ibland blir i andra lopp. Även om intensiteten gick ner något på slutet när vi insåg att vi skulle hämta in dom sista framförvarande så gick det stundtals fort ändå. Som bästa 20-minutare hade jag 329 Garmin-watt och snittet på loppet blev 322 Garmin-watt. Alltså 4.73 w/kg.

Det gick ju nästan oväntat bra det där! Hade igår justerat ner min trainer difficulty på Zwift rätt rejäl för att jag ville ha lite jämnare effekt och känsla. Kanske ska skruva upp den en smula igen, men det gick lättare att bibehålla farten nu när det inte blev så ryckigt på grund av lutningarna.

Vill ni kika på träningsdata hos Wattbike så finns mitt pass här: https://hub.wattbike.com/session/CPM2NtxHNV

Idag ska jag packa inför Eksjö, fixa med Lindas cykel, bygga ihop min egna cykel, plocka blåbär med Frida (och kanske något av hennes syskon) och så kan det bli en natt i husvagnen! Men först, jobb på jobbet. Vi hörs!

2018-06-27

Nya Canyon Lux


Hej och god morgon cykelvänner!

Canyon släppte igår sina nya Lux-cyklar till försäljning. Pauline Ferrand-Prévot, Mathieu van der Poel och Alban Lakata har redan styrt denna hoj till en mängd fina resultat och nu går den alltså att köpa. 64.779:- kostar cykeln ovan och den uppges väga 9,9 kilo. Trots dämpad sadelstolpe.

Jag började ju trampa MTB någon gång på mitten av 90-talet och har kört hardtail alla säsonger utom en. Det var 2004 och cykeln hade till och med skivbromsar, min första skivbromsade cykel och min första heldämpade cykel. En Gary Fisher Sugar Race.

Vi kan väl konstatera att det har hänt en del sedan dess.

Jag har alltid gillat hardtail och gör det fortfarande givetvis. Det är ju därför som jag cyklar hardtail. För knappt tre år sedan så testade jag en heldämpad hoj på hösten för att jämföra lite med min hardtail. Jag konstaterade då att jag var ca: 1 minut snabbare med den heldämpade cykeln på den tekniska leden Stångtjärns blåa som då tog mig 34-35 minuter. Men den kändes klumpigare, min åkstil är inte riktigt anpassad för heldämpat och jag fick lite problem med ryggen då. Men, den cykeln vägde också nästan 1.5 kilo mer än vad Canyon-cykeln på bild i detta inlägg gör. Det gör mycket.

Kan 2019 vara året då jag kör en säsong på heldämpat igen? Jag gillar ju hardtail för att det är lätt, styvt och jag kör bara långlopp. Funderingar på heldämpat har dock funnits där några säsonger och nu när Canyon kommer med en så fin och lätt heldämpad så väger det kanske över. Om jag kunde vara en minut snabbare på teknisk stig med en tung heldämpad så borde jag kunna vara ännu snabbare med en lätt heldämpad hoj...

Då behöver jag bara lära mig att cykla heldämpat också... Det där med att få gamla hundar att sitta, ni vet?

__________

Igår körde jag Zwift-race igen och det förvånar väl få av er. Körde en CVR World Cup för att få bra motstånd och det fick jag. Både i form av starka deltagare, men också i form av protesterande ben. Det kändes allt att jag körde tre Zwift-race i förrgår.

Det kändes faktiskt så dåligt att jag ville kliva av redan tidigt i loppet. Men, jag bet i och körde vidare. Hängde med längre och längre och började nästan tro att jag skulle orka hela vägen. Men så tappade jag klungan i samband med en fartökning på slutet och fick köra solo in mot mål. Det blev ett blygsamt resultat men ett bra pass. Hade också en femminutare på 373 watt och det utan konstant backe (personbästat från vinterträningen är 404 watt. Det börjar likna något med benen...

Brittiska Zwift-mästaren och super-Zwiftaren Kim Little hanterade favorittrycket och kunde till slut vinna. Jag fick mig ett hårt pass.


2018-06-26

Ett par sanningar om Wattbike Atom

Hej och god morgon!

Nog blev det mer Zwift igår allt. Körde ju ett pass på morgonen, sedan bloggade jag på kvällen om att jag skulle köra ett till race. Gjorde också det och smällde sedan till med gårdagens tredje race ca: 20 minuter efter målgång på det andra racet.
Morgonens race var 15:37 långt, kvällens första race var 44:30 långt och gårdagens tredje och sista race var 15:45 långt. Inga mördande distanser direkt, men det går ju att bli trött ändå. Dagens längsta race hade jag ändå 311 watt i snitt på trots långa stunder med lusig intensitet. Å andra sidan så hade jag också 5½ minut på 366 watt då det gick lite fortare. Två andraplatser och en sjätteplats blev resultaten igår.

Ja, jag tänker Zwifta mig i form igen.

Nu har jag ju börjat lära mig mer om hur Wattbiken fungerar så jag tänkte komma med ett par första reflektioner i alla fall. Till att börja med vill jag ju säga att det är riktigt kul med variationerna i Zwiftandet som det blir med olika lutningar, luftmotstånd och olika växlar. Det ger det hela en extra dimension även om det ibland är frestande att ställa in anpassningen till 0 och bara mata på hela loppen. Just nu kör jag Zwift på 50% trainer difficulty. Trainer difficulty är egentligen ett slags mått på hur mycket man ska känna av förändringarna i lutning etc i spelet och då tycker jag att det blir väldigt tungt när jag kommer till en backe med Zwift inställt på 50%.

Många av er vill ju veta allt om watt. Jag har nu kört sex lopp på Zwift där jag kunnat jämföra vilken snitteffekt jag haft enligt Wattbike Atom och vilken snitteffekt jag haft enligt mina Garmin Vector 2-pedaler. Min Wattbike visar något högre effekt på passen varje gång och på mina sex lopp så har den gett mig 3.7, 2.5, 2.7, 2.7, 3.2 och 3.5 % mer watt. Så säg mellan 2.5-3.7% mer watt genom min Wattbike än vad mina Garmin-pedaler säger. Läser man på DC Rainmakers sida om hur effekten står sig mot tex Garmin Vector 3 så verkar det vara mer eller mindre identiska siffror. Det ska ju i ärlighetens namn också sägas här att jag inte monterat mina Garmin Vector 2 med momentnyckel (som man ska) och dom har varit med ett tag nu. Så vad som är rätt eller fel är svårt att säga, jag får testa Wattbiken med Vector 3 snart också så får vi ser om det skiljer något då.
Att få 2.5-3.7% mer watt gör givetvis skillnad på Zwift-racen, men frågan är ju om jag kanske haft för lite watt förut och nu är mer nära sanningen eller om jag nu kör med bonuswatt. Det här gör ju att jag kan ge mig själv två alternativ när jag kör Zwift-race: vill jag ta i lite mer så kör jag med Garmin-pedalerna kopplade mot Zwift och vill jag hänga med lite lättare så kör jag med Wattbiken kopplad mot Zwift.

En annan sak DC Rainmaker skriver om är att det tar tid att växla. Han säger att det tar 1-2 sekunder att byta en växel och att det inte är idealiskt för Zwift när man behöver växla tempo snabbt. Han skriver också att om man plötsligt behöver växla tempo för en attack eller något och växla 3-5 växlar så tar det 5-8 sekunder. Nu vet inte jag om Wattbike har uppdaterat sin Atom sedan dess eller om DC Rainmaker har fel men troligtvis så har Wattbike uppdaterat mjukvaran... Visst, det kanske tar en sekund att växla. Men hur snabbt får du i en växel på en vanlig cykel då? Och sedan när blev det avgörande för en fartökning på Zwift?! När det attackeras så ökar man ju förslagsvis kadensen samtidigt som man växlar och då är det ju inga problem eftersom effekten ökar lika snabbt som du kan öka kadensen. Dessutom så varierar ju både lutning och luftmotstånd hela tiden på Zwift, så vilken växel jag har i brukar jag sällan fundera på. Jag fick en fråga om växlingen på mitt Instagram-konto igår och beslutade mig för att testa saken lite närmre. Testade därför igår att gå från växel 10 till växel 22 och det tog ca: 3 sekunder. Jag testade flera gånger och det gick lika snabbt varje gång. Hur snabbt växlar du 12 växlar på din cykel utan problem? Att gå från växel 1 till 22 tog ungefär fem sekunder och det som tar tid är ju att jag måste klicka på växelknappen så många gånger.

Så nä, den där växlingsmyten vill jag härmed slå hål på. För det första så tar det inte lång tid att växla och för det andra så är den där sekunden det tar att växla inte det som avgör ditt lopp. Jämför med om du kör en tävling på riktigt, hur lång tid tar det för dig från det att någon attackerar till att du reagerat och fått i rätt växel?

Nä, det är riktigt kul att köra Wattbiken på Zwift-race och jag ska också testa att köra några träningspass med förutbestämda watt-siffror så får jag se hur det känns. Det blir också någonting nytt.



Har ni några frågor eller funderingar angående Wattbiken så ställ gärna dom här så kan jag försöka svara i ett senare blogginlägg!

_________________________________
Du vet väl för övrigt att jag också finns på andra sociala medier?
- Gillar ni det jag gör och vill stötta min satsning på cykel och sociala medier så kan ni hjälpa här. https://www.patreon.com/henrikoijer/
- På YouTube så samlar jag tävlingsvideos, någon vlog och lite annat smått och gott. Prenumerera gärna på min YouTube-kanal genom att klicka här. Tack på förhand!
- På Instagram lägger jag ut bilder från cykellivet och en del stories under dagarna, kika in och följ mig gärna.
- Jag har en Facebook-sida också där jag lägger ut länkar till bloggen och lite annat. https://www.facebook.com/henrikoijer/

2018-06-25

Livet

Hej och god kväll!

Jag laddar lite här för dagens andra Zwift-race, har bestämt mig för att köra ett race 21:25, häng med vettja! Jag är trött men taggad på träning så jag race:ar på.

Annars så har jag haft en härlig eftermiddag/kväll med barnen idag. Hämtade Frida med hennes "stora cykel" och övade på att cykla på den för andra gången. Nu fixar hon att cykla långt själv så nu har vi börjat öva på att bromsa också... Nästa steg blir att stanna för att sätta ner foten och att starta från stillastående.
Vrooom!

Efter middagen så spenderade vi en hel del tid på Gullnäsgården där de äldre barnen har badat och Frida lekt. Ebbah hade också med sig en kompis och dom verkar ha haft en riktigt bra dag idag. Härligt att se!
Sommar!

Alltså det där med sommarlov verkar inte så dumt ändå. Lite avundsjuk på barnen är jag allt.

Vill ni jobba med mig och mina kollegor så har ni chansen nu. Vi söker nämligen en ny trafikplanerare! http://www.ltdalarna.se/Jobb-och-utbildning/ltjheroma/132/ Vi söker också timvikarier till annat jobb nu i sommar och in på hösten. Hör bara av er!

Nä, dags att förbereda sig för race! Vi hörs imorgon igen.

God Zwift-morgon!



Hej och god morgon!

Med alldeles för lite sömn i natt så körde jag Zwift nu på morgonen, start 06.05 på ett One lap flat race. Uppkopplingen var sådär för jag tappade kontakten med Zwift stup i kvarten och blev ensam i Zwift-världen. Vilket innebar att jag behövde ta i en massa för att inte tappa gruppen som jag inte såg, tills jag jag kom tillbaka till uppkopplingen och Zwift-sällskapet igen. Det plus några attacker gjorde att min snittwatt blev ganska hög och sett till w/kg så vann jag i alla fall...

Annars vet jag inte riktigt vad jag ska säga om racet. Det var jobbigt och jag är sjukt trött idag. Skönt ändå att redan ha tränat idag.
First loser.

Annars så är det väl i vanlig ordning en ny dag med nya möjligheter. Till exempel så ska jag nu äta havregrynsgröt. Vi hörs lite senare idag igen!

_________________________________
Du vet väl för övrigt att jag också finns på andra sociala medier?
- Gillar ni det jag gör och vill stötta min satsning på cykel och sociala medier så kan ni hjälpa här. https://www.patreon.com/henrikoijer/
- På YouTube så samlar jag tävlingsvideos, någon vlog och lite annat smått och gott. Prenumerera gärna på min YouTube-kanal genom att klicka här. Tack på förhand!
- På Instagram lägger jag ut bilder från cykellivet och en del stories under dagarna, kika in och följ mig gärna.
- Jag har en Facebook-sida också där jag lägger ut länkar till bloggen och lite annat. https://www.facebook.com/henrikoijer/

2018-06-24

Snabbt stopp i Karlsborg

Bilden ovan är dock tagen igår från stranden i Bjärred.

Hej och god kväll!

Vi är på väg norrut, en olycka norr om Jönköping gjorde att vi istället tog västra sidan av Vättern uppåt i landet. Här i Karlsborg stannade vi för en bad, lek och kisspaus.

Men nu är vi i bilen igen, barnen byter om och strax rullar vi hemåt igen. Sen hemkomst men vi ska väl överleva det med. Det har varit några härliga dagar i Skåne och idag firade vi Axels födelsedag i förskott.


Dags att rulla, vi hörs imorgon igen!

2018-06-23

Bandidos

Bandidos längs med Vättern.

Hej och god dag, cykelvänner!

Befinner mig just nu i Bjärred och Lindas nya lägenhet. Vi flyttade hit en del tunga möbler igår kväll och idag har vi skruvat upp lampor i taket. Det är mycket att göra vid en flytt, mer än att bara bära saker. Idag ska vi bland annat hämta hit testcykeln men sedan är det slut med stora och tunga saker. TV:n är också en av få saker kvar och den var tydligen viktig på grund av fotbolls-VM.

Ingen träning idag, men att flytta är ju fysiskt ansträngande det med. Barnen är ute och leker i olika konstellationer, härligt att se dom ha så roligt även utan WiFi. Frida sitter här i soffan med oss och vi vuxna ska nu fortsätta med flyttandet.

Hoppas att du hade en trevlig midsommar, ha nu en härlig dag och lycka till alla som tävlar denna helg!